Τι αποκαλύπτει το euro2day.gr :
Μέσω της διετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, που λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024, εξασφάλισε το υπουργείο Υποδομών τη χρηματοδότηση σειράς μελετών για νέα οδικά και σιδηροδρομικά έργα από την κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα.
Το συμπέρασμα προκύπτει από χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, σύμφωνα με τις οποίες η παράταση κατά ένα ή δύο χρόνια προβλέπεται από την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης και θα αξιοποιηθεί προκειμένου να προχωρήσουν οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Η Αττική Οδός, στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και Τράπεζα Πειραιώς (κατέχει σήμερα το 10% το οποίο όμως πωλείται) έχει αναλάβει με βάση πλαίσιο συναντίληψης που υπέγραψε στις 12 Ιανουαρίου με τον κ. Σπίρτζη, να εκπονήσει το σύνολο των µελετών και ερευνών για σειρά νέων έργων.
Συγκεκριμένα, την αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων Μεταμόρφωσης και Λεονταρίου της Αττικής Οδού, τη δηµιουργία σταθµού µετεπιβίβασης στον Σιδηροδροµικό Σταθµό Κορωπίου, την επέκταση της ∆υτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υµηττού στη Ραφήνα, την επέκταση του προαστιακού Σιδηροδρόµου στη Ραφήνα και στο Λαύριο, την οδική σύνδεση του Αεροδροµίου µε τη Ραφήνα καθώς και Αναβάθµιση του οδικού άξονα Σταυρού-Λαυρίου. Στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνονται και οι μελέτες για τα συµπληρωµατικά έργα στον λιµένα Λαυρίου.
Στην ουσία, από τα λεγόμενα του υπουργού Υποδομών προκύπτει πως η διετής παράταση θα αξιοποιηθεί προκειμένου να προχωρήσουν οι μελέτες τόσο για τις επεκτάσεις του προαστιακού, όσο και για ένα νέο μεγάλο διαγωνισμό με επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Για τους υπόλοιπους οδικούς άξονες με συμβάσεις παραχώρησης, ο κ. Σπίρτζης επανέλαβε πως εξετάζεται η πολυετής παράτασή τους, σε συνδυασμό με την υλοποίηση νέων έργων από τους παραχωρησιούχους και τη μείωση του ύψους των διοδίων. «Στη Γαλλία και στην Ιταλία έκαναν το ίδιο ακριβώς» είπε χθες ο υπουργός Υποδομών. «Μάζεψαν όλες τις παραχωρήσεις και έκαναν ενιαίο σχέδιο επεκτάσεων. Ετσι δεν καταστρατηγείται ο ανταγωνισμός γιατί συμμετέχουν όλοι οι παραχωρησιούχοι».
Για την Εγνατία Οδό ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε πως ήταν από πέρυσι σαφές πως θα κατασκευαστούν όλοι οι σταθμοί διοδίων (38 μετωπικοί και πλευρικοί). Όμως στις συμβάσεις συντήρησης της Εγνατίας Οδού, η κατασκευή των σταθμών ήταν «προαιρετική», που γίνεται αναγκαστική με το συμπληρωματικό μνημόνιο. Ο κ. Σπίρτζης είπε πως δεν εξαιρείται ο παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού από το δορυφορικό, αναλογικό, σύστημα διοδίων που προωθεί το υπουργείο. «Θα πρέπει να αναπτύξει σύστημα ίδιων προδιαγραφών, που θα διασυνδέεται με το σύστημα του υπουργείου, όπως αναφέρεται και στη συμφωνία με τους θεσμούς», ξεκαθάρισε.
Το νέο σύστημα διοδίων
Η εξαίρεση της Εγνατίας Οδού από το συγκεκριμένο σύστημα (όπως προβλέπεται στον διαγωνισμό του υπουργείου) ήταν πάντως μονόδρομος καθώς ορισμένοι υποψήφιοι για την Εγνατία Οδό συμμετέχουν και στον διαγωνισμό για τα δορυφορικά διόδια, με άλλους συνεταίρους. Συνεπώς θα είχαν προνομιακή πληροφόρηση έναντι των άλλων συμμετεχόντων στον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας, που δεν διεκδικούν και το σύστημα των δορυφορικών διοδίων. Επιπλέον, κατά τη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ, με το σύστημα που σχεδιάζει το υπουργείο δεν μπορούσαν να γίνουν υπολογισμοί για τα μελλοντικά έσοδα του παραχωρησιούχου της Εγνατίας και συνεπώς να αποτιμήσουν τις προσφορές που θα υποβληθούν.
Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε χθες πως «κανένας παραχωρησιούχος δεν έχει συμφέρον να φτιάξει δικό του σύστημα δορυφορικών, αναλογικών διοδίων και συνεπώς θα ενταχθεί στο κεντρικό σύστημα του υπουργείου». Πρόσθεσε πως με βάση το νέο σχεδιασμό, όταν κάποιος διέρχεται από τους οδικούς άξονες χωρίς να έχει πληρώσει, η οφειλή θα καταγράφεται άμεσα στο δημόσιο ταμείο. Σήμερα οι παραχωρησιούχοι χρειάζονται πολυετείς δικαστικούς αγώνες για να εισπράξουν οφειλές από διόδια.
Για να προχωρήσει ο διαγωνισμός με το νέο σύστημα διοδίων πρέπει, πάντως, να λυθεί σειρά εκκρεμοτήτων όπως για παράδειγμα πότε και πώς θα γίνεται η εκκαθάριση των χρημάτων μεταξύ των παραχωρησιούχων (π.χ. όταν ένας οδηγός διέρχεται από τέσσερις διαφορετικές παραχωρήσεις, όπως όταν πηγαίνει από την Αθήνα στα Ιωάννινα).
Ο υπουργός Υποδομών υπεραμύνθηκε του συστήματος. Είπε πως πράγματι σήμερα δεν υπάρχουν συστήματα που συνδέουν δορυφορική τεχνολογία, τεχνολογία οπτικής αναγνώρισης πινακίδων και ηλεκτρονικού ταχογράφου. Όμως, «οι τρεις τεχνολογίες μπορούν να παντρευτούν και αυτή είναι η κεντρική γραμμή που δίνει η Κομισιόν» υποστήριξε. Πρόσθεσε πως «ο στόχος που έχουμε είναι το σύστημα των δορυφορικών διοδίων και το διαλειτουργικό με αντίστοιχα συστήματα σε πολλές χώρες των Βαλκανίων, για διευκόλυνση των διελεύσεων στα σύνορα και για λόγους ασφάλειας, κάτι το οποίο επίσης θέλει η Κομισιόν».
Για τον οδικό άξονα Πάτρα - Πύργος, είπε πως αυτές τις ημέρες έχουν κληθεί οι προσωρινοί ανάδοχοι των οκτώ διαγωνισμών (στους τέσσερις είχε επικρατήσει ο όμιλος Καλογρίτσα), προκειμένου να αιτιολογήσουν τις προσφορές τους (να δικαιολογήσουν τις εκπτώσεις που έχουν προσφέρει). Στη συνέχεια οι συμβάσεις θα πάνε στο Ελεγκτικό Συνέδριο. «Αν κάποιος προσωρινός ανάδοχος δεν αιτιολογήσει την προσφορά ή στη συνέχεια δεν καταθέσει την εγγυητική επιστολή, τότε θα πάνε στον δεύτερο μειοδότη κ.ο.κ» είπε ο υπουργός Υποδομών.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου