Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), σε συναλλαγές, αξίας άνω των 37 δισ. ευρώ τα περιστατικά απάτης αφορούσαν σε συναλλαγές, ύψους πάνω από έξι εκατ. ευρώ, όταν το α’ εξάμηνο του 2020 οι επιτήδειοι κατάφεραν να αποσπάσουν περίπου 5,8 εκατ. ευρώ σε σύνολο συναλλαγών, αξίας σχεδόν 30 δισ. ευρώ. «Από την ανάλυση των περιστατικών απάτης ανά δίαυλο συναλλαγής με κάρτες πληρωμών, δηλαδή α) συναλλαγές σε τερματικά ΑΤΜ, β) πληρωμές σε τερματικά POS και γ) εξ αποστάσεως συναλλαγές χωρίς την φυσική παρουσία της κάρτας (card not present – CNP), προκύπτει ότι το υψηλότερο ποσοστό απάτης αφορά στις τελευταίες», σημειώνει η ΤτΕ.
Συγκεκριμένα, το α’ εξάμηνο του 2021 ο αριθμός των περιστατικών απάτης που καταγράφηκε ανά δίαυλο συναλλαγής ανήλθε σε 995 στις συναλλαγές ΑΤΜ, 11.600 στις πληρωμές POS και 197.000 στις CNP συναλλαγές. Η αντίστοιχη αξία των περιστατικών απάτης διαμορφώθηκε σε 324.000 ευρώ στις συναλλαγές ΑΤΜ, 323.000 ευρώ στις πληρωμές POS και σε 5,4 εκατ. ευρώ στις CNP συναλλαγές. «Εξετάζοντας περαιτέρω την απάτη που διενεργήθηκε στις εξ αποστάσεως συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου διαπιστώνεται ότι οι περισσότερες περιπτώσεις απάτης αφορούν στις συναλλαγές μέσω διαδικτύου, ενώ, ταυτόχρονα, παρατηρείται μεγάλη μείωση των περιστατικών απάτης στις συναλλαγές μέσω ταχυδρομείου/τηλεφώνου», προσθέτει η εποπτική αρχή, υπογραμμίζοντας πως τα περιστατικά απάτης αφορούν κυρίως σε διαδικτυακές συναλλαγές αγορών με εμπόρους του εξωτερικού με κάρτες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα, όπως συνέβαινε και κατά τα προηγούμενα εξάμηνα. «Τα υψηλότερα ποσοστά απάτης στις διασυνοριακές συναλλαγές μέσω διαδικτύου οφείλονται ως επί το πλείστον, στην εκτενέστερη χρήση του διεθνούς τεχνικού προτύπου ασφαλών συναλλαγών 3D Secure από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών στην Ελλάδα σε σχέση με τους παρόχους υπηρεσιών από το εξωτερικό», καταλήγει.
Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
- Προσοχή σε ανεπιθύμητα μηνύματα κειμένου ή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από την τράπεζα συνεργασίας σας. Εάν περιέχουν ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) και συνημμένα αρχεία μην τα ανοίξετε.
- Εάν λάβετε μία ύποπτη κλήση από την τράπεζα, με την οποία συνεργάζεστε, κλείστε το τηλέφωνο και επαληθεύστε την κλήση, καλώντας το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας.
- Ποτέ μην κοινοποιείτε τα διαπιστευτήρια ασφαλείας σας (user name & password) ή τους κωδικούς για την εκτέλεση συναλλαγής πληρωμής (π.χ. SMS OTP).
- Μην απαντάτε σε τηλεφωνικές κλήσεις από οποιονδήποτε ισχυρίζεται ότι υπάρχει πρόβλημα με τον υπολογιστή σας.
- Κάντε λήψη/αναβάθμιση λογισμικού μόνο από επίσημες ιστοσελίδες.
- Προσοχή στις ανεπιθύμητες κλήσεις που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από παρόχους υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (τηλεφωνία, ενέργεια, ύδρευση, κ.λπ.). Εάν ζητήσουν προσωπικά ή οικονομικά σας στοιχεία μέσω τηλεφώνου κλείστε το τηλέφωνο και καλέστε την εξυπηρέτηση πελατών της εταιρείας.
- Επαληθεύστε όλα τα αιτήματα για τα προσωπικά σας δεδομένα.
- Περιορίστε τον αριθμό των προσωπικών σας δεδομένων που μοιράζεστε μέσω διαδικτύου (π.χ. στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης).
- Να παρακολουθείτε τακτικά τις διαδικτυακές σας τραπεζικές δραστηριότητες και τις κινήσεις της πιστωτικής σας κάρτας.
- Για να διατηρήσετε ασφαλές το email σας αδειάστε τα εισερχόμενά σας το συντομότερο δυνατόν.
- ∆ιατηρήστε το λογισμικό σας ενημερωμένο, συμπεριλαμβανομένου του περιηγητή, του αντιικού λογισμικού και του λειτουργικού σας συστήματος. Περιορίστε τον διαμοιρασμό πληροφοριών και δώστε ιδιαίτερη προσοχή όσον αφορά στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
- Μην ανοίγετε ποτέ ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους ή συνημμένα αρχεία που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνυμάτων SMS.
- Μην απαντάτε σε ύποπτα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μην επικοινωνείτε τηλεφωνικά με άτομα που ζητούν τα προσωπικά σας στοιχεία
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου