172/2018 ΑΠΟΦΑΣΗ
Ούτε η «ανώνυμη καταγγελία» για φοροδιαφυγή πολίτη, ούτε η λεγόμενη «πληροφοριακή έκθεση ελέγχου φορολογίας εισοδήματος» του ΣΔΟΕ, αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», έτσι ώστε να μπορεί να παραταθεί ο φορολογικός έλεγχος πλέον των πέντε ετών.
Η 172/2018 απόφαση του ΣτΕ περιορίζει ακόμα περισσότερο τις δυνατότητες φορολογικών ελέγχων σε βάθος χρόνου, πλέον της πενταετίας και ταυτόχρονα περιορίζει αισθητά τις «ανώνυμες καταγγελίες» για φοροδιαφυγή, που οδηγούν σε εξονυχιστικούς ελέγχους, άρση του τραπεζικού απορρήτου, καταλογισμό φόρων και πρόσθετων φόρων, κ.λπ.
Νομικοί κύκλοι σχολίαζαν ότι η κρίση του Β΄ Τμήματος του Ανωτάτου Δικαστηρίου βαδίζει στα χνάρια της περσινής ομόφωνης απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ που είχε βάλει «φρένο» στις αλλεπάλληλες παρατάσεις των φορολογικών αξιώσεων του δημοσίου.
Συγκεκριμένα, με την υπ' αρίθμ. 1738/2017 απόφασή της η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου έκρινε ότι η παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων είναι πενταετής και οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής είναι αντισυνταγματικές, τονίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι εφόσον προκύψουν πραγματικά «συμπληρωματικά στοιχεία», ο χρόνος παραγραφής επεκτείνεται στην δεκαετία. Με αυτή την κρίση έκλεισαν εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις.
Στην ίδια απόφαση της Ολομέλειας επισημαίνονταν ότι με βάση την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 του Συντάγματος), «η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια ενόψει μάλιστα του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (π.χ. εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων, κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος, χωρίς να χρειάζονται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων, έτσι δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν οι προισχυουσες διατάξεις, σε χρόνο κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα εργαλεία αυτά».
Το Β' Τμήμα του ΣτΕ ασχολήθηκε με την περίπτωση μιας «ανώνυμης καταγγελίας» η οποία ανέφερε ότι 34 δικηγόροι των Αθηνών φοροδιαφεύγουν. Μετά από αυτό το ΣΔΟΕ Αττικής ζήτησε να διενεργηθούν έλεγχοι και στους 34 αυτούς δικηγόρους και αμέσως έγινε άρση του τραπεζικού απορρήτου στο σύνολο των Τραπεζικών λογαριασμών των δικηγόρων.
Σε έναν από αυτούς τους 34 δικηγόρους, ο οποίος προσέφυγε στα Διοικητικά Δικαστήρια, η ΙΓ΄ Δ.Ο.Υ. Αθηνών του καταλόγισε διορθωτικό φόρο εισοδήματος και πρόσθετο φόρο λόγω ανακρίβειας των φορολογικών δηλώσεων του. Οι φορολογικοί έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν πλέον της 5ετίας.
Το Β' Τμήμα με πρόεδρο της αντιπρόεδρο Μαίρη Σάρπ, αφού επανέλαβε τις θέσεις της περσινής απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ, τονίζει ότι σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και υπό το πρίσμα της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας «ο φορολογικός έλεγχος (και ο καταλογισμός φόρου και ο πρόσθετου φόρου λόγω ανακριβούς δήλωσης) πρέπει να διενεργείται, κατ΄ αρχής, εντός της πενταετίας και κατά παρέκκλιση εντός της 10ετίας εάν περιέλθουν σε γνώση της φορολογικής αρχής «συμπληρωματικά στοιχεία», δηλαδή στοιχεία αποδεικτικά της ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογικού εισοδήματος, τα οποία δικαιολογημένα δεν είχε υπόψη της η φορολογική αρχή κατά την πενταετία».
Η σημερινή απόφαση, επίσης, επαναλάμβάνει ότι στοιχεία για υπόλοιπο ή και κίνηση Τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή, δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία» ικανά να δικαιολογήσουν -εν όψει και των επιταγών της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας- την επιμήκυνση της κατ΄ αρχής πενταετούς προθεσμίας παραγραφής».
Στο σκεπτικό τους οι σύμβουλοι Επικρατείας προχωρούν και σε ακόμη μία κρίση, υπογραμμίζοντας ότι δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», που να δικαιολογούν την επιμήκυνση των φορολογικών έλεγχων πέραν της πενταετίας:
- η «ανώνυμη καταγγελία» στις φορολογικές αρχές για φοροδιαφυγή και
- η γνωστή «πληροφοριακή έκθεση ελέγχου φορολογίας εισοδήματος» του ΣΔΟΕ η οποία αποτελεί προπαρασκευαστική πράξη για τον έλεγχο της φορολογικής αρχής.
Ούτε η «ανώνυμη καταγγελία» για φοροδιαφυγή πολίτη, ούτε η λεγόμενη «πληροφοριακή έκθεση ελέγχου φορολογίας εισοδήματος» του ΣΔΟΕ, αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», έτσι ώστε να μπορεί να παραταθεί ο φορολογικός έλεγχος πλέον των πέντε ετών.
Τα παραπάνω έκρινε το Β΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) κάνοντας δεκτή την αίτηση ακύρωσης γνωστού δικηγόρου, ο οποίος διετέλεσε και βουλευτής.
Η 172/2018 απόφαση του ΣτΕ περιορίζει ακόμα περισσότερο τις δυνατότητες φορολογικών ελέγχων σε βάθος χρόνου, πλέον της πενταετίας και ταυτόχρονα περιορίζει αισθητά τις «ανώνυμες καταγγελίες» για φοροδιαφυγή, που οδηγούν σε εξονυχιστικούς ελέγχους, άρση του τραπεζικού απορρήτου, καταλογισμό φόρων και πρόσθετων φόρων, κ.λπ.
Νομικοί κύκλοι σχολίαζαν ότι η κρίση του Β΄ Τμήματος του Ανωτάτου Δικαστηρίου βαδίζει στα χνάρια της περσινής ομόφωνης απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ που είχε βάλει «φρένο» στις αλλεπάλληλες παρατάσεις των φορολογικών αξιώσεων του δημοσίου.
Συγκεκριμένα, με την υπ' αρίθμ. 1738/2017 απόφασή της η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Νικόλαο Σακελλαρίου έκρινε ότι η παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων είναι πενταετής και οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής είναι αντισυνταγματικές, τονίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι εφόσον προκύψουν πραγματικά «συμπληρωματικά στοιχεία», ο χρόνος παραγραφής επεκτείνεται στην δεκαετία. Με αυτή την κρίση έκλεισαν εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις.
Στην ίδια απόφαση της Ολομέλειας επισημαίνονταν ότι με βάση την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 του Συντάγματος), «η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια ενόψει μάλιστα του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (π.χ. εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων, κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος, χωρίς να χρειάζονται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων, έτσι δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν οι προισχυουσες διατάξεις, σε χρόνο κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα εργαλεία αυτά».
Το Β' Τμήμα του ΣτΕ ασχολήθηκε με την περίπτωση μιας «ανώνυμης καταγγελίας» η οποία ανέφερε ότι 34 δικηγόροι των Αθηνών φοροδιαφεύγουν. Μετά από αυτό το ΣΔΟΕ Αττικής ζήτησε να διενεργηθούν έλεγχοι και στους 34 αυτούς δικηγόρους και αμέσως έγινε άρση του τραπεζικού απορρήτου στο σύνολο των Τραπεζικών λογαριασμών των δικηγόρων.
Σε έναν από αυτούς τους 34 δικηγόρους, ο οποίος προσέφυγε στα Διοικητικά Δικαστήρια, η ΙΓ΄ Δ.Ο.Υ. Αθηνών του καταλόγισε διορθωτικό φόρο εισοδήματος και πρόσθετο φόρο λόγω ανακρίβειας των φορολογικών δηλώσεων του. Οι φορολογικοί έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν πλέον της 5ετίας.
Το Β' Τμήμα με πρόεδρο της αντιπρόεδρο Μαίρη Σάρπ, αφού επανέλαβε τις θέσεις της περσινής απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ, τονίζει ότι σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και υπό το πρίσμα της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας «ο φορολογικός έλεγχος (και ο καταλογισμός φόρου και ο πρόσθετου φόρου λόγω ανακριβούς δήλωσης) πρέπει να διενεργείται, κατ΄ αρχής, εντός της πενταετίας και κατά παρέκκλιση εντός της 10ετίας εάν περιέλθουν σε γνώση της φορολογικής αρχής «συμπληρωματικά στοιχεία», δηλαδή στοιχεία αποδεικτικά της ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογικού εισοδήματος, τα οποία δικαιολογημένα δεν είχε υπόψη της η φορολογική αρχή κατά την πενταετία».
Η σημερινή απόφαση, επίσης, επαναλάμβάνει ότι στοιχεία για υπόλοιπο ή και κίνηση Τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή, δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία» ικανά να δικαιολογήσουν -εν όψει και των επιταγών της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας- την επιμήκυνση της κατ΄ αρχής πενταετούς προθεσμίας παραγραφής».
Στο σκεπτικό τους οι σύμβουλοι Επικρατείας προχωρούν και σε ακόμη μία κρίση, υπογραμμίζοντας ότι δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», που να δικαιολογούν την επιμήκυνση των φορολογικών έλεγχων πέραν της πενταετίας:
- η «ανώνυμη καταγγελία» στις φορολογικές αρχές για φοροδιαφυγή και
- η γνωστή «πληροφοριακή έκθεση ελέγχου φορολογίας εισοδήματος» του ΣΔΟΕ η οποία αποτελεί προπαρασκευαστική πράξη για τον έλεγχο της φορολογικής αρχής.
ΠΗΓΗ: directnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου