ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΥΨΗ...
Στο κόκκινο οι πετρελαϊκές εταιρείες !!!
Πώς το πετρέλαιο θα φτάσει να πωλείται μια… χούφτα δολάρια
Ένα μεγάλο ερώτημα που έχει πάψει περιέργως να απασχολεί τους επενδυτές στον βαθμό που του αναλογεί, είναι το πετρέλαιο. Στην τιμή των 18 δολαρίων που έχει σήμερα, πιο φτηνά σου έρχεται να παραγγείλεις ένα ολόκληρο βαρέλι πετρέλαιο παρά δύο πίτσες.
Γιατί αποτελεί πρόβλημα το φτηνό πετρέλαιο; Το μειωμένο κόστος ενέργειας θα έπρεπε να είναι ενισχυτικό της ανάπτυξης. Φτηνότερη πρώτη ύλη για τα παράγωγα του πετρελαίου, λιγότερες δαπάνες στα εργοστάσια για την παραγωγή προϊόντων, μειωμένα έξοδα μετακίνησης για την μεταφορά εμπορευμάτων. Πράγματι, όλα αυτά είναι θετικά, μόνο που επισκιάζονται από ένα τεράστιο αρνητικό: το χρέος. Τυχόν χρεοκοπίες πετρελαϊκών εταιριών θα παρασύρουν τράπεζες, ακόμα και κράτη.
Σε καμία περίπτωση οι επενδυτές δεν πρέπει να παραγνωρίζουν την σημασία της τιμής του πετρελαίου, που επίσης διένυσε μία μοναδική περίοδο στην ιστορία της. Για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες η πτώση στην παγκόσμια ασθμαίνουσα ζήτηση συνοδεύτηκε από μια πλημμυρίδα προσφοράς την ίδια χρονική περίοδο.
Η ανθεκτικότητα των εταιριών
Γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα πως οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου ήταν πιο ανθεκτικές. Όμως τώρα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που δεν έχει προηγούμενο, καθώς το τωρινό άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, δεν υπήρχε ούτε στα πιο δυσμενή σενάρια.
Η Goldman Sachs εκτιμά ότι η Chevron χρειάζεται 50 δολάρια ανά βαρέλι για να καλύψει τις λειτουργικές της δαπάνες και το μέρισμα. Η ExxonMobil ακόμα χειρότερα, χρειάζεται παραπάνω. Πριν δύο εβδομάδες η Exxon ανακοίνωσε ότι περικόπτει την παραγωγή στο διυλιστήριο Baton Rouge, το δεύτερο μεγαλύτερο της εταιρείας στις ΗΠΑ, επειδή είχαν γεμίσει οι δεξαμενές αποθήκευσης. Η Chevron ολοκλήρωσε την εκποίηση των συμφερόντων της σε περιουσιακά στοιχεία πετρελαίου στο Αζερμπαϊτζάν. Η ConocoPhillips ανάστειλε το πρόγραμμα εξαγοράς μετοχών της και μειώνει τις δαπάνες της από 6,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε 4,3.
Το μόνο πλεονέκτημα που απολαμβάνουν οι μεγαλύτεροι παραγωγοί σχιστόλιθου όπως η Pioneer, η Exxon και η Chevron, είναι ότι μπορούν να επαναφέρουν την παραγωγή σχετικά εύκολα. Οι μικρότεροι αναγκάζονται να κατεβάσουν τα ρολά, προσπαθώντας να αποφύγουν την πτώχευση. Χωρίς πολλοί να καταφέρουν να την αποφύγουν.
Οι ΗΠΑ είχαν βιώσει μια αντίστοιχη κατάσταση στο τέλος του 2015, όταν η πτώση στις τιμές των εμπορευμάτων επέφεραν οικονομικό πλήγμα που ήταν πιο αισθητό στον πετρελαϊκό τομέα και τη βαριά βιομηχανία. Τότε η αμερικανική οικονομία συνέχισε να κινείται ανοδικά επειδή οι καταναλωτικές δαπάνες και ο τομέας των υπηρεσιών έμειναν ανεπηρέαστοι. Τώρα όμως η πανδημία πλήττει όλους σχεδόν τους κλάδους.
Η στρατηγική της Σαουδικής Αραβίας
Οι Σαουδάραβες είναι ιδιοκτήτες τεραστίων κοιτασμάτων. Κυριολεκτικά, κάτω από τα πόδια τους βρίσκεται ένας ανεκμετάλλευτος γεωλογικός θησαυρός. Η συμπεριφορά τους φανερώνει πως βιάζονται να πουλήσουν τα αποθέματά τους το συντομότερο, για να αποφύγουν το ενδεχόμενο να μείνουν με ένα περιουσιακό στοιχείο που συνεχώς θα χάνει αξία.
Η στρατηγική αυτή έχει πλεονεκτήματα. Εξασφαλίζει ένα ολοένα αυξανόμενο μερίδιο αγοράς από τους παραγωγούς υψηλότερου κόστους που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν στην τιμή. Την κούρσα κερδίζει αυτός που ξέρει να τοποθετείται καλύτερα απέναντι στους αντιπάλους του. Πράγματι, οι προοπτικές για τις εταιρίες σχιστολιθικού αερίου των ΗΠΑ έχουν σκουρύνει απότομα. Δεν φτάνει που η προσφορά έχει αυξηθεί, η συρρίκνωση της ζήτησης συνεχώς αναθεωρείται προς το δυσμενές σενάριο.
Μια επιπλέον παράπλευρη ωφέλεια, είναι πως οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου θα επιβραδύνουν την υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών. Ιδιαίτερα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζει η Tesla και άλλοι.
Το κλειδί είναι η αποθήκευση
Στην αβεβαιότητα του πετρελαίου θα πρέπει να υπολογίσουμε την παράμετρο της αποθήκευσης. Πολλές εταιρείες έσπευσαν να ναυλώσουν πλοία για πλωτή αποθήκευση με αποτέλεσμα η διαθεσιμότητα των τάνκερ να έχει περιοριστεί, εκτοξεύοντας τα ναύλα. Σύμφωνα με το Bloomberg, εταιρίες αποθήκευσης και logistics υπηρεσιών, όπως η Plains All American Pipeline, έχουν προειδοποιήσει τους παραγωγούς πετρελαίου των ΗΠΑ να μειώσουν την παραγωγή.
Όταν θα γεμίσει και η τελευταία δυνατότητα αποθήκευσης, οι παραγωγοί θα αναγκαστούν να κλείσουν πετρελαιοπηγές ή να δίνουν το πετρέλαιο σε εξευτελιστική τιμή, μήπως καταφέρουν να το ξεφορτωθούν. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει οι τιμές να φτάσουν μονοψήφιο νούμερο δολαρίων ανά βαρέλι, όπως το 1986 ή το 1998.
Και αυτό δεν αποτελεί το κακό σενάριο. Εκείνο που αποτελεί εφιάλτη για τους πετρελαιάδες, φάνηκε αυτές τις ημέρες στις τιμές της Πολιτείας του Wyoming. Κατρακύλησαν στα 1,25 δολάρια το βαρέλι, επειδή οι εγκαταστάσεις τους βρίσκονται σε πιο απομακρυσμένες περιοχές με μικρή πρόσβαση σε υποδομές αγωγών και έχουν εξαντλήσει την δυνατότητα αποθήκευσης.
Στο κόκκινο οι πετρελαϊκές εταιρείες !!!
Πώς το πετρέλαιο θα φτάσει να πωλείται μια… χούφτα δολάρια
Ένα μεγάλο ερώτημα που έχει πάψει περιέργως να απασχολεί τους επενδυτές στον βαθμό που του αναλογεί, είναι το πετρέλαιο. Στην τιμή των 18 δολαρίων που έχει σήμερα, πιο φτηνά σου έρχεται να παραγγείλεις ένα ολόκληρο βαρέλι πετρέλαιο παρά δύο πίτσες.
Γιατί αποτελεί πρόβλημα το φτηνό πετρέλαιο; Το μειωμένο κόστος ενέργειας θα έπρεπε να είναι ενισχυτικό της ανάπτυξης. Φτηνότερη πρώτη ύλη για τα παράγωγα του πετρελαίου, λιγότερες δαπάνες στα εργοστάσια για την παραγωγή προϊόντων, μειωμένα έξοδα μετακίνησης για την μεταφορά εμπορευμάτων. Πράγματι, όλα αυτά είναι θετικά, μόνο που επισκιάζονται από ένα τεράστιο αρνητικό: το χρέος. Τυχόν χρεοκοπίες πετρελαϊκών εταιριών θα παρασύρουν τράπεζες, ακόμα και κράτη.
Σε καμία περίπτωση οι επενδυτές δεν πρέπει να παραγνωρίζουν την σημασία της τιμής του πετρελαίου, που επίσης διένυσε μία μοναδική περίοδο στην ιστορία της. Για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες η πτώση στην παγκόσμια ασθμαίνουσα ζήτηση συνοδεύτηκε από μια πλημμυρίδα προσφοράς την ίδια χρονική περίοδο.
Η ανθεκτικότητα των εταιριών
Γνωρίζαμε μέχρι πρόσφατα πως οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου ήταν πιο ανθεκτικές. Όμως τώρα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που δεν έχει προηγούμενο, καθώς το τωρινό άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, δεν υπήρχε ούτε στα πιο δυσμενή σενάρια.
Η Goldman Sachs εκτιμά ότι η Chevron χρειάζεται 50 δολάρια ανά βαρέλι για να καλύψει τις λειτουργικές της δαπάνες και το μέρισμα. Η ExxonMobil ακόμα χειρότερα, χρειάζεται παραπάνω. Πριν δύο εβδομάδες η Exxon ανακοίνωσε ότι περικόπτει την παραγωγή στο διυλιστήριο Baton Rouge, το δεύτερο μεγαλύτερο της εταιρείας στις ΗΠΑ, επειδή είχαν γεμίσει οι δεξαμενές αποθήκευσης. Η Chevron ολοκλήρωσε την εκποίηση των συμφερόντων της σε περιουσιακά στοιχεία πετρελαίου στο Αζερμπαϊτζάν. Η ConocoPhillips ανάστειλε το πρόγραμμα εξαγοράς μετοχών της και μειώνει τις δαπάνες της από 6,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε 4,3.
Το μόνο πλεονέκτημα που απολαμβάνουν οι μεγαλύτεροι παραγωγοί σχιστόλιθου όπως η Pioneer, η Exxon και η Chevron, είναι ότι μπορούν να επαναφέρουν την παραγωγή σχετικά εύκολα. Οι μικρότεροι αναγκάζονται να κατεβάσουν τα ρολά, προσπαθώντας να αποφύγουν την πτώχευση. Χωρίς πολλοί να καταφέρουν να την αποφύγουν.
Οι ΗΠΑ είχαν βιώσει μια αντίστοιχη κατάσταση στο τέλος του 2015, όταν η πτώση στις τιμές των εμπορευμάτων επέφεραν οικονομικό πλήγμα που ήταν πιο αισθητό στον πετρελαϊκό τομέα και τη βαριά βιομηχανία. Τότε η αμερικανική οικονομία συνέχισε να κινείται ανοδικά επειδή οι καταναλωτικές δαπάνες και ο τομέας των υπηρεσιών έμειναν ανεπηρέαστοι. Τώρα όμως η πανδημία πλήττει όλους σχεδόν τους κλάδους.
Η στρατηγική της Σαουδικής Αραβίας
Οι Σαουδάραβες είναι ιδιοκτήτες τεραστίων κοιτασμάτων. Κυριολεκτικά, κάτω από τα πόδια τους βρίσκεται ένας ανεκμετάλλευτος γεωλογικός θησαυρός. Η συμπεριφορά τους φανερώνει πως βιάζονται να πουλήσουν τα αποθέματά τους το συντομότερο, για να αποφύγουν το ενδεχόμενο να μείνουν με ένα περιουσιακό στοιχείο που συνεχώς θα χάνει αξία.
Η στρατηγική αυτή έχει πλεονεκτήματα. Εξασφαλίζει ένα ολοένα αυξανόμενο μερίδιο αγοράς από τους παραγωγούς υψηλότερου κόστους που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν στην τιμή. Την κούρσα κερδίζει αυτός που ξέρει να τοποθετείται καλύτερα απέναντι στους αντιπάλους του. Πράγματι, οι προοπτικές για τις εταιρίες σχιστολιθικού αερίου των ΗΠΑ έχουν σκουρύνει απότομα. Δεν φτάνει που η προσφορά έχει αυξηθεί, η συρρίκνωση της ζήτησης συνεχώς αναθεωρείται προς το δυσμενές σενάριο.
Μια επιπλέον παράπλευρη ωφέλεια, είναι πως οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου θα επιβραδύνουν την υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών. Ιδιαίτερα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζει η Tesla και άλλοι.
Το κλειδί είναι η αποθήκευση
Στην αβεβαιότητα του πετρελαίου θα πρέπει να υπολογίσουμε την παράμετρο της αποθήκευσης. Πολλές εταιρείες έσπευσαν να ναυλώσουν πλοία για πλωτή αποθήκευση με αποτέλεσμα η διαθεσιμότητα των τάνκερ να έχει περιοριστεί, εκτοξεύοντας τα ναύλα. Σύμφωνα με το Bloomberg, εταιρίες αποθήκευσης και logistics υπηρεσιών, όπως η Plains All American Pipeline, έχουν προειδοποιήσει τους παραγωγούς πετρελαίου των ΗΠΑ να μειώσουν την παραγωγή.
Όταν θα γεμίσει και η τελευταία δυνατότητα αποθήκευσης, οι παραγωγοί θα αναγκαστούν να κλείσουν πετρελαιοπηγές ή να δίνουν το πετρέλαιο σε εξευτελιστική τιμή, μήπως καταφέρουν να το ξεφορτωθούν. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει οι τιμές να φτάσουν μονοψήφιο νούμερο δολαρίων ανά βαρέλι, όπως το 1986 ή το 1998.
Και αυτό δεν αποτελεί το κακό σενάριο. Εκείνο που αποτελεί εφιάλτη για τους πετρελαιάδες, φάνηκε αυτές τις ημέρες στις τιμές της Πολιτείας του Wyoming. Κατρακύλησαν στα 1,25 δολάρια το βαρέλι, επειδή οι εγκαταστάσεις τους βρίσκονται σε πιο απομακρυσμένες περιοχές με μικρή πρόσβαση σε υποδομές αγωγών και έχουν εξαντλήσει την δυνατότητα αποθήκευσης.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου