ΣΤΟΝ ΠΑΓΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ
Όλα προμηνύουν ξεπούλημα...
Όλα προμηνύουν ξεπούλημα...
Το τελειωτικό χτύπημα στα ΕΛΤΑ έδωσε η πανδημία, αφού οι ειδικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν έβαλαν στον πάγο την υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης και μεγάλωσαν την τρύπα κατά 35 εκατομμύρια ευρώ.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται επιδεινώνει την ήδη δεινή οικονομική κατάσταση των ταχυδρομείων, εξανεμίζοντας ακόμη και την προκαταβολή των 15 εκατ. ευρώ που έλαβε ο οργανισμός από την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας για το 2020.
Όπως μάλιστα διαπιστώνεται το μέγεθος του προβλήματος είναι τόσο βαθύ που τα ΕΛΤΑ δεν κατάφεραν να επωφεληθούν ούτε από την εκτίναξη της ζήτησης που δημιουργήθηκε την περίοδο της καραντίνας στο σύνολο της αγοράς ταχυμεταφορών.
Για πολλοστή φορά, τα δεδομένα σκιαγραφούν συνθήκες αδιεξόδου, καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα επαρκούν για την ομαλή κάλυψη της μισθοδοσίας το πολύ έως τον Ιούλιο.
Ακόμη και η προοπτική είσπραξης της αποζημίωσης για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας της περιόδου 2013-2020, συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ, η οποία δεν έχει καταβληθεί στα ΕΛΤΑ, εξανεμίζεται από τις επιτακτικές ανάγκες του Οργανισμού.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι το σχετικό αίτημα για την αποζημίωση βρίσκεται πλέον στην ΕΕ και τελεί υπό έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (DGComp) ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Ωστόσο, ακόμη και αν η Κομισιόν ανάψει πράσινο φως, οι πόροι αυτοί δεν θα χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη των ΕΛΤΑ αλλά θα καλύψουν υποχρεώσεις σε προμηθευτές και ασφαλιστικά ταμεία.
Υπολογίζεται ότι κεφάλαια ύψους 80 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν προς ιδιώτες προμηθευτές, άλλα 60 εκατ. ευρώ οφείλονται σε ασφαλιστικά ταμεία, ενώ οι οφειλές προς Δήμους είναι 10 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα χρησιμοποιηθεί ως κεφάλαιο κίνησης.
Αυτό, όπως επισημαίνουν κύκλοι των ΕΛΤΑ σημαίνει ότι δεν θα δουν λεφτά στο ταμείο τους και δεν μεταβληθεί η πολύ αρνητική λογιστική κατάσταση της εταιρείας, που πρακτικά έχει αρνητική καθαρή θέση και απαιτεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Λύση ασπιρίνη μπροστά στην ζοφερή οικονομική κατάσταση, δημιουργεί η πρόσφατη κυβερνητική απόφαση να λαμβάνουν τα ΕΛΤΑ μεγαλύτερη αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία από τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως.
Από το 2019 οι συσσωρευμένες ζημιές (πλέον αρνητικά ιδία κεφάλαια) έφτασαν τα 115 εκ. ευρώ, ενώ η ζημιά ξεπέρασε τα 30 εκ. ευρώ.
Παρά την αύξηση της κίνησης του δέματος στην εγχώρια αγορά (ταχυμεταφορές courier) ο τζίρος της εταιρίας από τις καθαρά ταχυδρομικές υπηρεσίες μειώθηκε κατά 25% την πενταετία 2014-2019 και συγκεκριμένα από τα 400 εκ.ευρώ στα 300 εκ. ευρώ.
Την ίδια περίοδο, οι δαπάνες του μειώθηκαν μόνο κατά 12% ενώ το μισθολογικό κόστος της εταιρίας στα τέλη του 2019 βρισκόταν σταθερά σε επίπεδα άνω των 200 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας σχεδόν το 65% των συνολικών εξόδων των ΕΛΤΑ.
Ο όμιλος απασχολούσε στις αρχές του 2020 σχεδόν 7.500 υπαλλήλους (5500 μόνιμο προσωπικό και 2000 «ενοικιαζόμενο) επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό με 6 εκατ. ευρώ μηνιαίως.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται επιδεινώνει την ήδη δεινή οικονομική κατάσταση των ταχυδρομείων, εξανεμίζοντας ακόμη και την προκαταβολή των 15 εκατ. ευρώ που έλαβε ο οργανισμός από την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας για το 2020.
Όπως μάλιστα διαπιστώνεται το μέγεθος του προβλήματος είναι τόσο βαθύ που τα ΕΛΤΑ δεν κατάφεραν να επωφεληθούν ούτε από την εκτίναξη της ζήτησης που δημιουργήθηκε την περίοδο της καραντίνας στο σύνολο της αγοράς ταχυμεταφορών.
Για πολλοστή φορά, τα δεδομένα σκιαγραφούν συνθήκες αδιεξόδου, καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα επαρκούν για την ομαλή κάλυψη της μισθοδοσίας το πολύ έως τον Ιούλιο.
Ακόμη και η προοπτική είσπραξης της αποζημίωσης για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας της περιόδου 2013-2020, συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ, η οποία δεν έχει καταβληθεί στα ΕΛΤΑ, εξανεμίζεται από τις επιτακτικές ανάγκες του Οργανισμού.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι το σχετικό αίτημα για την αποζημίωση βρίσκεται πλέον στην ΕΕ και τελεί υπό έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (DGComp) ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Ωστόσο, ακόμη και αν η Κομισιόν ανάψει πράσινο φως, οι πόροι αυτοί δεν θα χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη των ΕΛΤΑ αλλά θα καλύψουν υποχρεώσεις σε προμηθευτές και ασφαλιστικά ταμεία.
Υπολογίζεται ότι κεφάλαια ύψους 80 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν προς ιδιώτες προμηθευτές, άλλα 60 εκατ. ευρώ οφείλονται σε ασφαλιστικά ταμεία, ενώ οι οφειλές προς Δήμους είναι 10 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα χρησιμοποιηθεί ως κεφάλαιο κίνησης.
Αυτό, όπως επισημαίνουν κύκλοι των ΕΛΤΑ σημαίνει ότι δεν θα δουν λεφτά στο ταμείο τους και δεν μεταβληθεί η πολύ αρνητική λογιστική κατάσταση της εταιρείας, που πρακτικά έχει αρνητική καθαρή θέση και απαιτεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Λύση ασπιρίνη μπροστά στην ζοφερή οικονομική κατάσταση, δημιουργεί η πρόσφατη κυβερνητική απόφαση να λαμβάνουν τα ΕΛΤΑ μεγαλύτερη αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία από τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως.
Από το 2019 οι συσσωρευμένες ζημιές (πλέον αρνητικά ιδία κεφάλαια) έφτασαν τα 115 εκ. ευρώ, ενώ η ζημιά ξεπέρασε τα 30 εκ. ευρώ.
Παρά την αύξηση της κίνησης του δέματος στην εγχώρια αγορά (ταχυμεταφορές courier) ο τζίρος της εταιρίας από τις καθαρά ταχυδρομικές υπηρεσίες μειώθηκε κατά 25% την πενταετία 2014-2019 και συγκεκριμένα από τα 400 εκ.ευρώ στα 300 εκ. ευρώ.
Την ίδια περίοδο, οι δαπάνες του μειώθηκαν μόνο κατά 12% ενώ το μισθολογικό κόστος της εταιρίας στα τέλη του 2019 βρισκόταν σταθερά σε επίπεδα άνω των 200 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας σχεδόν το 65% των συνολικών εξόδων των ΕΛΤΑ.
Ο όμιλος απασχολούσε στις αρχές του 2020 σχεδόν 7.500 υπαλλήλους (5500 μόνιμο προσωπικό και 2000 «ενοικιαζόμενο) επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό με 6 εκατ. ευρώ μηνιαίως.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου