ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ ΘΑ ΕΚΔΟΘΕΙ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΕΙΠΕ Η ΥΠ.ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΙ ΤΟ ΠΟΤΕ ΑΚΡΙΒΩΣ...
Πέντε λόγοι που φρενάρουν τη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη προς τα Ταμεία.
Πέντε λόγοι που φρενάρουν τη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη προς τα Ταμεία.
Στον τρίτο μήνα μπήκαμε πλέον χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση του Υπουργείου Εργασίας όσον αφορά τους ακριβείς όρους και τις προϋποθέσεις για την ένταξη των επαγγελματιών στη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη έως 20.000 ευρώ στα ταμεία.
Eνστάσεις θεσμών, έλλειψη προετοιμασίας του ΕΦΚΑ, μη ενημερωμένα μητρώα, διαφωνίες Υπ. Εργασίας - ΥΠΟΙΚ και επιφυλάξεις στο Υπ. Εργασίας τρενάρουν τη σχετική διαδικασία, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Capital.gr.
Έτσι, ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού έχει "ανοίξει" στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) από τις 3 Αυγούστου, η αντίστοιχη πλατφόρμα στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) εκκρεμεί ακόμα, μαζί με τη σχετική υπουργική απόφαση.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά χθες η αρμόδια Υπουργός, Έφη Αχτσιόγλου, δήλωσε πως η εν λόγω απόφαση θα εκδοθεί τις επόμενες εβδομάδες, χωρίς να διευκρινίσει το πόσες θα είναι αυτές.
Υπηρεσιακά στελέχη του ίδιου Υπουργείου με τα οποία συνομίλησε το Capital.gr παραπέμπουν, μάλιστα, την έναρξη ισχύος της σχετικής ρύθμισης ακόμα και μετά το πέρας της γ’ αξιολόγησης του προγράμματος προσαρμογής, δηλαδή μετά το τέλος του τρέχοντος έτους, αν επαληθευθούν –βέβαια- τα αισιόδοξα σχετικά σενάρια.
Πέντε είναι οι βασικότεροι λόγοι για τους οποίους παραμένει κολλημένη η ενεργοποίηση της ρύθμισης των 120 δόσεων για χρέη προς τα ταμεία:
1) Οι ενστάσεις των θεσμών για το αν θα υπάρξει ρύθμιση για τα χρέη προς τα ταμεία μεταξύ 20.000 -50.000 ευρώ, όπως προτείνει η κυβέρνηση
Σε κάθε περίπτωση, η αντίθεση των δανειστών σε κάθε ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο είναι θεμελιακή και όχι πρόσκαιρη, ούτε επιμέρους. Και αυτό γιατί είναι δεκάδες εκείνες οι ρυθμίσεις που έχουν ήδη καταγράψει οι θεσμοί, προ και κατά τη διάρκεια των Μνημονίων. Επίσης γνωρίζουν καλά πως οι ρυθμίσεις δεν αντιμετωπίζουν στο ελάχιστο τη διεθνή εξαίρεση που εμφανίζεται στην Ελλάδα (προ και κατά τη διάρκεια των Μνημονίων), δηλαδή να χρωστάνε πολίτες και επιχειρηματίες τόσο μεγάλα ποσά στην εφορία και στα ταμεία.
2) Η ελλιπής τεχνική προετοιμασία του ΕΦΚΑ στο να εγκαταστήσει μία πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων σαν και εκείνη της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους
Ο ΕΦΚΑ δεν έχει προχωρήσει αποφασιστικά σε μία τέτοια πλατφόρμα, παρά την ύπαρξη "περπατημένης" από την ΕΓΔΙΧ, η οποία ήδη προσφέρει στο ασφαλιστικό υπερ-ταμείο της τεχνογνωσία και τη "βάση δεδομένων" της.
3) Η μη ολοκλήρωση της "επικοινωνίας" των μητρώων των αυτασφαλισμένων όπως αυτά είναι ενημερωμένα έως 31/12/2016 στα τέως ασφαλιστικά ταμεία τους (ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΟΓΑ) με τα μητρώα όπως αυτά είναι ενημερωμένα από την 1/1/2017 στον ΕΦΚΑ (στον οποίο είναι ενταγμένος ο ΟΑΕΕ, το ΕΤΑΑ,κλπ.).
Η ρύθμιση των 120 δόσεων αφορά χρέη που έχουν "γεννηθεί" έως 31/12/2016. Ωστόσο, δεν έχει ακόμα αυτοματοποιηθεί η ηλεκτρονική πρόσβαση του ΕΦΚΑ στις "καρτέλες" των επαγγελματιών στα τέως ταμεία, στις οποίες είναι καταγεγραμμένες οι καταβολές τους. Έτσι δεν είναι εύκολη η "ταυτοποίηση" των οφειλών με τον... οφειλέτη, μέσω μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
4) Οι διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ Υπουργείου Εργασίας και Υπουργείου Οικονομικών.
Ο νόμος προβλέπει πως η ρύθμιση των 120 δόσεων αφορά χρέη προς το δημόσιο, δηλαδή τόσο προς την εφορία, όσο και προς τα ταμεία. Στο παρελθόν οι ρυθμίσεις οφειλών προς το δημόσιο (πχ ρύθμιση 100 δόσεων) είχαν όμοια χαρακτηριστικά.
Αυτό, όμως, δεν θεωρείται πλέον δεδομένο, τουλάχιστον από πλευράς στελεχών ταμείων, καθώς όπως υποστηρίζουν η ρύθμιση για χρέη προς τα ταμεία πρέπει να είναι πιο ελαστική. Και αυτό γιατί είναι άλλη η "φύση" των μεν και άλλη των δε, ενώ έχει αλλάξει πλήρως από την 1/1/2017 ο τρόπος υπολογισμού των εισφορών των μη μισθωτών.
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τους όρους υπαγωγής στη ρύθμιση, εκτιμούν πως δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ακίνητη περιουσία για τον υπολογισμό του ύψους και του πλήθους των δόσεων, παρά μόνο το ύψος των εισοδημάτων και των καταθέσεων, αλλά και άλλων ρευστοποιήσιμων περιουσιακών στοιχείων, όπως ομόλογα, μετοχές. Επίσης, τα ίδια στελέχη υποστηρίζουν πως η μηνιαία δόση δεν πρέπει να ξεπερνά το 20% του 1/12 των εισοδημάτων και των καταθέσεων. Εξάλλου, τάσσονται υπέρ ενός ενιαίου κουρέματος 85% στις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα, ανεξάρτητα από το πλήθος των δόσεων.
5) Υπάρχουν διοικητικά στελέχη των ταμείων και του Υπ.Εργασίας που δεν "καίγονται" για την παροχή άλλης μίας δυνατότητας ρύθμισης οφειλών προς τα ταμεία.
Και μόνο η έναρξη της δημόσιας συζήτησης για μία νέα ρύθμιση οφειλών ενθαρρύνει τους συνήθεις κακοπληρωτές να μειώνουν τις τρέχουσες καταβολές τους, υποστηρίζουν οι πολέμιοι των ρυθμίσεων. Εξάλλου, σύμφωνα με τους ίδιους, τα έσοδα του ΕΦΚΑ από ασφαλιστικές εισφορές –ιδίως των μισθωτών – πάνε από το καλό στο καλύτερο, ενώ αποδίδουν αρκετά καλά οι υπάρχουσες ρυθμίσεις (πχ πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων). Συνεπώς δεν χρειάζεται να υπάρξει "βιασύνη" για άλλη μία ρύθμιση, αναφέρουν οι ίδιες πηγές στο Capital.gr.
Eνστάσεις θεσμών, έλλειψη προετοιμασίας του ΕΦΚΑ, μη ενημερωμένα μητρώα, διαφωνίες Υπ. Εργασίας - ΥΠΟΙΚ και επιφυλάξεις στο Υπ. Εργασίας τρενάρουν τη σχετική διαδικασία, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Capital.gr.
Έτσι, ενώ η ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού έχει "ανοίξει" στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) από τις 3 Αυγούστου, η αντίστοιχη πλατφόρμα στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) εκκρεμεί ακόμα, μαζί με τη σχετική υπουργική απόφαση.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά χθες η αρμόδια Υπουργός, Έφη Αχτσιόγλου, δήλωσε πως η εν λόγω απόφαση θα εκδοθεί τις επόμενες εβδομάδες, χωρίς να διευκρινίσει το πόσες θα είναι αυτές.
Υπηρεσιακά στελέχη του ίδιου Υπουργείου με τα οποία συνομίλησε το Capital.gr παραπέμπουν, μάλιστα, την έναρξη ισχύος της σχετικής ρύθμισης ακόμα και μετά το πέρας της γ’ αξιολόγησης του προγράμματος προσαρμογής, δηλαδή μετά το τέλος του τρέχοντος έτους, αν επαληθευθούν –βέβαια- τα αισιόδοξα σχετικά σενάρια.
Πέντε είναι οι βασικότεροι λόγοι για τους οποίους παραμένει κολλημένη η ενεργοποίηση της ρύθμισης των 120 δόσεων για χρέη προς τα ταμεία:
1) Οι ενστάσεις των θεσμών για το αν θα υπάρξει ρύθμιση για τα χρέη προς τα ταμεία μεταξύ 20.000 -50.000 ευρώ, όπως προτείνει η κυβέρνηση
Σε κάθε περίπτωση, η αντίθεση των δανειστών σε κάθε ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο είναι θεμελιακή και όχι πρόσκαιρη, ούτε επιμέρους. Και αυτό γιατί είναι δεκάδες εκείνες οι ρυθμίσεις που έχουν ήδη καταγράψει οι θεσμοί, προ και κατά τη διάρκεια των Μνημονίων. Επίσης γνωρίζουν καλά πως οι ρυθμίσεις δεν αντιμετωπίζουν στο ελάχιστο τη διεθνή εξαίρεση που εμφανίζεται στην Ελλάδα (προ και κατά τη διάρκεια των Μνημονίων), δηλαδή να χρωστάνε πολίτες και επιχειρηματίες τόσο μεγάλα ποσά στην εφορία και στα ταμεία.
2) Η ελλιπής τεχνική προετοιμασία του ΕΦΚΑ στο να εγκαταστήσει μία πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων σαν και εκείνη της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους
Ο ΕΦΚΑ δεν έχει προχωρήσει αποφασιστικά σε μία τέτοια πλατφόρμα, παρά την ύπαρξη "περπατημένης" από την ΕΓΔΙΧ, η οποία ήδη προσφέρει στο ασφαλιστικό υπερ-ταμείο της τεχνογνωσία και τη "βάση δεδομένων" της.
3) Η μη ολοκλήρωση της "επικοινωνίας" των μητρώων των αυτασφαλισμένων όπως αυτά είναι ενημερωμένα έως 31/12/2016 στα τέως ασφαλιστικά ταμεία τους (ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΟΓΑ) με τα μητρώα όπως αυτά είναι ενημερωμένα από την 1/1/2017 στον ΕΦΚΑ (στον οποίο είναι ενταγμένος ο ΟΑΕΕ, το ΕΤΑΑ,κλπ.).
Η ρύθμιση των 120 δόσεων αφορά χρέη που έχουν "γεννηθεί" έως 31/12/2016. Ωστόσο, δεν έχει ακόμα αυτοματοποιηθεί η ηλεκτρονική πρόσβαση του ΕΦΚΑ στις "καρτέλες" των επαγγελματιών στα τέως ταμεία, στις οποίες είναι καταγεγραμμένες οι καταβολές τους. Έτσι δεν είναι εύκολη η "ταυτοποίηση" των οφειλών με τον... οφειλέτη, μέσω μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
4) Οι διαφορετικές εκτιμήσεις μεταξύ Υπουργείου Εργασίας και Υπουργείου Οικονομικών.
Ο νόμος προβλέπει πως η ρύθμιση των 120 δόσεων αφορά χρέη προς το δημόσιο, δηλαδή τόσο προς την εφορία, όσο και προς τα ταμεία. Στο παρελθόν οι ρυθμίσεις οφειλών προς το δημόσιο (πχ ρύθμιση 100 δόσεων) είχαν όμοια χαρακτηριστικά.
Αυτό, όμως, δεν θεωρείται πλέον δεδομένο, τουλάχιστον από πλευράς στελεχών ταμείων, καθώς όπως υποστηρίζουν η ρύθμιση για χρέη προς τα ταμεία πρέπει να είναι πιο ελαστική. Και αυτό γιατί είναι άλλη η "φύση" των μεν και άλλη των δε, ενώ έχει αλλάξει πλήρως από την 1/1/2017 ο τρόπος υπολογισμού των εισφορών των μη μισθωτών.
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τους όρους υπαγωγής στη ρύθμιση, εκτιμούν πως δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ακίνητη περιουσία για τον υπολογισμό του ύψους και του πλήθους των δόσεων, παρά μόνο το ύψος των εισοδημάτων και των καταθέσεων, αλλά και άλλων ρευστοποιήσιμων περιουσιακών στοιχείων, όπως ομόλογα, μετοχές. Επίσης, τα ίδια στελέχη υποστηρίζουν πως η μηνιαία δόση δεν πρέπει να ξεπερνά το 20% του 1/12 των εισοδημάτων και των καταθέσεων. Εξάλλου, τάσσονται υπέρ ενός ενιαίου κουρέματος 85% στις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα, ανεξάρτητα από το πλήθος των δόσεων.
5) Υπάρχουν διοικητικά στελέχη των ταμείων και του Υπ.Εργασίας που δεν "καίγονται" για την παροχή άλλης μίας δυνατότητας ρύθμισης οφειλών προς τα ταμεία.
Και μόνο η έναρξη της δημόσιας συζήτησης για μία νέα ρύθμιση οφειλών ενθαρρύνει τους συνήθεις κακοπληρωτές να μειώνουν τις τρέχουσες καταβολές τους, υποστηρίζουν οι πολέμιοι των ρυθμίσεων. Εξάλλου, σύμφωνα με τους ίδιους, τα έσοδα του ΕΦΚΑ από ασφαλιστικές εισφορές –ιδίως των μισθωτών – πάνε από το καλό στο καλύτερο, ενώ αποδίδουν αρκετά καλά οι υπάρχουσες ρυθμίσεις (πχ πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων). Συνεπώς δεν χρειάζεται να υπάρξει "βιασύνη" για άλλη μία ρύθμιση, αναφέρουν οι ίδιες πηγές στο Capital.gr.
πηγη: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου