ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παρασκευή 29 Ιουλίου 2022

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΟΒΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟ ΨΩΜΙ !!!

 



Μειώθηκε 10% η κατανάλωση ψωμιού


Μετά τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης του γάλακτος, ήρθε και η σειρά του ψωμιού. Χιλιάδες άνθρωποι φαίνεται ότι δυσκολεύονται να αγοράσουν τα δύο βασικά προϊόντα διατροφής, ή τα έχουν περιορίσει όσο είναι δυνατόν. Πηγές της αγοράς από όλη την κλίμακα της εφοδιαστικής αλυσίδας, μιλώντας προς το Business Daily, επιβεβαιώνουν ότι οι όγκοι πωλήσεων του ψωμιού, δηλαδή η κατανάλωση του, έχει μειωθεί περίπου 10%.

Η ανάκαμψη που είχε διαπιστωθεί από το 2014 και εντεύθεν όχι μόνο έχει εξανεμιστεί, αλλά πλέον η αγορά φαίνεται να επιστρέφει στα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί στα χρόνια της μεγάλης ύφεσης της προηγούμενης δεκαετίας. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι σε αντίστοιχη πορεία βρίσκονται, όπως έγραψε το BD, και οι όγκοι των πωλήσεων της συνολικής αγοράς του «λευκού γάλακτος», μπορεί να αντιληφθεί κανείς, όπως συνεκτιμούν πηγές της αγοράς, ότι ένα σημαντικό τμήμα της κοινωνίας, οι οικονομικά ασθενέστεροι, αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης εξαιτίας της έξαρσης του πληθωρισμού.

Παρά το γεγονός ότι το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2022 κατά 3,8% και ανήλθε στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δέκα ετών, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι η ανισότητα στην κατανομή των εισοδημάτων έχει ενταθεί και είναι αυξημένο το ποσοστό των Ελλήνων που αντιμετωπίζουν κίνδυνο φτώχειας, σχεδόν στο 20%. Όσοι βρίσκονται στα χαμηλότερα στρώματα της εισοδηματικής πυραμίδας και έχουν να αντιμετωπίσουν δυσθεώρητους λογαριασμούς για το ρεύμα, που απορροφούν πολύ αυξημένο ποσοστό των εισοδημάτων τους, φαίνεται ότι υποχρεώνονται να κάνουν περικοπές ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η κατανάλωση του γάλακτος έχει μειωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2022 κατά 6,2% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2021, με την μεγαλύτερη μείωση να παρουσιάζει το παστεριωμένο γάλα, που ανέρχεται στο 7,8% και τη μικρότερη το υψηλής παστερίωσης με 5%.

Οι ελπίδες της αρτοβιομηχανίας έχουν εναποτεθεί στην διαφαινόμενη(;) ομαλοποίηση της διεθνούς αγοράς σιτηρών, προκειμένου να αποκλιμακωθούν οι τιμές των πρώτων υλών και αντιστοίχως των τελικών προϊόντων, έτσι ώστε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους να ανακάμψει –αν είναι δυνατόν– και το σκέλος της κατανάλωσης.

Μάλιστα οι μεγάλες εταιρείες της αρτοβιομηχανίας έχουν απορροφήσει σε βάρος της κερδοφορίας τους ένα σημαντικό μέρος της κοστολογικής επιβάρυνσης που έχουν υποστεί από τις αυξήσεις διεθνών τιμών πρώτων υλών και της ενέργειας, προκειμένου να περιορίσουν τις πιέσεις προς τους καταναλωτές. Πηγή του κλάδου έλεγε χαρακτηριστικά ότι η συνολική επιβάρυνση του κόστους ανέρχεται στα 13 εκατ. ευρώ ετησίως και από τις ανατιμήσεις που έκανε φιλοδοξεί να εισπράξει τα 7,5 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 5,5 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε ποσοστό άνω του 40% των αυξήσεων στα κόστη, θα επιβαρύνουν την κερδοφορία του.

Αναλυτικότερα, κορυφαίος παράγων του κλάδου της αλευροβιομηχανίας έλεγε στο BD πως οι πωλήσεις των αλεύρων προς τη βιοτεχνική αρτοποιεία (φούρνοι) από την αρχή του χρόνου έχουν μειωθεί τουλάχιστον κατά περίπου 10%. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι ο όγκος της κατανάλωσης των αρτοποιείων έχει συρρικνωθεί αντιστοίχως.

Βέβαια, μιλώντας προς το BD ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Αρτοποιών Ελλάδας κ. Μιχ. Μούσιος εξήγησε ότι η κατανάλωση του ψωμιού έχει μειωθεί κατά 10%, αλλά οι πωλήσεις των αρτοποιείων κατά 20%, λόγω της μείωσης που παρατηρείται στις πωλήσεις των ειδών ζαχαροπλαστικής και άλλων προϊόντων εκτός ψωμιού. Διευκρίνισε μάλιστα ότι τούτο συμβαίνει παρά το γεγονός ότι τα αρτοποιεία ανατίμησαν τα προϊόντα τους ως τώρα κατά 15,5%. Δηλαδή ο όγκος πωλήσεων των συμπληρωματικών προϊόντων ενός αρτοποιείου έχει καταρρεύσει. Φωτεινή εξαίρεση σ΄ αυτή τη δυσμενή κατάσταση του πρώτου εξαμήνου του έτους, αποτέλεσε μόνο η περίοδος της πασχαλινής αγοράς.

Στο ίδιο κλίμα βρίσκονται και οι αρτοβιομηχανίες. Πηγή του κλάδου, που ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων εταιρειών έλεγε προς το BD ότι οι όγκοι των πωλήσεων των τυποποιημένων προϊόντων ψωμιού στα ράφια των σούπερ μάρκετ στο πρώτο εξάμηνο του έτους εμφανίζουν σαφή μείωση, αν και περιορισμένη.

Ωστόσο ενδιαφέρον στοιχείο στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι στο διάστημα της τελευταίας διετίας παρατηρείται ραγδαία ανάπτυξη του bake off στα καταστήματα των αλυσίδων, μικρών και μεγάλων. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι ένα μέρος των απωλειών των αρτοποιείων μεταφέρεται στα ταμεία των αλυσίδων των σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, η ίδια πηγή από την αρτοβιομηχανία έλεγε ότι πρόκειται για μία πολύ ενδιαφέρουσα εξέλιξη, δεδομένου ότι μετατοπίζεται μέρος της αγοράς από τα αρτοποιεία στα σούπερ μάρκετ και διαμορφώνεται μία ιδιαίτερη αγορά τυποποιημένου και φρέσκου προϊόντος εντός του σούπερ μάρκετ, μετατοπίζοντας και μέρος της κατανάλωσης.

Βέβαια, όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι γενικότερα δεν υπάρχει μείωση στην κατανάλωση του ψωμιού. Απλώς ο αδύναμος κρίκος στην εφοδιαστική αλυσίδα του ψωμιού φαίνεται να είναι η βιοτεχνική αρτοποιία, γι΄ αυτό και πληρώνει το μεγαλύτερο κόστος. Ευρύτερα για την αγορά, η επιστροφή βασικών ειδών διατροφής, όπως το ψωμί και το γάλα σε ημέρες κρίσης που όλοι ήθελαν να ξεχάσουν είναι μια ανησυχητική εξέλιξη, καθώς μάλιστα καταγράφεται λίγο πριν αρχίσει ένας δύσκολος χειμώνας διαφαινόμενης κλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης.

πηγη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου