Υπάρχει κάτι που δεν καταλαβαίνεις ;;;
Όταν ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης δήλωνε «ο σημαντικότερος υπουργός παγκοσμίως, αναφορικά με τη ναυτιλία», υποδεχόμενος του δημοσιογράφους του ανεξάρτητου δημοσιογραφικού οργανισμού European Investigative Collaboration (EIC) για τη συμμετοχή του στο ντοκιμαντέρ «Black Trail» για τη διερεύνηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, τίποτα δεν προμήνυε την ντροπιαστική εμφάνιση που θα ακολουθούσε, όταν έφτασε στο σημείο να ακούσει τον εφοπλιστή Πάνο Λασκαρίδη να δηλώνει, μεταξύ άλλων, πως «οι πλοιοκτήτες δεν χρειάζονται την ελληνική κυβέρνηση, το υπουργείο, τη ρυθμιστική αρχή της ναυτιλίας παγκοσμίως, τον πρωθυπουργό. Μπορούν να χέσουν επάνω στον πρωθυπουργό».
Στο επίκεντρο της δημοσιογραφικής έρευνας που παρουσιάζεται στο ντοκιμαντέρ για τις περιπτώσεις παραβίασης των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας βρίσκονται όπως είναι αναμενόμενο οι Έλληνες εφοπλιστές, εξαιτίας του εύρους του στόλου τους. Όπως αναφέρεται, σε ελληνικά χέρια βρίσκεται το 20% του παγκοσμίου στόλου, περί το ήμισυ του ευρωπαϊκού.
Μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών που παραχώρησαν δηλώσεις στους ερευνητές, ήταν και ο Πάνος Λασκαρίδης, των αδελφών Λασκαρίδη που πρόσφατα βρέθηκαν εκ νέου στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για το βρόμικο αποτύπωμα των πλοίων τους στην Ανταρκτική. Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με δημοσίευμα του Balkan Insight στις αρχές Μαΐου, σοβαροί προβληματισμοί εγείρονται σχετικά με τη δραστηριότητα των πλοίων «Avunda» και «Iris», τα οποία ελέγχονται για περισσότερες από δέκα σοβαρές παραβάσεις, ενώ «τέσσερα ακόμα πλοία τέθηκαν υπό κράτηση σε λιμάνια μεταξύ του 2017 και του 2019 για παραβάσεις που εκτείνονται από ελλιπή πιστοποιητικά πληρώματος έως τις συνθήκες εργασίας στο πλοίο». Την ίδια ώρα, έκθεση της Greenpeace αποκαλύπτει πως σε σύνολο 25 πλοίων που παρακολουθούνταν κατά το 2017-2019, τα 19 ανήκαν τότε στις εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη.
Ο εφοπλιστής, που έχει βρεθεί στο παρελθόν και στη θέση του αντιπροσώπου του πανίσχυρου λόμπι των Ενώσεων Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, εμφανίστηκε στο ντοκιμαντέρ με εντυπωσιακή αυτοπεποίθηση, απαξιώνοντας τους προβληματισμούς για το αποτύπωμα της ναυτιλίας στην κλιματική αλλαγή και την περιβαλλοντική μόλυνση, και επικαλούμενος την… αυθεντία των Ελλήνων εφοπλιστών, την οποία απέδωσε στην μακρά ναυτική παράδοση.
«Ξέρετε, εμείς οι Έλληνες πιστεύουμε ακράδαντα, και τις περισσότερες φορές έχουμε δίκιο, ότι γνωρίζουμε τα πράγματα καλύτερα από τους περισσότερους άλλους. Και ξέρετε γιατί το πιστεύουμε αυτό; Επειδή κάνουμε αυτή την δουλειά για χιλιάδες χρόνια» εμφανίζεται να δηλώνει στην κάμερα του ντοκιμαντέρ.
Ωστόσο, ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν όσα δηλώνει για τις ελληνικές κυβερνήσεις και το κατά πόσο ο ίδιος και οι εν Ελλάδι όμοιοι του σέβονται τους θεσμούς της χώρας, με τα λεγόμενά του μάλιστα να παρουσιάζονται στον υπουργό Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκη, και το αποτέλεσμα να προκύπτει εντυπωσιακό.
«Ο πιο σημαντικός υπουργός παγκοσμίως, με όρους ναυτιλίας» δήλωσε ο Έλληνας υπουργός με περίσσια αλαζονεία κατά την υποδοχή των δημοσιογράφων στο γραφείο του, επιχειρώντας να σπάσει την αμηχανία που προκάλεσε με την συμπλήρωση «τουλάχιστον με όρους Ευρωπαϊκής Ένωσης». Στη συνέχεια, μη διστάζοντας να τοποθετηθεί εντός των τειχών των αρνητών της κλιματικής αλλαγής, δήλωσε πως «έχουμε δεσμευτεί να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», σπεύδοντας να συμπληρώσει με το ερώτημα «έχουμε όμως πραγματικές αποδείξεις πως μια τέτοια πολιτική θα έχει θετικές επιπτώσεις;», συμπληρώνοντας «αυτό είναι ερωτηματικό».
Απαξιωτικές ήταν οι απαντήσεις του και για την επίσημη λίστα των συμβούλων από πλευράς Ελλάδας στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (IMO), όταν οι δημοσιογράφοι τον ρώτησαν για ποιον λόγο όλες οι συμμετοχές που εκπροσωπούν την Ελλάδα στην ειδική επιτροπή περιβάλλοντος του IMO προέρχονται ευθέως από την βιομηχανία της ναυσιπλοΐας, και δεν υπάρχει ούτε ένας από περιβαλλοντικές οργανώσεις ή από την επιστημονική κοινότητα.
«Μιλάμε για τη ναυσιπλοΐα τώρα. Οπότε, δεν κατάλαβα την ερώτηση» αρκείται αρχικά να τους απαντήσει ο υπουργός, με τους δημοσιογράφους να του εξηγούν υπομονετικά πως «το ερώτημα είναι ο μεγάλος διεθνής διάλογος για την κλιματική αλλαγή», και τον Γ. Πλακιωτάκη να συμπληρώνει ακολούθως πως «εννοώ πως αυτή η αντιπροσωπεία εστιάζει σε ναυτιλιακά ζητήματα». Στη συνέχεια, οι δημοσιογράφοι τον διορθώνουν και πάλι πως «πρόκειται για την περιβαλλοντική επιτροπή του IMO», με τον ίδιο να συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο, απαντώντας πως «είναι η περιβαλλοντική επιτροπή, αλλά ειδικεύεται σε ναυτιλιακά ζητήματα», καταλήγοντας μάλιστα και στο ειρωνικό ερώτημα «Άρα ποιο είναι το ερώτημα στην πραγματικότητα;».
Ακολούθως, ο υπουργός προχωράει και σε μερικές γενικόλογες παρατηρήσεις για τις ταχύτητες με τις οποίες προχωρούν οι μεταρρυθμίσεις στον IMO και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, πριν δεχθεί την ερώτηση των δημοσιογράφων για το πόσο ελληνική είναι η ελληνική ναυτιλία. «100% ελληνική» τους απαντά απνευστί ο υπουργός Πλακιωτάκης, με τους δημοσιογράφους να τον καλούν να παρακολουθήσουν μαζί ένα απόσπασμα των δηλώσεων του εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη, και τη συνέχεια να εξελίσσεται απολαυστική, αλλά και προσβλητική συνάμα.
Το απόσπασμα των δηλώσεων του εφοπλιστή:
«Αυτό πρέπει να το καταλάβετε καλά. Οι πλοιοκτήτες δεν χρειάζονται την ελληνική κυβέρνηση. Δεν χρειάζονται το υπουργείο. Δεν χρειάζονται την ΙΜΟ, δεν χρειάζονται τον πρωθυπουργό. Μπορούν να χέσουν πάνω στον πρωθυπουργό. Ο πρωθυπουργός για αυτούς δεν έχει καμία χρησιμότητα. Γιατί; Γιατί η ναυτιλία δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Δεν υπάρχει τίποτα που θα κερδίσει ένας πλοιοκτήτης από την Ελλάδα. Δεν υπάρχουν φορτία για την Ελλάδα, δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα από την Ελλάδα, τίποτα στην Ελλάδα. Μόνο τα γραφεία τους είναι στην Ελλάδα. Το 80% των πλοίων τους είναι με ξένη σημαία. Δεν τους νοιάζει η ελληνική σημαία».
«Η ελληνική κυβέρνηση έχει διαμορφώσει το σταθερό θεσμικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία» προσπάθησε να αρθρώσει με εμφανή την αμηχανία του ο υπουργός, έπειτα από την παρακολούθηση των παραπάνω δηλώσεων, συμπληρώνοντας πως «Το ελληνικό θαύμα υπήρχε, και εξακολουθεί να υπάρχει, μια μεγάλη συνέργεια μεταξύ της κυβέρνησης, των πλοιοκτητών και των ναυτικών». Αξίζει να σημειωθεί πως μετά το πέρας των παραπάνω ερωτήσεων και την ολοκλήρωση της συνέντευξης, οι δημοσιογράφοι κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την μήνιν συνεργάτη του υπουργού, που διαμαρτυρήθηκε επειδή «δεν αρνηθήκαμε να απαντήσουμε σε καμία από τις ερωτήσεις που μας στείλατε», κατηγορώντας τους πως επιχείρησαν να ντροπιάσουν τον υπουργό, «βγαίνοντας εκτός σεναρίου».
Υπενθυμίζεται ότι αποκαλυπτικά στοιχεία ήρθαν πρόσφατα στο φως της δημοσιότητας σχετικά με τη δραστηριότητα των πλοίων-ψυγείων που ανήκουν σε εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την παρουσία τους στα ύδατα της Ανταρκτικής.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Balkan Insight, σοβαροί προβληματισμοί εγείρονται σχετικά με τη δραστηριότητα των πλοίων «Avunda» και «Iris», τα οποία ελέγχονται για περισσότερες από δέκα σοβαρές παραβάσεις, ενώ «τέσσερα ακόμα πλοία τέθηκαν υπό κράτηση σε λιμάνια μεταξύ του 2017 και του 2019 για παραβάσεις που εκτείνονται από ελλιπή πιστοποιητικά πληρώματος έως τις συνθήκες εργασίας στο πλοίο». Την ίδια ώρα, έκθεση της Greenpeace αποκαλύπτει πως σε σύνολο 25 πλοίων που παρακολουθούνταν κατά το 2017-2019, τα 19 ανήκαν τότε στις εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη.
ΠΗΓΗ
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΦΟΠΛΙΣΤΗ:
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου