Γράφει ο Κυριάκος Τόμπρας
Η θητεία του χρήσιμου-ηλίθιου Γιώργου Παπανδρέου μας δίδαξε
ότι, η Τράπεζα της Ελλάδος, είναι πάντα τουλάχιστον μια μέρα μπροστά από την
εκάστοτε κυβέρνηση, με τον διοικητή της να είναι πάντα «εξυπνότερος» από τον
εκάστοτε πρωθυπουργό.
Έτσι λοιπόν και σήμερα, όπως και τότε, έστω και στα «ψιλά
γράμματα» των περιοδικών Εκθέσεων Νομισματικής Πολιτικής, η ΤτΕ αποκαλύπτει
πάντα την πραγματική εικόνα της εθνικής οικονομίας, των δημοσιονομικών μεγεθών
και του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ακόμη και όταν, για να στηρίξει το
εκάστοτε mainestream πολιτικό αφήγημα της καρδιάς
της, αναγκάζεται να κρύψει τις λίγες γραμμές της πικρής αλήθειας, ανάμεσα στις εκατοντάδες
σελίδες, τους πίνακες και τα γραφήματα των
βαθυστόχαστων μακροοικονομικών και γεωπολιτικών μελετών και αναλύσεων για την
ελληνική, την παγκόσμια και την ευρωπαϊκή οικονομία, την χρηματοπιστωτική
σταθερότητα και τη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ στα πλαίσια της Ευρωζώνης και του
ευρώ.
Τότε, λοιπόν, η ΤτΕ είχε εγκαίρως ενημερώσει ολόκληρο το
εγχώριο πολιτικό σύστημα, ότι, όχι μόνο «λεφτά δεν υπήρχαν», αλλά, ακόμη
χειρότερα, στα πλαίσια της άνωθεν υπαγορευθείσας εθνικής νομισματικής πολιτικής,
που εδράζονταν στους πυλώνες της καταστροφής χρήματος και της εσωτερικής
υποτίμησης της ελληνικής οικονομίας, ότι «λεφτά δεν έπρεπε επουδενί να υπάρξουν»,
με την αποστολή του επόμενου, μετά τον Κώστα Καραμανλή πρωθυπουργού, να περιορίζεται
στην «πειραματική» εφαρμογή του πρώτου στην ιστορία, εισαγόμενου μηχανισμού στήριξης
στην Ευρωζώνη. Με την οποιαδήποτε εναλλακτική λύση, ακόμη και αν οι αγορές επέμεναν
να προσφέρουν δανεικό χρήμα στην Ελλάδα, όπως συνέβη τον Ιανουάριο του 2010, να
είναι, απλά, απαγορευτική.
Ποιος θα ξεχάσει, άλλωστε, το καψώνι του Γιώργου Προβόπουλου
στον Γιώργο Παπανδρέου, τότε που τόλμησε να ψελλίσει ότι δεν γνώριζε την
πραγματική κατάσταση της οικονομίας που παρέλαβε και ότι, έτσι, πίστευε ότι «λεφτά
υπήρχαν» ή ότι, έστω, θα «μπορούσαν να υπάρξουν»,
όταν ο τότε διοικητής της ΤτΕ, εμμέσως πλην σαφώς, του υπενθύμισε ότι η
χρησιμότητά του ως πρωθυπουργός της χρεοκοπίας συνίστατο στο γεγονός ότι «είχε
όλο το πακέτο», δηλαδή ότι ήταν ταυτόχρονα και ηλίθιος και αγράμματος, αφού τα
πάντα όλα όσα δεν γνώριζε ή αδυνατούσε να αντιληφθεί, ήταν ήδη δημοσιευμένα,
πριν την έλευση της «βασιλείας» του, τόσο στις Εκθέσεις Νομισματικής Πολιτικής της
ΤτΕ, όσο και στην Έκθεση του ΔΝΤ 09/244/2009.
Όπως λοιπόν τότε, έτσι και σήμερα, με την πρόσφατη
Ενδιάμεση Έκθεση Νομισματικής Πολιτικής, Δεκεμβρίου 2021, η ΤτΕ φρόντισε και
πάλι, στα «ψιλά γράμματα» του πολυσέλιδου πονήματός της, να καλύψει κάθε ευθύνη
της ως προς τις εγκληματικές πολιτικές που υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση στην
διαχείριση του φλέγοντος ζητήματος των κόκκινων δανείων. Έτσι, παρότι σήμερα ο
Μητσοτάκης, όπως και στο πρόσφατο παρελθόν ο Τσίπρας, ψήφισαν και εφάρμοσαν όλα
τα νομοθετήματα που τους ήρθαν γραμμένα από την ίδια την ΤτΕ και την Ελληνική
Ένωση Τραπεζών (ΕΕΕ), η ιστορία θα καταγράψει και πάλι τα εγκληματικά
αποτελέσματα αυτών των νομοθετημάτων ως «πολιτικές επιλογές» των κυβερνήσεων
που τα νομοθέτησαν, με την ΤτΕ, που περίπου τα υπαγόρευσε, να αναγορεύεται, για
μια ακόμη φορά, στον δήθεν υπεύθυνο και ανεξάρτητο θεσμό της χρηματοπιστωτικής
εποπτείας και της διασφάλισης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, που την κρίσιμη
στιγμή θα απαντήσει για μια ακόμη φορά στον ιστορικό του μέλλοντος με το αφοπλιστικό
επιχείρημα…. «Εμείς σας τα λέγαμε. Διαβάστε τι έγραφαν οι τότε Εκθέσεις Νομισματικής
Πολιτικής»…..
https://www.bankofgreece.gr/Publications/Inter_NomPol2021.pdf
Ότι, τα διαθέσιμα στοιχεία για το εννεάμηνο
Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2021, δείχνουν υποχώρηση του αποθέματος των μη
εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), ουσιαστικά μέσω συναλλαγών που αξιοποίησαν το
πρόγραμμα «Ηρακλής», με την παροχή κρατικών εγγυήσεων σε τιτλοποιήσεις δανείων
πιστωτικών ιδρυμάτων. Δηλαδή, ότι, το κόστος της υποχώρησης του αποθέματος ΜΕΔ του
τραπεζικού συστήματος το φορτώθηκε και πάλι ο συνήθης ύποπτος, ήτοι ο κρατικός
προϋπολογισμός, δηλαδή και πάλι το δημόσιο χρέος και οι φορολογούμενοι πολίτες.
Έτσι, λοιπόν, οι τράπεζες, για μια ακόμη φορά, το 2021, έκαναν και πάλι την
κηδεία των κόκκινων δανείων με τα ξένα κόλλυβα του κρατικού κορβανά και των
κορόιδων των φορολογουμένων.
Παρόλα όμως τα ανωτέρω, η ΤτΕ, προς γνώση του ιστορικού του μέλλοντος, σπεύδει να επισημάνει ότι το απόθεμα ΜΕΔ παραμένει ακόμη πολύ υψηλό και ότι, έτσι, απαιτείται επιτάχυνση της προσπάθειας περαιτέρω μείωσής του. Δηλαδή, ότι απαιτούνται και νέες αναμνηστικές δόσεις του «Εμβολίου Ηρακλής», με νέες δημοσιονομικές επιβαρύνσεις που θα ξαναφορτωθούν στους φορολογούμενους, οι οποίοι έχουν πλέον χάσει τον λογαριασμό των μεταλλάξεων του ιού της εξυγίανσης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.
Ταυτόχρονα, η ΤτΕ μας ενημερώνει ότι η αποτελεσματικότητα
του «Εμβολίου Ηρακλής» είναι περίπου μηδενική, καθόσον η απόρροια των
προαναφερθεισών συναλλαγών του προγράμματος «Ηρακλής» ήταν η καταγραφή
σημαντικού ύψους ζημιών στους ισολογισμούς των τραπεζών, όπως και η αρνητική
επίδραση στους δείκτες της κεφαλαιακής τους επάρκειας. Δηλαδή, ότι, παρά την
ζημία του δημοσίου και την επιβάρυνση των δημοσιονομικών μεγεθών με τις τιτλοποιήσεις
του προγράμματος «Ηρακλής», οι ισολογισμοί των τραπεζών, αντί να εξυγιανθούν,
χειροτέρεψαν. Με τους δείκτες της κεφαλαιακής τους επάρκειας να παραμένουν – πλασματικά
μόνο - σε ικανοποιητικό επίπεδο, δεδομένης της σχετικά χαμηλής ποιότητας των
κεφαλαίων τους, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών εποπτικών ιδίων
κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών αφορά οριστικές και εκκαθαρισμένες
αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις. Έτσι, σε συνδυασμό με την επίδραση του
Διεθνούς Προτύπου Χρηματοοικονομικής Αναφοράς 9 και την υποχρέωση κάλυψης της
Ελάχιστης Απαίτησης Ιδίων Κεφαλαίων και Επιλέξιμων Υποχρεώσεων (MREL) τα
επόμενα χρόνια, η ΤτΕ επισημαίνει ότι απαιτείται ποιοτική και ποσοτική ενίσχυση
της κεφαλαιακής βάσης και ενίσχυση της οργανικής κερδοφορίας των τραπεζών. Δηλαδή,
η ΤτΕ προαναγγέλλει νέες ανακεφαλαιοποιήσεις με χρήματα των φορολογουμένων ή
αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου με περαιτέρω ζημία του ΤΧΣ.
Προς επιβεβαίωση, μάλιστα, όλων των ανωτέρω, η ΤτΕ
διευκρινίζει ακόμη, ότι, ο κύριος παράγοντας που διαμόρφωσε τα ζημιογόνα
αποτελέσματα των τραπεζικών ισολογισμών κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου
του 2021, ήταν οι συναλλαγές που σχετίζονταν με τη μείωση του αποθέματος των μη
εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ), απόρροια των οποίων ήταν και η καταγραφή
σημαντικού ύψους ζημιών και η αρνητική επίδραση στους δείκτες της κεφαλαιακής
τους επάρκειας. Χαρακτηριστικό επίσης της υπό εξέταση περιόδου ήταν και η διαμόρφωση
της οργανικής κερδοφορίας σε χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα της αντίστοιχης
περιόδου του 2020, κυρίως λόγω της καταγραφής μικρότερων μη επαναλαμβανόμενων
εσόδων. Ταυτόχρονα, όμως, η αύξηση που εμφάνισαν τα λειτουργικά έξοδα, πέρα από
τα έκτακτα έξοδα αναδιάρθρωσης των δύο συστημικών τραπεζών, συνέβαλε στη μείωση
των αποτελεσμάτων προ προβλέψεων και φόρων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα
του προηγούμενου έτους. Επιπρόσθετα, λαμβανομένου υπόψη του σχηματισμού
σημαντικών προβλέψεων, πρωτίστως λόγω των συναλλαγών απομείωσης των ΜΕΔ από
τρεις συστημικές τράπεζες και δευτερευόντως από την ανάγκη κάλυψης του
πιστωτικού κινδύνου, το αποτέλεσμα μετά από φόρους ήταν ζημιογόνο.
Έτσι, η ΤτΕ μας ενημερώνει ότι, η επισφράγιση της αποτυχίας
στην διαχείριση των κόκκινων δανείων αντικατοπτρίζεται στην ποιότητα των
εποπτικών ιδίων κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών, που επιδεινώθηκε περαιτέρω,
καθώς το Σεπτέμβριο του 2021 οι οριστικές και εκκαθαρισμένες αναβαλλόμενες
φορολογικές απαιτήσεις (Deferred Tax Credits − DTCs)
ανέρχονταν σε 14,4 δισεκ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 62% των συνολικών
εποπτικών ιδίων κεφαλαίων (από 53% το Δεκέμβριο του 2020).
Με το κακό σενάριο να είναι η περίπτωση της μη εμφάνισης
κερδών στους ισολογισμούς τους, με τον κοπανιστό αέρα του 62% να εξατμίζεται, και
με το καλό σενάριο, στην περίπτωση κερδοφόρων τραπεζικών ισολογισμών, να είναι
το πιστόλιασμα του δημοσίου κατά την εκκαθάριση της αναβαλλόμενης σήμερα
φορολογικής τους υποχρέωσης. Δηλαδή, και στις δυο περιπτώσεις, με την περαιτέρω,
νομοτελειακή ζημία του δημοσίου, είτε από την ανάγκη μιας νέας τους ανακεφαλαιοποίησης
με δημόσιους χρηματοδοτικούς πόρους, είτε με την μεγέθυνση της σωρευμένης ζημίας
του ΤΧΣ από κάθε επόμενη ΑΜΚ, είτε από την διαγραφή της όποιας εκκαθαρισμένης φορολογικής
τους υποχρέωσης από τα μελλοντικά έσοδα του προϋπολογισμού.
Στην συνέχεια, αναφορικά με την ποιότητα του
χαρτοφυλακίου δανείων σε ατομική βάση, η ΤτΕ μας ενημερώνει ότι τα ΜΕΔ ανήλθαν
στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021 σε 20,9 δισεκ. ευρώ, μειωμένα κατά 26,3 δισεκ. ευρώ
συγκριτικά με το τέλος Δεκεμβρίου 2020 και κατά περίπου 86,3 δισεκ. ευρώ έναντι
του Μαρτίου του 2016, οπότε είχε καταγραφεί και το υψηλότερο επίπεδο ΜΕΔ. Με
την υποχώρηση του αποθέματος των ΜΕΔ κατά τη διάρκεια του 2021, να διευκρινίζει
η ΤτΕ ότι οφείλεται κυρίως στις πωλήσεις δανείων ύψους 26,2 δισεκ. Ευρώ, με τις
τιτλοποιήσεις του προγράμματος «Ηρακλής» και λιγότερο στις εισπράξεις μέσω
ενεργητικής διαχείρισης. Δηλαδή, με την μείωση του αποθέματος ΜΕΔ, όπως επισημαίνει
ειδικότερα η ΤτΕ, να μην οφείλεται ούτε σε αναδιαρθρώσεις και ρυθμίσεις
δανείων, ούτε σε εισπράξεις καθυστερούμενων οφειλών, ούτε σε ρευστοποιήσεις
εξασφαλίσεων, κλπ.
Γιατί αν μας άκουγαν, έστω από τον Μάριο του 2016, τότε
που κατά την ΤτΕ το απόθεμα ΜΕΔ έφτασε σχεδόν τα 110 δισεκ. Ευρώ και, αντί να
ξεπουλήσουν 86,3 δισεκ. Ευρώ κόκκινων δανείων, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στους
αεριτζήδες των funds, τα έκλειναν και τα ρύθμιζαν με τους ίδιους τους δανειολήπτες,
στην βάση της δημόσιας πρόσκλησης της Υπέρβασης προς όλες τις τράπεζες και τα funds, στο
διπλάσιο των τιμημάτων στα οποία έγιναν οι αντίστοιχες συναλλαγές, σήμερα οι
ισολογισμοί των ελληνικών τραπεζών θα ήταν κερδοφόροι και δεν θα ήταν
φουσκωμένοι με τον κοπανιστό αέρα της αναβαλλόμενης φορολογίας.
Επίσης, σχετικά με τη διάρθρωση των ΜΕΔ σε απόλυτα μεγέθη,
η ΤτΕ μας ενημερώνει ότι τα 2/3 περίπου αφορούν επιχειρηματικά δάνεια, το 1/5
περίπου στεγαστικά και το υπόλοιπο καταναλωτικά δάνεια. Επίσης, περίπου ισόποση
είναι η κατανομή όσον αφορά δανειακές συμβάσεις που έχουν ήδη καταγγελθεί από
τις τράπεζες, δάνεια αβέβαιης είσπραξης (“unlikely to pay”)
και δάνεια σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών, τα οποία δεν έχουν ακόμη
καταγγελθεί.
Ότι υπάρχουν δάνεια σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90
ημερών που δεν καταγγέλλονται σκοπίμως από τις τράπεζες, προκειμένου να
διατηρείται «διαχειρίσιμη» η μαύρη τρύπα των ισολογισμών τους. Με την
συγκεκριμένη ομολογία να επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά σε έκθεση
νομισματικής πολιτικής, με την πρώτη φορά να βρίσκεται στην αντίστοιχη έκθεση της
περσινής περιόδου, όταν η ΤτΕ ομολογούσε για πρώτη φορά ότι, εντός των
ελληνικών τραπεζών, λειτουργούν ειδικά τμήματα «Greening», ήτοι
υπηρεσίες «πρασινισμού» κόκκινων δανείων, προς τον σκοπό του καλωπισμού των ισολογισμών
τους και, έτσι, της εξαπάτησης των εποπτικών αρχών, εθνικών και ευρωπαϊκών. Με
λίγα λόγια, η ΤτΕ ομολογεί την γνώση της για την αλλοίωση των ισολογισμών των
ελληνικών τραπεζών. Που αν κάποια μέρα αναγκαστούν να αποτυπώσουν την αλήθεια,
το 62% του κοπανιστού αέρα της αναβαλλόμενης φορολογίας θα αγγίξει μετά βεβαιότητας
το 100%.
Περαιτέρω, όσον αφορά τους βασικούς δείκτες ποιότητας των
ΜΕΔ, η ΤτΕ μας ενημερώνει, ότι, ο λόγος των ΜΕΔ προς το σύνολο των δανείων
εμφάνισε σημαντική μείωση, αλλά παρέμεινε υψηλός (15,0%) το Σεπτέμβριο του 2021,
ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών,
στο τέλος Ιουνίου 2021 ο δείκτης αυτός ανήλθε σε 2,3%.
Έτσι, η ΤτΕ μας ενημερώνει, ότι, στο τέλος Σεπτεμβρίου
2021, περίπου 39% του συνόλου των ΜΕΔ συνδέονταν με ρυθμίσεις, επισημαίνοντας, όμως,
ότι υψηλό ποσοστό των δανείων που τίθενται σε καθεστώς ρύθμισης εμφανίζουν πάλι
καθυστέρηση σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα μετά τη συνομολόγηση της
ρύθμισης.
Αυτά τα δυο στοιχεία (6 μήνες και 90%), ξέχασε επιλεκτικά
να τα δημοσιεύσει η ΤτΕ. Γιατί αν τα δημοσίευε, τόσο οι Servicers, όσο
και αυτοί που τους επινόησαν και τους έβαλαν να συμβληθούν με τις ελληνικές
τράπεζες, θα είχαν ήδη περάσει το κατώφλι της Εισαγγελίας και των Ανακριτικών Γραφείων.
Αρχής γενομένης από τους πρώτη φορά αριστερά Τσε Γκεβάρες από τα Lidl, που
μαζί με τους λαθρομετανάστες, γέμισαν την Ελλάδα και με την παγκόσμια αφρόκρεμα
των απατεώνων που ήρθαν να ζήσουν τον μύθο του κόκκινου δανείου στην Ελλάδα.
Έτσι, η ΤτΕ, κλείνοντας μας ενημερώνει, ότι, δεδομένης
της επίδρασης της πανδημίας, είναι πιθανόν ότι σημαντικό ποσοστό από τα
ρυθμισμένα δάνεια θα καταγραφεί ως μη εξυπηρετούμενο το δ΄ τρίμηνο του 2021 και
το 2022, ενώ μέρος επίσης από τα δάνεια που τελούν υπό καθεστώς στήριξης (π.χ.
μέσω προγραμμάτων όπως το «Γέφυρα») είναι πιθανόν να καταγραφεί ως ΜΕΔ όταν
παρέλθει η περίοδος διευκόλυνσης.
Ενώ, λοιπόν, στις προηγούμενες παραγράφους των ψιλών
γραμμάτων, η ΤτΕ μας ενημερώνει ότι τα ΜΕΔ και οι ζημίες του ελληνικού
τραπεζικού συστήματος διογκώνονται διαρκώς, σε σταθερή βάση, εδώ και 15
ολόκληρα χρόνια, ότι οι τραπεζικοί ισολογισμοί περιέχουν κατά τουλάχιστον 62%
αέρα κοπανιστό αναβαλλόμενης φορολογίας, ότι οι ελληνικές τράπεζες, για να γλυτώσουν
το λουκέτο από την ΕΚΤ, εμφανίζουν ακόμη και τα σκασμένα δάνεια ως δήθεν εξυπρετούμενα
ή σε καθυστέρηση μικρότερη των 90 ημερών και ότι ακόμη και οι ρυθμίσεις πέφτουν
σε ποσοστό 90% σε διάστημα μέχρι 6 μηνών από την συνομολόγησή τους, παρόλα
αυτά, για το μεγάλο κανόνι και τα μνημόνια που έρχονται θα φταίει η πανδημία. Λες
και το ζήτημα των ΜΕΔ στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, πρωτοεμφανίστηκε ή επιδεινώθηκε
για πρώτη φορά κατά την διάρκεια της πανδημίας.
Γι’ αυτό ξεκινήσαμε επισημαίνοντας, ότι, η ΤτΕ είναι
πάντα τουλάχιστον μια μέρα μπροστά από την εκάστοτε κυβέρνηση, με τον διοικητή της
να είναι πάντα «εξυπνότερος» από τον εκάστοτε πρωθυπουργό. Κλείνοντας, όμως,
πρέπει να προσθέσουμε ότι η ανεξάρτητη και «ανεξέλεγκτη» ΤτΕ είναι, πρωτίστως,
πολλά χρόνια μπροστά από την άλλη ανεξάρτητη, πλην όμως «εξαρτημένη», καθόσον «διορισμένη»,
ελληνική Δικαιοσύνη.
Καλή χρονιά, λοιπόν, και με τις υγείες μας…..
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου