Το πρώτο ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου στα καύσιμα θεσμοθετήθηκε το 2009 με βασικό μέτρο την εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια και ακολούθως σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων. Μεσολάβησαν από το 2012 έως το 2018 μια σειρά από υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή του μέτρου και ακόμη ένας νόμος τον Απρίλιο του 2019, που ανάμεσα στα άλλα προβλέπει την πλήρη λειτουργία των συστημάτων εισροών – εκροών σε πρατήρια και φορολογικές αποθήκες τον Δεκέμβριο του 2021. Η πολιτεία όλα αυτά τα χρόνια αδυνατεί να εφαρμόσει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο με αποτέλεσμα το Δημόσιο να εξακολουθεί να χάνει σε ετήσια βάση εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και να καταφεύγει σε ακόμη ένα νομοθέτημα.
Επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ εταιρειών και πρατηρίων για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών μένουν ανενεργές καθώς η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) δεν έχει αναπτύξει πληροφοριακό σύστημα αξιοποίησης των δεδομένων που στέλνουν τα πρατήρια και οι εταιρείες. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που με τον νόμο του 2019 η δέσμευση της ΑΑΔΕ για πλήρη εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών μετατέθηκε από τον Δεκέμβριο του 2018 στον Δεκέμβριο του 2021.
Ο νόμος του 2019 προέβλεπε την έκδοση 18 συνολικά υπουργικών αποφάσεων, οι περισσότερες εκ των οποίων εκκρεμούν. Στις βασικές εκκρεμότητες είναι η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ) για την τροποποίηση προηγούμενης που εκδόθηκε το 2012 για τις προδιαγραφές εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.
Το νομοσχέδιο που δόθηκε σε διαβούλευση ορίζει ρητά ότι δεν επιτρέπεται η διακίνηση πετρελαιοειδών με μεταφορικά μέσα, βυτιοφόρα (ΦΙΧ ή ΦΔΧ) ή πλωτά εφοδιαστικά (όπως δεξαμενόπλοια και σλέπια), ιδιόκτητα ή μισθωμένα, τα οποία δεν φέρουν σε εμφανές σημείο το εμπορικό σήμα του κατόχου αδείας και ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού (GPS). Για τους παραβάτες προβλέπει αυστηρά διοικητικά πρόστιμα μέχρι και προσωρινή αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας του βυτιοφόρου οχήματος ή της άδειας λειτουργίας του πλωτού εφοδιαστικού μέσου, για χρονικό διάστημα από έναν μήνα έως ένα έτος.
Το νέο νομοσχέδιο ικανοποιεί πάντως αίτημα της αγοράς για ένταξη και του υγραερίου στην υποχρέωση εγκατάστασης συστημάτων εισροών – εκροών καθώς παρατηρείται διόγκωση της παραβατικότητας στη διακίνηση του καυσίμου λόγω της μεγάλης διαφοράς ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο υγραέριο κίνησης και στο υγραέριο βιομηχανικής χρήσης.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου