.

Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018

ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΠΟΥ ΜΠΗΚΕ ΣΤΟ ΣΥΡΤΑΡΙ ΕΝΩ ΘΑ ΦΡΕΝΑΡΕ ΤΟ ΠΑΡΤΙ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΤΩΝ ΦΑΡΜΑΚΩΝ !!!

ΕΠΙ ΓΑΠ...
Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορούσε το λεγόμενο Παρατηρητήριο Τιμών και προέβλεπε τη θεσμοθέτηση νέου συστήματος για τον καθορισμό του κόστους των φαρμάκων μέσω συγκεκριμένων διαδικασιών.




Πολλές είναι οι πτυχές του σκανδάλου Novartis που παραμένουν ανεξιχνίαστες. Σύμφωνα με πληροφορίες της «κυριακάτικης δημοκρατίας», μάλιστα, ένα καθοριστικής σημασίας για την υπόθεση του φαρμάκου Προεδρικό Διάταγμα παραμένει από το 2010 «θαμμένο» στα συρτάρια του Μεγάρου Μαξίμου...

Το άγνωστο -αλλά και ανενεργό έως σήμερα- Προεδρικό Διάταγμα αφορούσε το λεγόμενο Παρατηρητήριο Τιμών και προέβλεπε τη θεσμοθέτηση νέου συστήματος για τον καθορισμό της τιμής των φαρμάκων μέσω συγκεκριμένων διαδικασιών. Καθώς η χώρα είχε ήδη μπει στο τούνελ των Mνημονίων, είχε προηγηθεί το καλοκαίρι του 2010 η (μοναδική, όπως απεδείχθη) ανατιμολόγηση όλων των κυκλοφορούντων φαρμάκων στην ελληνική αγορά στη βάση του ανεξάρτητου Παρατηρητηρίου Τιμών Φαρμάκων.



Η ανατιμολόγηση εκείνη είχε αποτέλεσμα τη μεσοσταθμική μείωση των χονδρικών, των νοσοκομειακών και των λιανικών τιμών κατά 20%, και μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης σε ετήσια βάση κατά 1,35 δισ. ευρώ έως το 2011. Εως τότε η τιμολόγηση γινόταν με βάση τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών στις χώρες της Ε.Ε. και στηριζόταν σε στοιχεία μόνο λίγων χωρών, τα οποία παρείχαν οι εταιρίες του κλάδου, ενώ κατά την εισαγωγή πρωτότυπων φαρμάκων λαμβάνονταν υπόψη επιλεκτικά οι τιμές σε τέσσερις πέντε χώρες αντί των 26 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η ανατιμολόγηση έγινε με τη χρήση μιας βάσης δεδομένων 240.000 σκευασμάτων για όλη την Ε.Ε. με βάση τις επίσημες εγκεκριμένες πηγές 22 χωρών και η ελληνική τιμή υπολογίστηκε ως ο μέσος όρος των τριών χαμηλότερων τιμών των χωρών που κυκλοφορούσε το συγκεκριμένο σκεύασμα.

Η διαδικασία ανατιμολόγησης είχε προγραμματιστεί να γίνεται τουλάχιστον τρεις φορές τον χρόνο, αλλά χρειαζόταν το Παρατηρητήριο Τιμών να αποκτήσει νομική υπόσταση για να λειτουργεί ανεξάρτητα με αντίστοιχη κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων ευρεσιτεχνίας και υπαγωγή του σε συγκεκριμένη μονάδα για τη γενικότερη διαχείριση και τη μεταφορά τεχνογνωσίας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τον Ιούλιο του 2010 ετοιμάστηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο -στο πλαίσιο του σχετικού νόμου του υπουργείου Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας- καθόριζε λεπτομερώς τους όρους πιστοποίησης των στοιχείων, τις διαδικασίες και τον ακριβή τρόπο λειτουργίας του νέου συστήματος υπολογισμού της τιμής των φαρμακευτικών προϊόντων στη βάση του Παρατηρητηρίου.

Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος απεστάλη στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης, την εποπτεία της οποίας είχε ο Χάρης Παμπούκης ως υπουργός Επικρατείας και άνθρωπος της απολύτου εμπιστοσύνης του Γ. Παπανδρέου στην τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μετά τις εκλογές του 2009 (σήμερα ο κ. Παμπούκης έχει τοποθετηθεί από τον Ν. Κοτζιά μέλος του επιστημονικού συμβουλίου του υπουργείου Εξωτερικών). Ωστόσο, ο κ. Παμπούκης κράτησε στο συρτάρι του και δεν προώθησε για υπογραφή και έκδοση το Προεδρικό Διάταγμα, η εφαρμογή του οποίου θα μπορούσε -κατά τους γνωρίζοντες τον χώρο του φαρμάκου- να αποτελέσει σημαντικό φραγμό στη διόγκωση του σκανδάλου της Novartis αλλά και ευρύτερα.

Εκείνο που ακολούθησε επτά μέρες μετά την έκδοση του Δελτίου Τιμών Φαρμάκων στις 7 Σεπτεμβρίου 2010 ήταν ο πρώτος ανασχηματισμός τής τότε κυβέρνησης, στο πλαίσιο του οποίου μετακινήθηκε και η Λούκα Κατσέλη από το υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Νέος υπουργός Οικονομίας ανέλαβε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ενώ σχεδόν ταυτόχρονα ανακοινώθηκε η μεταφορά των αρμοδιοτήτων για την τιμολόγηση των φαρμάκων από το υπουργείο Οικονομίας στο υπουργείο Υγείας. Η ένταξη του Τμήματος Τιμών Φαρμάκων στη Διεύθυνση Φαρμάκων και Φαρμακείων του υπουργείου Υγείας άρχισε να συζητείται στη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2010 και θεσμοθετήθηκε τον Ιανουάριο του 2011.

Στοιχεία

Τα επόμενα χρόνια, έως το 2016, η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε με βάση τα επίσημα στοιχεία από 3,750 δισ. ευρώ σε 1,945 δισ. ευρώ με άλλα μέσα, όπως μείωση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων, αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ασφαλισμένων από 9% στο 25%, μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακείων, μείωση του ποσοστού κέρδους του συνόλου των γενοσήμων, αύξηση των επιστροφών μέσω clawback και rebate, καθώς και αλλαγές στο καθεστώς ΦΠΑ.

Ακόμη και τώρα η ανατιμολόγηση των φαρμακευτικών προϊόντων στηρίζεται στην υποβολή, ηλεκτρονικά πλέον, φύλλων έρευνας των Κατόχων Αδείας Κυκλοφορίας (ΚΑΚ) από τις φαρμακοβιομηχανίες. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα δεν έχουν καθοριστεί οι όροι πιστοποίησης των στοιχείων για τον προσδιορισμό της τιμής των φαρμακευτικών προϊόντων και ο ακριβής τρόπος λειτουργίας του νέου συστήματος υπολογισμού της τιμής των φαρμακευτικών προϊόντων, που προβλέπονταν σε εκείνο το «ξεχασμένο» σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος...



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

SSL Certificates