ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τρίτη 26 Μαΐου 2020

ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ: ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΥΣ & ΤΟ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ !!!



Γράφει η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα

Ένα από τα μέτρα που ελήφθησαν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και του lockdown που ακολούθησε σε πολλούς τομείς της οικονομίας ήταν η αναστολή διενέργειας των πλειστηριασμών, αρχής γενομένης την 13η Μαρτίου 2020, οπότε και ήταν αναρτημένοι 8.285 πλειστηριασμοί. Έκτοτε με διαδοχικές ΠΝΠ παρατάθηκε η συνέχιση της αναστολής διενέργειας τους. Η τελευταία εξ αυτών, που θεσπίστηκε στις 15-5-2020, ανέστειλε, τόσο τις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης, όσο και τη διενέργεια πλειστηριασμών έως τις 31-5-2020.

Ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης, ενημερώνοντας την 18η Μαΐου το Κοινοβούλιο, επισήμανε, ότι η διενέργεια των πλειστηριασμών θα ανασταλεί έως τις 31 Ιουλίου 2020. Με δεδομένο, ότι ακολουθεί ο μήνας Αύγουστος, χρονικό διάστημα που δεν επιτρέπεται η διενέργειά τους, οι πλειστηριασμοί θα επανεκκινήσουν από 1η Σεπτεμβρίου 2020 με τους ήδη αναρτημένους πλειστηριασμούς να ανέρχονται σε 1.835.

Ένα σοβαρό θέμα που προκύπτει και απαιτεί ρυθμίσεως, σχετίζεται με τους πλειστηριασμούς, για τους οποίους έχει ασκηθεί ένδικο βοήθημα (ανακοπή) από τον οφειλέτη. Λόγω της αναστολής των εργασιών των Δικαστηρίων, το ένδικο βοήθημα δεν έτυχε εκδικάσεως, με αποτέλεσμα ο οφειλέτης να στερηθεί την τυχόν προστασία του. Σαφώς, για τους πλειστηριασμούς αυτούς θα πρέπει να οριστεί νέο χρονικό διάστημα διενέργειας τους, στο πλαίσιο του οποίου θα δύναται να επαναφερθεί προς εκδίκαση το ασκηθέν ένδικο μέσο και να εκδοθεί δικαστική απόφαση. Εναλλακτικά το ασκηθέν ένδικο μέσο να τύχει κατά προτεραιότητα προσδιορισμού εκδικάσεως και ταχύτατης έκδοσης απόφασης μέχρι την διενέργεια του πλειστηριασμού την 1 Σεπτεμβρίου 2020 και εντεύθεν. Η εναλλακτική αυτή περίπτωση πιθανά λόγω των στενών χρονικών ορίων είναι μη υλοποιήσιμη. Σε περίπτωση δε, μη προβλεφθείσας σχετικής ρύθμισης, ο οφειλέτης θα στερηθεί το δικαίωμα δικαστικής προστασίας, με αποτέλεσμα να εγείρονται ζητήματα παραβίασης διατάξεων του εθνικού δικαίου και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Επιπρόσθετα με τις προαναφερόμενες ΠΝΠ προβλέφθηκε η αναστολή καταβολής των μηνιαίων δόσεων δανείων πληττόμενων προσώπων και επιχειρήσεων. Μέχρι σήμερα ανεστάλησαν δόσεις δόσεων συνολικού χρηματικού ποσού 12 δισ. ευρώ.

Προβλέφθηκε επίσης, η παράταση του πλαισίου προστασίας πρώτης κατοικίας μέσω της πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) έως την 31η Ιουλίου 2020. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι κατά το χρονικό διάστημα από 13/3/2020 έως 15/5/2020 υποβλήθηκαν 653 νέες προτάσεις ρύθμισης δανείων μέσω της πλατφόρμας της ΕΓΔΙΧ από τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων προς τους δανειολήπτες, ενώ παρατηρήθηκε και αύξηση κατά 40% των υποβαλλόμενων αιτήσεων για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Ενίσχυση δανειοληπτών στεγαστικών δανείων


Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του αρμοδίου Υπουργού από την 1η Αυγούστου 2020, θα θεσπιστεί πλαίσιο ενίσχυσης των δανειοληπτών στεγαστικών δανείων, εξυπηρετούμενων και μη εξυπηρετούμενων. Η οικονομική αυτή αρωγή θα επιτευχθεί μέσω κρατικής επιδότησης –πιθανότατα μέσω κονδυλίων του ΕΣΠΑ- των μηνιαίων δόσεων για χρονικό διάστημα έως 9 μηνών. Έτσι για πρώτη φορά θα τύχουν προστασίας συνεπείς δανειολήπτες, ενώ μετά βεβαιότητας θα αποτραπεί μια νέα γενιά “κόκκινων” δανείων.

Το πρόγραμμα επιδότησης θα υλοποιηθεί μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όπου οι δικαιούχοι θα υποβάλλουν την σχετική αίτηση. Το βασικό κριτήριο επιλεξιμότητας, θα συνίσταται στην ιδιότητα του δανειολήπτη, ως πληττόμενου, είτε ως αυτοαπασχολούμενου που περιλαμβάνεται στη λίστα των πληττόμενων ΚΑΔ, είτε ως εργαζόμενου που έχει ανασταλεί η σύμβαση εργασίας του και είναι δικαιούχος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού. Στο πρόγραμμα δεν θα μπορούν να ενταχθούν όσοι δεν είχαν εισοδηματικές απώλειες, όπως οι εργαζόμενοι στον δημόσιο τομέα και οι συνταξιούχοι. Το ποσοστό επιδότησης θα διαφοροποιείται ανάλογα με την δανειακή κατάσταση του οφειλέτη την 29η Φεβρουαρίου 2020. Οι δανειολήπτες με ενήμερα δάνεια θα τύχουν μεγαλύτερου ποσοστού ενίσχυσης που μπορεί να αγγίζει και το ποσοστό του 90% της μηνιαίας δόσης, ενώ μικρότερο ποσοστό ενίσχυσης θα τύχουν, όσοι είχαν δάνεια ρυθμισμένα που εξυπηρετούνταν και ακόμη μικρότερο, όσοι είχαν δάνεια που δεν εξυπηρετούνται ή δεν βρίσκονταν σε καθεστώς ρύθμισης. Τα ανωτέρω ποσοστά ενίσχυσης θα βαίνουν μειούμενα ανά τρίμηνο κατά την διάρκεια των 9 μηνών ισχύος του προγράμματος.

Όλες αυτές οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της Πολιτείας εκκινήθηκαν λόγω της αναγνώρισης των εξαιρετικών συνθηκών που δημιούργησε η πανδημική κρίση και για τους δανειολήπτες. Αξίζει, όμως να επισημανθεί, ότι, υπό προυποθέσεις, η πανδημία του κορονοϊού, ως γεγονός απρόβλεπτο, αναπότρεπτο και εξαιρετικό που δεν εμπίπτει στη σφαίρα επιρροής ή κινδύνων του οφειλέτη -δανειολήπτη και εγγυητή- δύναται να παράσχει νομικά εργαλεία και για την περαιτέρω προστασία τους.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου