Της Εύης Κατσώλη
Σε ισχύ θα τεθεί το μέτρο της υποχρεωτικής τηλεργασίας για το 40% των εργαζομένων στην Αττική στο πλαίσιο αποτροπής της περαιτέρω διασποράς του κορονοϊού από τη στιγμή που η σχετική διάταξη δημοσιευθεί στο ΦΕΚ. Σύμφωνα με τη διάταξη, οι επιχειρήσεις-εργοδότες οφείλουν εντός εικοσιτετραώρου από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως να προαναγγείλουν στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων την εξ αποστάσεως εργασία του 40% των εργαζομένων τους για τους οποίους μπορεί να εφαρμοστεί το μέτρο αυτό και για το σύνολο του οριζόμενου χρονικού διαστήματος, συμπληρώνοντας το έντυπο 4.1 «δήλωση εξ αποστάσεως εργασίας–έντυπο ειδικού σκοπού της παρ. 2 του άρθρου 4 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄55), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α’ 76)».
Ο δικηγόρος - εργατολόγος, Κώστας Τσουκαλάς, αναλύει στο enikos.gr τα "ψιλά γράμματα" και τα θολά σημεία της διάταξης, τα οποία χρήζουν περαιτέρω διευκρίνισης και αυτό αναμένεται να γίνει μέσω υπουργικής απόφασης από το υπουργείο Εργασίας. Το πρώτο ζήτημα που προκύπτει αφορά στα στενά χρονικά περιθώρια που έχουν οι εργοδότες - επιχειρήσεις για να δηλώσουν στην "ΕΡΓΑΝΗ" τους εργαζομένους για τους οποίους θα ισχύει η τηλεργασία (μέσα σε μια ημέρα από τη δημοσίευση της διάταξης στο ΦΕΚ). Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Τσουκαλά, δεν έχουν δοθεί συγκεκριμένοι ΚΑΔ για να γνωρίζουν επακριβώς ποιες επιχειρήσεις πρέπει να εφαρμόσουν την υποχρεωτική τηλεργασία, ίσως αυτό γίνει μέσω της υπουργικής απόφασης. Δυσκολία εφαρμογής μπορεί να έχει το μέτρο ακόμη και σε υπαλλήλους γραφείου. Για παράδειγμα, αν κάποιος εργάζεται ως τηλεφωνητής σε ένα οργανωμένο τηλεφωνικό κέντρο μιας εταιρείας, πιθανόν να είναι δύσκολο να γίνει εκτροπή σε άλλα τηλέφωνα, αν μπει σε τηλεργασία.
Ερωτήματα υπάρχουν και για άλλα ζητήματα. Αν μια επιχείρηση απασχολεί δύο εργαζομένους, υπολογίζοντας το 40% το πηλίκο δεν δίνει μονάδα. Άρα τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση; Υποχρεούται η εταιρεία να βγάλει τον έναν από τους δύο σε τηλεργασία;
Επίσης, θα πρέπει να διευκρινιστεί και να ρυθμιστεί και ο τρόπος που θα επιβάλλονται τα πρόστιμα αν κάποιος δεν εφαρμόσει το μέτρο.
Ζητούμενο αποτελεί και το θέμα του αν θα πρέπει να δηλωθούν μια φορά οι εργαζόμενοι που θα είναι σε τηλεργασία και θα είναι οι ίδιοι που θα δουλεύουν με αυτόν τον τρόπο καθ' όλη τη διάρκεια του οριζόμενου από τη διάταξη διαστήματος ή θα μπορεί να εφαρμοστεί η τηλεργασία κυλιόμενα. Δηλ. για παράδειγμα συγκεκριμένες ημέρες θα δουλεύουν οι τάδε εργαζόμενοι, άλλες ημέρες άλλοι κλπ. Όπως τόνισε ο κ. Τσουκαλάς "ενδεχομένως μετά την πρώτη δήλωση στην "ΕΡΓΑΝΗ" το σύστημα να είναι ανοιχτό και να υπάρχει η δυνατότητα διαφοροποίησης των εργαζομένων, με τις επιχειρήσεις να πρέπει να τους δηλώνουν την ίδια ημέρα ή την προηγούμενη, πριν από την έναρξη του ωραρίου. Όλα αυτά όμως πρέπει να διευκρινιστούν".
Όσο για το τι ισχύει για την τηλεργασία για τους εργαζόμενους με "μπλοκάκια"; Όπως τονίζει ο κ. Τσουκαλάς "η διάταξη αφορά σε εργαζομένους με εξαρτημένη εργασία. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες ή εκείνοι που έχουν δραστηριότητα επαγγελματία ακόμη κι αν έχουν υποκρυπτόμενη σύμβαση εξαρτημένης εργασίας δεν υποχρεούνται να μπουν σε καθεστώς τηλεργασίας γιατί αυτοί δεν δηλώνονται στην "ΕΡΓΑΝΗ".
Σημειώνεται ότι η διάταξη που συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ισχύει για την Αττική αλλά στο κείμενό της αναφέρεται ότι αν χρειαστεί να παραταθεί η ισχύς του μέτρου ή να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές ή και να διαφοροποιηθεί ως προς το ποσοστό του 40% δεν χρειάζεται νέα νομοθετική διάταξη, αρκεί μια ΚΥΑ. Θεσμοθετείται δηλ. μια ευελιξία στη λήψη των μέτρων.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου