.

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

ΤΟ ΚΥΟΦΟΡΟΥΜΕΝΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ !!!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ:

Ποιος είναι ο λόγος εκποίησης της Εγνατίας, όπως πιέζουν οι θεσμοί στην 9η Αξιολόγηση; Γιατί προκηρύσσει διαγωνισμούς το ΤΑΙΠΕΔ, αφού δεν του ανήκει η Εγνατία και γιατί αναφέρεται στην ιστοσελίδα του; Ποιος το έχει εξουσιοδοτήσει και με ποια διάταξη; Γιατί αναφέρεται το ΤΑΙΠΕΔ ως εντολοδόχος στην είσπραξη των διοδίων της Εγνατίας; Ισχύει ότι κατάσχονται τα έσοδα διοδίων από τράπεζες; Εάν ναι, γιατί;


Του Βασίλη Βιλιάρδου

Ο αυτοκινητόδρομος Εγνατία είναι στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα. Με μήκος 670 χλμ., διασχίζει Μακεδονία, Θράκη και Ήπειρο – αποτελώντας την ταχύτερη, συνεχή διαδρομή των Βαλκανίων, συνδέοντας την Ασία και την Τουρκία στα ανατολικά, με την Ιταλία και με τη Δυτική Ευρώπη στη Δύση. Είναι δε βασικό τμήμα του ευρωπαϊκού διαδρόμου E90.

Συνδέει δυσπρόσιτες περιοχές, τέσσερα μεγάλα Ελληνικά λιμάνια, έξι αεροδρόμια, καθώς επίσης σημαντικούς βιομηχανικούς, τουριστικούς, γεωργικούς και αστικούς χώρους – 11 ελληνικές πόλεις, με το 36% του πληθυσμού και με το 33% του ΑΕΠ της χώρας. Συνδέεται επίσης με τις γειτονικές χώρες Σκόπια, Αλβανία, Βουλγαρία και Τουρκία – παρέχοντας τους σύνδεση με τα λιμάνια της Ελλάδας.

Η Εγνατία που ανήκει στο δημόσιο, κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1994-2009, με συνολικό κόστος 6 δις € χωρίς ΦΠΑ – ενώ καλύφθηκε από εθνικούς πόρους, με τη συμμετοχή της ΕΕ και με δάνεια από την ΕΤΕ.

Πρόσφατα τώρα αναφέρονται στην 9η Αξιολόγηση, μεταξύ άλλων που θα καταθέσουμε στα πρακτικά, όπως για όλα όσα λέμε, τα εξής:

«Το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύτηκε να θέσει σε λειτουργία όλους τους σταθμούς διοδίων, πριν από την έναρξη της συμφωνίας παραχώρησης».

Εκτός από δημοσιεύματα για την πώληση της Εγνατίας και από απόπειρες διαγωνισμών, υπάρχουν επί πλέον ύποπτες νύξεις σε νόμους.

Για παράδειγμα, στο άρθρο 214 του Ν.4782/2021 για τις Δημόσιες Συμβάσεις, αναφέρεται ότι, «η αρμοδιότητα είσπραξης διοδίων στο σταθμό των Μαλγάρων, μεταβιβάζεται στην εταιρία Εγνατία Οδός Α.Ε. – η οποία τα εισπράττει για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου και ως εντολοδόχος του ΤΑΙΠΕΔ»

Ανάλογη αναφορά υπάρχει στο διαγωνισμό για τη διαχείριση των διοδίων της Εγνατίας – όπου προβλέπεται η ανεπιφύλακτη παραίτηση του αναδόχου σε περίπτωση πρόωρης λύσης της σύμβασης για οποιονδήποτε λόγο, από οποιοδήποτε δικαίωμα αποζημίωσης έναντι της Εγνατία Οδού, του Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και του μελλοντικού Παραχωρησιούχου.

Ακόμα πιο εξοργιστικές είναι οι αναφορές για παρακράτηση των διοδίων από τις Τράπεζες – παρά το ότι η Εγνατία δεν έχει δάνεια, με βάση τον Ισολογισμό του 2018. Η Τράπεζα Πειραιώς δε, εμφανίζεται σε δημοσιεύματα να έχει απαιτήσεις και να δεσμεύει έσοδα από διόδια για ένα δάνειο 250 εκ. €.

Υπάρχει επίσης ανακοίνωση του Σωματείου των Εργαζόμενων της Εγνατίας Οδού, που επίσης αντιδρούν στο ξεπούλημα και στην ανάμιξη του ΤΑΙΠΕΔ – ενώ αναφέρονται στην προοπτική κατάσχεσης των εσόδων διοδίων από τις Τράπεζες.

Εξ όσων γνωρίζουμε όμως από τους απολογισμούς και από τον προϋπολογισμό, η ΕΓΝΑΤΙΑ δεν υπάγεται στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά απ’ ευθείας στο Δημόσιο. Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:

(1) Ποιος είναι ο λόγος εκποίησης της Εγνατίας, όπως πιέζουν οι θεσμοί στην 9η Αξιολόγηση; Γιατί προκηρύσσει διαγωνισμούς το ΤΑΙΠΕΔ, αφού δεν του ανήκει η Εγνατία και γιατί αναφέρεται στην ιστοσελίδα του; Ποιος το έχει εξουσιοδοτήσει και με ποια διάταξη;

(2) Γιατί αναφέρεται το ΤΑΙΠΕΔ ως εντολοδόχος στην είσπραξη των διοδίων της Εγνατίας; Ισχύει ότι κατάσχονται τα έσοδα διοδίων από τράπεζες; Εάν ναι, γιατί;

Συνεχίζοντας, η λογιστική αξία της Εγνατία ΑΕ που είναι ιδιοκτήτης του αυτοκινητοδρόμου, αναγράφεται στον Απολογισμό του Δημοσίου στα 7 δις € – όσο περίπου το κατασκευαστικό κόστος της που καλύφθηκε σε μεγάλο βαθμό από το Ελληνικό Δημόσιο.

Με βάση δε την καθαρή λογιστική της θέση, η αξία της Εταιρίας στον Ισολογισμό της 31ης Δεκεμβρίου του 2018 ήταν 6,3 δις € – ενώ είναι κερδοφόρα, με κέρδη 22 εκ. € το 2018, όπου απασχολούσε 196 άτομα.

Το αντικείμενο της εκποίησης θα είναι ο κύριος κορμός της Εγνατίας καθώς επίσης τρεις κάθετοι άξονες, συνολικού μήκους 883 χιλιόμετρων – 658 ο κύριος και 225 οι κάθετοι, σημειώνοντας πως έχει επί πλέον πέντε κάθετους άξονες.

Στο τύπο έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς πολλά νούμερα, όσον αφορά το όφελος από την εκποίηση – από 100 εκ. € έως 800 εκ. €.

Φυσικά δεν έχει νόημα το ύψος του τιμήματος, εάν δεν αναφέρεται τι περιλαμβάνει – αφού εξαρτάται από τα χιλιόμετρα, από το κόστος χρέωσης και από τη διάρκεια, όπου τα 800 εκ. € αφορούν τον κύριο άξονα των 658 χλμ., τους τρεις κάθετους των 225 χλμ. και διάρκεια 40 ετών.

Με βάση τώρα μία δική μας ανάλυση, με χρέωση 0,04 € το χιλιόμετρο, τα έσοδα θα μπορούσαν να είναι 150-180 εκ. € ετήσια από τα διόδια, αντί 80 εκ. € το 2018 – ενώ το κόστος συντήρησης 77 εκ. € με βάση τη σύμβαση του Άκτωρα, συν το κόστος διαχείρισης διοδίων ύψους 35-40 εκ. €, με κριτήριο τον πρόσφατο διαγωνισμό που περιλαμβάνει 16-20 διόδια.

Επομένως τα έσοδα καλύπτουν άνετα τα έξοδα – ενώ παραμένει ένα σημαντικό ποσόν για την κάλυψη των δαπανών διοίκησης και για κέρδος. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να μειωθεί το κόστος χρήσης της Εγνατίας για τους κατοίκους των νομών που διασχίζει.

Η Εγνατία τώρα δανείσθηκε 470 εκ. €, από τα οποία 235 εκ. € από ΕΤΕΠ για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 σημεία – γεγονός που προβληματίζει όσον αφορά την αποπληρωμή τους, ειδικά εάν εκποιηθεί και δεν έχει πια έσοδα.

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ποιος θα εξαγοράσει τη διαχείριση της Εγνατίας και με ποια διαδικασία – πόσο μάλλον όταν σε μία παλαιότερη προσπάθεια είχαν προσέλθει 9 επιχειρησιακά σχήματα, ενώ πρόσφατα μόνο η ΤΕΡΝΑ, αν και ευτυχώς ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.

Σημειώνουμε εδώ για να σας προλάβουμε ότι, εμείς έχουμε εμμονή με το εθνικό και μόνο συμφέρον – ενώ είμαστε υπέρ της ελεύθερης οικονομίας που δεν αφορά τις κοινωφελείς και στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, ούτε τα ξεπουλήματα.

Προφανώς δε, είμαστε εναντίον των ιδιωτικών μονοπωλίων και της παρασιτικής, κρατικοδίαιτης εγχώριας επιχειρηματικότητας. Οι ερωτήσεις μας εδώ είναι οι εξής:

(1) Ποιος είναι ο στόχος του τιμήματος παραχώρησης της διαχείρισης της Εγνατίας; Γιατί προωθείται η διαχείριση και όχι η παραχώρηση του παγίου, έτσι ώστε να καλυφτεί η λογιστική αξία; Δεν σημαίνει βέβαια πως το επικροτούμε, αλλά ότι προσπαθούμε να καταλάβουμε την λογική του ξεπουλήματος.

(2) Θα καλυφθεί η λογιστική αξία και το κόστος κατασκευής που επιβάρυνε τους Έλληνες Πολίτες; Πως εξασφαλίζεται ότι, εάν δρομολογηθεί το ξεπούλημα, θα γίνει μέσω ανταγωνιστικού διαγωνισμού; Όχι δηλαδή με προσχηματική ανάθεση σε διαπλεκόμενα συμφέροντα, είτε του εσωτερικού, είτε του εξωτερικού;

ΥΓ. Πώς ο υπουργός πέταξε τη μπάλα στην εξέδρα

Ο υπουργός μεταφορών μας κατηγόρησε στην απάντηση του ως κομμουνιστές – επειδή δεν συμφωνούμε με το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, μεταξύ άλλων στην κρατικοδίαιτη και παρασιτική εγχώρια επιχειρηματικότητα.

Είπε δε το αμίμητο, όταν τον ρωτήσαμε πού ανήκει η Εγνατία που μας κόστισε 7 δις €, που είναι κερδοφόρα και που θέλει να ξεπουλήσει. Ότι δεν ανήκει ούτε στο Δημόσιο, ούτε στο ΤΑΙΠΕΔ των ξένων, αλλά στον ελληνικό λαό – επειδή αυτός τη χρησιμοποιεί!

Δεν ανέφερε βέβαια πως ο ελληνικός λαός πληρώνει διόδια – οπότε, με την ίδια λογική, οι κινηματογράφοι που χρησιμοποιούν για παράδειγμα οι Έλληνες πληρώνοντας εισιτήριο, ανήκουν στους ίδιους!

Εκτός αυτού ισχυρίσθηκε πως δεν θα την ξεπουλήσει, όπως το Ελληνικό με το παρόν νομοσχέδιο, αλλά θα τη δώσει ως παραχώρηση για 40 χρόνια και μετά θα μας επιστραφεί «με το κλειδί στο χέρι» – οπότε, εάν χρησιμοποιήσει κανείς την ίδια λογική για το PSI, με το οποίο η ΝΔ παραχώρησε ότι έχουμε και δεν έχουμε για 99 χρόνια, δεν υπάρχει πρόβλημα, αφού το 2111 θα μας επιστραφεί η Ελλάδα με το κλειδί στο χέρι.

πηγη-περισσοτερα στο

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

SSL Certificates