Από κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, έως μεγάλες εταιρείες, το διάστημα φαντάζει πια το νέο σύνορο για μεγάλα κέρδη.
Δεν είναι μόνο ο διαστημικός τουρισμός, που αφενός «εγκαινίασε» την Κυριακή ο εκκεντρικός Σερ Ρίτσαρντ Μπράνσο, με την υποτροχιακή πτήση με το σκάφος της εταιρείας του, Virgin Galactic. Αφετέρου αναμένεται να «απογειώσει» ο ανταγωνισμός των δισεκατομμυριούχων, με τα επόμενα εγχειρήματα της Blue Origin του Τζεφ Μπέζος (στις 20 Ιουλίου) και της SpaceX του Ίλον Μασκ (το φθινόπωρο), ανεβάζοντας κι άλλο τον πήχη.
Ολόκληροι επιχειρηματικοί τομείς ανοίγουν για την εμπορική εκμετάλλευση του διαστήματος, που πλέον φαντάζει ως νέο «Ελ Ντοράντο».
Με τον διαστημο-τουρισμό ως… εφαλτήριο
Προς το παρόν, η βιομηχανία του διαστήματος πατά κυρίως «γκάζι» στην ανάπτυξη τεχνολογιών και μέσων, που θα εξελίζουν και κάποια στιγμή θα κάνουν μαζικόν τον διαστημικό τουρισμό: από τις τουριστικές πτήσεις έως τα διαστημικά ξενοδοχεία.
Ζητούμενο είναι συν τω χρόνω το κόστος να μειωθεί και η πελατεία να αυξηθεί, πέραν από όσους έχουν την περιέργεια, αλλά και γεμάτα πορτοφόλια.
Η Virgin Galactic, για παράδειγμα, -που χρεώνει 250.000 δολάρια το «κεφάλι», στις εκατοντάδες προκρατήσεις θέσεων για τις μελλοντικές υποτροχιακές της πτήσεις- ευελπιστεί να μειώσει στα 40.000 δολάρια το εισιτήριο, κάποια στιγμή στο μέλλον.
Προσώρας, «χρυσώνοντας το χάπι», βγάζει σε κλήρωση δύο θέσεις για μία από τις πρώτες εμπορικές πτήσεις της, που -όπως τονίζει- αναμένονται στις αρχές του 2022.
Κομβική για την διεύρυνση της πελατείας και την μείωση της τιμής των ταξιδιών διαστημικού τουρισμού θεωρείται η δυνατότητα αξιοποίησης επαναχρησιμοποιούμενων συστημάτων, ώστε να μειωθεί το κόστος.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ελβετικής τράπεζας UBS, ο διαστημικός τουρισμός αναμένεται να έχει εξελιχθεί μέσα στα επόμενα έτη σε μία «χρυσή» βιομηχανία, φτάνοντας το 2030 στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε αξία.
Κι αυτή είναι μόνο η αρχή…
Μεγάλες business
Το επενδυτικό ενδιαφέρον έχει ήδη «απογειωθεί». Το πεδίο εμπορικής εκμετάλλευσης είναι εξάλλου αχανές. Όσο και το διάστημα.
Περιλαμβάνει τη χρήση δορυφόρων για τη βελτιστοποίηση των ευρυζωνικών συνδέσεων και την κάλυψη κάθε γωνιάς της Γης.
Την αξιοποίηση και προώθηση προηγμένων τεχνολογιών, όπως της τεχνητής νοημοσύνης.
Κατασκευές για τη μεταφορά και διαμονή τουριστών στο διάστημα.
Τη δημιουργία αποικιών σε μακρινούς πλανήτες.
Προβλέπνται μέχρι και εξορύξεις σε αστεροειδείς και άλλα ουράνια σώματα: δυνητικά πλούσιες πηγές χρυσού, διαμαντιών και άλλων πολύτιμων μετάλλων και ορυκτών.
Με αυτά και με άλλα, η Morgan Stanley εκτιμά, σε τελευταία ανάλυσή της, ότι η βιομηχανία του διαστήματος μπορεί, έως το 2040, να αποφέρει παγκοσμίως έσοδα ύψους 1,1 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως.
Το δε 50% της προβλεπόμενης ανάπτυξης, αναφέρει αμερικανική επενδυτική τράπεζα, αναμένεται να προέλθει από το δορυφορικό Ίντερνετ.
Κι αυτό όχι μόνο λόγω της εξασφάλισης πρόσβασης και στην τελευταία… «ραχούλα» επί Γης, αλλά «και εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης σε ευρυζωνικότητα από αυτόνομα αυτοκίνητα, το Internet of Things (“Διαδίκτυο των Πραγμάτων”), την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και τα βίντεο».
Στους υπό ανάπτυξη τομείς της «οικονομίας του διαστήματος», εξάλλου, η Morgan Stanley συμπεριλαμβάνει και την επόπτευση και διαχείριση των «διαστημικών συντριμμιών».
Επικίνδυνα «κενά»
Από το 1967, έχει τεθεί σε ισχύ η λεγόμενη «Συνθήκη για το Απώτερο Διάστημα» ή επί το επισημότερο «Συνθήκη επί των Αρχών που Δέπουν τις Δραστηριότητες των Κρατών στην Εξερεύνηση και στη Χρήση του Απώτερου Διαστήματος, συμπεριλαμβανομένης της Σελήνης και Άλλων Ουράνιων Σωμάτων».
Υπεγράφη, ωστόσο, μεταξύ 163 κρατών και θέτει ένα πλαίσιο δράσης για τις εθνικές κυβερνήσεις, όχι για εταιρείες.
Καθώς ο επιχειρηματικός ανταγωνισμός επεκτείνεται πέραν από τα όρια της Γης και η εμπορευματοποίηση του διαστήματος κλιμακώνεται, με ολοένα και μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτών, οι προκλήσεις είναι ορατές.
Τα δε όρια ευθυνών παραμένουν ασαφή, και δη σε ένα άγνωστο κι ακόμη αφιλόξενο για τους ανθρώπους περιβάλλον.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου