Γ. Χατζηθεοδοσίου για αύξηση πληθωρισμού: «Στην ασφαλιστική αγορά ισχύουν οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού»
Ισχυρό σοκ για την ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα ήταν η τελευταία ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, αφού έφθασε τον Μάιο στο 11,3% από 10,2% τον Απρίλιο, ποσοστό που είναι το υψηλότερο μετά το 1993! Οι συνέπειες στην πραγματική αγορά είναι δραματικά ισχυρές, με την τιμή του φυσικού αερίου να ακριβαίνει μέσα σε ένα χρόνο κατά 172,7%, του ηλεκτρικού ρεύματος κατά 80,2%, των καυσίμων κατά 36,6%, ενώ μεγάλες αυξήσεις τιμών καταγράφονται σε ευρύ φάσμα ειδών διατροφής με αυξήσεις έως και 23,2%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 11,3% τον μήνα Μάιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών: 12,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, 5,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, 35,0% στην ομάδα Στέγαση, 5,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, 0,5% στην ομάδα Υγεία, 18,8% στην ομάδα Μεταφορές, 1,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, 5,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες. Ωστόσο, μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Άμεση ήταν η αντίδραση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών που επανέφερε την πρότασή του για μείωση σε φόρους, όπως ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και ο ΕΦΚ στα καύσιμα, σημειώνοντας πως αντιλαμβάνεται το επιχείρημα της κυβέρνησης για την ανάγκη πιστής τήρησης του προϋπολογισμού, όμως πλέον βρισκόμαστε όλοι σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης. Όπως μάλιστα εκτιμά ο πρόεδρος του ΕΕΑ, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πολύ πιθανόν τον Ιούνιο ο πληθωρισμός να σπάσει και το φράγμα του 12%.
«Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε το κύμα ακρίβειας να πλήττει νοικοκυριά και επιχειρήσεις, είχαμε εκτιμήσει την ανοδική πορεία του πληθωρισμού. Και αυτό γιατί βλέπαμε ότι και η αγορά είχε -και συνεχίζει να έχει- υποτονική κίνηση, αλλά και γιατί τα μέτρα που λάμβανε η κυβέρνηση δεν ήταν επαρκή. Μετά το 11,3% της αύξησης για τον Μάιο του 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, θεωρούμε ότι τον Ιούνιο ο πληθωρισμός θα κυμανθεί στο 12%, ίσως και λίγο παραπάνω. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, με τέτοιο ύψος πληθωρισμού δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους ούτε οι επιχειρήσεις, ούτε και τα νοικοκυριά», λέει στην «Οικονομική Ασφαλιστική» ο κ. Χατζηθεοδοσίου και συνεχίζει:
«Ως ένα αποτελεσματικό μέτρο αντιμετώπισης της έκτακτης κατάστασης είχαμε προτείνει στην κυβέρνηση να μειωθεί τόσο ο ΦΠΑ σε βασικά αγαθά, όσο και ο ΕΦΚ στα καύσιμα. Όλο αυτό το διάστημα έχει αποδειχθεί ότι η επιδοματική πολιτική δεν έχει το αποτέλεσμα που έχει ανάγκη η κοινωνία, καθώς το μόνο που προσφέρει είναι μία πρόσκαιρη ανακούφιση στους όποιους δικαιούχους. Ας δούμε λοιπόν τι έχουν κάνει άλλες χώρες, όπως η Γερμανία π.χ. ή η Κύπρος. Εμμένουμε λοιπόν στις προτάσεις μας, καθώς θεωρούμε ότι η μείωση αυτών των φορολογικών συντελεστών είναι μονόδρομος και η πιο αποτελεσματική λύση για να δούμε μία ουσιαστική μείωση στις τιμές αγαθών και καυσίμων. Για την περαιτέρω στήριξη των επιχειρήσεων, βέβαια, ώστε όχι μόνο να έχουν προοπτικές βιωσιμότητας αλλά και ανάπτυξης, απαιτούνται και άλλα στοχευμένα μέτρα, όπως η αύξηση των δόσεων στις 120 για την αποπληρωμή όλων των παλιών οφειλών, καθώς και η δημιουργία των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων, μέσω των οποίων θα ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων».
►Οι πληθωριστικές πιέσεις ανεβάζουν το κόστος των ασφαλιστικών αποζημιώσεων, με άμεσες επιπτώσεις κυρίως στον κλάδο του αυτοκινήτου. Παράλληλα, φρενάρουν τη σύναψη νέων ασφαλιστηρίων λόγω της οικονομικής δυσχέρειας φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων. Πώς θα μπορούσε να παρέμβει το οικονομικό επιτελείο σε αυτό το μέτωπο;
«Στην ασφαλιστική αγορά ισχύουν οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού. Τα ασφάλιστρα διαμορφώνονται σε αυτό το πλαίσιο και φυσικά επηρεάζονται από εξωγενείς και εσωγενείς παράγοντες. Ακόμα και η εκ του νόμου υποχρέωση ασφάλισης, όπως στον κλάδο αυτοκινήτου, δεν αναιρεί ούτε ανακόπτει τη διαμόρφωση των τιμών με βάση τη λειτουργία του ανταγωνισμού. Αυτό σημαίνει ότι οι όποιες πιέσεις τυχόν επέλθουν αρχικώς θα εκτιμηθούν. Διότι, όπως γνωρίζετε, η επίδραση του πληθωρισμού δεν είναι ακαριαία και έχει διαφορετική επιβάρυνση σε κάθε κλάδο. Εκτιμώ αφενός ότι θα πρέπει να φανούν οι επιπτώσεις, να διαπιστωθεί το πόσο σε κάθε στάδιο επαγγελματικό ή παροχής υπηρεσιών θα απορροφηθούν και θα καταγραφεί τελικά και η επιβάρυνση στην ασφαλιστική αγορά. Με βάση αυτή και την προαναφερόμενη διαδικασία διαμόρφωσης των ασφαλίστρων, θα φανούν οι συνέπειες. Σε αυτό το στάδιο θα μπορεί να υπάρξει ενδεχόμενη εισήγηση λήψης μέτρων, προς την πολιτεία, σε ένα ευρύ πλαίσιο στήριξης των καταναλωτών και της αγοράς. Αναφορικά με την επιβράδυνση που αναφέρετε στη σύναψη νέων συμβολαίων, η παρότρυνσή μας διαχρονικά προς την πολιτεία ως διευκόλυνση των καταναλωτών, είναι να θεσπίσει φορολογικά κίνητρα, όπως ίσχυε και στο παρελθόν για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Πέραν του οικονομικού οφέλους των ασφαλισμένων, θα εκληφθεί και ως κίνηση αναγνώρισης του κλάδου και της αξίας του».
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου