Μπορεί η αγωνία της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa να έλαβε τέλος, αφότου οι Βρυξέλλες ενέκριναν το πρόγραμμα κρατικής στήριξής της των 6 δισ. ευρώ υπό συγκεκριμένους όρους, ενώ τελούν υπό εξέταση οι κρατικές εγγυήσεις για δάνεια 3 δισ. που θα λάβει η αεροπορική. Ομως, η υπόθεση δεν τελειώνει εδώ.
Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας χαμηλών ναύλων της Ryanair θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη εις βάρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διότι με την απόφασή της προκαλεί υπονόμευση του ανταγωνισμού. Αλλωστε, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, είχε εξαρχής δηλώσει την αντίθεσή του στην ενορχηστρωμένη εκστρατεία στήριξης των μεγάλων αερομεταφορέων των ευρωπαϊκών χωρών, που πλήττονται δραστικά από την πανδημία. Οπως είχε πει, με τις ενέσεις ρευστού τα κράτη παρεμβαίνουν στη λειτουργία της αγοράς, κρατώντας στη ζωή εταιρείες οι οποίες πιθανώς να μην μπορούν με άλλον τρόπο να επιβιώσουν σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Η Ryanair, όπως και συνολικά ο κλάδος των αερομεταφορών, έχει δεχθεί λόγω πανδημίας καίριο χτύπημα εξαιτίας της περιστολής των μετακινήσεων, των μαζικών περικοπών σε θέσεις εργασίας και της συνεπαγόμενης μείωσης των δρομολογίων της στην Ευρώπη.
«Μέχρι σήμερα έχουμε προσφύγει εναντίον όλων των αποφάσεων της Κομισιόν, με τις οποίες εγκρίνει οικονομική βοήθεια από κυβερνήσεις προς τις αντίστοιχες αεροπορικές εταιρείες εξαιτίας της πανδημίας», υπογραμμίζει ο διευθυντής του νομικού τμήματος της Ryanair, Τζούλιους Κομόρεκ. «Το ίδιο θα γίνει και στην περίπτωση της Lufthansa και θα προβούμε σε προσφυγή, μόλις δημοσιευθεί ολόκληρη η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής». Επίσης, ο κ. Κομόρεκ υπενθύμισε πως η Lufthansa έχει επωφεληθεί και από ένα επιπλέον πρόγραμμα της γερμανικής κυβέρνησης για την επιδότηση της απασχόλησης. Τόνισε δε, ότι θα ζητήσει από τις Βρυξέλλες να διερευνήσουν την πιθανότητα δημιουργίας καρτέλ από τη Lufthansa και άλλες αεροπορικές εταιρείες, ώστε να αποφευχθεί ένας πόλεμος τιμών στην αγορά της Ιταλίας.
Στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης προβλέπεται ότι το Βερολίνο θα αποκτήσει μερίδιο στον αερομεταφορέα της τάξεως του 20% αντί 300 εκατ. ευρώ, ενώ αυτός θα εξασφαλίσει και ανακεφαλαιοποίηση 6 δισ. ευρώ. Η Lufthansa, ακόμα, θα λάβει από τη γερμανική κυβέρνηση κρατικές εγγυήσεις για δάνειο 3 δισ. ευρώ, το οποίο ωστόσο δεν καλύπτει η απόφαση της Κομισιόν και θα εξετασθεί κατόπιν. Επιπλέον, έως ότου η Lufthansa εξοφλήσει το μεγαλύτερο τμήμα της βοήθειας, δεν θα χορηγήσει μερίσματα, δεν θα προχωρήσει σε επαναγορά μετοχών της, ούτε θα διαθέσει μπόνους στα διοικητικά της στελέχη. Χθες, το πρόγραμμα σωτηρίας εγκρίθηκε από την έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας. Σημειώνεται ότι ο μεγαλύτερος μέτοχός της είχε ασκήσει δριμεία κριτική στην πρόταση να αποκτήσει το 20% η γερμανική κυβέρνηση σε πολύ μειωμένη τιμή, διατεινόμενος πως με τα δικαιώματα ψήφου που έχει, μπορεί να παρεμποδίσει τη διάθεση του προαναφερθέντος ποσοστού, τελικώς όμως απέσυρε τις ενστάσεις του.
Κατά τις δηλώσεις της Κομισιόν, το μερίδιο του 20%, που θα αποκτήσει το Βερολίνο στη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, εναρμονίζεται με τους κανόνες περί κρατικής βοήθειας της Ε.Ε. και αποτρέπει τη χρεοκοπία της. Η αρμόδια επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι το «πράσινο φως» για την οικονομική βοήθεια στη Lufthansa δόθηκε αφότου η γερμανική εταιρεία δεσμεύθηκε να διαθέσει σε ανταγωνίστριες εταιρείες και σε καθημερινή βάση 24 δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης στα αεροδρόμια Φρανκφούρτης και Μονάχου, όπου έχει σημαντική παρουσία. Με τον τρόπο αυτό η Κομισιόν θα αντισταθμίσει το τεράστιο πλεονέκτημα που αποκτά ο γερμανικός αερομεταφορέας χάρις στην αρωγή του δημοσίου έναντι άλλων εταιρειών.
«Μέχρι σήμερα έχουμε προσφύγει εναντίον όλων των αποφάσεων της Κομισιόν, με τις οποίες εγκρίνει οικονομική βοήθεια από κυβερνήσεις προς τις αντίστοιχες αεροπορικές εταιρείες εξαιτίας της πανδημίας», υπογραμμίζει ο διευθυντής του νομικού τμήματος της Ryanair, Τζούλιους Κομόρεκ. «Το ίδιο θα γίνει και στην περίπτωση της Lufthansa και θα προβούμε σε προσφυγή, μόλις δημοσιευθεί ολόκληρη η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής». Επίσης, ο κ. Κομόρεκ υπενθύμισε πως η Lufthansa έχει επωφεληθεί και από ένα επιπλέον πρόγραμμα της γερμανικής κυβέρνησης για την επιδότηση της απασχόλησης. Τόνισε δε, ότι θα ζητήσει από τις Βρυξέλλες να διερευνήσουν την πιθανότητα δημιουργίας καρτέλ από τη Lufthansa και άλλες αεροπορικές εταιρείες, ώστε να αποφευχθεί ένας πόλεμος τιμών στην αγορά της Ιταλίας.
Στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης προβλέπεται ότι το Βερολίνο θα αποκτήσει μερίδιο στον αερομεταφορέα της τάξεως του 20% αντί 300 εκατ. ευρώ, ενώ αυτός θα εξασφαλίσει και ανακεφαλαιοποίηση 6 δισ. ευρώ. Η Lufthansa, ακόμα, θα λάβει από τη γερμανική κυβέρνηση κρατικές εγγυήσεις για δάνειο 3 δισ. ευρώ, το οποίο ωστόσο δεν καλύπτει η απόφαση της Κομισιόν και θα εξετασθεί κατόπιν. Επιπλέον, έως ότου η Lufthansa εξοφλήσει το μεγαλύτερο τμήμα της βοήθειας, δεν θα χορηγήσει μερίσματα, δεν θα προχωρήσει σε επαναγορά μετοχών της, ούτε θα διαθέσει μπόνους στα διοικητικά της στελέχη. Χθες, το πρόγραμμα σωτηρίας εγκρίθηκε από την έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας. Σημειώνεται ότι ο μεγαλύτερος μέτοχός της είχε ασκήσει δριμεία κριτική στην πρόταση να αποκτήσει το 20% η γερμανική κυβέρνηση σε πολύ μειωμένη τιμή, διατεινόμενος πως με τα δικαιώματα ψήφου που έχει, μπορεί να παρεμποδίσει τη διάθεση του προαναφερθέντος ποσοστού, τελικώς όμως απέσυρε τις ενστάσεις του.
Κατά τις δηλώσεις της Κομισιόν, το μερίδιο του 20%, που θα αποκτήσει το Βερολίνο στη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, εναρμονίζεται με τους κανόνες περί κρατικής βοήθειας της Ε.Ε. και αποτρέπει τη χρεοκοπία της. Η αρμόδια επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι το «πράσινο φως» για την οικονομική βοήθεια στη Lufthansa δόθηκε αφότου η γερμανική εταιρεία δεσμεύθηκε να διαθέσει σε ανταγωνίστριες εταιρείες και σε καθημερινή βάση 24 δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης στα αεροδρόμια Φρανκφούρτης και Μονάχου, όπου έχει σημαντική παρουσία. Με τον τρόπο αυτό η Κομισιόν θα αντισταθμίσει το τεράστιο πλεονέκτημα που αποκτά ο γερμανικός αερομεταφορέας χάρις στην αρωγή του δημοσίου έναντι άλλων εταιρειών.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου