ΗΔΗ ΕΧΕΙ ΚΟΣΤΙΣΕΙ 1 ΔΙΣ ΕΥΡΩ Ο Ε65...
Πόσα ακόμα θα πληρώσουμε για τους ήδη χρυσοπληρωμένους και παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητοδρόμους ;;;
Σε νέο κύκλο αποζημιώσεων σύρεται το Δημόσιο για τους αυτοκινητοδρόμους, αυτή τη φορά για τον Ε65. Η κοινοπραξία που κατασκευάζει και θα διαχειριστεί το οδικό τμήμα Ξυνιάδας-Τρικάλων κατέθεσε νέα αιτήματα αποζημίωσης ύψους περί τα 40 εκατ. ευρώ, καθώς το Δημόσιο καθυστέρησε να αποδώσει την απαραίτητη γη ώστε να κατασκευαστεί η σύνδεση με το τοπικό οδικό δίκτυο. Το Δημόσιο πάντως πιέζει για την παράδοση του τμήματος έως το τέλος του έτους, με την ελπίδα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα κινήσει διαδικασία επιστροφής πόρων, αφού ο δρόμος έπρεπε να είχε δοθεί στην κυκλοφορία το αργότερο... τον περασμένο Μάρτιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο παραχωρησιούχος (κοινοπραξία Κεντρική Οδός) κατέθεσε τους προηγούμενους μήνες νέα αιτήματα αποζημίωσης. Οπως υποστηρίζει, η γη που χρειάζεται για την ολοκλήρωση του συνδετηρίου κλάδου (του κόμβου Ξυνιάδας με το τοπικό οδικό δίκτυο) παραδόθηκε από το Δημόσιο μόλις στο τέλος Ιουλίου.
Το ζήτημα των απαλλοτριώσεων δεν είναι το μόνο: χαρακτηριστικό είναι ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση για τον σταθμό διοδίων Σοφάδων δόθηκε τον Μάιο του 2016, και για τους δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων του οδικού τμήματος (ΣΕΑ) στην Ξυνιάδα (42ο χλμ.) και τους Σοφάδες (69ο χλμ.) μόλις την περασμένη εβδομάδα. Να σημειωθεί ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων των δύο ΣΕΑ, που περιλαμβάνονται στον αρχικό σχεδιασμό του έργου που αδειοδοτήθηκε το 2005, έχει σύμφωνα με την κοινοπραξία υποβληθεί στο υπουργείο Υποδομών προ διετίας, ωστόσο η διαδικασία έγκρισής της ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο.
Το ερώτημα, βέβαια, είναι... πότε επιτέλους θα σταματήσει η καταβολή αποζημιώσεων για τους παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητοδρόμους. Ειδικά για τον Ε65, μέχρι στιγμής ο παραχωρησιούχος έχει λάβει περί τα 115 εκατομμύρια ευρώ και η κατασκευαστική κοινοπραξία περί τα 111 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο ήταν 500 εκατ. ευρώ και η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (2013) ήταν 215 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν αρχαιολογικές εργασίες, απαλλοτριώσεις και έσοδα από διόδια (στο συγκεκριμένο έργο οι δύο σταθμοί στον Μαλιακό), το «τυφλό» οδικό τμήμα Ξυνιάδας-Τρικάλων έχει κοστίσει στο Δημόσιο και στην Ε.Ε. περίπου 1 δισ. ευρώ. Οσο για τη λειτουργία του; Σύμφωνα με την Κεντρική Οδό, απομένουν περίπου 2 χλμ. δρόμου, που βρίσκονται όμως σε αρχικό στάδιο (χωματουργικά), και εξαρτάται (και) από τον καιρό το πόσο γρήγορα θα ολοκληρωθούν. Το Δημόσιο πάντως πιέζει να δοθεί στη λειτουργία ο δρόμος μέχρι το τέλος του έτους (με την ημερομηνία να παίρνει παράταση από μήνα σε μήνα), φοβούμενο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα δείξει κατανόηση.
Για το νότιο τμήμα (Λαμία-Ξυνιάδα), προ ημερών το υπουργείο Υποδομών έστειλε στις Βρυξέλλες εκ νέου τον φάκελο με όσα στοιχεία ζήτησε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι, όπως αποκάλυψε η «Κ» στις 22 Οκτωβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αρκετές αντιρρήσεις για την απευθείας ανάθεση του έργου στην ίδια κοινοπραξία και το χρηματοοικονομικό μοντέλο λειτουργίας του νέου τμήματος, τις οποίες το υπουργείο Υποδομών ελπίζει να κάμψει. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημόσιο έχει μια κατ’ αρχήν θετική απάντηση της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος (Τρίκαλα- Εγνατία), όπου τα πράγματα είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο.
Πόσα ακόμα θα πληρώσουμε για τους ήδη χρυσοπληρωμένους και παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητοδρόμους ;;;
Σε νέο κύκλο αποζημιώσεων σύρεται το Δημόσιο για τους αυτοκινητοδρόμους, αυτή τη φορά για τον Ε65. Η κοινοπραξία που κατασκευάζει και θα διαχειριστεί το οδικό τμήμα Ξυνιάδας-Τρικάλων κατέθεσε νέα αιτήματα αποζημίωσης ύψους περί τα 40 εκατ. ευρώ, καθώς το Δημόσιο καθυστέρησε να αποδώσει την απαραίτητη γη ώστε να κατασκευαστεί η σύνδεση με το τοπικό οδικό δίκτυο. Το Δημόσιο πάντως πιέζει για την παράδοση του τμήματος έως το τέλος του έτους, με την ελπίδα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα κινήσει διαδικασία επιστροφής πόρων, αφού ο δρόμος έπρεπε να είχε δοθεί στην κυκλοφορία το αργότερο... τον περασμένο Μάρτιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο παραχωρησιούχος (κοινοπραξία Κεντρική Οδός) κατέθεσε τους προηγούμενους μήνες νέα αιτήματα αποζημίωσης. Οπως υποστηρίζει, η γη που χρειάζεται για την ολοκλήρωση του συνδετηρίου κλάδου (του κόμβου Ξυνιάδας με το τοπικό οδικό δίκτυο) παραδόθηκε από το Δημόσιο μόλις στο τέλος Ιουλίου.
Το ζήτημα των απαλλοτριώσεων δεν είναι το μόνο: χαρακτηριστικό είναι ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση για τον σταθμό διοδίων Σοφάδων δόθηκε τον Μάιο του 2016, και για τους δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινήτων του οδικού τμήματος (ΣΕΑ) στην Ξυνιάδα (42ο χλμ.) και τους Σοφάδες (69ο χλμ.) μόλις την περασμένη εβδομάδα. Να σημειωθεί ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων των δύο ΣΕΑ, που περιλαμβάνονται στον αρχικό σχεδιασμό του έργου που αδειοδοτήθηκε το 2005, έχει σύμφωνα με την κοινοπραξία υποβληθεί στο υπουργείο Υποδομών προ διετίας, ωστόσο η διαδικασία έγκρισής της ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο.
Το ερώτημα, βέβαια, είναι... πότε επιτέλους θα σταματήσει η καταβολή αποζημιώσεων για τους παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητοδρόμους. Ειδικά για τον Ε65, μέχρι στιγμής ο παραχωρησιούχος έχει λάβει περί τα 115 εκατομμύρια ευρώ και η κατασκευαστική κοινοπραξία περί τα 111 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο ήταν 500 εκατ. ευρώ και η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (2013) ήταν 215 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν αρχαιολογικές εργασίες, απαλλοτριώσεις και έσοδα από διόδια (στο συγκεκριμένο έργο οι δύο σταθμοί στον Μαλιακό), το «τυφλό» οδικό τμήμα Ξυνιάδας-Τρικάλων έχει κοστίσει στο Δημόσιο και στην Ε.Ε. περίπου 1 δισ. ευρώ. Οσο για τη λειτουργία του; Σύμφωνα με την Κεντρική Οδό, απομένουν περίπου 2 χλμ. δρόμου, που βρίσκονται όμως σε αρχικό στάδιο (χωματουργικά), και εξαρτάται (και) από τον καιρό το πόσο γρήγορα θα ολοκληρωθούν. Το Δημόσιο πάντως πιέζει να δοθεί στη λειτουργία ο δρόμος μέχρι το τέλος του έτους (με την ημερομηνία να παίρνει παράταση από μήνα σε μήνα), φοβούμενο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα δείξει κατανόηση.
Για το νότιο τμήμα (Λαμία-Ξυνιάδα), προ ημερών το υπουργείο Υποδομών έστειλε στις Βρυξέλλες εκ νέου τον φάκελο με όσα στοιχεία ζήτησε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. Υπενθυμίζεται ότι, όπως αποκάλυψε η «Κ» στις 22 Οκτωβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αρκετές αντιρρήσεις για την απευθείας ανάθεση του έργου στην ίδια κοινοπραξία και το χρηματοοικονομικό μοντέλο λειτουργίας του νέου τμήματος, τις οποίες το υπουργείο Υποδομών ελπίζει να κάμψει. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημόσιο έχει μια κατ’ αρχήν θετική απάντηση της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος (Τρίκαλα- Εγνατία), όπου τα πράγματα είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο.
πηγη: kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου