Να άρει τις απαγορεύσεις εισαγωγής και να καταργήσει τα «χαράτσια» στα εισαγόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καλεί την κυβέρνηση η Κομισιόν, με προειδοποιητική επιστολή της, που αποτελεί το πρώτο βήμα πριν την έναρξη των διαδικασιών παραπομπής της υπόθεσης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, στην περίπτωση που η κυβέρνηση δεν συμμορφωθεί με την κοινοτική νομοθεσία.
Η παρέμβαση των Βρυξελλών ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση των ρυθμίσεων που καθιέρωσε το καλοκαίρι του 2020 ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, με την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στα νεότερης τεχνολογίας μεταχειρισμένα από την Ευρώπη και την πλήρη απαγόρευση εισαγωγής των παλαιότερων. Έκτοτε, ο νέος νόμος έχει σταματήσει τις εισαγωγές μεταχειρισμένων κατηγορίας Euro 1,2 και 3, ενώ «πάγωσαν» και οι εισαγωγές οχημάτων που πληρούν τις προδιαγραφές Euro 4 και 5, καθώς το περιβαλλοντικό τέλος έως 3.000 ευρώ κατέστησε εντελώς ασύμφορη την αγορά τους.
Βέβαια, όπως συμβαίνει πάντα σε περιπτώσεις παραβίασης της κοινοτικής νομοθεσίας από τις κυβερνήσεις, η πρώτη αναγνώριση από την Κομισιόν ότι αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία ο περυσινός νόμος για τα μεταχειρισμένα ΙΧ δεν σημαίνει ότι άμεσα θα συμμορφωθεί η Αθήνα στις υποδείξεις των Βρυξελλών, αφού έχει τη δυνατότητα να αφήσει την υπόθεση να «συρθεί» μέχρι την καταδίκη της χώρας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πριν προχωρήσει στην προσαρμογή της νομοθεσίας.
Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση της Κομισιόν να αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στην κυβέρνηση για το θέμα αποτελεί μια σημαντική νίκη για τον Σύνδεσμο Εμπόρων και Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) και τον πρόεδρό του, Κωνσταντίνο Κυράτσο. Ο Σύνδεσμος προσέφυγε στην Κομισιόν με τη συνδρομή του εξειδικευμένου στα ευρωπαϊκά ζητήματα δικηγόρου, Παναγιώτη Ρίζου. Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, η Κομισιόν «διαπίστωσε προκλητικές παραβάσεις του κοινοτικού δικαίου στην φορολόγηση και στην επιβολή τέλους ταξινόμησης στα εισαγόμενα από την Ευρωπαική Ένωση μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τελευταίας τεχνολογίας από την ελληνική νομοθεσία και εγκαλεί επισήμως την Ελλάδα ζητώντας την αποκατάσταση της νομιμότητας».
Όπως ανακοινώθηκε χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «λαμβάνει μέτρα κατά της Ελλάδας λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες της ΕΕ για τη φορολογία των αυτοκινήτων». Ειδικότερα, στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι:
- Η Επιτροπή αποφάσισε σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 258 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), να αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, επειδή δεν εφαρμόζει ορθά τους ενωσιακούς κανόνες για τα μεταχειρισμένα οχήματα που αγοράζονται σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
- Η εθνική φορολογική διαδικασία ταξινόμησης αποθαρρύνει τη θέση σε κυκλοφορία μεταχειρισμένων οχημάτων στην Ελλάδα υπέρ της πώλησης ομοειδών προϊόντων που διατίθενται στην εγχώρια αγορά.
- Επιπλέον, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση συγκεκριμένων κατηγοριών μεταχειρισμένων οχημάτων που έχουν αγοραστεί σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ.
- Ως εκ τούτου, η Ελλάδα έχει παραβιάσει τις υποχρεώσεις της σχετικά με την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων και την απαγόρευση διακριτικής φορολογικής μεταχείρισης των προϊόντων (άρθρα 34, 36 και 110 της ΣΛΕΕ).
- Η Ελλάδα έχει προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στην προειδοποιητική επιστολή. Αν η Ελλάδα δεν λάβει μέτρα εντός των επόμενων δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Τι άλλαξε με τον νόμο του 2020, πώς επέδρασε στην αγορά
Ο νόμος που ψηφίστηκε στα τέλη Ιουλίου του 2020 έχει επιφέρει μεγάλες αλλαγές στην αγορά αυτοκινήτων, που εδώ και αρκετούς μήνες βρίσκεται σε έντονη ανοδική πορεία. Ουσιαστικά, απαγορεύσεις και νέα τέλη εξαφάνισαν την προσφορά φθηνών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, εισαγόμενων από ευρωπαϊκές χώρες, περιορίζοντας τις επιλογές των καταναλωτών ανάμεσα στα καινούρια ΙΧ και στα μεταχειρισμένα εγχώριας προέλευσης, οι τιμές των οποίων πήραν την ανιούσα λόγω περιορισμένης προσφοράς.
Οι εξελίξεις στην αγορά φαίνεται ότι έχουν δικαιώσει τις προβλέψεις που είχε κάνει η ΣΕΕΑΕ πριν την εφαρμογή του νόμου, υπογραμμίζοντας ότι «από την στιγμή που θα διακοπεί η εισαγωγή, οι τιμές των εγχώριων μεταχειρισμένων ακόμα και παλαιότερων θα εκτοξευτούν, ελλείψει ανταγωνισμού». Σημειώνεται ότι ήδη από το 2016 είχαν ληφθεί νομοθετικά μέτρα που δυσκόλευαν, σε βαθμό να καθίσταται ασύμφορη, την εισαγωγή αυτοκινήτων κατηγορίας Euro 5 και 6, ενώ ο νόμος του 2020 πάγωσε πλήρως τις εισαγωγές μεταχειρισμένων από ευρωπαϊκές χώρες.
Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος προβλέπει ότι:
- Επιβάλλεται, επιπλέον του τέλους ταξινόμησης, έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 3.000 ευρώ, στα αυτοκίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές Euro 4, δηλαδή σε αυτοκίνητα ηλικίας 8 - 13 ετών. Στα αυτοκίνητα της κατηγορίας Euro 5a, ηλικίας έως 8 ετών, επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ.
- Για τα αυτοκίνητα κατηγορίας Euro 3,2 και 1, δηλαδή όσα έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 14 ετών, ο νόμος καθιερώνει πλήρη απαγόρευση εισαγωγής.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου