ΣΩΡΕΙΑ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΚΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ
Ακατάσχετη γραφειοκρατία και αλαλούμ με τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών για χρέη προς το Δημόσιο, ακόμη και για μικροποσά από ισχνά προνοιακά επιδόματα διαπιστώνει στην Ειδική του Έκθεση ο Συνήγορος του Πολίτη.
Ο Συνήγορος έχει εξετάσει εκατοντάδες αναφορές πολιτών από πολλές διαφορετικές περιπτώσεις και τις παραθέτει διαπιστώνοντας ότι μπορεί το Σύνταγμα να μην επιτρέπει την κατάσχεση "κάτω από το όριο στοιχειώδους επιβίωσης του οφειλέτη και της οικογένειάς του", αλλά "τελικά η προστασία των τραπεζικών λογαριασμών από κατάσχεση καταλήγει να είναι αναποτελεσματική".
Μεγάλα αγκάθια στη λειτουργία του όλου συστήματος, όπου συμμετέχουν η ΑΑΔΕ, οι τοπικές ΔΟΥ και οι τράπεζες που καλούνται να υλοποιήσουν την κατάσχεση είναι:
Πιτσιλής: Δεν επιδιώκουμε κατασχέσεις για χρέη κάτω των 500 ευρώ
Να μη ασκεί ηλεκτρονικές κατασχέσεις σε βάρος οφειλετών για χρέη κάτω των 500 ευρώ, είναι η τακτική της εφορίας, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ κύριος Γιώργος Πιτσιλής, σε εκδήλωση παρουσίασης της Έκθεσης του Συνηγόρου του Πολίτη όπου καταγγέλλεται σωρεία κρουσμάτων παράνομων κατασχέσεων ακόμα και σε προνοιακά επιδόματα!
Ο κύριος Πιτσιλής απάντησε ότι «από τον Απρίλιο του 2016 εφαρμόζουμε διαδικασία μηνιαίας βαθμολόγησης των υποθέσεων που πρέπει να επιδιώξουμε μέτρα. Ξεκινάμε απ' τα μεγάλα και καταλήγουμε στα μικρότερα. Ποσά κάτω των 500 ευρώ δεν επιδιώκουμε να τα εισπράξουμε μέσω ηλεκτρονικών κατασχέσεων, το κάνουμε περισσότερο με τηλεφωνικές ειδοποιήσεις» όπως τόνισε.
Ο κύριος Πιτσιλής παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το 2017 έγιναν περίπου 1.643.500 κατασχέσεις σε βάρος περίπου 312.000 οφειλετών, δηλαδή περίπου 5,3 κατασχετήρια σε κάθε οφειλέτη.
Ο αριθμός αυτός όμως θα μειωθεί, μετά από έγγραφο της Α.Α.Δ.Ε. του Δεκεμβρίου 2017,, με την οποία παρασχέθηκαν οδηγίες στις ΔΟΥ να αξιοποιούν το Σύστημα Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ. & Λ.Π.) πριν από την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, για να μην πέφτουν σε άδειους λογαριασμούς, στους οποίους έχει γίνει ήδη κατάσχεση.
Υποστήριξε δε ότι οι εισπράξεις ληξιπρόθεσμων, με βάση τις επιχειρησιακές στοχεύσεις της ΑΑΔΕ, δεν προέρχονται από μικρές οφειλές. Το 60,3% των εισπράξεων του εννεαμήνου του 2018 προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι παλαιού ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ και ποσοστό 55,2% των εισπράξεων έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ. Παρουσίασε ενδεικτικά τα ακόλουθα στοιχεία:
Ομολόγησε πάντως πως διαπιστώνεται « Έλλειψη ενημέρωσης συνυπεύθυνων και κληρονόμων», αλλά επικαλέστηκε «τεχνικά προβλήματα που συνδέονται με την παλαιότητα δομικών πληροφοριακών συστημάτων της Α.Α.Δ.Ε» τα οποία δήλωσε πως η ΑΑΔΕ είναι έτοιμη να διορθώσει οποιοδήποτε λάθος έχει συμβεί προκειμένου κανείς φορολογούμενος να μην αποστερηθεί το θεμελιώδες δικαίωμά του για έννομη προστασία.
Τρίτον, σχετικά με τις «Κατασχέσεις προνοιακών επιδομάτων, επιδομάτων μητρότητας κλπ» ανέφερε ότι από πέρυσι (με την έκδοση της ΠΟΛ 1146/2017) παρέχονται συγκεκριμένες οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. με σκοπό την ολοσχερή αποδέσμευση του κατατεθέντος ποσού προερχόμενου από την καταβολή προνοιακού ή άλλου «κοινωνικού επιδόματος» ή βοηθήματος, «υπό προϋποθέσεις και ως εκ τούτου εξάντλησε τις δυνατότητες που έχει η Φορολογική Διοίκηση». «Όπερ έστιν μεθερμηνευόμενον» ότι ως έχει ο νόμος και αν τον αλλάξει η Βουλή ώστε να καλύπτει καλύτερα ποια επιδόματα προστατεύονται και ποια όχι τελικά από κατασχέσεις.
Ακατάσχετη γραφειοκρατία και αλαλούμ με τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών για χρέη προς το Δημόσιο, ακόμη και για μικροποσά από ισχνά προνοιακά επιδόματα διαπιστώνει στην Ειδική του Έκθεση ο Συνήγορος του Πολίτη.
Μεγάλα αγκάθια στη λειτουργία του όλου συστήματος, όπου συμμετέχουν η ΑΑΔΕ, οι τοπικές ΔΟΥ και οι τράπεζες που καλούνται να υλοποιήσουν την κατάσχεση είναι:
1) η προστασία ενός και μοναδικού λογαριασμού που δηλώνεται ως ακατάσχετος μέσω του συστήματος TAXIS.
2) Η ύπαρξη κοινών λογαριασμών, συχνά μεταξύ ενηλίκων και ανήλικων τέκνων, όπου συχνά κατάσχεται η σύνταξη του παππού για χρέη του παιδιού ή του εγγονιού.
Μερικές περιπτώσεις είναι οι εξής:
Προνοιακά επιδόματα: Ένα από τα βασικά προβλήματα που προκύπτει είναι ότι υπάρχει μια τεράστια ποικιλία από επιδόματα, έκτακτα και τακτικά, που χορηγούνται σε αναπήρους, φοιτητές κ.α. χωρίς να είναι ξεκάθαρο ποια εξ αυτών είναι ακατάσχετα και ποια όχι.
Επιδόματα μητρότητας: Καταγράφονται περιπτώσεις όπου οι ασφαλιστικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΑΕΔ, καταθέτουν επιδόματα μητρότητας σε λογαριασμό διαφορετικής τράπεζας από εκείνη στην οποία έχει δηλώσει η μητέρα τον ακατάσχετο λογαριασμό της.
Στεγαστικά φοιτητών: Φορολογικές Αρχές έχουν υποστηρίξει ότι επιδόματα όπως εκείνο για την στέγαση φοιτητών δεν ορίζεται εκ νόμου ρητά ως ακατάσχετο αν και υπάρχει νόμος που ορίζει ότι "δεν κατάσχεται, χορηγείται ολόκληρο, χωρίς κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου και δεν υπόκειται σε φορολογία.
Πολλαπλές κατασχέσεις: Παρατηρείται φαινόμενο "υπερείσπραξης" οφειλών καθώς αποστέλλονται εντολές κατάσχεσης σε όλους τους τραπεζικούς λογαριασμούς που έχει δηλώσει ο οφειλέτης.
Είναι μόνο μερικές από τις περιπτώσεις κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών.
Μερικές περιπτώσεις είναι οι εξής:
Προνοιακά επιδόματα: Ένα από τα βασικά προβλήματα που προκύπτει είναι ότι υπάρχει μια τεράστια ποικιλία από επιδόματα, έκτακτα και τακτικά, που χορηγούνται σε αναπήρους, φοιτητές κ.α. χωρίς να είναι ξεκάθαρο ποια εξ αυτών είναι ακατάσχετα και ποια όχι.
Επιδόματα μητρότητας: Καταγράφονται περιπτώσεις όπου οι ασφαλιστικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΑΕΔ, καταθέτουν επιδόματα μητρότητας σε λογαριασμό διαφορετικής τράπεζας από εκείνη στην οποία έχει δηλώσει η μητέρα τον ακατάσχετο λογαριασμό της.
Στεγαστικά φοιτητών: Φορολογικές Αρχές έχουν υποστηρίξει ότι επιδόματα όπως εκείνο για την στέγαση φοιτητών δεν ορίζεται εκ νόμου ρητά ως ακατάσχετο αν και υπάρχει νόμος που ορίζει ότι "δεν κατάσχεται, χορηγείται ολόκληρο, χωρίς κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου και δεν υπόκειται σε φορολογία.
Πολλαπλές κατασχέσεις: Παρατηρείται φαινόμενο "υπερείσπραξης" οφειλών καθώς αποστέλλονται εντολές κατάσχεσης σε όλους τους τραπεζικούς λογαριασμούς που έχει δηλώσει ο οφειλέτης.
Είναι μόνο μερικές από τις περιπτώσεις κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών.
Να μη ασκεί ηλεκτρονικές κατασχέσεις σε βάρος οφειλετών για χρέη κάτω των 500 ευρώ, είναι η τακτική της εφορίας, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ κύριος Γιώργος Πιτσιλής, σε εκδήλωση παρουσίασης της Έκθεσης του Συνηγόρου του Πολίτη όπου καταγγέλλεται σωρεία κρουσμάτων παράνομων κατασχέσεων ακόμα και σε προνοιακά επιδόματα!
Ο κύριος Πιτσιλής απάντησε ότι «από τον Απρίλιο του 2016 εφαρμόζουμε διαδικασία μηνιαίας βαθμολόγησης των υποθέσεων που πρέπει να επιδιώξουμε μέτρα. Ξεκινάμε απ' τα μεγάλα και καταλήγουμε στα μικρότερα. Ποσά κάτω των 500 ευρώ δεν επιδιώκουμε να τα εισπράξουμε μέσω ηλεκτρονικών κατασχέσεων, το κάνουμε περισσότερο με τηλεφωνικές ειδοποιήσεις» όπως τόνισε.
Ο κύριος Πιτσιλής παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το 2017 έγιναν περίπου 1.643.500 κατασχέσεις σε βάρος περίπου 312.000 οφειλετών, δηλαδή περίπου 5,3 κατασχετήρια σε κάθε οφειλέτη.
Ο αριθμός αυτός όμως θα μειωθεί, μετά από έγγραφο της Α.Α.Δ.Ε. του Δεκεμβρίου 2017,, με την οποία παρασχέθηκαν οδηγίες στις ΔΟΥ να αξιοποιούν το Σύστημα Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ. & Λ.Π.) πριν από την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, για να μην πέφτουν σε άδειους λογαριασμούς, στους οποίους έχει γίνει ήδη κατάσχεση.
Υποστήριξε δε ότι οι εισπράξεις ληξιπρόθεσμων, με βάση τις επιχειρησιακές στοχεύσεις της ΑΑΔΕ, δεν προέρχονται από μικρές οφειλές. Το 60,3% των εισπράξεων του εννεαμήνου του 2018 προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι παλαιού ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ και ποσοστό 55,2% των εισπράξεων έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ. Παρουσίασε ενδεικτικά τα ακόλουθα στοιχεία:
Τρίτον, σχετικά με τις «Κατασχέσεις προνοιακών επιδομάτων, επιδομάτων μητρότητας κλπ» ανέφερε ότι από πέρυσι (με την έκδοση της ΠΟΛ 1146/2017) παρέχονται συγκεκριμένες οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. με σκοπό την ολοσχερή αποδέσμευση του κατατεθέντος ποσού προερχόμενου από την καταβολή προνοιακού ή άλλου «κοινωνικού επιδόματος» ή βοηθήματος, «υπό προϋποθέσεις και ως εκ τούτου εξάντλησε τις δυνατότητες που έχει η Φορολογική Διοίκηση». «Όπερ έστιν μεθερμηνευόμενον» ότι ως έχει ο νόμος και αν τον αλλάξει η Βουλή ώστε να καλύπτει καλύτερα ποια επιδόματα προστατεύονται και ποια όχι τελικά από κατασχέσεις.
Πηγές: enikos.gr , protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου