Τι γράφει το dikastiko.gr :
Μπορούν να γίνουν 37.000 δίκες σε 14 μήνες; Μπορούν να δικάζονται υποθέσεις σε πρώτο βαθμό το 2032;
Δυο ερωτήματα που προκύπτουν με βάση το υπο διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης , για την εκκαθάριση των χιλιάδων εκκρεμών υποθέσεων που στοιβάζονται στα Ειρηνοδικεία της χώρας. Υποθέσεις υπερχρεωμένων νοικοκυριών , ανθρώπων που χρήζουν προστασίας αλλά και πολλών (στο 25% το υπολογίζει το Υπουργείο Οικονομικών) στρατηγικών κακοπληρωτών που οχυρώνονται πίσω από ατέρμονες διαδικασίες έως το 2032 και δεν δίνουν δεκάρα.
Συνάντηση με τον Υπουργό
Ηδη η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος ζήτησε , άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Δικαιοσύνης , με επιστολή του Προέδρου της Δημήτρη Βερβεσού. Αφορμή η κατάθεση προς δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ ως προς την εύλογη διάρκεια της πολιτικής δίκης, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις».
«Ναι και όχι»
Η δικηγόρος Κατερίνα Φραγκάκη επισημαίνει πως «….η εκδίκαση των υποθέσεων του Ν. Κατσέλη ενώπιον του δικαστηρίου δίνει τη δυνατότητα στο δικαστή, εξετάζοντας τον διάδικο και τους μάρτυρες να λάβει υπόψη του τις συνθήκες, σύμφωνα με τις οποίες ο δανειολήπτης πήρε το δάνειο, αν υφίσταται δόλια υπερχρέωση, πως περιήλθε σε οικονομική αδυναμία, αλλά και τα προβλήματα υγείας, που υπάρχουν στον ίδιο και στο οικογενειακό του περιβάλλον, τα οποία ανέτρεψαν την ζωή του.
Η μη ύπαρξη ακροαματικής διαδικασίας έχει ως συνέπεια την μη αποτελεσμάτική απονομή δικαιοσύνης, χωρίς όλα αυτά τα ζητήματα να κατατίθενται ή να διερευνώνται σε βάθος από το δικαστήριο. Αντιθέτως η κατάθεση ενός ψυχρού φακέλου δεν αντικαθιστά αυτήν την απρόσωπη διαδικασία.
Το θετικό όμως αυτής της εξέλιξης είναι ότι πλέον δεν θα μεσολαβούν πολλά έτη μέχρι την εκδίκαση αυτών των εκκρεμών υποθέσεων, καθώς λόγω της αργής απονομής δικαιοσύνης το χρέος να διογκώνεται και σε περιπτώσεις που απορρίπτονται οι αιτήσεις, μπορει να φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη και να γίνεται εντέλει επονείδιστο.
Θα πρέπει λοιπόν οι υποθέσεις αυτές να εκδικάζονται με την υφιστάμενη ακροαματική διαδικασία, πλην όμως να οριστούν και άλλες δικάσιμοι για την γρηγορότερη απονομή δικαιοσύνης».
Στρατηγικοί κακοπληρωτες
Οι ρυθμίσεις του Νομοσχεδίου κινούνται σε δύο άξονες. Επιχειρείται αφενός να αποδοθεί οριστικά το καθεστώς προστασίας στους αδύναμους δανειολήπτες που η εκδίκαση των υποθέσεων τους έχει προσδιοριστεί ως και το 2032 και να οριστικοποιηθεί το προσωρινό δίχτυ προστασίας που παρέχει ο νόμος 3869/2010 σε όλους όσους το δικαιούνται. Αφετέρου, στόχος των ρυθμίσεων είναι να αρθεί, επιτέλους, το καθεστώς της οιoνεί προστασίας των στρατηγικών κακοπληρωτών, οι οποίοι έσπευσαν να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη προκειμένου να μην ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, προσβλέποντας σε μια μακρινή δικάσιμο που εκτείνεται χρονικά ως το μακρινό 2032
Τι προβλέπει
Υπενθυμίζεται πως το υπο διαβούλευση νομοσχέδιο προχωρεί στην εκκαθάριση των περίπου 37.000 δικών για υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη που εκκρεμούν στα Ειρηνοδικεία για το χρονικό διάστημα από τον Ιούνιο του 2021 έως και το 2032 (!!!), προκειμένου να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο του το πτωχευτικό Δίκαιο, προχωρεί το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Στα ειρηνοδικεία εκκρεμούν συνολικά 70.000 υποθέσεις αλλά μετά το 2021 έχουν δικάσιμο οι 37.000 από αυτές.
Το σχέδιο νόμου θα επισπεύδει τις δικασίμους σε διάστημα 14 μηνών, δηλαδή έως το Δεκέμβριο του 2021 μέσω ενός συστήματος, βάση του οποίου δίκες στο ακροατήριο για αυτές τις υποθέσεις θα γίνεται μόνο εφόσον το κρίνει απαραίτητο για να σχηματίσει δικανική αντίληψη ο ειρηνοδίκης. Εν ολίγοις οι υποθέσεις αυτές θα δικάζονται (θα έχουν τη δυνατότητα και προφανώς θα δικάζονται) χωρις δίκη, αλλά με την ανταλλαγή και υποβολή εγγράφων στον δικαστή.
Οι δικηγόροι
Οι δικηγορικοί σύλλογοι προφανώς θέλουν να έχουν λόγο και για τις διατάξεις του νομοσχεδίου που τους αφορούν ως κλάδο και ειδικότερα στις διατάξεις, με τις οποίες, σύμφωνα με το σχέδιο «επιχειρείται ο εκσυγχρονισμός του Κώδικα Δικηγόρων με την εισαγωγή ρυθμίσεων που αφορούν στον τρόπο κτήσης της δικηγορικής ιδιότητας καθώς και τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία εγγραφής στους δικηγορικούς συλλόγους της χώρας ασκουμένων δικηγόρων, οι οποίοι είναι κάτοχοι πτυχίων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Παράλληλα, θεσπίζεται η δυνατότητα διενέργειας Γενικών Συνελεύσεων και συνεδριάσεων των Οργάνων των Δικηγορικών Συλλόγων με ηλεκτρονικά μέσα (τηλεδιασκέψεις), ενώ προτείνονται ρυθμίσεις για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των πειθαρχικών συμβουλίων των δικηγορικών συλλόγων.
Τέλος, με το Σχέδιο Νόμου θεσπίζονται ρυθμίσεις για την ταχεία και απρόσκοπτη διενέργεια του διαγωνισμού δικηγόρων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την διαφάνεια, την αμεροληψία και το αδιάβλητο του διαγωνισμού αυτού. Στο πλαίσιο αυτό, σημαντική καινοτομία συνιστά η μεταφορά της ευθύνης και της εποπτείας της διενέργειας του διαγωνισμού στην ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου