ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 110.000.000 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ ΤΟ ΠΑΡΑΜΙΚΡΟ
Όπως τόνισε χθες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Τάσου Κουράκη, κατά τη διάρκεια ακρόασης της νέας διοίκησης της Εγνατίας Οδού, τα χρήματα που πρέπει να δοθούν στην κοινοπραξία, χωρίς αυτή να έχει κατασκευάσει το παραμικρό, ξεπερνούν τα 110 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή, το δημόσιο καλείται να πληρώσει αποζημίωση και… πανωτόκια για ένα έργο, που υποτίθεται θα κόστιζε ολόκληρο σχεδόν 470 εκατ. ευρώ, αλλά έμεινε απλά και μόνο μια… μακέτα! Και για να… χρυσώσει το χάπι, ο υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι είναι σε διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία Boskalis, Ελλάκτωρ, Archirodon, με στόχο να «κουρευτούν» τουλάχιστον οι τόκοι της οφειλής. Η αρχική διαιτησία είχε επιδικάσει στον παραχωρησιούχο αποζημίωση 67 εκατ. ευρώ, όμως έκτοτε το ποσό «φουσκώνει» λόγω της επιβάρυνσης των προσαυξήσεων.
Μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε στον κ. Κουράκη ότι «δεν υπάρχει ούτε σκέψη» για αναβίωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, το σχέδιο της οποίας μάλιστα εκ παραδρομής είχε επαναφέρει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη.
Η παραχώρηση της υποθαλάσσιας αρτηρίας ξεκίνησε το 2007, με ορίζοντα κατασκευής τεσσάρων ετών και διάρκεια εκμετάλλευσης ως το 2037. Το φυσικό αντικείμενο του έργου προέβλεπε τη δημιουργία ενός ενιαίου διαμπερούς κυκλοφοριακού διαδρόμου μετά διοδίων για τη σύνδεση της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά της πόλης, συνολικού μήκους 6,2 χλμ., εκ των οποίων 1,24 χλμ. θα αποτελούσαν το υποθαλάσσιο τμήμα.
Το κόστος κατασκευής ανερχόταν σε 472 εκατ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή του Δημοσίου, το οποίο θα αναλάμβανε παράλληλα το κόστος των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών εργασιών, θα έφτανε τα 100 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, κατόπιν σοβαρών αλλαγών, που ανέκυψαν μετά από προσφυγή πολιτών στο ΣτΕ, το έργο επιβαρύνθηκε με 150 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποτέλεσε την ταφόπλακά του.
Κατά του έργου προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη ομάδες πολιτών, ενώ τον Μάρτιο του 2008 το υπουργείο Πολιτισμού υιοθέτησε γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για κατασκευή του έργου με μετροπόντικα στα 25 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας και όχι 15 μ. όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.
Στις 30 Ιουλίου 2009 η κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός» προέβη σε καταγγελία της σύµβασης παραχώρησης για γεγονός αθέτησης ∆ηµοσίου. Στις 28 Σεπτεμβρίου 2009 το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ αμφισβήτησε την ισχύ της καταγγελίας και προσέφυγε στη διαιτησία λίγες ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές.
Τελικά, στις 26 Ιουλίου 2010 δημοσιεύτηκε η απόφαση του ∆ιαιτητικού δικαστηρίου, το οποίο επιδίκασε 43,7 εκατ. ευρώ υπέρ του παραχωρησιούχου. Το σύνολο των απαιτήσεων που έχουν επιδικασθεί υπέρ της κοινοπραξίας από τη διαιτησία έφτασαν τα 67,8 εκατ. ευρώ, όμως το Ελληνικό Δημόσιο προχώρησε σε παύση πληρωμών με αποτέλεσμα η αποζημίωση έκτοτε να τοκίζεται.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
πηγη: reporter.gr
Ξεπερνά τα 110 εκατ. ευρώ, μαζί με τους τόκους, το ύψος της αποζημίωσης, που πρέπει να πληρώσει το δημόσιο για τη «μακέτα» της Υποθαλάσσιας Αρτηρία Θεσσαλονίκης από την καθυστέρηση εξόφλησης στην κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός» του ποσού που επιδίκασε η διαιτησία πριν από έξι χρόνια, κατόπιν καταγγελίας της σύμβασης !!!
Δηλαδή, το δημόσιο καλείται να πληρώσει αποζημίωση και… πανωτόκια για ένα έργο, που υποτίθεται θα κόστιζε ολόκληρο σχεδόν 470 εκατ. ευρώ, αλλά έμεινε απλά και μόνο μια… μακέτα! Και για να… χρυσώσει το χάπι, ο υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι είναι σε διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία Boskalis, Ελλάκτωρ, Archirodon, με στόχο να «κουρευτούν» τουλάχιστον οι τόκοι της οφειλής. Η αρχική διαιτησία είχε επιδικάσει στον παραχωρησιούχο αποζημίωση 67 εκατ. ευρώ, όμως έκτοτε το ποσό «φουσκώνει» λόγω της επιβάρυνσης των προσαυξήσεων.
Μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε στον κ. Κουράκη ότι «δεν υπάρχει ούτε σκέψη» για αναβίωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, το σχέδιο της οποίας μάλιστα εκ παραδρομής είχε επαναφέρει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη.
Η παραχώρηση της υποθαλάσσιας αρτηρίας ξεκίνησε το 2007, με ορίζοντα κατασκευής τεσσάρων ετών και διάρκεια εκμετάλλευσης ως το 2037. Το φυσικό αντικείμενο του έργου προέβλεπε τη δημιουργία ενός ενιαίου διαμπερούς κυκλοφοριακού διαδρόμου μετά διοδίων για τη σύνδεση της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά της πόλης, συνολικού μήκους 6,2 χλμ., εκ των οποίων 1,24 χλμ. θα αποτελούσαν το υποθαλάσσιο τμήμα.
Το κόστος κατασκευής ανερχόταν σε 472 εκατ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή του Δημοσίου, το οποίο θα αναλάμβανε παράλληλα το κόστος των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών εργασιών, θα έφτανε τα 100 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, κατόπιν σοβαρών αλλαγών, που ανέκυψαν μετά από προσφυγή πολιτών στο ΣτΕ, το έργο επιβαρύνθηκε με 150 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποτέλεσε την ταφόπλακά του.
Κατά του έργου προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη ομάδες πολιτών, ενώ τον Μάρτιο του 2008 το υπουργείο Πολιτισμού υιοθέτησε γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για κατασκευή του έργου με μετροπόντικα στα 25 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας και όχι 15 μ. όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.
Στις 30 Ιουλίου 2009 η κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός» προέβη σε καταγγελία της σύµβασης παραχώρησης για γεγονός αθέτησης ∆ηµοσίου. Στις 28 Σεπτεμβρίου 2009 το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ αμφισβήτησε την ισχύ της καταγγελίας και προσέφυγε στη διαιτησία λίγες ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές.
Τελικά, στις 26 Ιουλίου 2010 δημοσιεύτηκε η απόφαση του ∆ιαιτητικού δικαστηρίου, το οποίο επιδίκασε 43,7 εκατ. ευρώ υπέρ του παραχωρησιούχου. Το σύνολο των απαιτήσεων που έχουν επιδικασθεί υπέρ της κοινοπραξίας από τη διαιτησία έφτασαν τα 67,8 εκατ. ευρώ, όμως το Ελληνικό Δημόσιο προχώρησε σε παύση πληρωμών με αποτέλεσμα η αποζημίωση έκτοτε να τοκίζεται.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
πηγη: reporter.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου