Εντός 10 ημερών από την ισχύ του νέου κανονισμού για τις πολυμεσικές υπηρεσίες θα κλείσουν όλα τα πενταψήφια νούμερα από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας. Επίσης, οι νέες συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας, θα συνάπτονται με φραγμένες όλες τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης.Αυτό προτείνεται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), προκειμένου να κλείσει το κεφάλαιο των αθέμιτων χρεώσεων που εφαρμόζουν οι εταιρείες λειτουργίας των συγκεκριμένων υπηρεσιών. Ο καταναλωτής εφόσον όμως το επιθυμεί, θα μπορεί να ζητήσει από τον πάροχο, να άρει την φραγή αυτή προκειμένου να δέχεται τις υπηρεσίες που επιθυμεί.
Θα ισχύσει δηλαδή το μοντέλο του opt-in της υπηρεσίας, και όχι του opt-out, που ισχύει σήμερα. Οι υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης (ΥΠΠ) θα έχουν εκ των προτέρων φραγή και μόνον όταν ο καταναλωτής το επιθυμεί θα μπορεί να τις λαμβάνει (optional in). Αντίθετα μέχρι σήμερα ισχύει το «optional out», δηλαδή οι υπηρεσίες είναι ανοικτές και όποιος θέλει τις καταργεί στο τηλέφωνό του. Ωστόσο για να φτάσουμε στο σημείο αυτό, απαιτήθηκαν πολλά χρόνια υπέρογκων (και πολλές φορές αθέμιτων) χρεώσεων για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες.
Το μέτρο πάντως δεν έχει ισχύσει ακόμη. Αυτή όμως είναι η πρόθεση της ΕΕΤΤ. Πριν το εφαρμόσει η ρυθμιστική αρχή θα πραγματοποιήσει δημόσια διαβούλευση με την αγορά και τους παρόχους. Συγκεκριμένα στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης η ρυθμιστική αρχή θα προτείνει την εκ των προτέρων φραγή των ΥΠΠ που χρεώνονται με την λήψη μηνυμάτων (SMS, MMS κ.λπ.). Επίσης για όλες τις υφιστάμενες γραμμές που λειτουργούν, η ΕΕΤΤ προτείνει να δοθεί περιθώριο 10 ημερών στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας να κλείσουν όλες τις ΥΠΠ με χρεώσεις.
Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, οι υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης σχετίζονται με τη μετάδοση πληροφοριών, εικόνων, video κ.ά. με την χρήση γραμμών υψηλών χρεώσεων. Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, παραδείγματα ΥΠΠ αποτελούν οι ψηφοφορίες (π.χ. σε τηλεοπτικές εκπομπές), διαγωνισμοί, αγορά (downloading) ringtones, logos, videos, παιχνιδιών μέσω SMS, παροχή τεχνικής υποστήριξης, παιχνίδια από την τηλεόραση στα οποία συμμετέχουν οι χρήστες μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/ χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά. Η πρόσβαση στις ΥΠΠ είναι εφικτή μέσω κλήσεων ή λήψης/αποστολής SMS/MMS προς δεκαψήφιους κωδικούς αριθμούς που ξεκινούν από 901, 909, 806, 812, 825, 850, 875, και τους πενταψήφιους κωδικούς που ξεκινούν από 14, 190-195, 54 κ.ά.
Στο παρελθόν πολλοί καταναλωτές βρέθηκαν χρεωμένοι με υπέρμετρες χρεώσεις, οι οποίες μάλιστα στις περισσότερες των περιπτώσεων επιβλήθηκαν εν αγνοία του χρήστη. Εκτιμάται δε ότι οι αθέμιτες χρεώσεις ανέρχονταν σε μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ειδικά το 2019 οι καταγγελίες διογκώθηκαν τόσο στην ΕΕΤΤ όσο και στο Συνήγορο του Καταναλωτή, γεγονός που οδήγησε στη λήψη μέτρων. Το υπ. Ανάπτυξης επέβαλε πρόστιμο 250.000 ευρώ σε μια εταιρεία παροχής ΥΠΠ, ενώ η ΕΕΤΤ προχώρησε στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της ίδιας επιχείρησης.
Παράλληλα η ΕΕΤΤ στις αρχές του 2020 τροποποίησε τον κανονισμό λειτουργίας των εταιρειών ΥΠΠ, «σφίγγοντας τα λουριά» των παρόχων. Ζήτησε αποδείξεις για τη συναίνεση του χρήστης στην λήψη αυτών των υπηρεσιών. Συγκεκριμένα ζήτησε να υπάρχει το SMS από την πλευρά του καταναλωτή ότι συναινεί στην εγγραφή του στην υπηρεσία.
Έκτοτε οι καταγγελίες περιορίσθηκαν σημαντικά. Ωστόσο, καθώς φαίνεται ότι χάθηκε η εμπιστοσύνη μεταξύ της ρυθμιστικής αρχής και των παρόχων στο συγκεκριμένο ζήτημα, η ΕΕΤΤ προχωρά σε μια πιο ολιστική προσέγγιση, που αφορά στο ολοσχερές κλείσιμο των υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου