ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΥΠΕΡΒΑΣΗ
Η Ομαδική Αγωγή του Κινήματος ΥΠΕΡΒΑΣΗ για το Κούρεμα των Δανείων μας, μαζί με το Εξώδικο Επανακαθορισμού των Τραπεζικών Οφειλών, είναι σήμερα τα μεγαλύτερα όπλα αποτελεσματικής άμυνας Δανειοληπτών & Εγγυητών, κόντρα στην αυθαιρεσία του τραπεζικού συστήματος !!!
ΚΛΙΚ ΕΔΩ :
Η Ομαδική Αγωγή του Κινήματος ΥΠΕΡΒΑΣΗ για το Κούρεμα των Δανείων μας, μαζί με το Εξώδικο Επανακαθορισμού των Τραπεζικών Οφειλών, είναι σήμερα τα μεγαλύτερα όπλα αποτελεσματικής άμυνας Δανειοληπτών & Εγγυητών, κόντρα στην αυθαιρεσία του τραπεζικού συστήματος !!!
ΚΛΙΚ ΕΔΩ :
Πλήρης απελευθέρωση της πώλησης των κόκκινων δανείων από το 2018 !!!
Μόνο τα «κόκκινα» δάνεια που συνδέονται με υποθήκη πρώτης κατοικίας αντικειμενικής αξίας κάτω από 140.000 ευρώ, και αυτά έως το τέλος του 2017, κατάφερε να εξαιρέσει η κυβέρνηση από τη δυνατότητα πώλησης σε μη τραπεζικά ιδρύματα. Αν και οι ακριβείς λεπτομέρειες της συμφωνίας αναμένεται να μετουσιωθούν σε νομοθετικές διατάξεις στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, το οποίο θα ψηφισθεί τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή, το βέβαιον είναι ότι από την 1η Iανουαρίου 2018 η αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων απελευθερώνεται πλήρως και παύει να ισχύει η όποια εξαίρεση.
Πολύ νωρίτερα, από τις 16 Ιουνίου 2016, θα επιτρέπεται πλέον η πώληση σε μη τραπεζικά ιδρύματα μη εξυπηρετούμενων δανείων με υποθήκη πρώτης κατοικίας, η οποία έχει αντικειμενική αξία άνω των 140.000 ευρώ, καταναλωτικών δανείων, δανείων προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ μένει να δούμε εάν η απελευθέρωση θα περιλαμβάνει και τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Παράταση τέλος
Στις 15 Ιουνίου 2016 λήγει η τέταρτη παράταση στην αναστολή πώλησης των παραπάνω κατηγοριών δανείων, η οποία θεσπίστηκε την περασμένη εβδομάδα, με τροπολογία που κυρώνει διεθνή σύμβαση με το Βιετνάμ.
Η μεγαλύτερη ανατροπή, ωστόσο, σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» δάνεια δεν αφορά την απελευθέρωση της πώλησής τους, καθώς αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη. Στο προσχέδιο της συμφωνίας με τους δανειστές προβλέπονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των εταιρειών που θα διαχειρίζονται ή θα αγοράζουν τις απαιτήσεις από μη εξυπηρετούμενα δάνεια, πλαίσιο που θεσπίστηκε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο με τον νόμο 4354/2015. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εμπλοκή από ένα σημείο και μετά στη διαπραγμάτευση για το θέμα των «κόκκινων» δανείων εντοπιζόταν κυρίως στις τροποποιήσεις του πλαισίου λειτουργίας των funds και λιγότερο στο ποιες κατηγορίες δανείων θα εξακολουθούν να εξαιρούνται από την πώληση.
Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι οι ακόλουθες:
• Οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΕΔΑΜΕΔ) και οι Εταιρείες Μεταβίβασης Απαιτήσεων από Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΕΜΑΜΕΔ) θα μπορούν να εδρεύουν σε οποιοδήποτε κράτος (πλην αυτών που θεωρούνται ότι έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς) και όχι μόνο στην Ελλάδα ή σε κράτος-μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, που προβλεπόταν έως τώρα.
• Δεν θα προβλέπεται υποχρέωση για σχηματισμό και τήρηση υπερβάλλοντος κεφαλαίου. Κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται ούτε στον υφιστάμενο νόμο και πρόβλεψη υπάρχει μόνο για το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, που ανέρχεται σε 100.000 ευρώ.
• Επέκταση του φορολογικού καθεστώτος των απαλλαγών που ισχύει για την τιτλοποίηση απαιτήσεων (πρόκειται για τον νόμο 3156/ 2003). Με βάση τον σχετικό νόμο, η μεταβίβαση απαλλάσσεται από κάθε άμεσο ή έμμεσο φόρο, τέλος, εισφορά, προμήθεια, δικαίωμα ή άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου.
Αλλη αλλαγή στον νόμο 4354/ 2015, που δεν αφορά στο καθεστώς λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης και μεταβίβασης απαιτήσεων, είναι η πρόβλεψη ότι οι διαγραφές χρεών που θα γίνονται στο πλαίσιο συμφωνιών αναδιάρθρωσης δεν θα θεωρούνται φορολογητέο εισόδημα για τους δανειολήπτες, ενώ, τέλος, θα προβλέπεται η παροχή κινήτρων στους τελευταίους, έτσι ώστε να προβαίνουν σε εξωδικαστικούς συμβιβασμούς.
Αυστηρότερα κριτήρια για τον νόμο Κατσέλη
Στα τέλη του τρέχοντος έτους, πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Νοέμβριο, θα επανεξετασθεί ο νόμος Κατσέλη, κάτι που δεν αποκλείεται να μεταφράζεται σε περαιτέρω αυστηροποίησή του και ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό του αριθμού των δανειοληπτών των οποίων η κατοικία θα προστατεύεται από πλειστηριασμούς. Στο προσχέδιο της συμφωνίας αναφέρεται ότι έως το τέλος του 2016 θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου του νόμου 3869/2010. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο, όταν και θεσπίστηκαν οι αλλαγές στα κριτήρια του νόμου Κατσέλη, με τον νόμο 4346/2015, προβλεπόταν ότι το αναθεωρημένο θεσμικό πλαίσιο θα ισχύσει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Η επανεξέτασή του προβλεπόταν και τότε. Ωστόσο αυτό που είχε συμφωνηθεί με τους δανειστές ήταν να γίνει αυτή η διαδικασία λίγο πριν από τη λήξη των τριών ετών.
Στο πλαίσιο, πάντως, της βελτίωσης της εφαρμογής του νόμου Κατσέλη για όσο τουλάχιστον αυτός θα ισχύει, το προσχέδιο της συμφωνίας προβλέπει τις ακόλουθες ενέργειες με το σχετικό χρονοδιάγραμμα:
• Διορισμός έως τα τέλη Ιουνίου 2016 ειδικά καταρτισμένων δικαστών, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος εκδίκασης των εκκρεμών αιτήσεων. Επίσης, έως τον Σεπτέμβριο προβλέπεται ο διορισμός και επιπλέον υπαλλήλων για τη γραμματειακή υποστήριξη.
• Καθορισμός δικαστικών αιθουσών που θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκδίκαση αιτήσεων υπαγωγής στον νόμο 3869/2010.
• Θέσπιση νομοθεσίας για τη λειτουργία του Δικτύου Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών. Προβλέπεται η λειτουργία 30 τέτοιων κέντρων, τα οποία θα έχουν ως αποστολή την ενημέρωση και την παροχή νομικών και οικονομικών συμβουλών σε δανειολήπτες, είτε αυτοί είναι φυσικά πρόσωπα, είτε είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι συμβουλές θα αφορούν σε αναδιάρθρωση χρέους αλλά και στη χρηματοοικονομική διαχείριση, γενικότερα.
Μόνο τα «κόκκινα» δάνεια που συνδέονται με υποθήκη πρώτης κατοικίας αντικειμενικής αξίας κάτω από 140.000 ευρώ, και αυτά έως το τέλος του 2017, κατάφερε να εξαιρέσει η κυβέρνηση από τη δυνατότητα πώλησης σε μη τραπεζικά ιδρύματα. Αν και οι ακριβείς λεπτομέρειες της συμφωνίας αναμένεται να μετουσιωθούν σε νομοθετικές διατάξεις στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα, το οποίο θα ψηφισθεί τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή, το βέβαιον είναι ότι από την 1η Iανουαρίου 2018 η αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων απελευθερώνεται πλήρως και παύει να ισχύει η όποια εξαίρεση.
Πολύ νωρίτερα, από τις 16 Ιουνίου 2016, θα επιτρέπεται πλέον η πώληση σε μη τραπεζικά ιδρύματα μη εξυπηρετούμενων δανείων με υποθήκη πρώτης κατοικίας, η οποία έχει αντικειμενική αξία άνω των 140.000 ευρώ, καταναλωτικών δανείων, δανείων προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ μένει να δούμε εάν η απελευθέρωση θα περιλαμβάνει και τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Παράταση τέλος
Στις 15 Ιουνίου 2016 λήγει η τέταρτη παράταση στην αναστολή πώλησης των παραπάνω κατηγοριών δανείων, η οποία θεσπίστηκε την περασμένη εβδομάδα, με τροπολογία που κυρώνει διεθνή σύμβαση με το Βιετνάμ.
Η μεγαλύτερη ανατροπή, ωστόσο, σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» δάνεια δεν αφορά την απελευθέρωση της πώλησής τους, καθώς αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη. Στο προσχέδιο της συμφωνίας με τους δανειστές προβλέπονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των εταιρειών που θα διαχειρίζονται ή θα αγοράζουν τις απαιτήσεις από μη εξυπηρετούμενα δάνεια, πλαίσιο που θεσπίστηκε μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο με τον νόμο 4354/2015. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εμπλοκή από ένα σημείο και μετά στη διαπραγμάτευση για το θέμα των «κόκκινων» δανείων εντοπιζόταν κυρίως στις τροποποιήσεις του πλαισίου λειτουργίας των funds και λιγότερο στο ποιες κατηγορίες δανείων θα εξακολουθούν να εξαιρούνται από την πώληση.
Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι οι ακόλουθες:
• Οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΕΔΑΜΕΔ) και οι Εταιρείες Μεταβίβασης Απαιτήσεων από Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΕΜΑΜΕΔ) θα μπορούν να εδρεύουν σε οποιοδήποτε κράτος (πλην αυτών που θεωρούνται ότι έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς) και όχι μόνο στην Ελλάδα ή σε κράτος-μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, που προβλεπόταν έως τώρα.
• Δεν θα προβλέπεται υποχρέωση για σχηματισμό και τήρηση υπερβάλλοντος κεφαλαίου. Κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται ούτε στον υφιστάμενο νόμο και πρόβλεψη υπάρχει μόνο για το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, που ανέρχεται σε 100.000 ευρώ.
• Επέκταση του φορολογικού καθεστώτος των απαλλαγών που ισχύει για την τιτλοποίηση απαιτήσεων (πρόκειται για τον νόμο 3156/ 2003). Με βάση τον σχετικό νόμο, η μεταβίβαση απαλλάσσεται από κάθε άμεσο ή έμμεσο φόρο, τέλος, εισφορά, προμήθεια, δικαίωμα ή άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου.
Αλλη αλλαγή στον νόμο 4354/ 2015, που δεν αφορά στο καθεστώς λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης και μεταβίβασης απαιτήσεων, είναι η πρόβλεψη ότι οι διαγραφές χρεών που θα γίνονται στο πλαίσιο συμφωνιών αναδιάρθρωσης δεν θα θεωρούνται φορολογητέο εισόδημα για τους δανειολήπτες, ενώ, τέλος, θα προβλέπεται η παροχή κινήτρων στους τελευταίους, έτσι ώστε να προβαίνουν σε εξωδικαστικούς συμβιβασμούς.
Αυστηρότερα κριτήρια για τον νόμο Κατσέλη
Στα τέλη του τρέχοντος έτους, πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Νοέμβριο, θα επανεξετασθεί ο νόμος Κατσέλη, κάτι που δεν αποκλείεται να μεταφράζεται σε περαιτέρω αυστηροποίησή του και ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό του αριθμού των δανειοληπτών των οποίων η κατοικία θα προστατεύεται από πλειστηριασμούς. Στο προσχέδιο της συμφωνίας αναφέρεται ότι έως το τέλος του 2016 θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου του νόμου 3869/2010. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο, όταν και θεσπίστηκαν οι αλλαγές στα κριτήρια του νόμου Κατσέλη, με τον νόμο 4346/2015, προβλεπόταν ότι το αναθεωρημένο θεσμικό πλαίσιο θα ισχύσει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018. Η επανεξέτασή του προβλεπόταν και τότε. Ωστόσο αυτό που είχε συμφωνηθεί με τους δανειστές ήταν να γίνει αυτή η διαδικασία λίγο πριν από τη λήξη των τριών ετών.
Στο πλαίσιο, πάντως, της βελτίωσης της εφαρμογής του νόμου Κατσέλη για όσο τουλάχιστον αυτός θα ισχύει, το προσχέδιο της συμφωνίας προβλέπει τις ακόλουθες ενέργειες με το σχετικό χρονοδιάγραμμα:
• Διορισμός έως τα τέλη Ιουνίου 2016 ειδικά καταρτισμένων δικαστών, προκειμένου να μειωθεί ο χρόνος εκδίκασης των εκκρεμών αιτήσεων. Επίσης, έως τον Σεπτέμβριο προβλέπεται ο διορισμός και επιπλέον υπαλλήλων για τη γραμματειακή υποστήριξη.
• Καθορισμός δικαστικών αιθουσών που θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκδίκαση αιτήσεων υπαγωγής στον νόμο 3869/2010.
• Θέσπιση νομοθεσίας για τη λειτουργία του Δικτύου Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών. Προβλέπεται η λειτουργία 30 τέτοιων κέντρων, τα οποία θα έχουν ως αποστολή την ενημέρωση και την παροχή νομικών και οικονομικών συμβουλών σε δανειολήπτες, είτε αυτοί είναι φυσικά πρόσωπα, είτε είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι συμβουλές θα αφορούν σε αναδιάρθρωση χρέους αλλά και στη χρηματοοικονομική διαχείριση, γενικότερα.
ΠΗΓΗ
http://www.kathimerini.gr/859793/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/plhrhs-apeley8erwsh-ths-pwlhshs--twn-kokkinwn-daneiwn-apo-to-2018
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου