Της Brooke Sutherland
Η πρώτη άσκηση δίωξης για την κρίση των Boeing 737 Max δεν θα πρέπει να αποδειχθεί και η τελευταία.
Στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, μια ομοσπονδιακή επιτροπή ενόρκων στις ΗΠΑ απήγγειλε κατηγορίες στον πρώην επικεφαλής τεχνικό πιλότων της εταιρείας, Mark Forkner, ότι εξαπάτησε τους αξιωματούχους της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπλοΐας (FAA) στην αξιολόγησή τους για το Max και ότι σχεδίαζε να εξαπατήσει τους πελάτες της κατασκευάστριας αεροσκαφών.
Πλήγμα και ντροπή
Ο Forkner είναι το μόνο άτομο στο οποίο έχουν απαγγελθεί κατηγορίες μέχρι στιγμής σε σχέση με την πρόκληση των δύο δυστυχημάτων αεροσκαφών Max, που κόστισαν τη ζωή συνολικά σε 346 ανθρώπους, προκάλεσαν σχεδόν δύο χρόνια παγκόσμιου αποκλεισμού του ιδιαίτερα ευπώλητου αυτού αεροσκάφους από τους αιθέρες, ενώ αποτελέσε και "σταθμό" - ντροπή για τις ρυθμιστικές αρχές αεροπλοΐας, οι οποίες είχαν δώσει την "ευλογία" τους στο αεροπλάνο, χαρακτηρίζοντάς το ασφαλές.
Η κεφαλαιοποίηση της Boeing παραμένει περίπου η μισή εκείνης πριν από την αναγκαστική καθήλωση των Max στο έδαφος. Η ζημιά στη φήμη της και σε εκείνη της FAA είναι τεράστια και δύσκολα μετρήσιμη.
Boeing: Ακόμη σε κρίση...
Ο Forkner ήταν ένας σημαντικός σύνδεσμος της εταιρείας με την FAA. Οι αρμοδιότητές του περιελάμβαναν τον συντονισμό με τη ρυθμιστική αρχή σχετικά με πληροφορίες σχετικές με τις απαιτήσεις εκπαίδευσης των πιλότων. Ήταν όμως και διευθυντικό στέλεχος μεσαίου βεληνεκούς. Την Παρασκευή, δήλωσε αθώος για τις κατηγορίες οι οποίες του απαγγέλθηκαν. Ο δικηγόρος του, David Gerger, δήλωσε στη Wall Street Journal ότι ο πελάτης του μετατρέπεται σε αποδιοπομπαίο τράγο. Ο Gerger δεν απάντησε σε αίτημα του Bloomberg για κάποιο πρόσθετο σχόλιο. Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει.
Οι συντριβές των αεροσκαφών Max έχουν συνδεθεί με πρόβλημα στο λογισμικό ελέγχου πτήσης - γνωστό ως Maneuvering Characteristics Augmentation System - που αρχικά προστέθηκε για να προστατεύει έναντι μιας αεροδυναμικής "καθίζησης", αντ' αυτού όμως επανειλημμένα ανάγκαζε τα αεροσκάφη να "βουτούν" προς τα κάτω με τη μύτη και πυροδοτούσε έναν κυκεώνα ειδοποιήσεων που διέλυε τελείως τη δυνατότητα αντίδρασης των πιλότων.
Λογισμικό και ανταγωνισμός
Η FAA απέκλεισε λεπτομέρειες σχετικές με το MCAS από εγχειρίδια και εκπαιδευτικό υλικό, επειδή οι αξιωματούχοι της πίστευαν ότι ενεργοποιείτο μόνο σε ακραίες καταστάσεις. Θεώρησαν κάτι τέτοιο, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, επειδή ο Forkner φέρεται να αρνήθηκε να ενημερώσει τις ρυθμιστικές αρχές όταν έμαθε ότι το πεδίο εφαρμογής του MCAS είχε επεκταθεί, ώστε το σύστημα να ενεργοποιείται και σε πιο φυσιολογικές συνθήκες πτήσης.
Ένα βασικό πλεονέκτημα που οδηγούσε σε πωλήσεις του Max ήταν ότι οι πιλότοι που ήταν ήδη πολύ έμπειροι στην πτήση παλαιότερων μοντέλων 737 και θα χρειάζονταν περιορισμένη πρόσθετη εκπαίδευση. Η σωστή εξέταση του MCAS θα μπορούσε να είχε οδηγήσει την FAA να απαιτήσει πιο εκτεταμένη εκπαίδευση χειριστών αεροσκαφών, η οποία θα ήταν δαπανηρή και ίσως οδηγούσε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες να επιλέξουν αντ’ αυτού αεροσκάφη από την ανταγωνίστρια Airbus.
"Σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσει χρήματα για την Boeing, ο Forkner φέρεται να απέκρυψε κρίσιμες πληροφορίες από τις ρυθμιστικές αρχές", δήλωσε ο Chad Meacham, εκτελών χρέη ομοσπονδιακού εισαγγελέα στη Βόρεια Περιφέρεια του Τέξας, σε ανακοίνωση του Υπουργείου Δικαιοσύνης σχετικά με το κατηγορητήριο. "Δεν υπάρχει δικαιολογία για όσους εξαπατούν τις ρυθμιστικές αρχές για λόγους προσωπικού κέρδους ή εμπορικής σκοπιμότητας", πρόσθεσε ο Eric Soskin, γενικός επιθεωρητής του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ.
Εάν καταδικαστεί, ο Forkner αντιμετωπίζει μέγιστη ποινή 20 ετών φυλάκισης για κάθε κατηγορία απάτης με ηλεκτρονικά μέσα και 10 έτη για κάθε κατηγορία απάτης η οποία περιλαμβάνει ανταλλακτικά αεροσκαφών στο διαπολιτειακό εμπόριο εντός ΗΠΑ.
Όλη η ευθύνη σε ένα πρόσωπο;
Τα γεγονότα τα οποία αναφέρονται στο κατηγορητήριο δεν είναι κολακευτικά για τον Forkner. Η ιδέα, ωστόσο, ότι λειτουργούσε ως κάποιου είδους αδίστακτος υπάλληλος και ότι έπρεπε να επωμιστεί μια τόσο βαριά κατηγορία, αψηφά τη λογική.
Το κατηγορητήριο αναφέρει ότι ο Forkner γνώριζε ότι η Boeing είχε συμφωνήσει να αποζημιώσει τουλάχιστον έναν πελάτη - αεροπορική εταιρεία εάν η FAA απαιτούσε πιο εκτεταμένη εκπαίδευση πιλότων. Δεν αναφέρει ότι πήρε αυτή την απόφαση μόνος του. Ούτε ήταν αυτός που επέλεξε να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του MCAS χωρίς το είδος των διορθώσεων και προσαρμογών που έκανε μετά τα δυστυχήματα η Boeing προκειμένου να πετάξει ξανά το Max.
Φαίνεται ότι δεν ήταν καν σωστά ενημερωμένος για την επιδιόρθωση. "Βασικά είπα ψέματα στους ρυθμιστικούς φορείς (εν αγνοία μου)", έγραψε ο Forkner, σε ένα μήνυμα προς έναν συνάδελφό του ο οποίος συμπεριλήφθηκε στα νομικά έγγραφα της υπόθεσης, αφού ο τελευταίος "έπεσε" κατά τύχη επάνω στο αυξημένο εύρος χρήσης του MCAS σε δοκιμαστική πτήση προσωμοίωσης.
Δεν ήταν απλώς ένα άτομο που ενήργησε για λόγους προσωπικού κέρδους ή εμπορικής σκοπιμότητας. Ήταν μια κουλτούρα που ενθάρρυνε μια τέτοια συμπεριφορά και μια εταιρεία που δεν είχε το είδος του διακλαδικού συντονισμού και των ποιοτικών ελέγχων που απαιτούνταν για την παραγωγή ασφαλών αεροπλάνων.
Συμβιβασμός και συγκάλυψη ευθυνών
Η γλώσσα στη δήλωση του Υπουργείου Δικαιοσύνης για τον Forkner απηχεί τη συμφωνία του Ιανουαρίου με την Boeing για έναν συμβιβασμό επί της ποινικής κατηγορίας για συνωμοσία προς εξαπάτηση της αμερικανικής κυβέρνησης, με ποινή ουσιαστικά ένα ράβδισμα στον καρπό.
Η βασική ποινή ήταν 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος αντιπροσώπευε αποζημίωση πελατών την οποία η Boeing θα έπρεπε να πληρώσει έτσι κι αλλιώς. Η αναβαλλόμενη συμφωνία επί της δίωξης απαιτεί από τη Boeing να συνεργαστεί με τους ερευνητές, να ενισχύσει τις αναφορές για τους εσωτερικούς ελέγχους και να συναντάται τακτικά με τις ρυθμιστικές αρχές για να αποδείξει ότι κάνει ό,τι μπορεί προκειμένου να αποθαρρύνει μελλοντικές παραβάσεις. Ωστόσο το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Boeing δεν χρειαζόταν ανεξάρτητο παρατηρητή συμμόρφωσης, εν μέρει επειδή "η κακή συμπεριφορά της δεν ήταν διάχυτη σε ολόκληρο τον οργανισμό, ούτε έγινε από μεγάλο αριθμό εργαζομένων, ούτε και διευκολύνθηκε από ανώτερα στελέχη".
Αλήθεια; Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο Forkner εγκατέλειψε την Boeing τον Ιούλιο του 2018. Η πρώτη συντριβή του Max συνέβη τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Η Boeing και ο πρώην διευθύνων σύμβουλός της, Dennis Muilenburg, χρειάστηκαν πολλούς μήνες μετά το δεύτερο ατύχημα, τον Μάρτιο του 2019, προκειμένου να αναλάβουν την πλήρη ευθύνη για τον ρόλο της εταιρείας στα δυστυχήματα. Η Boeing προώθησε επανειλημμένα υπερβολικά αισιόδοξες προθεσμίες για την επιστροφή του Max στους αιθέρες, σε σημείο που, στα τέλη του 2019, ο διαχειριστής της FAA, Steve Dickson, επέπληξε δημόσια την εταιρεία. Μόλις τον Ιανουάριο του 2020, 10 μήνες μετά την καθήλωση των Max, η Boeing τελικά άλλαξε τη θέση της και συνέστησε εκπαίδευση σε προσομοιωτή για τους πιλότους.
Παρά τη συντριβή, ο Muilenburg πληρώθηκε συνολικά 23,4 εκατομμύρια δολάρια το 2018, ενώ τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου - συμπεριλαμβανομένου του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου, Dave Calhoun - κέρδισαν κατά μέσο όρο 345.000 δολ. εκείνο το έτος. Ο Muilenburg εκδιώχθηκε τον Δεκέμβριο του 2019, ωστόσο επανεμφανίστηκε ως CEO και πρόεδρος του Δ.Σ. της New Vista Acquisition, εταιρείας εξαγορών ειδικού σκοπού (SPAC) η οποία συγκέντρωσε περισσότερα από 200 εκατομμύρια δολάρια νωρίτερα φέτος προκειμένου να αναζητήσει συμφωνίες στον κλάδο της αεροδιαστημικής. Υπάρχει κάτι θεμελιωδώς παράλογο σε αυτό.
Κρατικό συμφέρον
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενδεχομένως να είναι προς το συμφέρον της αμερικανικής κυβέρνησης να χαρακτηρίσει την κρίση των Max ως έργο κακών υπαλλήλων. Μια πλήρους κλίμακας ποινική δίωξη της Boeing σε εταιρικό επίπεδο μπορεί να περιπλέξει την ικανότητα της εταιρείας να συνεχίσει να λαμβάνει ομοσπονδιακές κρατικές αναθέσεις.
Η Boeing παραμένει ένας από τους κορυφαίους αντισυμβαλλόμενους των ΗΠΑ για αμυντικούς σκοπούς και ο μόνος κατασκευαστής μεγάλων εμπορικών αεροσκαφών της Αμερικής. Η επίρριψη ευθυνών σε υπαλλήλους της Boeing που επικοινωνούσαν με την FAA στρέφει επίσης την προσοχή μακριά από το γιατί οι ρυθμιστικές αρχές απέτυχαν να διερευνήσουν την υπόθεση διεξοδικότερα. H WSJ έχει αναφέρει ότι αξιωματούχοι σε άλλα τμήματα εντός της FAA γνώριζαν τις βασικές αλλαγές στο MCAS, ακόμη και αν εκείνοι με τους οποίους ο Forkner αλληλεπέδρασε στην εκπαίδευση πιλότων πράγματι είχαν άγνοια επ' αυτών.
Η κρίση των 737 Max αντικατοπτρίζει συστημικές στρεβλώσεις στην εταιρική κουλτούρα, την εποπτεία των διευθυντικών στελεχών και τους κανονισμούς ασφάλειας των αεροσκαφών.
Εάν υπάρχει ένας κακός μέσα σε αυτή τη βρώμικη, χαώδη υπόθρεση, αυτός δεν είναι ο Mark Forkner.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου