ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ
Μέσα στον επόμενο μήνα θα ιδρυθεί η κοινή εταιρεία Ελλάδας - Βουλγαρίας, η οποία θα συντονίσει το ενιαίο έργο σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης - Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τρία βουλγαρικά λιμάνια σε Μπουργκάς, Βάρνα και το Ρούσε στον Δούναβη.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε την Τρίτη πως η κοινή εταιρεία θα αναλάβει να «βρει τη χρηματοδότηση με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, του ιδιωτικού τομέα και στη χώρα μας και στη Βουλγαρία». Στη συνέχεια «ενιαία, θα διαχειριστεί και το έργο», γιατί «αν πηγαίναμε σε μία λογική να κάνει η Ελλάδα το δικό της κομμάτι και η Βουλγαρία το δικό της, πολύ απλά δεν θα γινόταν το έργο. Γιατί δεν θα ήταν ένα ενιαίο έργο, ενιαίας διαχείρισης, για αυτό που θέλουμε να κάνουμε, την παράκαμψη δηλαδή των Δαρδανελίων».
Από το βήμα του «11ου περιφερειακού συνεδρίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση» που έγινε στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σπίρτζης είπε πως «αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η τεχνοοικονομική διερεύνηση και η μελέτη σκοπιμότητας του έργου». Κατά τον υπουργό Υποδομών, «ο πρόεδρος Γιούνκερ και άλλες δυνάμεις της Ευρώπης ενδιαφέρονται για να διευρυνθεί η συμφωνία που κάναμε με τη Βουλγαρία και να ενταχθεί και η Ρουμανία». Πρόσθεσε πως «υπάρχει ενδιαφέρον, πραγματικά από όλο τον πλανήτη, για την υλοποίηση του έργου. Έχουν ενδιαφερθεί εταιρείες ευρωπαϊκές, αμερικανικές, κινέζικες, ρωσικές, πραγματικά ο μισός πλανήτης, να μην πω όλος ο πλανήτης».
Το σχέδιο για την παράκαμψη της Στενών των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές, μέσω σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμανιών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και πολλά χρόνια. Τόσο η ελληνική όσο και η βουλγαρική κυβέρνηση εμφανίζονται σήμερα να στηρίζουν το σχέδιο καθώς θεωρούν πως αναβαθμίζει τον γεωπολιτικό τους ρόλο. Ετσι, τον Σεπτέμβριο του 2017, υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για την ανάπτυξη νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη.
Στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως το έργο είναι βιώσιμο καθώς «στα Δαρδανέλια έχουμε μία πολύ μεγάλη συσσώρευση μεταφορών, έχουμε πολύ μεγάλο κόστος για να περάσουν τα πλοία από τα Στενά και έχουμε και πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Άρα, όλες οι Παρευξείνιες χώρες, η Κίνα, και η Ρωσία, θα ήθελαν να προχωρήσει η επένδυση».
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε πως στις 20 Απριλίου θα προχωρήσει στην επόμενη φάση ο διαγωνισμός για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Για το έργο, το οποίο αντιμετωπίζει καθυστερήσεις εξαιτίας παλαιών βομβών που εντοπίζονται στον χώρο του πρώην στρατοπέδου, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο όμιλος του Ιβάν Σαββίδη. Ο υπουργός Υποδομών πρόσθεσε πως προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (σ.σ. από το ΤΑΙΠΕΔ) και στη συνέχεια της Καβάλας. Στο σιδηροδρομικό έργο θα ενταχθεί «το ένα εμπορευματικό κέντρο, μάλλον της Καβάλας, και στη Βουλγαρία, του Μπουργκάς».
Από πλευράς ωρίμανσης (σε επίπεδο μελετών) θεωρείται πως είναι έτοιμα τα σιδηροδρομικά τμήματα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο και από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ξάνθη. Αρκετή προεργασία σε επίπεδο μελετών θα χρειαστεί, όμως, το τμήμα από τον Νέστο (από τους Τοξότες) μέχρι τη Θεσσαλονίκη, γιατί, όπως είπε και ο κ. Σπίρτζης, «θέλουμε να έχουμε μία νέα όδευση και να μην ανεβαίνουμε με τον παλιό σχεδιασμό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου πάνω στο Νευροκόπι, για να φτάνουμε Θεσσαλονίκη».
Μέσα στον επόμενο μήνα θα ιδρυθεί η κοινή εταιρεία Ελλάδας - Βουλγαρίας, η οποία θα συντονίσει το ενιαίο έργο σιδηροδρομικής διασύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης - Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τρία βουλγαρικά λιμάνια σε Μπουργκάς, Βάρνα και το Ρούσε στον Δούναβη.
Εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο, στην ενιαία επένδυση θα ενταχθούν και δύο μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, στην Ελλάδα πιθανώς αυτό που θα κατασκευαστεί στο λιμάνι της Καβάλας και στη Βουλγαρία, στο Μπουργκάς.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε την Τρίτη πως η κοινή εταιρεία θα αναλάβει να «βρει τη χρηματοδότηση με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας, του ιδιωτικού τομέα και στη χώρα μας και στη Βουλγαρία». Στη συνέχεια «ενιαία, θα διαχειριστεί και το έργο», γιατί «αν πηγαίναμε σε μία λογική να κάνει η Ελλάδα το δικό της κομμάτι και η Βουλγαρία το δικό της, πολύ απλά δεν θα γινόταν το έργο. Γιατί δεν θα ήταν ένα ενιαίο έργο, ενιαίας διαχείρισης, για αυτό που θέλουμε να κάνουμε, την παράκαμψη δηλαδή των Δαρδανελίων».
Από το βήμα του «11ου περιφερειακού συνεδρίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση» που έγινε στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σπίρτζης είπε πως «αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η τεχνοοικονομική διερεύνηση και η μελέτη σκοπιμότητας του έργου». Κατά τον υπουργό Υποδομών, «ο πρόεδρος Γιούνκερ και άλλες δυνάμεις της Ευρώπης ενδιαφέρονται για να διευρυνθεί η συμφωνία που κάναμε με τη Βουλγαρία και να ενταχθεί και η Ρουμανία». Πρόσθεσε πως «υπάρχει ενδιαφέρον, πραγματικά από όλο τον πλανήτη, για την υλοποίηση του έργου. Έχουν ενδιαφερθεί εταιρείες ευρωπαϊκές, αμερικανικές, κινέζικες, ρωσικές, πραγματικά ο μισός πλανήτης, να μην πω όλος ο πλανήτης».
Το σχέδιο για την παράκαμψη της Στενών των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές, μέσω σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμανιών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και πολλά χρόνια. Τόσο η ελληνική όσο και η βουλγαρική κυβέρνηση εμφανίζονται σήμερα να στηρίζουν το σχέδιο καθώς θεωρούν πως αναβαθμίζει τον γεωπολιτικό τους ρόλο. Ετσι, τον Σεπτέμβριο του 2017, υπογράφηκε το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για την ανάπτυξη νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη.
Στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως το έργο είναι βιώσιμο καθώς «στα Δαρδανέλια έχουμε μία πολύ μεγάλη συσσώρευση μεταφορών, έχουμε πολύ μεγάλο κόστος για να περάσουν τα πλοία από τα Στενά και έχουμε και πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Άρα, όλες οι Παρευξείνιες χώρες, η Κίνα, και η Ρωσία, θα ήθελαν να προχωρήσει η επένδυση».
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε πως στις 20 Απριλίου θα προχωρήσει στην επόμενη φάση ο διαγωνισμός για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Για το έργο, το οποίο αντιμετωπίζει καθυστερήσεις εξαιτίας παλαιών βομβών που εντοπίζονται στον χώρο του πρώην στρατοπέδου, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο όμιλος του Ιβάν Σαββίδη. Ο υπουργός Υποδομών πρόσθεσε πως προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης (σ.σ. από το ΤΑΙΠΕΔ) και στη συνέχεια της Καβάλας. Στο σιδηροδρομικό έργο θα ενταχθεί «το ένα εμπορευματικό κέντρο, μάλλον της Καβάλας, και στη Βουλγαρία, του Μπουργκάς».
Από πλευράς ωρίμανσης (σε επίπεδο μελετών) θεωρείται πως είναι έτοιμα τα σιδηροδρομικά τμήματα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο και από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ξάνθη. Αρκετή προεργασία σε επίπεδο μελετών θα χρειαστεί, όμως, το τμήμα από τον Νέστο (από τους Τοξότες) μέχρι τη Θεσσαλονίκη, γιατί, όπως είπε και ο κ. Σπίρτζης, «θέλουμε να έχουμε μία νέα όδευση και να μην ανεβαίνουμε με τον παλιό σχεδιασμό του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου πάνω στο Νευροκόπι, για να φτάνουμε Θεσσαλονίκη».
ΠΗΓΗ: euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου