ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΕΣ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΥΠΕΡΒΑΣΗ
Το Κίνημα ΥΠΕΡΒΑΣΗ είναι σήμερα το μοναδικό όπλο αποτελεσματικής άμυνας των Δανειοληπτών, κόντρα στην αυθαιρεσία του τραπεζικού συστήματος !!!
ΚΛΙΚ ΕΔΩ :
http://www.kinima-ypervasi.gr/2016/10/blog-post_49.html
Το Κίνημα ΥΠΕΡΒΑΣΗ είναι σήμερα το μοναδικό όπλο αποτελεσματικής άμυνας των Δανειοληπτών, κόντρα στην αυθαιρεσία του τραπεζικού συστήματος !!!
ΚΛΙΚ ΕΔΩ :
http://www.kinima-ypervasi.gr/2016/10/blog-post_49.html
Δύο αλλαγές έχει δεχθεί η κυβέρνηση, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», που θα άρουν σε μεγάλο βαθμό την προστασία της πρώτης κατοικίας, προκειμένου να ολοκληρωθεί έγκαιρα η ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.
Η πρώτη αλλαγή αφορά στην άρση του τραπεζικού απορρήτου για όσους έχουν υπαχθεί στο λεγόμενο νόμο Κατσέλη, η οποία σχεδιάζεται να τεθεί σε ισχύ, έπειτα από απαίτηση της τρόικας, από την 1η/1/2018, με σκοπό να εξακριβωθεί αν υπάρχουν πολίτες που έχουν υπαχθεί και προστατεύονται από το νόμο, αλλά δεν πληρούν τα κριτήρια.
Η δεύτερη αλλαγή αφορά σε νομοθετική ρύθμιση που η κυβέρνηση έχει δεχθεί να φέρει στη Βουλή για αυτόματη έξοδο από το προστατευτικό πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού όποιου δανειολήπτη δεν πληρώσει πάνω από τρεις μηνιαίες δόσεις.
Σε αυτά πρέπει να σημειωθεί ότι η μόνη νομοθετική ρύθμιση επί συγκυβέρνησης Τσίπρα – Καμμένου για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο νόμος 4354/2015, βάσει του οποίου προστατεύονται από τις πωλήσεις σε funds ενήμερα και μη εξυπηρετούμενα δάνεια που συνδέονται με πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, λήγει στις 31.12.2017.
Η πρώτη αλλαγή αφορά στην άρση του τραπεζικού απορρήτου για όσους έχουν υπαχθεί στο λεγόμενο νόμο Κατσέλη, η οποία σχεδιάζεται να τεθεί σε ισχύ, έπειτα από απαίτηση της τρόικας, από την 1η/1/2018, με σκοπό να εξακριβωθεί αν υπάρχουν πολίτες που έχουν υπαχθεί και προστατεύονται από το νόμο, αλλά δεν πληρούν τα κριτήρια.
Η δεύτερη αλλαγή αφορά σε νομοθετική ρύθμιση που η κυβέρνηση έχει δεχθεί να φέρει στη Βουλή για αυτόματη έξοδο από το προστατευτικό πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού όποιου δανειολήπτη δεν πληρώσει πάνω από τρεις μηνιαίες δόσεις.
Σε αυτά πρέπει να σημειωθεί ότι η μόνη νομοθετική ρύθμιση επί συγκυβέρνησης Τσίπρα – Καμμένου για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ο νόμος 4354/2015, βάσει του οποίου προστατεύονται από τις πωλήσεις σε funds ενήμερα και μη εξυπηρετούμενα δάνεια που συνδέονται με πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, λήγει στις 31.12.2017.
Οι μεταβολές αυτές αναμένεται να ακυρώσουν στην πράξη τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης για προστασία των μεσαίων και χαμηλών στρωμάτων από τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και να μειώσουν κατά πολύ τον αριθμό των πολιτών και των επιχειρήσεων που σήμερα είναι σε προστατευτικό πλαίσιο του νόμου Κατσέλη ή στο καθεστώς εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι θεσμοί έχουν ζητήσει και ήδη εξετάζουν περιπτώσεις τόσο από το νόμο Κατσέλη όσο και από το πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού για να εξετάσουν αν πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί. Και αν, σε ό,τι αφορά τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, οι αριθμοί είναι μικροί καθώς δεν είναι πολλές οι επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί σε αυτόν, η εξέταση των υποθέσεων που προστατεύονται από το νόμο Κατσέλη, εφόσον βγουν εκτός, θα προκαλέσουν μεγάλο, πρόσθετο πολιτικό και κοινωνικό κόστος. Οι πλειστηριασμοί όμως δεν αφορούν μόνο στις τράπεζες, όπως τεχνηέντως η κυβέρνηση αφήνει να εννοηθεί.
ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ :
ΑΠ 153/2017: ΕΤΣΙ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΙ ΟΙ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΤΣΕΛΗ
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΔΟΛΙΑΣ ΠΕΡΙΕΛΕΥΣΗΣ ΟΦΕΙΛΕΤΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟ ΝΟΜΟ ΚΑΤΣΕΛΗ (ΑΠ 153/2017) : Το κρίσιμο ζήτημα είναι το περιεχόμενο του δόλου και όχι ο χρόνος που εκδηλώθηκε.
Πότε συντρέχει περίπτωση ενδεχόμενου δόλου ;;;
Με την υπ’ αριθμ. 153/2017 απόφασή του ο Άρειος Πάγος (Δ’ Πολιτικό Τμήμα) παρέχει διευκρινίσεις αναφορικά με την έννοια της “δόλιας περιέλευσης” οφειλέτη σε αδυναμία πληρωμών, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (ν. 3869/2010).
Όπως επισημαίνεται στην απόφαση, από τη διατύπωση της παρ. 1 εδ. α’ του άρθρου 1 του Ν. 3869/2010, προκύπτει ότι το στοιχείο του δόλου αναφέρεται στην "περιέλευση" του οφειλέτη σε κατάσταση μόνιμης αδυναμίας πληρωμών.
Επομένως, το στοιχείο του δόλου δύναται να συντρέχει τόσο κατά το χρόνο αναλήψεως της οφειλής όσο και κατά το χρόνο μετά την ανάληψη της τελευταίας.
Ο δόλος πρέπει να αντιμετωπίζεται κατά τον ίδιο τρόπο είτε είναι αρχικός είτε είναι μεταγενέστερος.
Το κρίσιμο ζήτημα είναι το περιεχόμενο του δόλου και όχι ο χρόνος που αυτός εκδηλώθηκε.
Στην περίπτωση της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 3869/2010 ο οφειλέτης ενεργεί δολίως όταν με τις πράξεις ή παραλείψεις του επιδιώκει την αδυναμία των πληρωμών του ή προβλέπει ότι οδηγείται σε αδυναμία πληρωμών και δεν αλλάζει συμπεριφορά αποδεχόμενος το αποτέλεσμα αυτό.
Ειδικότερα πρόκειται για τον οφειλέτη εκείνο ο οποίος καρπούται οφέλη από την υπερχρέωσή του με την απόκτηση κινητών ή ακινήτων, πλην όμως είτε γνώριζε κατά την ανάληψη των χρεών ότι είναι αμφίβολη η εξυπηρέτησή τους είτε από δική του υπαιτιότητα βρέθηκε μεταγενέστερα σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών.
Επομένως η συνεπεία του δόλου μόνιμη αδυναμία του οφειλέτη δεν είναι αναγκαίο να εμφανισθεί μετά την ανάληψη του χρέους αλλά μπορεί να υπάρχει και κατά την ανάληψη αυτού, όταν δηλαδή ο οφειλέτης ήδη από την αρχή αναλαμβάνοντας το χρέος γνωρίζει ότι ενόψει των εισοδημάτων του και των εν γένει αναγκών του δεν μπορεί να το εξυπηρετήσει.
Περίπτωση ενδεχομένου δόλου συντρέχει όταν ο οφειλέτης συμφωνεί με ικανό αριθμό πιστωτικών ιδρυμάτων την απόλαυση μεγάλου αριθμού τραπεζικών προϊόντων προβλέποντας ως ενδεχόμενο ότι ο υπερδανεισμός του με βάση, τις υφιστάμενες ή ευλόγως αναμενόμενες μελλοντικές οικονομικές του δυνατότητες, σε συνδυασμό με το ύψος των οφειλών του θα τον οδηγούσε σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών και παρά ταύτα αποδέχθηκε το αποτέλεσμα αυτό.
Αξίωση πρόσθετων στοιχείων για τη συγκρότηση του δόλου στο πρόσωπο του οφειλέτη κατά την ανάληψη του χρέους όπως είναι η εξαπάτηση των υπαλλήλων του πιστωτικού ιδρύματος όπως επίσης και η παράλειψη του πιστωτικού ιδρύματος να προβεί στις αναγκαίες έρευνες της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη δεν ανταποκρίνεται στο πνεύμα του νόμου.
Ο δόλος του οφειλέτη στη μόνιμη αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρηματικών χρεών του περιορίζεται στην πρόθεση του οφειλέτη και μόνο, δηλαδή σε ένα υποκειμενικό στοιχείο, χωρίς να είναι ανάγκη προσθήκης και άλλων αντικειμενικών στοιχείων όπως είναι η εξαπάτηση των υπαλλήλων του πιστωτικού ιδρύματος και η παράλειψη από την πλευρά των τελευταίων να ενεργήσουν την αναγκαία έρευνα, πριν χορηγήσουν την πίστωση, της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη, πράγμα το οποίο άλλωστε, δεν ανταποκρίνεται στο πνεύμα το νόμου.
Τέλος, όπως προκύπτει από την πρόβλεψη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρ. 1 του Ν. 3869/2010, σύμφωνα με την οποία την ύπαρξη του δόλου επικαλείται και αποδεικνύει ο πιστωτής, η νομοθετική αυτή ρύθμιση τάσσεται προς το συμφέρον των πιστωτών.
Επομένως, την ύπαρξη του δόλου ερευνά το επιλαμβανόμενο της υποθέσεως δικαστήριο όχι αυτεπαγγέλτως, αλλά κατά πρόταση πιστωτή, ο οποίος πρέπει να προτείνει τον σχετικό ισχυρισμό κατ’ ένσταση και βαρύνεται με την απόδειξη αυτού.
Ο δόλος πρέπει να αντιμετωπίζεται κατά τον ίδιο τρόπο είτε είναι αρχικός είτε είναι μεταγενέστερος.
Το κρίσιμο ζήτημα είναι το περιεχόμενο του δόλου και όχι ο χρόνος που αυτός εκδηλώθηκε.
Στην περίπτωση της παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 3869/2010 ο οφειλέτης ενεργεί δολίως όταν με τις πράξεις ή παραλείψεις του επιδιώκει την αδυναμία των πληρωμών του ή προβλέπει ότι οδηγείται σε αδυναμία πληρωμών και δεν αλλάζει συμπεριφορά αποδεχόμενος το αποτέλεσμα αυτό.
Ειδικότερα πρόκειται για τον οφειλέτη εκείνο ο οποίος καρπούται οφέλη από την υπερχρέωσή του με την απόκτηση κινητών ή ακινήτων, πλην όμως είτε γνώριζε κατά την ανάληψη των χρεών ότι είναι αμφίβολη η εξυπηρέτησή τους είτε από δική του υπαιτιότητα βρέθηκε μεταγενέστερα σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών.
Επομένως η συνεπεία του δόλου μόνιμη αδυναμία του οφειλέτη δεν είναι αναγκαίο να εμφανισθεί μετά την ανάληψη του χρέους αλλά μπορεί να υπάρχει και κατά την ανάληψη αυτού, όταν δηλαδή ο οφειλέτης ήδη από την αρχή αναλαμβάνοντας το χρέος γνωρίζει ότι ενόψει των εισοδημάτων του και των εν γένει αναγκών του δεν μπορεί να το εξυπηρετήσει.
Περίπτωση ενδεχομένου δόλου συντρέχει όταν ο οφειλέτης συμφωνεί με ικανό αριθμό πιστωτικών ιδρυμάτων την απόλαυση μεγάλου αριθμού τραπεζικών προϊόντων προβλέποντας ως ενδεχόμενο ότι ο υπερδανεισμός του με βάση, τις υφιστάμενες ή ευλόγως αναμενόμενες μελλοντικές οικονομικές του δυνατότητες, σε συνδυασμό με το ύψος των οφειλών του θα τον οδηγούσε σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών και παρά ταύτα αποδέχθηκε το αποτέλεσμα αυτό.
Αξίωση πρόσθετων στοιχείων για τη συγκρότηση του δόλου στο πρόσωπο του οφειλέτη κατά την ανάληψη του χρέους όπως είναι η εξαπάτηση των υπαλλήλων του πιστωτικού ιδρύματος όπως επίσης και η παράλειψη του πιστωτικού ιδρύματος να προβεί στις αναγκαίες έρευνες της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη δεν ανταποκρίνεται στο πνεύμα του νόμου.
Ο δόλος του οφειλέτη στη μόνιμη αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρηματικών χρεών του περιορίζεται στην πρόθεση του οφειλέτη και μόνο, δηλαδή σε ένα υποκειμενικό στοιχείο, χωρίς να είναι ανάγκη προσθήκης και άλλων αντικειμενικών στοιχείων όπως είναι η εξαπάτηση των υπαλλήλων του πιστωτικού ιδρύματος και η παράλειψη από την πλευρά των τελευταίων να ενεργήσουν την αναγκαία έρευνα, πριν χορηγήσουν την πίστωση, της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη, πράγμα το οποίο άλλωστε, δεν ανταποκρίνεται στο πνεύμα το νόμου.
Τέλος, όπως προκύπτει από την πρόβλεψη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρ. 1 του Ν. 3869/2010, σύμφωνα με την οποία την ύπαρξη του δόλου επικαλείται και αποδεικνύει ο πιστωτής, η νομοθετική αυτή ρύθμιση τάσσεται προς το συμφέρον των πιστωτών.
Επομένως, την ύπαρξη του δόλου ερευνά το επιλαμβανόμενο της υποθέσεως δικαστήριο όχι αυτεπαγγέλτως, αλλά κατά πρόταση πιστωτή, ο οποίος πρέπει να προτείνει τον σχετικό ισχυρισμό κατ’ ένσταση και βαρύνεται με την απόδειξη αυτού.
Ο νέος, αναθεωρημένος Νόμος Κατσέλη
Η κυβέρνηση συνεχίζει να ισχυρίζεται ότι, σήμερα, 2 στους 3 δανειολήπτες μπορούν να ενταχθούν στο νέο Νόμο Κατσέλη και, έτσι, να προστατέψουν την 1η κατοικία τους από τους πλειστηριασμούς.
Κατ' αρχήν, το 50% των δανειοληπτών, αφαιρουμένων ακόμη και των αυτοαπασχολουμένων χωρίς προσωπικό κλπ, δεν διαθέτει τις τυπικές προϋποθέσεις υπαγωγής, επειδή έχει την εμπορική ιδιότητα.
Δεν γνωρίζουν οι αρμόδιοι ότι τα επιχειρηματικά δάνεια δεν μπορούν να ενταχθούν στο νόμο, ενώ αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των κόκκινων δανείων ;;; Και το υπόλοιπο 50%, που θα μπορούσε θεωρητικά να ενταχθεί, πρέπει να πληροί, σωρρευτικά, τόσες πολλές προϋποθέσεις, που αυτομάτως στέλνουν εκτός υπαγωγής τουλάχιστον τους μισούς.
Ειδικότερα δε η αποδοχή των όρων του Συνεργάσιμου Δανειολήπτη και του Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ, μαζί με την υποχρέωση ρευστοποίησης του συνόλου της περιουσίας δανειολήπτη και εγγυητή, πέρα της 1ης κατοικίας τους, καθιστά απαγορευτική την αίτηση υπαγωγής, αφού, οι δανειολήπτες, για να προστατέψουν ένα σπίτι αντικειμενικής αξίας μέχρι 180.000 ευρώ, δηλαδή εμπορικής αξίας κοντά στα 100.000 ευρώ, είναι υποχρεωμένοι να ξεπουλήσουν όσο-όσο όλη την υπόλοιπη περιουσία τους, που στις περισσότερες των περιπτώσεων αξίζει περισσότερο από την 1η κατοικία ή το υπόλοιπο του δανείου τους.
Πως προστατεύεται λοιπόν η 1η κατοικία των μη προνομιούχων Ελλήνων ;;; Υποχρεώνοντάς τους να ξεπουλήσουν όλη την υπόλοιπη περιουσία τους ;;;
Μόνον οι τοκογλύφοι ζητούν από τον κοσμάκη να τους δώσει όσο-όσο όλη την περιουσία του, προκειμένου να ξεχρεώσει.
Δεν γνωρίζει η κυβέρνηση ότι, το μεγαλύτερο δράμα των ανέργων και των μικρομεσαίων που έβαλαν λουκέτο στις επιχειρήσεις τους, είναι ότι είναι καταδικασμένοι να πληρώνουν ακόμη και τον ΕΝΦΙΑ για το σπίτι στο χωριό ή για το εξοχικό που απέκτησαν με θυσίες, επειδή επέλεξαν να γίνουν νοικοκυραίοι, αντί να ξοδέψουν τις αποταμιεύσεις τους σε μπουζούκια, διακοπές και shopping ;;;
Δικαιώνει δηλαδή το πλαίσο της κυβέρνησης για τη δήθεν προστασία από τους πλειστηριασμούς, τους δανειολήπτες εκείνους που φρόντισαν να μην έχουν τίποτα στο όνομά τους και, έτσι, πληρώσουν δεν πληρώσουν, να μην έχουν τίποτα να χάσουν ;;;
Δικαιώνει δηλαδή η κυβέρνηση την πολιτική που ακολούθησαν ως δανειολήπτες, το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, οι καναλάρχες και οι νταβατζήδες της διαπλοκής ;;;
Για το δε υπόλοιπο 25%, που θα μπορούσε τελικά να ενταχθεί στο νέο νόμο, το κόστος της προσφυγής στη συγκεκριμένη αυτή, κατά φαντασία μόνο προστασία, επειδή ανέρχεται περίπου στα 2.000 ευρώ, καθιστά την όποια σκέψη της πλειοψηφίας των δανειοληπτών απαγορευτική.
Ποιος υπερχρεωμένος, φτωχός δανειολήπτης, με τις εισοδηματικές προϋποθέσεις υπαγωγής, διαθέτει σήμερα 2.000 ευρώ για να επιχειρήσει να ενταχθεί στο νέο Νόμο Κατσέλη ;;;
Έτσι, οι δανειολήπτες που θα πετύχουν τελικά να προστατέψουν την 1η κατοικία τους με το νέο νόμο Κατσέλη, θά είναι τελικά κοντά στο 10%, δηλαδή ένας στους δέκα, και όχι δυο στους τρεις, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση.
Γιατί λοιπόν, κυβέρνηση & ΤτΕ, δεν παραδειγματίστηκαν από την αποτυχία του προηγούμενου, φιλικότερου για τους δανειολήπτες, νόμου Κατσέλη, όταν είναι τοις πάσι γνωστό ότι, έναντι 150.000 αιτήσεων υπαγωγής, οι καλές αποφάσεις δεν ξεπερνούν τις 10.000, δηλαδή ποσοστό μικρότερο του 10% ;;;
Και, τέλος, έχει κανείς αναλογιστεί τις αρνητικές επιτπώσεις για την συντριπτική πλειοψηφία των υπερχρεωμένων δανειοληπτών, που ενώ θα καταθέσουν αίτησεις υπαγωγής στο νέο νόμο Κατσέλη, αυτές θα απορριφθούν νομοτελειακά για τυπικούς λόγους ;;;
Γνωρίζει η κυβέρνηση ότι η αίτηση υπαγωγής περνά από τη λαιμητόμο του Συνεργάσιμου Δανειολήπτη και του Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ, που προϋποθέτουν αποδοχή των οφειλών κατά κεφάλαιο και τόκους και παραίτηση του δανειολήπτη από κάθε ένδικο μέσο κατά της τράπεζας ;;;
Τι θα πουν λοιπόν στους δανειολήπτες αυτούς, όταν μετά την απόρριψη της αίτησης υπαγωγής, αυτοί θα έχουν μείνει με την αναγνώριση των οφειλών τους και θα έχουν παραιτηθεί ακόμη και από το δικαίωμα της ανακοπής στη διαταγή πληρωμής και τον πλειστηριασμό ;;;
Να μειώσουν κατά 4/5 τις υποθέσεις προς εκδίκαση για υπαγωγή στον Νόμο Καστέλη ο στόχος των τραπεζών
Στο "μικροσκόπιο" των τραπεζών βρίσκεται ο νόμος Κατσέλη στο πλαίσιο της επανεξέτασής του ενόψει της τρίτης αξιολόγησης, αλλά κυρίως ενόψει των "υψηλότερων ταχυτήτων" που θα απαιτήσει εφεξής ο χειρισμός των "κόκκινων" δανείων.
Οι τράπεζες επεξεργάζονται προτάσεις που θα καταθέσουν στα τέλη του μήνα για τα σημεία όπου ο νόμος χρήζει βελτιώσεων ώστε αυτός να πάψει να αποτελεί καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών.
Όπως αναφέρουν τραπεζίτες στο Capital.gr, υπό την ομπρέλα του νόμου Κατσέλη βρίσκονται δάνεια 20 δισ. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν στο 1/5 του συνόλου των "κόκκινων" δανείων. Αυτά είναι σε αναλογία 95% καταναλωτικά και στεγαστικά και το υπόλοιπο 5% μικρά επαγγελματικά. Μέσα σε αυτά τα 20 δισ. ευρώ, όπως αναφέρουν οι τραπεζίτες, δάνεια ύψους 5 δισ. ευρώ αφορούν δανειολήπτες που έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τα χρέη τους και δεν το πράττουν εκμεταλλευόμενοι το πλαίσιο προστασίας που παρέχει ο νόμος.
Η επισήμανση για το μεγάλο ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων που τελούν υπό καθεστώς προστασίας έγινε πρόσφατα και από την Τράπεζα της Ελλάδος. Στην τελευταία έκθεση για τους επιχειρησιακούς στόχους μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών, η ΤτΕ αναφέρει ως αξιοσημείωτο το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΜΕΑ) που τελεί σε καθεστώς αίτησης για υπαγωγή σε νομική προστασία και το οποίο ανέρχεται στο 15% του συνόλου των χαρτοφυλακίων. Στο δε στεγαστικό χαρτοφυλάκιο, το ποσοστό ξεπερνά το 30%.
Οι βελτιώσεις στο νόμο Κατσέλη (3869/2010) που αναθεωρήθηκε με το ν. 4336/2015 (ν. Σταθάκη) θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους "θεσμούς". Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης και σχετικά με την προστασία της πρώτης κατοικίας, η οποία λήγει στο τέλος του 2018, εκτιμάται ότι συζήτηση για τυχόν παράταση, μπορεί να υπάρξει κοντά στη λήξη της προθεσμίας και όχι νωρίτερα.
Σημειώνεται ότι οι βελτιώσεις του νόμου θα πρέπει να εγκριθούν από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Χρέους. Εκτός από τις τράπεζες, βελτιωτικές προτάσεις θα υποβληθούν (μάλιστα αναμένονταν χθες) από ενώσεις καταναλωτών και δικηγόρων – δικαστών.
Από τις επαφές που πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα με την Ειδική Διαχείριση Ιδιωτικού Χρέους και τον Ειδικό Γραμματέα κ. Φ. Κουρμούση, θέματα που αναδείχθηκαν ως δυσλειτουργικά στο νόμο ήταν η επίδοση των αιτήσεων στις τράπεζες που έχουν κλείσει, ο χειρισμός περιπτώσεων όπου υπάρχουν εγγυητές και συνοφειλέτες, προβλήματα στην ομαλή εξυπηρέτηση του δανείου μετά τη λήξη της ρύθμισης (διαπιστώνεται ότι όσοι έχουν μπει στο ν. Κατσέλη και εξασφαλίζουν ρύθμιση της οφειλής τους, σε ποσοστό περίπου το 45% - 50% σταματούν να την εξυπηρετούν σε ορίζοντα διετίας), η ερμηνεία του "δόλου του δανειολήπτη" από τους δικαστές και οι καθυστερήσεις στην εκδίκαση υποθέσεων.
Το τελευταίο είναι το μείζον θέμα, καθώς αποτελεί το "παράθυρο ευκαιρίας" των στρατηγικών κακοπληρωτών. Σε πολλές περιπτώσεις, η εκδίκαση των υποθέσεων στα ειρηνοδικεία μπορεί να ξεπερνά και τα δύο χρόνια, ενώ αν πρόκειται για παλαιές υποθέσεις ο χρόνος εκδίκασης μπορεί να περάσει και τα τρία χρόνια.
Η δυσλειτουργία αυτή, πάντως, οφείλεται συχνά σε τεχνικά προβλήματα. Ενδεικτικά, έχει διαπιστωθεί έλλειψη χώρων σε συγκεκριμένα ειρηνοδικεία για την εκδίκαση των υποθέσεων και παρά την υπέρβαση ωραρίου από τους ειρηνοδίκες, δεν είναι δυνατόν να συντομεύσουν οι χρόνοι, όπως συνέβη σε άλλα ειρηνοδικεία όπου ο χρόνος εκδίκασης μειώθηκε από το 2030 στο 2026. Το χωροταξικό πρόβλημα δεν λύνεται με προσλήψεις επιπλέον προσωπικού. Το παραπάνω παράδειγμα είναι ενδεικτικό για το ότι οι βελτιώσεις στο νόμο Κατσέλη θα αφορούν σε μεγάλο βαθμό θέματα ορθής διαχείρισης.
Σημειώνεται ότι στόχος των τραπεζών είναι να περιορίσουν τη λίστα των προς εκδίκαση υποθέσεων υπαγωγής στο νόμο ώστε μέχρι το τέλος του 2019 ο αριθμός των αιτήσεων να έχει μειωθεί από 150.000 σήμερα, σε λιγότερες από 30.000.
ΑΥΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΠΟ 01/01/2016
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΝΑ ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΝ, ΣΩΡΡΕΥΤΙΚΑ, ΟΛΕΣ ΜΑΖΙ ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ 7 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΩΝ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ (1ης) ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟ !!!
Αδύνατη στην πράξη η προστασία της κύριας (1ης) κατοικίας δανειοληπτών με κόκκινα δάνεια & εγγυητών, με το νέο Νόμο Κατσέλη !!!
Τα 7 νομοθετήματα :
- Ο Νέος Νόμος Κατσέλη
- Ο Νέος ΚΠολΔ
- Ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών
- Ο Θεσμός του Συνεργάσιμου Δανειολήπτη
- Το Πολυνομοσχέδιο για την Προστασία της Κύριας Κατοικίας από τους Πλειστηριασμούς
- Ο νέος Νόμος για την Πώληση των Κόκκινων Δανείων στα funds και οι επερχόμενες τροποποιήσεις του με τις νέες διατάξεις εντός της 15/02/2016
- Ο νέος Νόμος για τις Εύλογες Δαπάνες Διαβίωσης
Έξω όλοι οι μη συνεργάσιμοι δανειολήπτες, έξω όσοι δεν έχουν 2.000 ευρώ για να προσφύγουν στο νέο Νόμο Κατσέλη, έξω όλοι οι έμποροι και ο κόσμος της αγοράς, έξω όσοι πληρώνουν φόρους, τέλη και ασφαλιστικά ταμεία, έξω όσοι δεν πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια και τα όρια εμπορικών αξιών της κύριας κατοικίας τους, τελικά δεν προστατεύεται ούτε το 10% των δανειοληπτών με κόκκινα δάνεια και των εγγυητών τους !!!
Με βάση τη νέα νομοθεσία, από 1.1.206 όσοι υποβάλλουν αίτηση σε Ειρηνοδικείο για την προστασία της α' κατοικίας τους θα υπόκεινται στο νέο πιο αυστηρό πλαίσιο.
1) ποιοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση
Μόνο τα φυσικά πρόσωπα, δηλαδή μισθωτοί, συνταξιούχοι, άνεργοι, πρώην έμποροι και επαγγελματίες, εφόσον η διακοπή δραστηριότητας προηγήθηκε της παύσης πληρωμών.
2) Ποιες οφειλές υπάγονται στη ρύθμιση
Το σύνολο των οφειλών, δηλαδή όχι μεμονωμένα μόνον οι τραπεζικές οφειλές, συμπεριλαμβανομένων των χρεών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και ΟΤΑ, εκτός αυτών που συνιστούν και ποινικό αδίκημα (ΦΠΑ, πρόστιμα κλπ). Δεν εντάσσονται οφειλές που αναλήφθηκαν το τελευταίο έτος από την υποβολή της αίτησης ή που προέκυψαν λόγω δόλου ή βαριάς αμέλειας.
3) Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τη διάσωση της κύριας κατοικίας
α)Το προ φόρων εισόδημα να μην υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, προσαυξημένες κατά 70%. Τα όρια είναι τα εξής: άγαμος 13.906 ευρώ, έγγαμος 23.659 ευρώ, έγγαμος με ένα τέκνο 29.373 ευρώ, έγγαμος με δύο τέκνα 35.086 ευρώ.
β) Η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας να μην υπερβαίνει για τον άγαμο τα 180.000 ευρώ, για τον έγγαμο τα 220.000 ευρώ , για τον έγγαμο με ένα τέκνο τα 240.000 ευρώ και για τον έγγαμο με δύο τέκνα τα 260.000 ευρώ.
γ) ο οφειλέτης να είναι συνεργάσιμος δανειολήπτης κατά τον κώδικα δεοντολογίας τραπεζών και να βρίσκεται σε γενική αδυναμία εξυπηρέτησης όλων των οφειλών του σε τράπεζες, δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία.
4) ποιες θεωρούνται ευπαθείς ομάδες και με ποιον τρόπο στηρίζονται
Για να ανήκει κάποιος στην κατηγορία των ευπαθών νοικοκυριών θα πρέπει να πληροί εκτός των παραπάνω, συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια:
Προ φόρων εισόδημα: Άγαμος 8.180 ευρώ, έγγαμος 13.917 ευρώ, έγγαμος με ένα τέκνο 17.278 ευρώ, έγγαμος με δύο τέκνα 20.639 ευρώ.
Αντικειμενική αξία κύριας κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης: Να μην υπερβαίνει για τον άγαμο τα 120.000 ευρώ, τον έγγαμο τα 160.000 ευρώ, τον έγγαμο με ένα τέκνο τα 180.000 ευρώ και τον εγγαμο με δύο τέκνα τις 200.000 ευρώ.
Όσοι ανήκουν σε αυτή την κατηγορία θα επιδοτούνται οι για τρία χρόνια από το δημόσιο για το μέρος της δόσης που δεν μπορούν να καταβάλλουν.
5) Με ποιον τρόπο θα ρυθμίζονται οι οφειλές όσων εντάσσονται στο νόμο
Η ρύθμιση περιλαμβάνει δύο στάδια:
Tην πρώτη τριετία, κατά τη διάρκεια της οποίας ο δανειολήπτης καταβάλλει στην τράπεζα ό,τι περισσεύει από το εισόδημα του αφαιρουμένων των ευλόγων δαπανών διαβίωσης.
Μετά την πρώτη τριετία, έτσι όπως έχει διατυπωθεί η διάταξη του νόμου, ο δανειολήπτης αναλαμβάνει να αποπληρώσει τουλάχιστον την εμπορική αξία του ακινήτου στην τράπεζα , σε βάθος 20ετίας και με ετήσιο κόστος ίσο με το μέσο επιτόκιο ενήμερης οφειλής από στεγαστικό δάνειο (σήμερα 2% περίπου). Εάν δεν είναι δυνατή η καταβολή της ελάχιστης αυτής δόσης, η τράπεζα έχει το δικαίωμα κατάσχεσης του ακινήτου.
6) Υπάρχει κάποιο ελάχιστο επίπεδο δόσης
Εάν οι οικονομικές δυνατότητες του οφειλέτη το επιτρέπουν , θα καταβληθεί και μεγαλύτερο ποσό από την εμπορική αξία. Σε κάθε περίπτωση, ο δανειολήπτης υποχρεούται στην καταβολή ελάχιστης συνεισφοράς, η οποία ανέρχεται σε 5% επί του εισοδήματος του εάν αυτό είναι μικρότερο ή ίσο των 8.000 ευρώ. Αν υπερβαίνει τα 8.000 ευρώ, προστίθεται στην παραπάνω δόση επιπλέον 10% επί του υπερβάλλοντος ποσού.
7) Το κόστος της προστασίας
Τουλάχιστον 1.500-2.000 ευρώ ανά προσφεύγοντα και, εφόσον υπάρχουν εγγυητές, το ποσό μπορεί να διπλασιάζεται ή και να τριπλασιάζεται.
ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΤΣΕΛΗ
ΤΡΑΓΙΚΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΟΙΖΩ, ΠΟΥ ΧΕΙΡΙΖΕΤΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 10.000 ΦΑΚΕΛΟΥΣ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Με το συνολικό ύψος του ορίου οφειλών ΤΡΑΠΕΖΩΝ+ΕΦΟΡΙΑΣ+ΤΑΜΕΙΩΝ να καθορίζεται μέχρι 200.000 ευρώ, σε συνδυασμό με τα περιουσιακά στοιχεία και τα κριτήρια της οικονομικής κατάστασης του δανειολήπτη, δεν θα μπορεί πλέον να υπαχθεί στο νέο ΝΟΜΟ ΚΑΤΣΕΛΗ ούτε το 10% των υπερχρεωμένων !!!
Δείτε ΕΔΩ το βίντεο :
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου