ΣΤΟΧΟΣ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ ΠΤΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ ΤΟΥ 2019
Να το δούμε και να μην το πιστέψουμε....
Οπως αποδείχθηκε από την πραγματικότητα, καθώς τα υδροπλάνα παρέμειναν καθηλωμένα, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (Ν. 4146/2013) δεν ευνόησε την απογείωση της δραστηριότητας. Η γραφειοκρατία, κυρίως στο επίπεδο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, οι δικαστικές εμπλοκές, αλλά και οι... πιέσεις ανταγωνιστικών κλάδων έχουν καθυστερήσει τη δημιουργία ενός έστω υποτυπώδους δικτύου υδατοδρομίων.
Τρέχουν για τα υδατοδρόμια
Από τις 25 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί, μόλις τρία υδατοδρόμια έχουν μέχρι σήμερα αδειοδοτηθεί, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Οπως αναφέρουν στο «Βήμα» πηγές με γνώσεις της αγοράς, ο στόχος να ξεκινήσει πτητικό έργο την άνοιξη του 2019, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, θα συμπέσει με την ολοκλήρωση ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων. Και αυτό είναι η βασική προϋπόθεση για να καταφτάσουν οι επενδυτές από Καναδά, Ιαπωνία, Κίνα, Γερμανία, που έχουν ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον τους.
Το πράσινο φως από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Πατρών για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την εκμετάλλευση και λειτουργία του υδατοδρομίου Πατρών αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να δοθεί στις αρχές της εβδομάδας. Εφόσον οι διαδικασίες δεν φρενάρουν σε δικαστικές εμπλοκές, τότε ο ανάδοχος για το «μητροπολιτικό» αεροδρόμιο του Ιονίου θα αναδειχθεί ως το τέλος Αυγούστου. Εν τω μεταξύ, είναι εφικτό ως τον ερχόμενο Μάρτιο να έχουν αδειοδοτηθεί τα υδατοδρόμια Κεφαλλονιάς, Λευκάδας, Ιθάκης και Μεγανησίου, με την προϋπόθεση ότι οι δημόσιοι φορείς προχωρήσουν εγκαίρως τις επενδύσεις στον απαιτούμενο εξοπλισμό.
5ετής η άδεια λειτουργίας
Αυτές τις κακοδαιμονίες στοχεύει να ανατρέψει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών. Μία από τις βασικές αλλαγές, σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο, έγκειται στο γεγονός ότι άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο σε δημόσιο φορέα (νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α' ή Β' βαθμού, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών κατέχει το Δημόσιο ή δημόσιος φορέας). Το Δημόσιο δύναται επίσης να ιδρύει και να λειτουργεί υδατοδρόμια, είτε στο όνομά του είτε σε συνιστώμενα για τον σκοπό αυτόν νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, στα οποία κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών.
Η διάρκεια της άδειας λειτουργίας θα είναι αορίστου χρόνου, όμως εφόσον παρέλθουν δύο έτη χωρίς πτητικό έργο, τότε αυτή θα ανακαλείται. Ως προς τη διάρκεια της άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης υδατοδρομίου, η οποία μπορεί να διαχωρίζεται και να χορηγείται σε ιδιωτικό φορέα, αυτή προβλέπεται να είναι τουλάχιστον 5ετής.
Για την επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας, που αποτελεί σήμερα και το μεγαλύτερο «αγκάθι», τα απαιτούμενα δικαιολογητικά απλοποιούνται και συστηματοποιούνται. Επίσης, με το σχέδιο νόμου διαχωρίζονται οι διαδικασίες έγκρισης εγχειριδίων ανάλογα με το είδος της αδείας (ίδρυσης ή λειτουργίας). Αίρεται ακόμη η διακριτική μεταχείριση που υπάρχει στο υφιστάμενο πλαίσιο, καθώς διευκολύνεται η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης για την ίδρυση υδατοδρομίου σε λιμένα, ανεξαρτήτως της νομικής προσωπικότητας του ενδιαφερομένου.
Πτήσεις καθ' όλο το έτος
Με το νομοσχέδιο θεσμοθετείται η δυνατότητα χρήσης περιοχής του λιμένα ως εναλλακτικής περιοχής ελιγμών υδροπλάνου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του λιμενάρχη προκειμένου να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη πτητική λειτουργία των υδροπλάνων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Ακόμη, ενισχύονται τα μέτρα ασφαλείας, με ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα εκπαίδευσης προσωπικού και καθιερώνονται ελάχιστες απαιτήσεις για τις κτιριακές υποδομές.
Εν τω μεταξύ, με τη δημιουργία του Ηλεκτρονικού Συστήματος Παρακολούθησης Αδειών Υδατοδρομίου (ΗΣΠΑΥ), θα τηρείται ο πλήρης και επικαιροποιημένος τεχνικός φάκελος κάθε υδατοδρομίου.
Διαγωνισμοί παραχώρησης για το έργο των αστικών ΚΤΕΛ
Στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή περιλαμβάνονται και διατάξεις για την οργάνωση και λειτουργία των αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών και αφορούν το μεταφορικό έργο στις πόλεις, πλην Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που σήμερα εκτελείται από τα αστικά ΚΤΕΛ. Για την ανάθεση του μεταφορικού έργου προβλέπονται διαγωνισμοί με τη χορήγηση αποκλειστικού δικαιώματος εκμετάλλευσης ή και αποζημίωση. Εξάλλου, αυτές συγκαταλέγονται στις Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), πρέπει δηλαδή να προσφέρονται απρόσκοπτα και χωρίς διακρίσεις. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα υπογράφει τις συμβάσεις και με απόφασή του θα καθορίζονται οι ανώτατες τιμές χρέωσης των επιβατών βάσει κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων. Απευθείας ανάθεση προβλέπεται μόνο στην περίπτωση που συντρέχει διακοπή ή κίνδυνος διακοπής της υπηρεσίας και για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από δύο έτη.
Οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για τον καθορισμό των γραμμών, ενώ η προκήρυξη θα μπορεί να περιλαμβάνει αστικές περιοχές περισσότερων δήμων, όμορων ή μη, της ίδιας ή άλλων περιφερειών, αν αυτό κρίνεται κατάλληλο για την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και συγχρόνως για τη βιωσιμότητα του παραχωρησιούχου.
Να το δούμε και να μην το πιστέψουμε....
Εισιτήριο για το καλοκαίρι του 2019 θα βγάλουν τα υδροπλάνα. Το σχέδιο νόμου που έμεινε κολλημένο από τον Σεπτέμβριο του 2016, βάζοντας φρένο στις επενδύσεις, βρίσκεται στο στάδιο των υπογραφών από τους συναρμόδιους υπουργούς και πρόκειται να φτάσει στη Βουλή ακόμη και μέσα στην εβδομάδα. Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να ξαναπετάξουν την ερχόμενη σεζόν τα υδροπλάνα, μια δεκαετία μετά το άδοξο τέλος της πρώτης επιχειρηματικής απόπειρας.
Οπως αποδείχθηκε από την πραγματικότητα, καθώς τα υδροπλάνα παρέμειναν καθηλωμένα, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (Ν. 4146/2013) δεν ευνόησε την απογείωση της δραστηριότητας. Η γραφειοκρατία, κυρίως στο επίπεδο των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, οι δικαστικές εμπλοκές, αλλά και οι... πιέσεις ανταγωνιστικών κλάδων έχουν καθυστερήσει τη δημιουργία ενός έστω υποτυπώδους δικτύου υδατοδρομίων.
Τρέχουν για τα υδατοδρόμια
Από τις 25 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί, μόλις τρία υδατοδρόμια έχουν μέχρι σήμερα αδειοδοτηθεί, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Οπως αναφέρουν στο «Βήμα» πηγές με γνώσεις της αγοράς, ο στόχος να ξεκινήσει πτητικό έργο την άνοιξη του 2019, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, θα συμπέσει με την ολοκλήρωση ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων. Και αυτό είναι η βασική προϋπόθεση για να καταφτάσουν οι επενδυτές από Καναδά, Ιαπωνία, Κίνα, Γερμανία, που έχουν ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον τους.
Το πράσινο φως από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Πατρών για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την εκμετάλλευση και λειτουργία του υδατοδρομίου Πατρών αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να δοθεί στις αρχές της εβδομάδας. Εφόσον οι διαδικασίες δεν φρενάρουν σε δικαστικές εμπλοκές, τότε ο ανάδοχος για το «μητροπολιτικό» αεροδρόμιο του Ιονίου θα αναδειχθεί ως το τέλος Αυγούστου. Εν τω μεταξύ, είναι εφικτό ως τον ερχόμενο Μάρτιο να έχουν αδειοδοτηθεί τα υδατοδρόμια Κεφαλλονιάς, Λευκάδας, Ιθάκης και Μεγανησίου, με την προϋπόθεση ότι οι δημόσιοι φορείς προχωρήσουν εγκαίρως τις επενδύσεις στον απαιτούμενο εξοπλισμό.
5ετής η άδεια λειτουργίας
Αυτές τις κακοδαιμονίες στοχεύει να ανατρέψει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών. Μία από τις βασικές αλλαγές, σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο, έγκειται στο γεγονός ότι άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο σε δημόσιο φορέα (νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α' ή Β' βαθμού, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών κατέχει το Δημόσιο ή δημόσιος φορέας). Το Δημόσιο δύναται επίσης να ιδρύει και να λειτουργεί υδατοδρόμια, είτε στο όνομά του είτε σε συνιστώμενα για τον σκοπό αυτόν νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, στα οποία κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών.
Η διάρκεια της άδειας λειτουργίας θα είναι αορίστου χρόνου, όμως εφόσον παρέλθουν δύο έτη χωρίς πτητικό έργο, τότε αυτή θα ανακαλείται. Ως προς τη διάρκεια της άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης υδατοδρομίου, η οποία μπορεί να διαχωρίζεται και να χορηγείται σε ιδιωτικό φορέα, αυτή προβλέπεται να είναι τουλάχιστον 5ετής.
Για την επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας, που αποτελεί σήμερα και το μεγαλύτερο «αγκάθι», τα απαιτούμενα δικαιολογητικά απλοποιούνται και συστηματοποιούνται. Επίσης, με το σχέδιο νόμου διαχωρίζονται οι διαδικασίες έγκρισης εγχειριδίων ανάλογα με το είδος της αδείας (ίδρυσης ή λειτουργίας). Αίρεται ακόμη η διακριτική μεταχείριση που υπάρχει στο υφιστάμενο πλαίσιο, καθώς διευκολύνεται η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης για την ίδρυση υδατοδρομίου σε λιμένα, ανεξαρτήτως της νομικής προσωπικότητας του ενδιαφερομένου.
Πτήσεις καθ' όλο το έτος
Με το νομοσχέδιο θεσμοθετείται η δυνατότητα χρήσης περιοχής του λιμένα ως εναλλακτικής περιοχής ελιγμών υδροπλάνου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του λιμενάρχη προκειμένου να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη πτητική λειτουργία των υδροπλάνων καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Ακόμη, ενισχύονται τα μέτρα ασφαλείας, με ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα εκπαίδευσης προσωπικού και καθιερώνονται ελάχιστες απαιτήσεις για τις κτιριακές υποδομές.
Εν τω μεταξύ, με τη δημιουργία του Ηλεκτρονικού Συστήματος Παρακολούθησης Αδειών Υδατοδρομίου (ΗΣΠΑΥ), θα τηρείται ο πλήρης και επικαιροποιημένος τεχνικός φάκελος κάθε υδατοδρομίου.
Διαγωνισμοί παραχώρησης για το έργο των αστικών ΚΤΕΛ
Στο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή περιλαμβάνονται και διατάξεις για την οργάνωση και λειτουργία των αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών και αφορούν το μεταφορικό έργο στις πόλεις, πλην Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που σήμερα εκτελείται από τα αστικά ΚΤΕΛ. Για την ανάθεση του μεταφορικού έργου προβλέπονται διαγωνισμοί με τη χορήγηση αποκλειστικού δικαιώματος εκμετάλλευσης ή και αποζημίωση. Εξάλλου, αυτές συγκαταλέγονται στις Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), πρέπει δηλαδή να προσφέρονται απρόσκοπτα και χωρίς διακρίσεις. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα υπογράφει τις συμβάσεις και με απόφασή του θα καθορίζονται οι ανώτατες τιμές χρέωσης των επιβατών βάσει κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων. Απευθείας ανάθεση προβλέπεται μόνο στην περίπτωση που συντρέχει διακοπή ή κίνδυνος διακοπής της υπηρεσίας και για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από δύο έτη.
Οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για τον καθορισμό των γραμμών, ενώ η προκήρυξη θα μπορεί να περιλαμβάνει αστικές περιοχές περισσότερων δήμων, όμορων ή μη, της ίδιας ή άλλων περιφερειών, αν αυτό κρίνεται κατάλληλο για την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και συγχρόνως για τη βιωσιμότητα του παραχωρησιούχου.
ΠΗΓΗ: tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου