Ποιός έβαλε εμπόδια στη συντήρηση των Canadair
Του Γιώργου Τσιτσιλιάνου
Η πατρίδα μας καίγεται με ανυπολόγιστες περιουσιακές ζημίες των κατοίκων, που θα επηρεάσουν άμεσα σε μεγάλο βαθμό την οικονομική ζωή του τόπου. Είχαμε την κατάρρευση της οικονομίας που συνοδεύτηκε με τα μνημόνια με ευθύνη του πολιτικού συστήματος, έχουμε την εξέλιξη της πανδημίας με πιθανό το ενδεχόμενο επιδείνωσης το φθινόπωρο. Δεν μας έφταναν όλα αυτά τα δεινά, που ο ελληνικός λαός έχει πληρώσει με θυσίες ακριβά, τώρα έχουμε και το φαινόμενο με τις πυρκαγιές, που καίνε στο διάβα τους ότι βρουν μπροστά τους.Η Αττική, η Εύβοια και η Ηλεία ήδη πληρώνουν ακριβά τις συνέπειες των φωτιών. Παρακολουθούμε σκηνές απείρου κάλλους που θυμίζουν κινηματογραφικές ταινίες. Χωριά και οικισμοί να καίγονται και να εκκενώνονται παρά τη θέληση των κατοίκων, πλοία να μεταφέρουν τους κατοίκους μακριά από τις εστίες τους, εργοστάσια, γεωργικές και κτηνοτροφικές μονάδες, ζώα, κατοικίες, δασικές εκτάσεις, κόποι και θυσίες μιας ζωής να καταστρέφονται σε λίγα λεπτά, παράλληλα να έχουμε τραυματίες πυροσβέστες και να θρηνούμε την απώλεια δύο ανθρώπινων ζωών, εξέλιξη που ίσως πάρει διαστάσεις από τις παρενέργειες των πυρκαγιών.Επίσης παρατηρούμε την αποχώρηση τουριστών, γεγονός που θα μας επηρεάσει οικονομικά.Η αδράνεια/ανικανότητα του κρατικού μηχανισμού να προστατέψει τις εστίες των κατοίκων ήταν εμφανής. Το ότι δεν έχουμε απώλειες ανθρώπινης ζωής προς το παρόν, ήταν το μόνο θετικό στοιχείο της ιστορίας, ένα καλό μάθημα που πήραμε από τη φωτιά στο Μάτι.
Ένας λανθασμένος σχεδιασμός
Η δήλωση του πρωθυπουργού «Είναι ανέφικτη η ταυτόχρονη προστασία των περιουσιών και των υποδομών» δείχνει τις αντοχές του κρατικού μηχανισμού και παράλληλα την κατεύθυνση του επιχειρησιακού σχεδιασμού της πολιτικής προστασίας στη κατάσβεση των πυρκαγιών. Γι’ αυτό έχουμε το φαινόμενο των έντονων παραπόνων των κατοίκων της Βόρειας Εύβοιας και της Ηλείας για ολική εγκατάλειψη των κατοίκων στο έλεος της φωτιάς.Η λογική του σχεδίου της εγκατάλειψης των χωριών και των οικισμών κυριάρχησε, αφήνοντας αυτά να καούν, ενώ θα μπορούσαν λογικά να σωθούν. Είχαμε τις δηλώσεις του πρωθυπουργού στη Βαρυμπόμπη μετά το σβήσιμο της φωτιάς. Ωστόσο, σε αυτή την περιοχή είχαμε την αναζωπύρωση της πυρκαγιάς, που ήταν η αιτία της εξέλιξης της φωτιάς σε όλες τις γειτονικές περιοχές, στον Αγ. Στέφανο, στο Κρυονέρι και στο Καπανδρίτι, που εξελίχθηκαν τραγικές εικόνες καταστροφής κατοικιών και εργοστασίων.Το γεγονός αυτό είναι ένα μελανό σημείο που χρειάζεται διερεύνηση, ως προς τις ευθύνες της τακτικής που ακολούθησε η πολιτική προστασία. Η ενεργοποίηση του Στρατού με τα ειδικά επίγεια μέσα διάνοιξης και πρόσβασης σε δύσκολα δύσβατα σημεία προσέγγισης της φωτιάς, ήρθε με μεγάλη καθυστέρηση, όταν η φωτιά είχε εκτελέσει μέρος της αποστολή της.
Γιατί οι πολίτες δεν είδαν αεροσκάφη
Διαθέτουμε δεκαοχτώ αεροσκάφη εκ των οποίων ένδεκα CL-215 και επτά CL-415, εκ των οποίων τα τρία βρίσκονται για συντήρηση στην ΕΑΒ. Αν υπολογίσουμε ότι από τα διαθέσιμα αεροσκάφη με πολύ καλές συνθήκες το 60% βρίσκεται σε πτητική ενέργεια, σε συνδυασμό με την παλαιότητα των αεροσκαφών (τουλάχιστον 45 ετών), που δεν υποστηρίζονται σε ανταλλακτικά και τα αναζητούμε, αν θα τα βρούμε σε διάφορες αγορές, των συχνών λογικών βλαβών των κινητήρων λόγω των υψηλών και διαφοράς θερμοκρασιών που αναπτύσσονται, εξηγούν τους λόγους που οι πληγέντες δεν είδαν Canadair σύμφωνα με την επιθυμία τους.Αυτά που βρίσκονται σε πτητική ενέργεια πρέπει να καταλάβει καλά ο κόσμος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι τεχνικοί της 112 ΠΜ, δίνουν καθημερινά 24ωρη μάχη για να τα διατηρηθούν κάποια από αυτά σε ποιοτική πτητική ενέργεια. Οι δε ιπτάμενοι, ρίχνονται στη μάχη της φωτιάς αντιμετωπίζοντας τους ισχυρούς ανέμους, τα ρεύματα που δημιουργούνται, και τους καπνούς με κίνδυνο της ζωής τους. Ας μην ξεχνάμε τα εννέα συνολικά ατυχήματα με ισάριθμους νεκρούς πιλότους της ΠΑ από το 1977 μέχρι και το 2016.Τιμής ένεκεν θα αναφέρω δύο ονόματα συμμαθητών μου ιπταμένων ανθυποσμηναγών μόλις 23 ετών του Λιάσκου και του Γεωργίου που σκοτώθηκαν. Αυτά για να αντιληφθούμε γιατί οι πληγέντες δεν είδαν με τη συχνότητα που επιθυμούσαν Canadair στις επάλξεις. Όσο αφορά τα αεροσκάφη PZL θα ήταν θετικότερο να μην τα υπολογίζουμε για αεροπυρόσβεση για πολλούς λόγους.
Διαθέτουμε δεκαοχτώ αεροσκάφη εκ των οποίων ένδεκα CL-215 και επτά CL-415, εκ των οποίων τα τρία βρίσκονται για συντήρηση στην ΕΑΒ. Αν υπολογίσουμε ότι από τα διαθέσιμα αεροσκάφη με πολύ καλές συνθήκες το 60% βρίσκεται σε πτητική ενέργεια, σε συνδυασμό με την παλαιότητα των αεροσκαφών (τουλάχιστον 45 ετών), που δεν υποστηρίζονται σε ανταλλακτικά και τα αναζητούμε, αν θα τα βρούμε σε διάφορες αγορές, των συχνών λογικών βλαβών των κινητήρων λόγω των υψηλών και διαφοράς θερμοκρασιών που αναπτύσσονται, εξηγούν τους λόγους που οι πληγέντες δεν είδαν Canadair σύμφωνα με την επιθυμία τους.Αυτά που βρίσκονται σε πτητική ενέργεια πρέπει να καταλάβει καλά ο κόσμος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι τεχνικοί της 112 ΠΜ, δίνουν καθημερινά 24ωρη μάχη για να τα διατηρηθούν κάποια από αυτά σε ποιοτική πτητική ενέργεια. Οι δε ιπτάμενοι, ρίχνονται στη μάχη της φωτιάς αντιμετωπίζοντας τους ισχυρούς ανέμους, τα ρεύματα που δημιουργούνται, και τους καπνούς με κίνδυνο της ζωής τους. Ας μην ξεχνάμε τα εννέα συνολικά ατυχήματα με ισάριθμους νεκρούς πιλότους της ΠΑ από το 1977 μέχρι και το 2016.Τιμής ένεκεν θα αναφέρω δύο ονόματα συμμαθητών μου ιπταμένων ανθυποσμηναγών μόλις 23 ετών του Λιάσκου και του Γεωργίου που σκοτώθηκαν. Αυτά για να αντιληφθούμε γιατί οι πληγέντες δεν είδαν με τη συχνότητα που επιθυμούσαν Canadair στις επάλξεις. Όσο αφορά τα αεροσκάφη PZL θα ήταν θετικότερο να μην τα υπολογίζουμε για αεροπυρόσβεση για πολλούς λόγους.
Τα μελανά σημεία
Η κυβέρνηση γνώριζε το πρόβλημα με τα ιπτάμενα μέσα της ΠΑ, ωστόσο δεν είδαμε ενέργειες ανανέωσης του στόλου τουλάχιστον με πέντε νέα αεροσκάφη με ενδεχόμενη παράλληλη απόσυρση κάποιων από τα πολύ παλιά CL-215. Ενώ ο υπουργός των Οικονομικών με τις ενέργειές του ναρκοθετούσε το προηγούμενο διάστημα, κάθε προσπάθεια θετικού κλίματος στην ΕΑΒ, προκειμένου οι εργασίες συντήρησης των Canadair να επιταχυνθούν, δημιουργώντας συνέχεια προβλήματα στους εργαζόμενους, γεγονός που το είχα επισημάνει σε προηγούμενα άρθρα.Ωστόσο, εκείνη τη χρονική στιγμή αδυνατούσε ο υπουργός να καταλάβει την αξία ενεργοποίησης των Canadair. Το οικονομικό κόστος που θα προκύψει από τις καταστροφές των πυρκαγιών θα είναι πολλαπλάσιο τουλάχιστον “x” φορές από την προμήθεια πέντε νέων σύγχρονων αεροσκαφών. Ο υπουργός Προστασίας του πολίτη στις 3 Αυγούστου δήλωνε ότι «αυτές οι πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες δεν μας βρίσκουν απροετοίμαστους».Φανταστείτε τι θα γινόταν αν είμαστε κατά τον κ. Χρυσοχοΐδη απροετοίμαστοι. Όπως αντιλαμβάνεστε η πολιτική προστασία πιάστηκε αδιάβαστη. Δεν υπήρχε ένα συνολικό επιχειρησιακό σχέδιο που θα προβλέπει προληπτικά μέτρα, δεν χρησιμοποιήθηκε από την αρχή της αντιπυρικής περιόδου ο Στρατός, δεν υπήρχε σχέδιο αντιμετώπισης στη περίπτωση που θα είχαμε παράλληλα 2 έως 3 ισχυρές πυρκαγιές, που ήταν το πιθανότερο ενδεχόμενο, ενώ η τακτική που ακολουθήθηκε στις πυρκαγιές της Αττικής, της Εύβοιας και της Ηλείας είχαν τα μελανά τους σημεία, που προκύπτουν από τα πολλά αρνητικά σχόλια και την οργή των πληγέντων.
ΠΗΓΗ-ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου