Στις αρχές του επόμενου έτους αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα e-Μεταβίβαση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Αξίζει να σημειωθεί πως ήδη η ψηφιακή πύλη που θα λειτουργεί μέσω του gov.gr προβλήθηκε σε συμβολαιογράφους οι οποίοι εκπαιδεύονται και θα είναι οι πρώτοι που θα χρησιμοποιήσουν το νέο ηλεκτρονικό σύστημα μεταβιβάσεων ακινήτων.
Ως εκ τούτου, από το 2022 θα υπάρχει Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτων, όπου συμπεριλαμβ υπάρχουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση τους. Η ηλεκτρονική συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι.
Με τον «Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου» ουσιαστικά μία μεταβίβαση μπορεί να τελειώνει σε μία μέρα αντί και των τριών μηνών που χρειάζεται σήμερα προκειμένου να συλλέξουν οι ενδιαφερόμενοι όλα τα δικαιολογητικά, με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εντοπίζονται στους Δήμους.
Η πλατφόρμα e-Mεταβίβαση θα συνδέεται με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου και ιδίως με τα πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), του ΝΠΔΔ “Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας” (ΤΕΕ) και του ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο”, από τα οποία αντλεί πληροφορίες και έγγραφα.
Η σύνδεση
Μια καινοτομία του συστήματος αποτελεί η παραγωγή ενός κωδικάριθμου με QR code, που φέρει όλα τα στοιχεία που χρειάζονται για τη σύνδεση με τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και όλες τις άλλες υπηρεσίες, απαλλάσσοντας πολίτες και επιχειρήσεις από τα πήγαινε-έλα με τεράστιους φακέλους.
Δεύτερο βήμα του e-Μεταβίβαση είναι η διασύνδεσή του με το ΓΕΜΗ προκειμένου να απευθύνεται και σε επιχειρήσεις, καθώς θα πιστοποιείται ο νόμιμος εκπρόσωπος. Ομως η επόμενη φάση θα προχωράει ακόμα πιο πέρα εντάσσοντας τα Μητρώα της Αρχαιολογίας και των περιοχών Natura ή τους δασικούς χάρτες, ώστε να επεκταθεί και στα μη «καθαρά» ακίνητα για να καλύψει όλες τις αγοραπωλησίες ακινήτων στη χώρα. Ηδη προβλέπεται το εν λόγω έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Τα ηλεκτρονικά βήματα
Ξεκινά ένα μεγάλο δίχτυ διαλειτουργικότητας που «επικοινωνεί» άμεσα με το Κτηματολόγιο, το Φορολογικό Μητρώο, το Μητρώο του υπουργείου Εργασίας, την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ. Ο πωλητής επιλέγει μέσω του δικού του προφίλ, από τα ακίνητα που περιλαμβάνονται στο Ε9 του, εκείνο που θέλει ή καταχωρεί εξαρχής τον κωδικό του ΑΤΑΚ (Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου).
Επίσης, εφόσον το έχει διαθέσιμο, μπορεί να μεταφορτώσει το συμβόλαιο ή να το αναζητήσει ο ίδιος στο maps.gov.gr. ή ο συμβολαιογράφος μέσω της Θέασης στο επόμενο βήμα. Από τη στιγμή που ο πωλητής θα πατήσει ολοκλήρωση, ξεκινάει ο κύκλος του συμβολαιογράφου, που έχει λάβει απαραιτήτως τις εξουσιοδοτήσεις των δύο μερών μέσω email.
Τα απαραίτητα έγγραφα
Η συλλογή όλων των απαραίτητων εγγράφων γίνεται χωρίς καθόλου χαρτιά. Ελαχιστοποιείται σε πρώτη φάση ή και εξαλείφεται η φυσική επαφή του πολίτη με υπηρεσίες και γκισέ. Τι «τραβάει» λοιπόν ο συμβολαιογράφος με όπλο τις διαλειτουργικότητες:
1. ΚΑΕΚ (Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου) που είτε έχει χορηγήσει ο πωλητής είτε ανιχνεύεται μέσω Κτηματολογίου.
2.Συμβόλαιο του ακινήτου.
3.Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ. Εάν δεν είναι πληρωμένος δεν θα μπορεί να «κλειδώσει» ο συμβολαιογράφος τη διαδικασία.
4.Αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας.
5.ΤΑΠ (Τέλος Ακίνητης Περιουσίας), το οποίο και είναι αυτό που ακόμη δεν διαλειτουργεί διότι δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες ψηφιακές υπηρεσίες στους δήμους της χώρας, άρα απαιτείται αίτηση του πωλητή.
6.Εγγραφα μηχανικού. Εφόσον υπάρχει Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου (δεν είναι υποχρεωτική), τότε «γυρίζει» όλα τα απαιτούμενα έγγραφα αυτόματα, αλλιώς συλλέγονται και μεταφορτώνονται σε ένα μόνο αρχείο στην εφαρμογή.
7.ΚΗΔ (Κωδικός Ηλεκτρονικού Διαγράμματος), ο οποίος αντλείται από Κτηματολόγιο και εκδόθηκε από τον μηχανικό όταν ανέβηκε το τοπογραφικό.
8.Απόσπασμα Κτηματολογικού Διαγράμματος.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου