Του Λέανδρου Ρακιντζή,
Αρεοπαγίτης ε.τ.
Η κλοπή του φορτηγού αυτοκινήτου τύπου Βαν με πλήρη τηλεοπτικό εξοπλισμό από υπαίθριο πάρκιγκ ξενοδοχείου στη Ξάνθη, όπου ο σκηνοθέτης Μ. Μανουσάκης γύριζε σκηνές για το σήριαλ "Κόκκινο Ποτάμι" επανάφερε στη δημοσιότητα το τεράστιο πρόβλημα της κλοπής οχημάτων με τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες για τους ιδιοκτήτες τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση κινδυνεύει η συνέχιση των γυρισμάτων σκηνών της παραπάνω τηλεοπτικής σειράς σε σημείο που ο σκηνοθέτης πρόσφερε αμοιβή για πληροφορίες για την ανεύρεση του.
Οι κλοπές αυτοκινήτων στη χώρα μας ανέρχονται περίπου στις 8.000 το χρόνο, οι περισσότερες είναι στοχευμένες και όχι ευκαιριακές και ως εκ τούτου τα κλεμμένα οχήματα δεν ανευρίσκονται παρά σπάνια και τυχαία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον οι κλέφτες απέβλεπαν στον πολλαπλάσιας αξίας και πολύτιμο τηλεοπτικό εξοπλισμό , που ήταν φορτωμένος στο αυτοκίνητο και οι κλέφτες εκτελούσαν συμβόλαιο.
Συνήθως κλέβονται αυτοκίνητα ή αποσπώμενα τμήματα τους π.χ. ρόδες, που είναι παρκαρισμένα στο δρόμο με ιδιοκτήτες φτωχούς βιοπαλαιστές , γεγονός που προκαλεί μεγάλη οικογενειακή στεναχώρια ακόμη και επαγγελματική ταλαιπωρία (να σας θυμίσω το παλιό ιταλικό έργο κλέφτης ποδηλάτου) και για την μετά χρονοβόρες διαδικασίες είσπραξη του ασφαλίσματος και την με μεγάλο κόστος αντικατάσταση του .
Τα πολύ ακριβά συγκεκριμένων εταιρειών αυτοκίνητα αμέσως μετά την κλοπή εξάγονται στο εξωτερικό ή υφίστανται αλλαγή στοιχείων ή επανεισάγονται , τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται για την μεταφορά παρανόμων μεταναστών ή για εγκληματικές πράξεις και μετά πυρπολούνται, τα δε φθηνά και ιδίως τα smart συνήθως τάχιστα διαλύονται για να πωληθούν ως ανταλλακτικά.
Τις ευκαιριακές κλοπές διαπράττουν οι συνήθεις ύποπτοι, τις δε στοχευμένες ειδικοί επαγγελματίες με σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, που μπορούν να εξουδετερώσουν όλα τα μέτρα ασφαλείας και δεν διστάζουν να κλέψουν και από ανοικτά πάρκιγκ. Τα προς διάλυση αυτοκίνητα οδηγούνται σε ειδικά συνεργεία αυτοκινήτων ,τα οποία λειτουργούν με νόμιμη άδεια, όπου διαλύονται τάχιστα και τα μέρη τους διοχετεύονται στις μάντρες ανταλλακτικών.
Αυτή τη στιγμή λόγω της μείωσης της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων από έλλειψη κάποιων πρώτων υλών και της αυξημένης εγχώριας ζήτησης τους δεν υπάρχουν στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα, ενδεχομένως σε λίγο θα έχομε έλλειψη ή υπερτίμηση των καινούργιων ανταλλακτικών, ο δε χρόνος παράδοσης των νέων αυτοκινήτων υπερβαίνει τους 8 μήνες με αποτέλεσμα λόγω αυξημένης ζήτησης να έχει αυξηθεί και η τιμή των μεταχειρισμένων. Όμως η κατάσταση αυτή προμηνάει αύξηση των κλοπών αυτοκινήτων κυρίως για διάλυση και ανταλλακτικά και πρέπει οι αρμόδιες αρχές δημόσιας ασφάλειας και οι ασφαλιστικές εταιρείες, που σε τελική ανάλυση επιβαρύνονται με το αυξημένο κόστος, να εντείνουν τις προσπάθειες και ακόμα με νομοθετικές μεταρρυθμίσεις να αντιμετωπίσουν τον αυξημένο κίνδυνο κλοπών αυτοκινήτων.
Με τον ίδιο παρανομαστή λειτουργεί και η κλοπή των καταλυτών από σταθμευμένα αυτοκίνητα, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε έξαρση, για να αφαιρέσουν τα υλικά τους, γιατί αυξήθηκαν οι τιμές των πρώτων υλών, που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή τους, καθώς και άλλων μετάλλων, όπως του χαλκού, που η τιμή έχει αυξηθεί. Πρόσφατα οι συνήθεις ύποπτοι, που συνελήφθηκαν, είχαν αφαιρέσει από πλατείες προαστίων της Αττικής 8 χάλκινες προτομές προσωπικοτήτων της πολιτικής και καλλιτεχνών μεταξύ των οποίων του Ε. Βενιζέλου , που την πούλησαν σε "στραπατζίδικο" στη περιοχή Αχαρνών αντί 150 ευρώ, ο ιδιοκτήτης του οποίου την έλιωσε αμέσως.
Οι επαγγελματίες κακοποιοί μπορούν να αντιμετωπιστούν από την Πολιτεία μέσα σε ένα γενικότερο αντιεγκληματικό προγραμματισμό και με διεθνή συνεργασία. Όσο αφορά όμως τους ευκαιριακούς παραβατικούς , που αντιμετωπίζονται μέχρι τώρα, όταν μετά σειρά κλοπών συλληφθούν, με επιβολή ελαφρών ή με αναστολή ποινών, αποδείχθηκε ότι η πρακτική αυτή δεν είναι ικανή να τους αποτρέψει να διαπράττουν κλοπές, γιατί και μετά την έξοδο τους από τη φυλακή θα συνεχίσουν να τις διαπράττουν, γιατί δεν γνωρίζουν άλλο τρόπο επιβίωσης, αλλά ένας πιο επισταμένος αστυνομικός έλεγχος θα απόφερε κάποια αποτελέσματα.
Επομένως το ζήτημα είναι περισσότερο κοινωνικό και όχι σωφρονιστικό, το μόνο όμως που μπορεί να περιορίσει τις κλοπές και να χρησιμεύσει ως παράδειγμα γενικής πρόληψης για τους ομότεχνους τους και ειδικής πρόληψης για τους ίδιος, είναι η κατάσχεση του αυτοκινήτου , που χρησιμοποιήθηκε ως μέσο του εγκλήματος.
Τα κλεμμένα αυτοκίνητα εντός ελάχιστου χρόνου διαλύονται συνήθως σε συνεργεία, που λειτουργούν νόμιμα με άδεια ή σε απόμερος χώρους ή που καλύπτονται από ένα ιδιότυπο άβατο και τα μέταλλα χύνονται σε νόμιμα ή παράνομα χυτήρια συνήθως δυτικά του Κηφισού, που διαπράττουν και μόλυνση του περιβάλλοντος.
Η διάλυση των παλιών ή καταστραμμένων οχημάτων ή το λιώσιμο παλιών μετάλλων (scrap) και η ανακύκλωση τους προφέρουν χρήσιμο έργο στην εξοικονόμηση πρώτων υλών με την προϋπόθεση, ότι η αγορά τους από τους επιχειρηματίες είναι νόμιμη και δεν είναι προϊόν κλοπής. Σε αντίθετη περίπτωση διαπράττουν το αδίκημα της αποδοχής ή διάθεσης προϊόντων εγκλήματος ( αρθ.394 Π.Κ.) από πρόθεση ,που σημαίνει γνώση ότι το αγοραζόμενο αντικείμενο είναι αορίστως προϊόν κλοπής και που τεκμαίρετε, όταν ο αγοραστής δεν ήλεγξε με κάθε νόμιμο τρόπο την κυριότητα του πωλουμένου είδους και μάλιστα, όταν η κυριότητα στα αυτοκίνητα αποκτάται μόνο με δημόσια έγγραφα.
Σαφώς αν η Πολιτεία μπορέσει να ελέγχει την αγορά των προς διάλυση αυτοκινήτων με το να υποχρεώσει τους νομίμους επιχειρηματίες να τηρούν βιβλία αγορών, τους δε μη νομίμους με συνεχείς αστυνομικούς ελέγχους ακόμα και στις άβατες περιοχές να τους εμποδίζει να ασκούν παράνομες δραστηριότητες, είναι βέβαιο ότι οι συνήθεις ύποπτοι δεν θα διαπράττουν τις ευκαιριακές κλοπές αυτοκινήτων, γιατί δεν θα μπορούν να διαθέσουν τα κλεμμένα.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου