Ο Όμιλος Volkswagen φαίνεται ότι θα είναι από τους πρώτους που πλήττονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης ξεμένει από σημαντικά ανταλλακτικά, που κατασκευάζονται από προμηθευτή της στην Ουκρανία. Από τότε που η Ρωσία επιτέθηκε στη γειτονική χώρα, η παραγωγή και η παράδοση συστημάτων καλωδίωσης έχουν ουσιαστικά παγώσει. Πρόκειται για τις καλωδιώσεις που συνδέουν τις διάφορες μονάδες ελέγχου στο όχημα, αποτελούν δηλαδή το νευρικό του σύστημα.
Οι επιπτώσεις στην παραγωγή αυτοκινήτων στα γερμανικά εργοστάσια είναι συντριπτικές και κάποιοι μιλούν για προβλήματα πολύ σοβαρότερα από εκείνα που προκλήθηκαν από την πανδημία και το σπάσιμο των εφοδιαστικών αλυσίδων.
Ηδη η θυγατρική του ομίλου Porsche ανακοίνωσε την προσωρινή διακοπή της παραγωγής στο εργοαστάσιο της στη Λειψία, το οποίο απασχολεί 2.500 εργαζόμενους.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της VW, η παραγωγή και στο κεντρικό εργοστάσιο της στο Βόλφσμπουργκ θα πρέπει να σταματήσει πλήρως την ενδέκατη ημερολογιακή εβδομάδα του έτους, η οποία ξεκινά στις 14 Μαρτίου. Αναμένονται επίσης διακοπές λειτουργίας στο εργοστάσιο του Ανόβερου και στα εργοστάσια εξαρτημάτων, για παράδειγμα στο Ζαλτσγκίτερ, από την επόμενη εβδομάδα.
Προβλήματα για όλες τις εταιρίες του ομίλου
Η εταιρία επιβεβαίωσε τα προβλήματα παραγωγής στη μάρκα επιβατικών αυτοκινήτων Volkswagen σε δελτίο τύπου το απόγευμα της Τρίτης. Εκτός από την κύρια μάρκα VW, επηρεάζονται και οι μάρκες Audi, Porsche, Seat και Škoda. Η τσέχικη θυγατρική της VW έχει ήδη παραδεχτεί ότι επηρεάζεται από την έλλειψη. Στις αρχές αυτής της εβδομάδας, αναγκάστηκε να περιορίσει την παραγωγή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Škoda Enyaq iV. Η Skoda εργάζεται σκληρά για να βρει εναλλακτικές πηγές προμήθειας.
Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι BMW και Mercedes-Benz. Τις επόμενες μέρες, μπορεί επίσης να υπάρξει περιορισμός ή διακοπή της παραγωγής. Η BMW εξήγησε ότι «λόγω της συμφόρησης στον εφοδιασμό» θα υπάρξουν «διακοπές παραγωγής». Η Mercedes-Benz ανακοίνωσε: «Εξετάζουμε συνεχώς την κατάσταση». Το πρόβλημα αφορά τα ευρωπαϊκά εργοστάσια, αφού στις ΗΠΑ και την Κίνα οι κατασκευαστές προμηθεύονται τα ανάλογα εξαρτήματα εν μέρει τοπικά.
Όλοι σχεδόν οι Γερμανοί κατασκευαστές προμηθεύονται ιμάντες καλωδίων από την επιχείρηση της Νυρεμβέργης Leoni, η οποία λειτουργεί δύο εργοστάσια στα νοτιοδυτικά της Ουκρανίας και απασχολεί 7.000 άτομα εκεί. Η ρωσική εισβολή ανάγκασε τον κορυφαίο κατασκευαστή καλωδίων και συστημάτων καλωδίωσης να διακόψει την παραγωγή στην περιοχή κρίσης – για να διασφαλίσει την ασφάλεια των εργαζομένων, αλλά και επειδή κλήθηκε προσωπικό για πολεμικές επιχειρήσεις.
Η Leoni παράγει όμως και σε δύο εργοστάσια στη Ρωσία για την τοπική αγορά, όπου, μεταξύ άλλων, προμηθεύονται και Γερμανοί κατασκευαστές. Είναι ακόμη ασαφές εάν και για πόσο καιρό θα συνεχιστεί η παραγωγή στη Ρωσία.
Δύσκολη η εξεύρεση εναλλακτικών
Οι ομάδες κρίσης στις εταιρείες αυτοκινήτων προσπαθούν τώρα να βρουν αντικαταστάτες το συντομότερο δυνατό. Αλλά αυτό αποδεικνύεται δύσκολο: Οι πληγείσες πλεξούδες καλωδίων και η καλωδίωση των μονάδων ελέγχου περιλαμβάνουν πολύπλοκες τεχνολογίες. Οι παραγγελίες δεν μπορούν απλώς να αναληφθούν από άλλους προμηθευτές. Στον κλάδο, αναμένεται ότι οι αρνητικές συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία θα μπορούσαν να ξεπεράσουν ακόμη και αυτές της πανδημίας του κορωνοϊού. Λόγω του lockdown, οι γραμμές παραγωγής παρέμειναν ακίνητες για εβδομάδες την άνοιξη του 2020. Στη συνέχεια, ακολούθησε η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών που προκάλεσε νέα κωλύματα στην παραγωγή.
Πάντως οι κατασκευαστές πέρασαν την κρίση του κορωνοϊού σχετικά αλώβητοι και τώρα ανακοινώνουν και πάλι κέρδη ρεκόρ. Αυτή τη φορά, ωστόσο, οι συνέπειες δεν είναι προβλέψιμες, λέει ένας γνώστης της αυτοκινητοβιομηχανίας: «Δεν αποκλείουμε να σταματήσει η παραγωγή για εβδομάδες ή μήνες».
Την περασμένη εβδομάδα, ο Όμιλος VW είχε ήδη ανακοινώσει ότι η παραγωγή στα εργοστάσια της Σαξονίας στο Τσβίκαου και τη Δρέσδη θα ανασταλεί για αρκετές ημέρες. Ο λόγος για αυτό είναι η έλλειψη παραδόσεων υλικών, συμπεριλαμβανομένων των σετ ηλεκτρικών καλωδίων. Αρκετές χιλιάδες εργαζόμενοι στάλθηκαν σε μικρής διάρκειας εργασία. Τώρα η έλλειψη απειλεί να εξαπλωθεί σε άλλα μοντέλα και εργοστάσια.
Στο Βόλφσμπουργκ, μεταξύ άλλων, πλήττεται το ιδιαίτερα δημοφιλές Tiguan. Το πρόβλημα για τους κατασκευαστές είναι ότι οι ιμάντες καλωδίων εγκαθίστανται στο κέλυφος του αμαξώματος σε πρώιμο στάδιο. Δεν μπορούν απλώς να τοποθετηθούν εκ των υστέρων, όπως υαλοκαθαριστήρες ή πίσω φώτα. Με άλλα λόγια: Οι ιμάντες καλωδίων που λείπουν ακινητοποιούν ολόκληρη την παραγωγή στο αρχικό της στάδιο.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου