Η ομόφωνη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να γνωμοδοτήσει υπέρ της κήρυξης μέρους του Πειραιά ως αρχαιολογικού χώρου, δημιουργεί σοβαρά εμπόδια για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΠ προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ.
Το ΚΑΣ με την απόφασή του εκφράζει τη διαφωνία του και ουσιαστικά θέτει εν αμφιβόλω την υλοποίηση επενδύσεων που η πλευρά της Cosco θεωρεί ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη του λιμανιού όπως η κατασκευή ξενοδοχείου στην περιοχή του Πόρτο Λεόνε, τη δημιουργία εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι, τη συνέχιση των επιχειρήσεων στη ΝΕΖ Σαλαμίνας (Κυνοσούρα).
Πιο συγκεκριμένα η πρόταση της διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού που είχε ξεσηκώσει σάλο καθώς ουσιαστικά πρότεινε την κήρυξη ως αρχαιολογικού χώρου σχεδόν του μισού Πειραιά, εγκρίθηκε και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Πιο συγκεκριμένα ως αρχαιολογικός χώρος ορίστηκε βόρεια και δυτικά από το χερσαίο τμήμα του Κονώνειου τείχους και τον σταθμό του ΗΣΑΠ, καθώς και από ζώνη 20 μ. εξωτερικά από το τείχος στα σημεία όπου αυτό δεν είναι ορατό, στα ανατολικά από την περιοχή όπου εκτιμάται ότι βρισκόταν το Κονώνειο τείχος, ενώ στα νότια το όριο είναι η θαλάσσια ακτή, από τη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου ως το Μικρολίμανο.
Εξαιρούνται η θαλάσσια περιοχή του κεντρικού λιμένα και οι σύγχρονες επιχώσεις, ενώ εντός κήρυξης παραμένουν οι δυο πλαζ (Βοτσαλάκια και Φρεαττύδα), καθώς και η Ηετιώνεια Πύλη. Επίσης, σε επόμενη συνεδρίαση του ΚΑΣ θα συζητηθεί ειδική κήρυξη για τα Μακρά Τείχη.
Το ΚΑΣ συζήτησε και το Master Plan του ΟΛΠ απορρίπτοντας ουσιαστικά τις πρόσθετες παρεμβάσεις που είχε προτείνει η Cosco. Συγκεκριμένα απερρίφθη το αίτημα του ΟΛΠ να εξαιρεθεί η χερσαία ζώνη του λιμανιού, ενώ το ΚΑΣ εισηγήθηκε τη σημαντική μείωση εμβαδού στα δύο κτίρια που περιλαμβάνονται στο master plan. Επίσης το ΥΠΠΟ επέμεινε στην αρχική θέση ότι το Silo θα πρέπει να μετατραπεί σε μουσείο εναλίων αρχαιοτήτων.
Σημειώνεται πάντως ότι η πλευρά της Cosco θεωρεί παράτυπη την παραπομπή του θέματος στο ΚΑΣ και για αυτό προτίθεται να υποβάλει νέο αίτημα έγκρισης στην ΕΣΑΛ.
Αντιδράσεις
Η απόφαση του ΚΑΣ όπως και η πρόσφατη απόφαση της ΕΣΑΛ (Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) που προχώρησε στη με περικοπές έγκριση του επενδυτικού πλάνου του ΟΛΠ, αναμένεται να προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια του βασικού μετόχου της κινεζικής Cosco.
Το βασικό επιχείρημα του μετόχου είναι ότι οι επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο master plan δεν αποτελούν τυχαίες κινήσεις αλλά εντάσσονται σε συγκεκριμένο πλάνο, που εκπονήθηκε και φέρει τη σφραγίδα ενός διεθνούς εγνωσμένου οίκου, της McKinsey.
Ό,τι έχει ζητηθεί, αναφέρει η διοίκηση του ΟΛΠ, είναι συνδεδεμένο με συγκεκριμένες τάσεις στην αγορά, όπως για παράδειγμα η κατασκευή των δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης που αποτελούν βασική υποδομή για την μετατροπή του car terminal του Πειραιά σε βασικό hub διακίνησης αυτοκινήτων από την Ασία, προς τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης. Το ίδιο και για την επένδυση για τα ξενοδοχεία και το εμπορικό κέντρο στον Πειραιά.
Υπενθυμίζεται ότι φέτος για πρώτη φορά καταγράφεται ανοδική τάση στην κρουαζιέρα, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και το 2020. Για αυτό έγινε ο προγραμματισμός των επενδύσεων για τα ξενοδοχεία, το σταθμό των επιβατών που θα περιλαμβάνει και mall προκειμένου να μπορούν οι υψηλής στάθμης τουρίστες της κρουαζιέρας να αυξήσουν τη δαπάνη τους στη χώρα και να ενισχυθεί η υπεραξία της κρουαζιέρας. Το mall μέσα στο λιμάνι, που αποτελεί συγκεκριμένη τάση που υπάρχει σε όλα τα μεγάλα terminal κρουαζιέρας, συνάντησε την αντίδραση των εμπόρων του Πειραιά.
Το ΚΑΣ με την απόφασή του εκφράζει τη διαφωνία του και ουσιαστικά θέτει εν αμφιβόλω την υλοποίηση επενδύσεων που η πλευρά της Cosco θεωρεί ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη του λιμανιού όπως η κατασκευή ξενοδοχείου στην περιοχή του Πόρτο Λεόνε, τη δημιουργία εμπορικού κέντρου μέσα στο λιμάνι, τη συνέχιση των επιχειρήσεων στη ΝΕΖ Σαλαμίνας (Κυνοσούρα).
Πιο συγκεκριμένα η πρόταση της διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού που είχε ξεσηκώσει σάλο καθώς ουσιαστικά πρότεινε την κήρυξη ως αρχαιολογικού χώρου σχεδόν του μισού Πειραιά, εγκρίθηκε και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Πιο συγκεκριμένα ως αρχαιολογικός χώρος ορίστηκε βόρεια και δυτικά από το χερσαίο τμήμα του Κονώνειου τείχους και τον σταθμό του ΗΣΑΠ, καθώς και από ζώνη 20 μ. εξωτερικά από το τείχος στα σημεία όπου αυτό δεν είναι ορατό, στα ανατολικά από την περιοχή όπου εκτιμάται ότι βρισκόταν το Κονώνειο τείχος, ενώ στα νότια το όριο είναι η θαλάσσια ακτή, από τη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου ως το Μικρολίμανο.
Εξαιρούνται η θαλάσσια περιοχή του κεντρικού λιμένα και οι σύγχρονες επιχώσεις, ενώ εντός κήρυξης παραμένουν οι δυο πλαζ (Βοτσαλάκια και Φρεαττύδα), καθώς και η Ηετιώνεια Πύλη. Επίσης, σε επόμενη συνεδρίαση του ΚΑΣ θα συζητηθεί ειδική κήρυξη για τα Μακρά Τείχη.
Το ΚΑΣ συζήτησε και το Master Plan του ΟΛΠ απορρίπτοντας ουσιαστικά τις πρόσθετες παρεμβάσεις που είχε προτείνει η Cosco. Συγκεκριμένα απερρίφθη το αίτημα του ΟΛΠ να εξαιρεθεί η χερσαία ζώνη του λιμανιού, ενώ το ΚΑΣ εισηγήθηκε τη σημαντική μείωση εμβαδού στα δύο κτίρια που περιλαμβάνονται στο master plan. Επίσης το ΥΠΠΟ επέμεινε στην αρχική θέση ότι το Silo θα πρέπει να μετατραπεί σε μουσείο εναλίων αρχαιοτήτων.
Σημειώνεται πάντως ότι η πλευρά της Cosco θεωρεί παράτυπη την παραπομπή του θέματος στο ΚΑΣ και για αυτό προτίθεται να υποβάλει νέο αίτημα έγκρισης στην ΕΣΑΛ.
Αντιδράσεις
Η απόφαση του ΚΑΣ όπως και η πρόσφατη απόφαση της ΕΣΑΛ (Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) που προχώρησε στη με περικοπές έγκριση του επενδυτικού πλάνου του ΟΛΠ, αναμένεται να προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια του βασικού μετόχου της κινεζικής Cosco.
Το βασικό επιχείρημα του μετόχου είναι ότι οι επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο master plan δεν αποτελούν τυχαίες κινήσεις αλλά εντάσσονται σε συγκεκριμένο πλάνο, που εκπονήθηκε και φέρει τη σφραγίδα ενός διεθνούς εγνωσμένου οίκου, της McKinsey.
Ό,τι έχει ζητηθεί, αναφέρει η διοίκηση του ΟΛΠ, είναι συνδεδεμένο με συγκεκριμένες τάσεις στην αγορά, όπως για παράδειγμα η κατασκευή των δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης που αποτελούν βασική υποδομή για την μετατροπή του car terminal του Πειραιά σε βασικό hub διακίνησης αυτοκινήτων από την Ασία, προς τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης. Το ίδιο και για την επένδυση για τα ξενοδοχεία και το εμπορικό κέντρο στον Πειραιά.
Υπενθυμίζεται ότι φέτος για πρώτη φορά καταγράφεται ανοδική τάση στην κρουαζιέρα, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και το 2020. Για αυτό έγινε ο προγραμματισμός των επενδύσεων για τα ξενοδοχεία, το σταθμό των επιβατών που θα περιλαμβάνει και mall προκειμένου να μπορούν οι υψηλής στάθμης τουρίστες της κρουαζιέρας να αυξήσουν τη δαπάνη τους στη χώρα και να ενισχυθεί η υπεραξία της κρουαζιέρας. Το mall μέσα στο λιμάνι, που αποτελεί συγκεκριμένη τάση που υπάρχει σε όλα τα μεγάλα terminal κρουαζιέρας, συνάντησε την αντίδραση των εμπόρων του Πειραιά.
Από το capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου