ΝΕΟΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ
Νέοι εξονυχιστικοί φορολογικοί έλεγχοι σε βάθος 12ετίας για φυσικά πρόσωπα που ήδη ελέγχθηκαν με λανθασμένο τρόπο για ποσά που έστειλαν στο εξωτερικό την περίοδο 2009-2011 και εντοπίζονται και στη λίστα-μαμούθ των 1,3 εκατομμυρίων καταθετών με συναλλαγές άνω των 300.000 ευρώ ή με εμβάσματα προς το εξωτερικό άνω των 100.000 ευρώ κατά την περίοδο 2000-2012 !!!
Τη διενέργεια νέων ελέγχων σε φορολογούμενους οι οποίοι περιλαμβάνονταν στη λίστα των φυσικών προσώπων που έστειλαν εμβάσματα μεγάλων χρηματικών ποσών στο εξωτερικό την περίοδο 2009-2011 και οι οποίοι έχουν ήδη ελεγχθεί με λανθασμένες διαδικασίες επαληθεύσεων προγραμματίζουν οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες που βρίσκονται υπό την εποπτεία των Οικονομικών Εισαγγελέων. Αφορμή για τη διενέργεια των νέων ελέγχων είναι ο εντοπισμός των ίδιων προσώπων και σε άλλη λίστα "υπόπτων" για φοροδιαφυγή για την οποία έχει δοθεί εισαγγελική παραγγελία διενέργειας ελέγχων.
Νέοι εξονυχιστικοί φορολογικοί έλεγχοι σε βάθος 12ετίας για φυσικά πρόσωπα που ήδη ελέγχθηκαν με λανθασμένο τρόπο για ποσά που έστειλαν στο εξωτερικό την περίοδο 2009-2011 και εντοπίζονται και στη λίστα-μαμούθ των 1,3 εκατομμυρίων καταθετών με συναλλαγές άνω των 300.000 ευρώ ή με εμβάσματα προς το εξωτερικό άνω των 100.000 ευρώ κατά την περίοδο 2000-2012 !!!
Σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν αποκαλύψει πρώτα τα «dikaiologitika.gr» από τις 16 Σεπτεμβρίου, πολλοί έλεγχοι των Ελεγκτικών Κέντρων, του Σ.Δ.Ο.Ε. και των Δ.Ο.Υ. σε υποθέσεις φορολογουμένων που απέστειλαν εμβάσματα μεγάλου ύψους προς το εξωτερικό κατά τα έτη 2009-2011, διενεργήθηκαν με λανθασμένο τρόπο και οδήγησαν σε καταλογισμούς υπέρογκων ποσών πρόσθετων φόρων εισοδήματος και προσαυξήσεων, οι οποίοι αμφισβητούνται ήδη από τους ελεγχθέντες, με βάσιμα επιχειρήματα, ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια. Το αποτέλεσμα είναι να θεωρείται πλέον πολύ πιθανό ότι, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, οι καταλογισμοί των φόρων και των προσαυξήσεων θα ακυρωθούν, τα βεβαιωθέντα ποσά θα διαγραφούν και τυχόν ήδη καταβληθέντα ποσά από τους φορολογούμενους θα απαιτηθεί να επιστραφούν από το Δημόσιο.
Ήδη μια σημαντική υπόθεση αυτής της κατηγορίας έλαβε μια τέτοια εξέλιξη. Πρόκειται για την περίπτωση του ελέγχου του τραγουδιστή Μιχάλη Χατζηγιάννη: το Κεντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π.) καταλόγισε στον γνωστό τραγουδιστή φόρους και πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ για εμβάσματα συνολικού ύψους 5,3 εκατ. ευρώ που αυτός έστειλε στην Κύπρο την διετία 2010-2011, θεωρώντας το ποσό αυτό κατά ένα μεγάλο μέρος του ως "αδήλωτο και αποκρυβέν εισόδημα". Όμως το Διοικητικό Εφετείο, στο οποίο προσέφυγε ο τραγουδιστής, απεφάνθη μετά από μία μακρόχρονη διαδικασία, ότι αδίκως του καταλογίστηκαν τα 4 εκατ. ευρώ και καλεί το Δημόσιο να του επιστρέψει ποσό 800.000 ευρώ που ήδη είχε καταβάλει ο κ. Χατζηγιάννης έναντι του συνολικού χρέους του!
Σύμφωνα με πληροφορίες, το στοιχείο το οποίο έκρινε την υπόθεση υπέρ του Μ. Χατζηγιάννη ήταν το γεγονός ότι ο έλεγχος χαρακτήρισε ως «μη δηλωθέν εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα» το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού ποσού των εμβασμάτων και θεώρησε ότι το «εισόδημα» αυτό αποκτήθηκε τα έτη κατά τα οποία εστάλησαν τα εμβάσματα στην Κύπρο, δηλαδή το 2010 και το 2011. Έτσι, ο έλεγχος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το «μη δηλωθέν εισόδημα» αποκτήθηκε (η «προσαύξηση περιουσίας» έλαβε χώρα) τα έτη 2010 και 2011 και δεν συμπεριελήφθη στις φορολογικές δηλώσεις που υπέβαλε ο τραγουδιστής τα έτη 2011 και 2012, αντίστοιχα.
Όμως σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τις οδηγίες που έχει δώσει το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών με εγκύκλιό του από το 2011 για τον τρόπο διενέργειας των ελέγχων στις υποθέσεις των εμβασμάτων (την υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1095/2011), αλλά και τα όσα έγιναν αποδεκτά από το Συμβούλιο της Επικρατείας στο οποίο είχε παραπεμφθεί η υπόθεση:
- «Η οποιαδήποτε προσαύξηση της περιουσίας φορολογείται στη χρήση που διαπιστώνεται από τον έλεγχο ότι επήλθε η προσαύξηση αυτής. Ο φορολογούμενος δύναται να αποδείξει ότι ο χρόνος αυτός είναι διάφορος από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο».
- «Το ποσό τραπεζικού λογαριασμού που τροφοδότησε έμβασμα και λογίζεται ως φορολογητέο εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα του δικαιούχου του λογαριασμού φορολογείται ως εισόδημα της διαχειριστικής περιόδου κατά την οποία προκύπτει ότι εισήχθη το ποσό αυτό στην περιουσία του δικαιούχου του λογαριασμού, η δε μεταφορά (με έμβασμα) χρηματικού ποσού από τραπεζικό λογαριασμό του φορολογούμενου σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό του ίδιου προσώπου δεν ενέχει προσαύξηση της περιουσίας του. Συνεπώς, κρίσιμος είναι, κατ' αρχήν, όχι ο χρόνος διενέργειας του εμβάσματος, με αφορμή το οποίο έγινε ο έλεγχος και διαπιστώθηκε η περιουσιακή προσαύξηση, αλλά είτε ο χρόνος της κατάθεσης του επίμαχου ποσού (ή, σε περίπτωση τμηματικής κατάθεσής του, ο χρόνος που κατατέθηκε καθένα από τα τμήματά του) στον τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου, μέσω του οποίου έγινε το έμβασμα, είτε ο προγενέστερος αυτού χρόνος κατά τον οποίο προκύπτει ότι επήλθε η αντίστοιχη προσαύξηση της περιουσίας του».
Βασιζόμενο στα παραπάνω, το Διοικητικό Εφετείο έκρινε ότι ο έλεγχος δεν έπρεπε να καταλογίσει το μεγαλύτερο μέρος των εμβασμάτων ως «μη δηλωθέν εισόδημα» των ετών 2010 και 2011, κατά τα οποία εστάλησαν τα εμβάσματα, αλλά θα έπρεπε να κάνει δεκτά τα όσα ανέφερε ο φορολογούμενος ότι τα ποσά των μετέπειτα εμβασμάτων είχαν αποκτηθεί από τον ίδιο σε προγενέστερα έτη (σε χρόνο διάφορο από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο).
Στην ουσία οι ελεγκτές θα έπρεπε να είχαν κάνει δεκτό ότι η προσαύξηση της περιουσίας του ελεγχόμενου με το ποσό των 5,3 εκατ. ευρώ δεν έγινε τα έτη 2010 και 2011 αλλά πολύ νωρίτερα ("σε χρόνο διάφορο από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο") και θα έπρεπε να είχαν επιδιώξει να προσδιορίσουν τυχόν μη δηλωθέντα ποσά σε προηγούμενα έτη, αν και εφόσον δεν ήταν πράγματι επαρκείς οι εξηγήσεις και τα δικαιολογητικά που προσκόμισε ο ελεγχόμενος. Πρόκειται, δηλαδή για περίπτωση λάθους στον χρόνο καταλογισμού των φόρων, το οποίο τίναξε στον αέρα τον έλεγχο κατά την εκδίκαση της υπόθεσης στο Διοικητικό Εφετείο.
Όπως ήδη αναφέραμε, υπάρχουν πολλοί έλεγχοι υποθέσεων εμβασμάτων των ετών 2009-2011, οι οποίοι έχουν γίνει με τον ίδιο λανθασμένο τρόπο. Στις περιπτώσεις αυτές, υπάρχει πλέον δεδικασμένο βάσει του οποίου οι φορολογούμενοι που έχουν κληθεί να καταβάλουν υπέρογκα ποσά φόρων και προστίμων μπορούν να δικαιωθούν, να απαλλαγούν από τα πολύ μεγάλα χρέη με τα οποία βαρύνονται αλλά και να απαιτήσουν την επιστροφή τυχόν χρημάτων που ήδη πλήρωσαν στο Δημόσιο.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες που διενήργησαν τους ελέγχους αυτούς στρέφονται πλέον προς τη διενέργεια νέων ελέγχων με αφορμή άλλες εισαγγελικές παραγγελίες για τα ίδια πρόσωπα. Συγκεκριμένα, πολλά φυσικά πρόσωπα που εντοπίστηκαν να έχουν αποστείλει εμβάσματα μεγάλου ύψους στο εξωτερικό κατά τα έτη 2009-2011 και έχουν ήδη ελεγχθεί περιλαμβάνονται και στην τεράστια "λίστα" των 65 CD με στοιχεία για 1.364.069 Έλληνες φορολογουμένους, οι οποίοι σε ένα τουλάχιστον από τα έτη της περιόδου 2000-2012 διαπιστώθηκε ότι πραγματοποίησαν συναλλαγές άνω των 300.000 ευρώ μέσω των τραπεζικών τους λογαριασμών ή έστειλαν εμβάσματα άνω των 100.000 ευρώ στο εξωτερικό. Σε εκτέλεση, λοιπόν, της εισαγγελικής παραγγελίας για τον έλεγχο όλων αυτών των υποθέσεων, τα πρόσωπα τα οποία ελέγχθηκαν με λανθασμένο τρόπο για τα εμβάσματα της περιόδου 2009-2011 θα ξαναελεγχθούν, αυτή τη φορά με ορθό τρόπο! Οι έλεγχοι θα γίνουν, πλέον, στις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών όχι μόνο κατά τα έτη 2009-2011 αλλά σε ολόκληρη την περίοδο 2000-2012, δηλαδή σε βάθος 12ετίας!
Η αρχή θα γίνει με τον τραγουδιστή Μ. Χατζηγιάννη, τα στοιχεία του οποίου περιλαμβάνονται και στη "λίστα" των 65 CD. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο τραγουδιστής θα ξαναελεγχθεί φορολογικά, αυτή τη φορά για όλες τις συναλλαγές που πραγματοποίησε μέσω των τραπεζικών του λογαριασμών την περίοδο 2000-2012! Στο πλαίσιο του ελέγχου αυτού θα κληθεί, ειδικότερα, να δικαιολογήσει όσα ποσά βρεθούν να έχουν πιστωθεί πρωτογενώς στους τραπεζικούς του λογαριασμούς από την 1η-1-2000 έως και την 8η-6-2012. Σε περίπτωση που δεν καταφέρει να δικαιολογήσει τα ποσά αυτά - με βάση τα αναγραφέντα στις φορολογικές δηλώσεις των οικονομικών ετών 2001-2013 εισοδήματά του καθώς και επικαλούμενος τυχόν άλλα νομίμως κτηθέντα την περίοδο 2000-2012 εισοδήματα τα οποία δεν ήταν υποχρεωμένος από το νόμο να συμπεριλάβει στις παραπάνω φορολογικές δηλώσεις - θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον φόρους εισοδήματος και προσαυξήσεις επί των πρόσθετων αδικαιολόγητων διαφορών φορολογητέου εισοδήματος που θα προκύψουν. Αν όμως καταφέρει να καλύψει τα ποσά αυτά, αποδεικνύοντας ότι προέρχονται από νομίμως κτηθέντα και φορολογηθέντα ή απαλλαχθέντα από το φόρο εισοδήματά του, τότε δεν θα κληθεί να πληρώσει κανέναν επιπλέον φόρο ούτε προσαύξηση.
πηγη: dikaiologitika.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου