ΑΠΟΚΑΡΔΙΩΤΙΚΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έτσι δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμη οικονομία και ανάπτυξη...
"Αν δεν αλλάξουμε θα έχουμε πρόβλημα επιβίωσης". Αυτό σημείωσε νωρίτερα το πρωί της Τετάρτης, ο επικεφαλής της EY Ελλάδος κ. Πάνος Παπάζογλου, με αφορμή την παρουσίαση έρευνας της ΕΥ Ελλάδος, με τίτλο "Made in Greece: Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών". Σύμφωνα με τον ίδιο "το ζήτημα της εξωστρέφειας παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την ελληνική οικονομία στην πορεία προς την επίτευξη βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης", ενώ χαρακτήρισε ανησυχητικά τα συμπεράσματα της μελέτης.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, μόλις 2,5 επιχειρήσεις στις 100 εξάγουν (σ.σ. στοιχεία 2015 σε δείγμα 700.000). Αν το δείγμα περιοριστεί μόνο στις εξαγωγικές επιχειρήσεις (αφορά 60.000 εταιρείες), το 1,6% εξ αυτών πραγματοποιεί το 50% των ελληνικών εξαγωγών, με τις 5 μεγαλύτερες να καλύπτουν το 25,9% των ελληνικών εξαγωγών.
Την ίδια στιγμή παρά την προσπάθεια των τελευταίων ετών για τόνωση της εξωστρέφειας, λιγότερες από 1 στις 3 εξαγωγικές επιχειρήσεις του δείγματος (28%) ξεκίνησαν την εξαγωγική προσπάθεια τα τελευταία 10 χρόνια και μόλις 9% τα τελευταία 5 χρόνια.
Την ίδια στιγμή για την υποστήριξη των εξαγωγών τους, μόλις 1 στις 5 επιχειρήσεις του δείγματος έχει προχωρήσει στη δημιουργία παραγωγικών μονάδων στο εξωτερικό, ενώ το 5% διαθέτει σήμερα πάνω από 4 μονάδες στο εξωτερικό. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός πως μεταξύ των εξαγωγικών επιχειρήσεων του δείγματος, ο μέσος όρος των εξαγωγών δεν ξεπέρνα το 42% του κύκλου εργασιών τους. Ωστόσο για τις 3 στις 10, οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 10% του τζίρου και για 7 στις 10, λιγότερο από 50%.
Ποιες επιχειρήσεις εξάγουν
-Από το σύνολο των 700.000 ελληνικών επιχειρήσεων, μόνο οι 17.730 (ποσοστό 2,5%) κατέγραψαν εξαγωγική δραστηριότητα (στοιχεία 2015).
-Στη βιομηχανία και τη μεταποίηση (60.000 επιχειρήσεις), το ποσοστό των εξαγωγικών επιχειρήσεων διαμορφώνεται στο 29%.
-Το 85% των εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και καλύπτουν μόλις το 28% των εξαγωγών.
-Το 1,6% των εξαγωγικών επιχειρήσεων (265 επιχειρήσεις) πραγματοποίησε το 50% των εξαγωγών.
-Οι 5 μεγαλύτερες επιχειρήσεις κάλυψαν το 25,9% των εξαγωγών.
Τι δείχνει η έρευνα της EY
-Μόνο 1 στους 5 συμμετέχοντες στην έρευνα δηλώνει ότι οι εξαγωγές "ήταν ο μόνος τρόπος να επιβιώσει η επιχείρηση, λόγω της κρίσης", ενώ ακόμη λιγότεροι είναι αυτοί που επικαλούνται τη μείωση της ζήτησης των προϊόντων στην Ελλάδα.
-Πάνω από τις μισές επιχειρήσεις αναφέρουν ότι υπήρξε προσέγγιση από πελάτες που έδειξαν ενδιαφέρον για τα προϊόντα τους, γεγονός που υποδηλώνει ότι η πρωτοβουλία δεν προέρχεται πάντα από την ίδια την επιχείρηση.
-Ποσοστό μεταξύ 27% και 39% ξεκίνησε την εξαγωγική προσπάθεια, χωρίς να προχωρήσει σε ορισμένα αυτονόητα βήματα (σ.σ. 6 στις 10 εκπόνησαν business plan).
-Η διαπίστωση αυτή είναι χαρακτηριστική της ελλιπούς προετοιμασίας πολλών επιχειρήσεων, ενώ συνδέεται με πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην πορεία του εξαγωγικού τους εγχειρήματος
-Μία από τις σημαντικότερες επιλογές μιας επιχείρησης στα πρώτα βήματα της εξαγωγικής προσπάθειας, είναι αν θα τοποθετήσει τα προϊόντα της στο εξωτερικό με δικό της σήμα (brand), θα επιλέξει τη λύση της παραγωγής "φασόν", δηλαδή της παραγωγής για λογαριασμό ή και με το σήμα του πελάτη και με τις δικές του προδιαγραφές, ή θα τα εξάγει "χύμα", χωρίς, δηλαδή, εξωτερική συσκευασία.
-Η συντριπτική πλειοψηφία (94%) εξάγει και επώνυμα προϊόντα, ενώ "φασόν" χρησιμοποιεί το 38% και χύμα προϊόντα το 13%.
-Λιγότερο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν την εξαγωγική προσπάθεια πιο πρόσφατα (τα τελευταία 10 χρόνια) φαίνεται να βασίζονται αναλογικά περισσότερο στο "φασόν".
Τα προβλήματα και οι προτάσεις
Σύμφωνα με την έρευνα, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες στη χώρα αποτελούν το σοβαρότερο εμπόδιο, τόσο κατά τα πρώτα βήματα (51%), όσο και στη συνέχεια (47%). Η υψηλή φορολογία είναι το δεύτερο σημαντικότερο εμπόδιο, ενώ την αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό ανέφεραν ως βασικό εμπόδιο περισσότερες από μία στις τέσσερις επιχειρήσεις.
Ενδεικτικό της επιδείνωσης του εξωτερικού περιβάλλοντος, είναι ότι τα ζητήματα της υψηλής φορολογίας, αλλά και της κοινωνικοπολιτικής αστάθειας στη χώρα μας, συγκεντρώνουν υψηλότερα ποσοστά σήμερα, σε σχέση με την περίοδο που ξεκίνησαν οι επιχειρήσεις την εξαγωγική προσπάθεια. Παράλληλα, το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν κανένα εξωτερικό εμπόδιο, μειώθηκε αφότου ξεκίνησαν την εξαγωγική προσπάθεια στο 9% από το 17%. Ενώ η αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, αποτελεί πρόβλημα για 1 στις 4 επιχειρήσεις.
Για τις επιχειρήσεις μέτρα πρώτης προτεραιότητας, είναι η θέσπιση φορολογικών κινήτρων και επιδοτήσεων (για το 81% του δείγματος) και η μείωση της γραφειοκρατίας με την υιοθέτηση ταχύτερων διαδικασιών (για το 76% του δείγματος). Ακολουθούν η ανάγκη πιο ενεργής και αποτελεσματικής πολιτικής εξωτερικού εμπορίου, και καλύτερου marketing και εθνικού branding (61% και 56%, αντίστοιχα). Λιγότερο επιτακτική, κατά την άποψη των εξαγωγέων, φαίνεται να είναι η ανάγκη εκπαίδευσης και ενημέρωσης των εταιρειών, και η καλύτερη λειτουργία του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων.
Έτσι δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμη οικονομία και ανάπτυξη...
"Αν δεν αλλάξουμε θα έχουμε πρόβλημα επιβίωσης". Αυτό σημείωσε νωρίτερα το πρωί της Τετάρτης, ο επικεφαλής της EY Ελλάδος κ. Πάνος Παπάζογλου, με αφορμή την παρουσίαση έρευνας της ΕΥ Ελλάδος, με τίτλο "Made in Greece: Το μεγάλο στοίχημα των ελληνικών εξαγωγών". Σύμφωνα με τον ίδιο "το ζήτημα της εξωστρέφειας παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την ελληνική οικονομία στην πορεία προς την επίτευξη βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης", ενώ χαρακτήρισε ανησυχητικά τα συμπεράσματα της μελέτης.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, μόλις 2,5 επιχειρήσεις στις 100 εξάγουν (σ.σ. στοιχεία 2015 σε δείγμα 700.000). Αν το δείγμα περιοριστεί μόνο στις εξαγωγικές επιχειρήσεις (αφορά 60.000 εταιρείες), το 1,6% εξ αυτών πραγματοποιεί το 50% των ελληνικών εξαγωγών, με τις 5 μεγαλύτερες να καλύπτουν το 25,9% των ελληνικών εξαγωγών.
Την ίδια στιγμή παρά την προσπάθεια των τελευταίων ετών για τόνωση της εξωστρέφειας, λιγότερες από 1 στις 3 εξαγωγικές επιχειρήσεις του δείγματος (28%) ξεκίνησαν την εξαγωγική προσπάθεια τα τελευταία 10 χρόνια και μόλις 9% τα τελευταία 5 χρόνια.
Την ίδια στιγμή για την υποστήριξη των εξαγωγών τους, μόλις 1 στις 5 επιχειρήσεις του δείγματος έχει προχωρήσει στη δημιουργία παραγωγικών μονάδων στο εξωτερικό, ενώ το 5% διαθέτει σήμερα πάνω από 4 μονάδες στο εξωτερικό. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός πως μεταξύ των εξαγωγικών επιχειρήσεων του δείγματος, ο μέσος όρος των εξαγωγών δεν ξεπέρνα το 42% του κύκλου εργασιών τους. Ωστόσο για τις 3 στις 10, οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 10% του τζίρου και για 7 στις 10, λιγότερο από 50%.
Ποιες επιχειρήσεις εξάγουν
-Από το σύνολο των 700.000 ελληνικών επιχειρήσεων, μόνο οι 17.730 (ποσοστό 2,5%) κατέγραψαν εξαγωγική δραστηριότητα (στοιχεία 2015).
-Στη βιομηχανία και τη μεταποίηση (60.000 επιχειρήσεις), το ποσοστό των εξαγωγικών επιχειρήσεων διαμορφώνεται στο 29%.
-Το 85% των εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και καλύπτουν μόλις το 28% των εξαγωγών.
-Το 1,6% των εξαγωγικών επιχειρήσεων (265 επιχειρήσεις) πραγματοποίησε το 50% των εξαγωγών.
-Οι 5 μεγαλύτερες επιχειρήσεις κάλυψαν το 25,9% των εξαγωγών.
Τι δείχνει η έρευνα της EY
-Μόνο 1 στους 5 συμμετέχοντες στην έρευνα δηλώνει ότι οι εξαγωγές "ήταν ο μόνος τρόπος να επιβιώσει η επιχείρηση, λόγω της κρίσης", ενώ ακόμη λιγότεροι είναι αυτοί που επικαλούνται τη μείωση της ζήτησης των προϊόντων στην Ελλάδα.
-Πάνω από τις μισές επιχειρήσεις αναφέρουν ότι υπήρξε προσέγγιση από πελάτες που έδειξαν ενδιαφέρον για τα προϊόντα τους, γεγονός που υποδηλώνει ότι η πρωτοβουλία δεν προέρχεται πάντα από την ίδια την επιχείρηση.
-Ποσοστό μεταξύ 27% και 39% ξεκίνησε την εξαγωγική προσπάθεια, χωρίς να προχωρήσει σε ορισμένα αυτονόητα βήματα (σ.σ. 6 στις 10 εκπόνησαν business plan).
-Η διαπίστωση αυτή είναι χαρακτηριστική της ελλιπούς προετοιμασίας πολλών επιχειρήσεων, ενώ συνδέεται με πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην πορεία του εξαγωγικού τους εγχειρήματος
-Μία από τις σημαντικότερες επιλογές μιας επιχείρησης στα πρώτα βήματα της εξαγωγικής προσπάθειας, είναι αν θα τοποθετήσει τα προϊόντα της στο εξωτερικό με δικό της σήμα (brand), θα επιλέξει τη λύση της παραγωγής "φασόν", δηλαδή της παραγωγής για λογαριασμό ή και με το σήμα του πελάτη και με τις δικές του προδιαγραφές, ή θα τα εξάγει "χύμα", χωρίς, δηλαδή, εξωτερική συσκευασία.
-Η συντριπτική πλειοψηφία (94%) εξάγει και επώνυμα προϊόντα, ενώ "φασόν" χρησιμοποιεί το 38% και χύμα προϊόντα το 13%.
-Λιγότερο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν την εξαγωγική προσπάθεια πιο πρόσφατα (τα τελευταία 10 χρόνια) φαίνεται να βασίζονται αναλογικά περισσότερο στο "φασόν".
Τα προβλήματα και οι προτάσεις
Σύμφωνα με την έρευνα, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες στη χώρα αποτελούν το σοβαρότερο εμπόδιο, τόσο κατά τα πρώτα βήματα (51%), όσο και στη συνέχεια (47%). Η υψηλή φορολογία είναι το δεύτερο σημαντικότερο εμπόδιο, ενώ την αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό ανέφεραν ως βασικό εμπόδιο περισσότερες από μία στις τέσσερις επιχειρήσεις.
Ενδεικτικό της επιδείνωσης του εξωτερικού περιβάλλοντος, είναι ότι τα ζητήματα της υψηλής φορολογίας, αλλά και της κοινωνικοπολιτικής αστάθειας στη χώρα μας, συγκεντρώνουν υψηλότερα ποσοστά σήμερα, σε σχέση με την περίοδο που ξεκίνησαν οι επιχειρήσεις την εξαγωγική προσπάθεια. Παράλληλα, το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν αντιμετωπίζουν κανένα εξωτερικό εμπόδιο, μειώθηκε αφότου ξεκίνησαν την εξαγωγική προσπάθεια στο 9% από το 17%. Ενώ η αρνητική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, αποτελεί πρόβλημα για 1 στις 4 επιχειρήσεις.
Για τις επιχειρήσεις μέτρα πρώτης προτεραιότητας, είναι η θέσπιση φορολογικών κινήτρων και επιδοτήσεων (για το 81% του δείγματος) και η μείωση της γραφειοκρατίας με την υιοθέτηση ταχύτερων διαδικασιών (για το 76% του δείγματος). Ακολουθούν η ανάγκη πιο ενεργής και αποτελεσματικής πολιτικής εξωτερικού εμπορίου, και καλύτερου marketing και εθνικού branding (61% και 56%, αντίστοιχα). Λιγότερο επιτακτική, κατά την άποψη των εξαγωγέων, φαίνεται να είναι η ανάγκη εκπαίδευσης και ενημέρωσης των εταιρειών, και η καλύτερη λειτουργία του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων.
πηγη: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου