Μετέωρα παραμένουν τα σχέδια για «ξεκλείδωμα» της τουριστικής βιομηχανίας από τον Ιούλιο, καθώς 7 στα 10 παραθεριστικά ξενοδοχεία, με βάση τα σημερινά δεδομένα, σχεδιάζουν να παραμείνουν κλειστά, ενώ η αγορά δεν έχει πεισθεί ότι μπορεί να λειτουργήσει το σχέδιο «Β» της κυβέρνησης για προσέλκυση 15 εκατ. επισκεπτών φέτος και τα μηνύματα που φθάνουν από τις Βρυξέλλες, ενόψει της παρουσίασης του σχεδιασμού για τις αερομεταφορές και τον τουρισμό, μόνο ενθαρρυντικά δεν θεωρούνται από τους παράγοντες του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Business Daily, στον τουριστικό τομέα επικρατεί έντονος προβληματισμός και, όπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη του ξενοδοχειακού κλάδου, για τα περισσότερα ξενοδοχεία, ως έχει σήμερα η κατάσταση, προτιμότερο είναι να μην ανοίξουν καν τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, βάσει του σχεδίου της κυβέρνησης για τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων. Οι λόγοι που οδηγούν τους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων σε αυτή την πρωτοφανή απόφαση είναι...
- Η αβεβαιότητα για την έλευση επισκεπτών παραμένει απόλυτη. Οι ευρωπαϊκοί περιορισμοί στις πτήσεις αναμένεται να παραταθούν ως τις 15 Ιουνίου, γεγονός που ουσιαστικά ακυρώνει το σχεδιασμό για άνοιγμα την 1η Ιουνίου των ξενοδοχείων 12μηνης λειτουργίας. Για τη συνέχεια, δεν υπάρχει «ορατότητα» σχετικά με τον τρόπο άρσης των περιορισμών στις πτήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, γεγονός που αφήνει μετέωρο το σχεδιασμό της κυβέρνησης για άνοιγμα των παραθεριστικών ξενοδοχείων από τον Ιούλιο, καθώς οι κρατήσεις ως τώρα είναι μηδενικές και όσες τυχόν γίνουν το πιθανότερο είναι ότι δεν θα επαρκούν για να φέρουν στοιχειώδη έσοδα για την κάλυψη του λειτουργικού κόστους των μονάδων.
- Οι συνθήκες και το κόστος λειτουργίας των μονάδων καλύπτονται επίσης από πέπλο αβεβαιότητας, καθώς θα χρειασθεί να ληφθούν πρωτοφανή μέτρα για την αποτροπή μετάδοσης του ιού, κοινός παρονομαστής των οποίων θα είναι η εκτίναξη του λειτουργικού κόστους, αν και ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπάρξουν υπερβολές και πάντως τα ξενοδοχεία δεν θα γίνουν νοσοκομεία. Επιπλέον, όμως, υπάρχει πάντα το ρίσκο να καταγραφούν κάποια κρούσματα σε ξενοδοχεία. Σε αυτή την περίπτωση, ο «εφιάλτης» για τους ιδιοκτήτες και τους διαχειριστές ξενοδοχειακών μονάδων θα ήταν η επιβολή νέων περιοριστικών μέτρων (καραντίνα), που θα έδιναν τη χαριστική βολή και σε οικονομικό επίπεδο για μια μονάδα.
- Η διατήρηση «κλειστών ρολών» στα ξενοδοχεία θα επέτρεπε να μην επιβαρυνθούν από λειτουργικά κόστη, κυρίως δηλαδή από το κόστος για το προσωπικό, και να διατηρήσουν δικαιώματα για συμμετοχή σε προγράμματα κρατικής στήριξης, που ήδη υπάρχουν ή θα ενεργοποιηθούν στο μέλλον. Επιπλέον, θα έδινε τη δυνατότητα στους διαχειριστές των ξενοδοχείων να διαπραγματευθούν με τις τράπεζες την αναδιάρθρωση του δανεισμού τους.
Με αυτά τα δεδομένα, ιδιαίτερα για δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, που βασίζονται στον τουρισμό για το μεγαλύτερο μέρος του τοπικού προϊόντος της οικονομίας, όπως οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, η Κρήτη και τα νησιά του Ιουνίου, το πιθανότερο σενάριο για αυτό το καλοκαίρι είναι ότι οι απώλειες επισκεπτών και εσόδων ίσως να ξεπεράσουν και το 80%.
Δεν πείθει ο κυβερνητικός σχεδιασμός
Στην τουριστική αγορά δεν πείθονται από τον κυβερνητικό σχεδιασμό που προβλέπει το μετριασμό των συνεπειών της κρίσης με ένα ειδικό σχέδιο για το φετινό καλοκαίρι. Ο σχεδιασμός αυτός, όπως εκτιμά η κυβέρνηση, θα μπορούσε να αποδώσει 15 εκατ. αφίξεις φέτος και συνολικές τουριστικές εισπράξεις της τάξεως των 8 δισ. ευρώ, ώστε η μείωση σε σχέση με πέρυσι να είναι της τάξεως του 50% - 60% και να μην επαληθευθούν τα χειρότερα σενάρια για... εξαφάνιση επισκεπτών και εισπράξεων, με μειώσεις που θα ξεπεράσουν το 90%.
Η κυβέρνηση στοχεύει σε προσέλκυση επισκεπτών αφενός με διακρατικές συμφωνίες με χώρες που δεν είχαν μεγάλη διασπορά του κορονοϊού, όπως το Ισραήλ ή ορισμένες χώρες των Βαλκανίων. Επιπλέον, στοχεύει σε ειδικές συμφωνίες με μεγάλους tour operators για την προσέλκυση επισκεπτών και από άλλες αγορές, με την προβολή του συγκριτικού πλεονεκτήματος που έχει αποκτήσει η Ελλάδα, ως χώρα που διαχειρίσθηκε με επιτυχία την πανδημία.
Όμως, αυτά τα σχέδια δεν θεωρούνται ρεαλιστικά και στην τουριστική αγορά λένε ότι δεν είναι καθόλου τυχαίο πως κατ' επανάληψη έχει γίνει λόγος από υπουργούς το τελευταίο διάστημα για επικείμενες ανακοινώσεις συμφωνιών, χωρίς ως τώρα να έχει σημειωθεί οποιαδήποτε πρόοδος.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτός ο σχεδιασμός μετριασμού των συνεπειών της κρίσης είναι πολλά και δυσεπίλυτα. Ένα πρόβλημα που δεν έχει συζητηθεί αρκετά, αλλά δεν παύει να δημιουργεί εμπόδια σε οποιοδήποτε σχεδιασμό μιας κεντρικά οργανωμένης προσέλκυσης τουριστών, είναι ότι η Ελλάδα, παρότι έχει διαχειρισθεί επιτυχώς την πανδημία, δεν παύει να διαθέτει ανεπαρκείς υποδομές υγείας, κυρίως σε ό,τι αφορά τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, αλλά και τις υποδομές στις νησιωτικές περιοχές. Έτσι, είναι δύσκολο για μια ξένη κυβέρνηση ή έναν μεγάλο tour operator να πάρει την ευθύνη μιας τουριστικής συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση, που θα μπορούσε να κρύβει πολλές και σοβαρές επιπλοκές, σε περίπτωση μετάδοσης του ιού σε μια τουριστική περιοχή.
Περιμένοντας την Ευρώπη...
Μιλώντας σε εκδήλωση την Παρασκευή, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ξεκαθάρισε ότι στο σχέδιο που έχει κάνει η κυβέρνηση για το σταδιακό άνοιγμα του τουρισμού, αυτό που επείγει και για το οποίο η κυβέρνηση πιέζει τις Βρυξέλλες είναι «να ανοίξει η συζήτηση για την επαναλειτουργία των αερομεταφορών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με βάση στοιχεία από το πλάνο που έχουμε καταθέσει ως χώρα για το πώς αυτό μπορεί να γίνει με ασφάλεια».
Την Τετάρτη, η Κομισιόν αναμένεται να παρουσιάσει το σχέδιό της για τις αερομεταφορές και τον τουρισμό, υπό το γενικό τίτλο «Η Ευρώπη χρειάζεται ένα διάλειμμα» ("Europe needs a brake"), σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters. Το σχέδιο της Κομισιόν, όμως, δεν φαίνεται να καλύπτει πλήρως τις ανάγκες χωρών όπως η Ελλάδα, που έχουν μεγάλη συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ, καθώς προδιαγράφει συνέχιση των περιορισμών στα ταξίδια με νέες μορφές καθ' όλη τη διάρκεια της φετινής σεζόν.
Η τουριστική στρατηγική της Επιτροπής βασίζεται σε στοχευμένους περιορισμούς για την αντικατάσταση μιας γενικής απαγόρευσης των ταξιδιών και την επιδίωξη σταδιακής άρσης των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα, όπου η κατάσταση σε υγειονομικό επίπεδο έχει βελτιωθεί. Όμως, στο έγγραφο τονίζεται ότι «μέχρι να υπάρξει ένα εμβόλιο ή θεραπεία, οι ανάγκες και τα οφέλη των ταξιδιών και του τουρισμού πρέπει να σταθμιστούν έναντι των κινδύνων της εκ νέου διευκόλυνσης της εξάπλωσης του ιού, που ενδεχομένως να οδηγήσει σε επαναφορά των μέτρων περιορισμού».
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της Κομισιόν, τα κράτη της ΕΕ θα πρέπει να εγγυηθούν κουπόνια για ταξίδια που ακυρώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κοροναϊού και να αρχίσουν άρση των περιορισμών στα εσωτερικά σύνορα σε μια προσπάθεια διάσωσης μέρους της θερινής τουριστικής περιόδου. Τα κουπόνια (vouchers) θα πρέπει να έχουν εγγύηση από τα κράτη ώστε να καταστούν πιο ελκυστικά για τους πελάτες.
«Για να παρέχουν κίνητρα στους επιβάτες και τους ταξιδιώτες να δέχονται κουπόνια αντί για επιστροφή χρημάτων, τα κουπόνια θα πρέπει να προστατεύονται από την αφερεγγυότητα του εκδότη και να παραμένουν επιστρεπτέα μέχρι το τέλος της ισχύος τους, εάν δεν εξαργυρωθούν», ανέφερε το προσχέδιο που αποκάλυψε το Reuters και πρόσθετε ότι «η προστασία έναντι πιθανής αφερεγγυότητας πρέπει να διασφαλισθεί σε εθνικό επίπεδο και τα εξασφαλισμένα κουπόνια πρέπει να είναι προσβάσιμα σε όλους τους επιβάτες και τους ταξιδιώτες».
Επίσης, η Κομισιόν θα συστήσει στις 27 χώρες μέλη να άρουν σταδιακά τους περιορισμούς στα εσωτερικά σύνορα και να ξεκινήσουν εκ νέου κάποια ταξίδια για να βοηθήσουν τον προβληματικό τουριστικό τομέα. Ωστόσο, τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης είναι πλέον βέβαιο ότι θα κλείσουν για οποιαδήποτε μη απαραίτητα ταξίδια τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Ιουνίου.
«Η τουριστική βιομηχανία μας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα», αναμένεται να ανακοινώσει η Επιτροπή, προειδοποιώντας ότι 6,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να χαθούν στον τομέα που έχει αναφέρει μειώσεις εσόδων που κυμαίνονται από 50% για ξενοδοχεία και εστιατόρια έως 90% για κρουαζιέρες και αεροπορικές εταιρείες.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου