Οι καταναλωτές μπορεί να έχουν αρχίσει να πατάνε φρένο στις αγορές τους, όμως η αξία των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο θα διατηρηθεί και φέτος σε ανοδική τροχιά χάρη στο μπαράζ ανατιμήσεων που επιβάλει το διεθνές πληθωριστικό κύμα, όπως προκύπτει απ’ την έρευνα της IRI Hellas. Κάτι που σημαίνει πως τα Σούπερ Μάρκετ μπορεί να δέχονται πιέσεις στα περιθώρια κέρδους τους κυρίως απ’ το αυξημένο ενεργειακό κόστος, ωστόσο το «ταμείο» τους θα δει νέα υψηλά. Κάτι που τελικά ίσως τους δώσει περιθώρια ελιγμών καθώς πλέον οι καταναλωτές αρχίζουν να στρέφονται σε πιο φθηνές λύσεις, όπως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία τα σούπερ μάρκετ έχουν εκ των πραγμάτων μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Κάτι βέβαια που σημαίνει ότι η ιδιωτική ετικέτα θα κρίνει και τις ηγετικές δυνάμεις στις νέες αλλαγές που έρχονται στην αγορά.
Σύμφωνα με την έρευνα, που παρουσίασε χθες η κα Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια της εταιρείας ερευνών κατά τη διάρκεια της ημερίδας Food Retail CEO Forum, η αύξηση των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μπορεί να είναι μεταξύ 0,8% και 1,6% με βάση τα δύο σενάρια που επεξεργάστηκε η IRI Hellas.
Στο πρώτο σενάριο, μία αύξηση του πληθωρισμού κατά 3%, θα μπορούσε να δώσει ένα θετικό πρόσημο +0,8%, εξήγησε η κα Κατσίπη. Μοναδική κατηγορία που θα κινούνταν πτωτικά θα ήταν «τα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς» (-2,8%). Τα «τρόφιμα – ποτά» θα είχαν αύξηση 1,1% και τα «οικιακά είδη» 2,8%.
Με δεδομένο ότι το 80% της αγοράς των ταχυκίνητων προϊόντων ανήκει στα «τρόφιμα – ποτά» εκ των οποίων το 57% αφορά τυποποιημένα προϊόντα, η έρευνα εξειδικεύει σε κάποια προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία. Σύμφωνα λοιπόν με το πρώτο σενάριο τα τυποποιημένα προϊόντα αναμένεται να καταγράψουν μία αύξηση στην αξία των πωλήσεων 4,3% με τις υπόλοιπες κατηγορίες ουσιαστικά να κρατούν αντίβαρο. Τα αλκοολούχα ποτά αναμένεται να έχουν, σύμφωνα με την έρευνα, μείωση 6,9%, τα αναψυκτικά 2,9% και τα γαλακτοκομικά 2,2%.
Στο δεύτερο σενάριο που επεξεργάστηκε η IRI Hellas ο πληθωρισμός αναμένεται να κυμανθεί στο 5%. Σε αυτή την περίπτωση εκτιμά πως το σύνολο των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων θα παρουσιάσει αύξηση 1,6% με τα «τρόφιμα ποτά» να εμφανίζουν +1,8%, τα «οικιακά είδη» 5,4% ενώ η πτώση στα «είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς» αναμένεται μεγαλύτερη, φθάνοντας το 3,5%.
Στις υποκατηγορίες των «τροφίμων – ποτών», η IRI Hellas περιμένει, με βάση το δεύτερο σενάριο που επεξεργάστηκε, αύξηση 5% στην αξία των πωλήσεων τυποποιημένων προϊόντων. Αντίθετα μείωση 6% αναμένεται για τα αλκοολούχα ποτά, 2,3% για τα αναψυκτικά και 1,7% για τα γαλακτοκομικά.
Σημειωτέον πως, σύμφωνα με την κα Κατσίπη, το 2021 έκλεισε με οριακή αύξηση 0,8% για τις πωλήσεις ταχυκίνητων προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, που προήλθε κατά βάση απ’ την αύξηση 1,1% των τυποποιημένων ενώ τα υπόλοιπα υποχώρησαν.
Οι νέες τάσεις – ταχύτατες αλλαγές
Σε κάθε περίπτωση η ίδια υπογράμμισε πως τα στοιχεία και οι τάσεις υποδεικνύουν για ταχύτατες αλλαγές που έρχονται στην αγορά με βάση την καταναλωτική συμπεριφορά που επιβάλει η νέα κατάσταση.
«Θα προσαρμοστούμε. Προφανώς θα αγοράσουμε μικρότερες συσκευασίες, προφανώς θα αλλάξουμε τη συχνότητα επίσκεψης, τις ώρες, τα καταστήματα. Και όλοι θα ψάχνουν τα smart deals. Θα ψάχνουμε όλοι την αξία, όχι μόνο η τιμή αλλά και το προϊόν είτε είναι επώνυμο είτε όχι. Πολύ ενημέρωση και πολύ εμπιστοσύνη», σημείωσε χαρακτηριστικά η κα Κατσίπη.
Μία απ’ τις μεγαλύτερες και εμφανείς αλλαγές που έχουν εντοπιστεί ήδη απ’ την έναρξη της φετινής χρονιάς είναι η αυξανόμενη στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στην Ελλάδα εξακολουθούν να μην έχουν κατακτήσει ακόμα τα μεγάλα μερίδια που έχουν στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σύμφωνα με την έρευνα το πρώτο δίμηνο το μερίδιο τους αυξήθηκε κατά 1,7 ποσοστιαίες μονάδες φθάνοντας πλέον στο 15,7%. Σημειωτέον πως το ιστορικό υψηλό που έχουν επιτύχει τα PL προϊόντα στη χώρα μας ήταν το 2014 όταν και έφθασαν στο 19%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η κα Κατσίπη ο μ.ο. των PL σε όλο τον κόσμο είναι 16,5%. «Υπάρχουν χώρες όπως η Πορτογαλία με 45% (…) οι λιανέμποροι διαχειρίζονται πλέον μπράντες και έχουν μάθει να παίζουν σε δυνατές κατηγορίες, να έχουν καινοτομία, να πιάνουν τα μηνύματα της αγοράς και να ανταγωνίζονται τα επώνυμα προϊόντα. Μιλάμε για ταχύτατες αλλαγές». Στο πλαίσιο αυτό, όπως τόνισε η κα Κατσίπη, υπάρχει μία μεγάλη δεξαμενή καταναλωτών που θα μπορούσε να δώσει στο οργανωμένο λιανεμπόριο μία νέα ώθηση μέσω της ιδιωτικής ετικέτας. Το 25% δηλώνουν απόλυτα πιστοί στο επώνυμο προϊόν και αντίστοιχα 25% στην ιδιωτική ετικέτα. Το υπόλοιπο 50% είναι μία δεξαμενή. Και σε αυτό είναι περισσότερο καταναλωτές της μεσαίας τάξης», σημείωσε.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου