Τι πρέπει να κάνουν οι δανειολήπτες για να ρυθμίσουν τα χρέη τους
Γράφει η Ιωάννα Μελάκη
Εάν κάποιος οφειλέτης, απειλείται ή υφίσταται διαδικασίες κατασχέσεων λογαριασμών ή πλειστηριασμό, τότε θα πρέπει να ρυθμίσει τα χρέη του, έτσι ώστε να απαλλαγεί από τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.
Αν θέλει να διατηρήσει την περιουσία του ή τουλάχιστον την πρώτη κατοικία του, τότε σίγουρα δεν μπορεί να επιλέξει τον Πτωχευτικό Κώδικα ,αφού με αυτόν χάνεται όλη η περιουσία.!!
Από 1-6-2021 θα ισχύσει ο νέος Πτωχευτικός νόμος, ο οποίος όμως δεν προβλέπει διάταξη για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Το άρθρο που αναφέρεται στα ευάλωτα νοικοκυριά, έχει αυστηρότατα εισοδηματικά κριτήρια (7.000 ευρώ για τον άγαμο και 120.000 ευρώ αντικειμενική αξία κατοικίας, 10.500 ευρώ για τον έγγαμο και 135.000 ευρώ αντικειμενική αξία, 14.000 ευρώ για τριμελή οικογένεια και 150.000 ευρώ αντικειμενική αξία, και 17.500 ευρώ και 165.000 ευρώ αντικειμενική αξία για τετραμελή οικογένεια). Συνεπώς, η περίμετρος των δικαιούχων είναι περιορισμένη.
Σε όσους δεν πληρούν τα κριτήρια αυτά, όπως αναφέραμε πριν, ρευστοποιείται το σύνολο της περιουσίας χωρίς δικαίωμα να παραμείνουν στο ακίνητο ούτε ως μισθωτές.
Όσοι πληρούν τα κριτήρια και χαρακτηρίζονται ευάλωτα νοικοκυριά, έχουν το δικαίωμα, αφού ρευστοποιηθούν τα λοιπά περιουσιακά τους στοιχεία, να μεταβιβάσουν την πρώτη κατοικία τους στο Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης, να παραμείνουν στο ακίνητο ως μισθωτές καταβάλλοντας μίσθωμα για 12 έτη.
Ο νόμος Κατσέλη έχει καταργηθεί από τις 28-2-2019.
Δεν υποβάλλονται νέες αιτήσεις, παρά μόνο στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει αίτημα διάσωσης πρώτης κατοικίας ή δεν υπάρχει ακίνητη περιουσία.
Οι εκκρεμούσες αιτήσεις του νόμου Κατσέλη ,δικάζονται κανονικά.
Υποχρεωτικά, όσοι έχουν αιτήσεις του νόμου Κατσέλη που εκκρεμούν να δικαστούν μετά την 15-06-2021, υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτηση επαναπροσδιορισμού της συζήτησης.
Η μοναδική λύση που έχει ο δανειολήπτης είναι η απευθείας ρύθμιση των δανείων με τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων (funds-servicers)με Εξωδικαστικη μεσολάβηση με την διαμεσολαβηση μεσω μιας Εθνικής Ενωσης Καταναλωτων, της οποίας είναι μέλος, η ενός ειδικού πιστοποιημενου μεσολαβητη
Στις περιπτώσεις που η ακίνητη περιουσία δεν καλύπτει σε αξία το ύψος της δανειακής υποχρέωσης, τότε επιτυγχάνεται διαγραφή οφειλής με εξωδικαστική διαπραγμάτευση.
"Κούρεμα" οφειλής μπορεί να γίνει και στις περιπτώσεις που το υπό ρύθμιση δάνειο δεν έχει εξασφάλιση, δηλαδή προσημείωση ή υποθήκη.
Δυστυχώς πολύ συχνά οι τράπεζες και τα funds, προκειμένου να ρυθμίσουν οφειλές, θέτουν λεόντιος και καταπλεονεκτικούς όρους.
Δυστυχώς λόγω του συντηρητικού ευρωπαϊκού πλαισίου ,δεν υπάρχει υποχρέωση προς τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων , να διαγράψουν οφειλή ακόμα και αν ο δανειολήπτης βρίσκεται σε αποδεδειγμένη αδυναμία πληρωμής.
Τι πρέπει να γνωρίζει ο δανειολήπτης
α)Αν του κοινοποιηθεί διαταγή πληρωμής, έχει προθεσμία 15 εργάσιμων ημερών, για να καταθέσει ανακοπή στο αρμόδιο δικαστήριο.
Με την έκδοση και την κοινοποίηση διαταγής πληρωμής η πιστώτρια, μπορεί, χωρίς άλλη ενημέρωση, να εγγράψει αναγκαστική προσημείωση υποθήκης σε ακίνητο Για να αντικρούσει ο δανειολήπτης τη δυνατότητα αυτή της τράπεζας, πρέπει άμεσα μετά την κοινοποίηση της διαταγής, μαζί με την ανακοπή να καταθέσει και αίτηση αναστολής (ασφαλιστικά μέτρα) με ενσωματωμένο αίτημα προσωρινής διαταγής, ώστε να πάρει μια προσωρινή απόφαση που να απαγορεύει στον πιστωτή να προχωρήσει σε μέτρα εκτέλεσης ή εξασφάλισης της απαίτησης του.
β)Αν κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού, τότε ο δανειολήπτης έχει 45 ημέρες από την ημέρα που έγινε η κατάσχεση να προχωρήσει σε κατάθεση δικογράφου ανακοπής του πλειστηριασμού.
Αν παράλληλα έχει απορριπτική απόφαση του νόμου Κατσέλη και δεν έχει παρέλθει η προθεσμία κατάθεσης έφεσης, ένα ισχυρό ένδικο μέσο είναι η κατάθεση έφεσης και αμέσως μετά η κατάθεση αίτησης αναστολής λόγω της εκκρεμότητας της εφέσεως.
Όταν κοινοποιείται εξώδικη καταγγελία της δανειακής σύμβασης σημαίνει ότι ακολουθεί διαταγή πληρωμής, οπότε δέον είναι ο δανειολήπτης να προσπαθήσει να ρυθμίσει την οφειλή του εξωδικαστικά με τον πιστωτή του.
Όταν κοινοποιείται δεύτερη φορά παλιά διαταγή πληρωμής, τότε αυτό σημαίνει ότι η τράπεζα ετοιμάζεται να κάνει πλειστηριασμο.
Για περισσότερη ενημέρωση κλείστε ραντεβού, με τους εθελοντες ειδικούς συμβούλους της Ένωσης Προστασίας Καταναλωτων Κρήτης στα τηλ 2821092306 και στο email epkxan@gmail.com
Η Πρόεδρος της ΄Ενωσης Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης
Ιωάννα Μελάκη
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου