Αντισυνταγματική, έκνομη και υπονομεύουσα το δικαίωμα της δικαστικής προστασίας είναι η εντολή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προς τους δημοσίους υπαλλήλους να μην καταθέτουν σε δίκες ως μάρτυρες κατά του Ελληνικού Δημοσίου.
Τα παραπάνω επισημαίνει η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, σε επιστολή που υπέβαλε ο πρόεδρός της, Δημήτρης Βερβεσός, στον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Ιωάννη – Κωνσταντίνο Χαλκιά ως απάντηση στο υπ’ αριθ. 441-ΛΠ820/1.6.2021 εγγράφου Νομικής Συμβούλου του Κράτους κατά το οποίο αφ’ ενός «η ένορκη κατάθεση υπέρ των αντιδίκων και εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, σε δίκες με διάδικο το Ελληνικό Δημόσιο, συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα και ποινικό αδίκημα», και αφ’ ετέρου «η ένορκη κατάθεση υπαλλήλων […] είναι δυνατή μόνο προς επίρρωση των ισχυρισμών του Ελληνικού Δημοσίου, κατόπιν έγγραφου αιτήματος του Γραφείου μας και κατόπιν συνεννόησης με τον αρμόδιο χειριστή της υπόθεσης».
Στην επιστολή, που κοινοποείται στον στον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότη Μηταράκη, υπογρμμίζεται ότι η κατά τα ανωτέρω γενική, άνευ εξαιρέσεων, απαγόρευση μαρτυρίας δημοσίων υπαλλήλων, που αναρμοδίως εντέλλεται η Νομική Σύμβουλος του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, προτάσσει αθέμιτα το κακώς νοούμενο συμφέρον του Δημοσίου ως διαδίκου καθ’ υπονόμευση του δικαιώματος δικαστικής προστασίας, επί ζημία των πολιτών και προς βλάβη του Δικαίου, της Αλήθειας και της Δικαιοσύνης.
΄΄Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ολομέλειας στην [επιστολή τονίζεται, επίσης, ότι :
Σε ένα κράτος δικαίου (Συντ. 25), οι δημόσιοι υπάλληλοι οφείλουν πίστη στο Σύνταγμα και τους νόμους (ΥΚ 24, 25).
Περαιτέρω, ως γνωστόν, οι μάρτυρες υπέχουν καθήκον μαρτυρίας και καθήκον αληθείας σε όλες τις δικαιοδοσίες (ΚΠΔ 209, 219, 231, ΚΠολΔ 408, ΚΔΔ/μίας 182, 184), καθώς και όπου αλλού προβλέπεται μαρτυρική κατάθεση.
Για τους δημοσίους υπαλλήλους, προβλέπεται άκρως περιορισμένη εξαίρεση αποκλειστικά και μόνο σε ό,τι αφορά τα στρατιωτικά και διπλωματικά μυστικά και τα μυστικά που αφορούν την ασφάλεια του κράτους (ΚΠΔ 212 παρ. 1β’).
Η ως άνω εξαιρετική διάταξη, που περιέχεται στον ν. 4637/2019 (νέος ΚΠΔ), ως νεότερη, θέτει εκποδών την ευρύτερη κατά περιεχόμενο απαγόρευση μαρτυρίας των δημοσίων υπαλλήλων, που περιέχει το άρθρο 26 (και 107 παρ. 1 η’) ΥΚ. Εξάλλου, η γενική απαγόρευση μαρτυρίας του ΥΚ (με την εξαίρεση της λήψης προηγούμενης άδειας), όπως και η διατάξεις του άρθρου 183 παρ. 1β’ ΚΔΔ/μίας και του άρθρου 400 παρ. 2 ΚΠολΔ, προσκρούουν στις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις των άρθρων 20 παρ. 1 του Συντάγματος και 6 της ΕΣΔΑ, που κατοχυρώνουν το δικαίωμα δικαστικής προστασίας, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται το δικαίωμα αποδείξεως.
Ως συλλειτουργοί της Δικαιοσύνης, έχουμε θεσμικό καθήκον (άρθρα 90 & 134 ΚωδΔικ) να αναδείξουμε το μείζον ζήτημα που προκαλείται για τη λειτουργία της Δικαιοσύνης και να στηλιτεύσουμε την έκνομη εντολή που δόθηκε προς τους δημοσίους υπαλλήλους.
Κατόπιν αυτών, και προς διαφύλαξη του δικαιώματος δικαστικής προστασίας των πολιτών, η Ολομέλεια, με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος στο πλαίσιο των άρθρων 90 και 134 ΚωδΔικ, κάλεσε τον Πρόεδρο του ΝΣΚ όπως προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, προκειμένου να ανακληθεί το ως άνω έγγραφο και να διαφυλαχθεί η τήρηση της νομιμότητας.
ΝΣΚ: Δημόσιοι υπάλληλοι μάρτυρες κατά του δημοσίου κατόπιν... άδειας υπουργού
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το έγγραφο της Νομικής Συμβούλου του ΝΣΚ που προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων ανέφερε τα εξής:
Αναφορικά με την εξέταση υπαλλήλων των Υπηρεσιών του Υπουργείου ως μαρτύρων σε δίκες με διάδικο το Ελληνικό Δημόσιο και επειδή έχει παρατηρηθεί η πρόθεση πληρεξουσίων δικηγόρων των αντιδίκων του Ελληνικού Δημοσίου να ζητούν από αυτούς να καταθέτουν ενόρκως ενώπιον του ακροατηρίου ή γραπτώς δια λήψης ένορκης βεβαιώσεως ενώπιον συμβολαιογράφου, προς απόδειξη των ισχυρισμών τους, παρακαλούνται οι Προϊστάμενοι όλων των Υπηρεσιών του Υπουργείου, προς διασφάλιση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, να ενημερώσουν τους υπηρετούντες σε αυτές υπαλλήλους ότι η ένορκη κατάθεση υπέρ των αντιδίκων και εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, σε δίκες με διάδικο το Ελληνικό Δημόσιο, συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα και ποινικό αδίκημα, καθώς και ότι η ένορκη κατάθεση υπαλλήλων των Υπηρεσιών του Υπουργείου είναι δυνατή μόνο προς επίρρωση των ισχυρισμών του Ελληνικού Δημοσίου, κατόπιν έγγραφου αιτήματος του Γραφείου μας και κατόπιν συνεννόησης με τον αρμόδιο χειριστή της υπόθεσης.""
Την Παρασκευή το ΝΣΚ έδωσε διευκρινίσεις για το έγγραφο, με αριθμό 441-ΛΠ820/2021/01-06-2021 αναφέροντας τα εξής
1. Η αληθής και πάγια επιστημονική θέση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και των συντακτών του παραπάνω εγγράφου, είναι ότι δεν απαγορεύεται η εξέταση των υπαλλήλων του Δημοσίου, ως μαρτύρων ενώπιον των δικαστηρίων ή των δικαστικών αρχών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας ( ΚΠολΔ), Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (ΚΠΔ) και Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ΚΔΔ).
Πλην, όμως, για την εξέταση αυτή, θα πρέπει να τηρείται το καθήκον εχεμύθειας του υπαλλήλου (άρθρο 26 του Υπαλληλικού Κώδικα, ν.3528/2007).
2. Ειδικότερα, όταν ο υπάλληλος καλείται από δικαστήριο ή δικαστική αρχή ή προσέρχεται οικειοθελώς ως μάρτυρας σε δικαστική διαδικασία, οφείλει, προκειμένου να καταθέσει για ζητήματα απόρρητα ή γενικότερα σε κάθε περίπτωση για γεγονότα ή πληροφορίες των οποίων λαμβάνει γνώση κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του ή επ’ ευκαιρία αυτών και για τα οποία, κατά την κοινή πείρα και λογική, επιβάλλεται να τηρεί εχεμύθεια, να έχει λάβει προηγουμένως άδεια από τον αρμόδιο Υπουργό (άρθρα 400 αριθ. 2 ΚΠολΔ, 212 παρ.1 ΚΠΔ, 183 ΚΔΔ).
3. Η παραπάνω πρόνοια λαμβάνεται για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και για την προστασία του ίδιου του υπαλλήλου, αφού, σε περίπτωση 2 παραβίασης του καθήκοντος εχεμύθειας, αυτός υπέχει πειθαρχική (π.χ άρθρο 107, παρ. 1, περ. η΄ του Υπαλληλικού Κώδικα) και -υπό προϋποθέσεις- και ποινική ευθύνη (π.χ άρθρα, 252, 259 του Ποινικού Κώδικα).
4. Εξυπακούεται ότι οι λειτουργοί του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κατά τον χειρισμό των δικαστικών υποθέσεων που τους έχουν ανατεθεί, δρουν εντός του πλαισίου που το Σύνταγμα, ο Οργανισμός του ΝΣΚ, αλλά και οι παραπάνω Κώδικες προσδιορίζουν και σε καμία περίπτωση δεν θέτουν- ούτε θα μπορούσαν άλλωστε να θέσουν - πρόσθετους περιορισμούς στους υπαλλήλους που αφορούν στο επιτρεπτό ή στο περιεχόμενο της μαρτυρίας τους.
Διαβάστε όλη την επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος της Ολομέλειας των Προέδρων των Διικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου