ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 225 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ
Από μια κλωστή κρέμονται χιλιάδες ξενοδοχειακές μονάδες σε όλη τη χώρα με το 50% των δανείων του κλάδου να είναι στο «κόκκινο». Τα πωλητήρια πληθαίνουν μέρα με μέρα αν και οι αγοραπωλησίες παραμένουν λίγες, καθώς πολλές φορές παρατηρείται χάσμα μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών και πωλητών σε ότι αφορά το τίμημα !!!
Η PwC υπολογίζει ότι τουλάχιστον 225 ελληνικά ξενοδοχεία βρίσκονται προς πώληση αυτή την στιγμή αν και όπως τονίζουν μεσίτες στο insider.gr αυτά είναι μόνο τα επίσημα πωλητήρια καθώς χιλιάδες είναι οι ξενοδόχοι που κάνουν διερευνητικές κινήσεις για την πώληση των μονάδων τους.
Σημείο-κλειδί σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αποτελούν τα «κόκκινα δάνεια» και η πώληση τους σε ξένα funds που θα ξεκινήσει έναν γύρο αναγκαστικών πωλήσεων. «Υπάρχουν πολλά υπερχρεωμένα ξενοδοχεία που αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόνο και μόνο επειδή δεν “σκάνε” τα δάνεια τους», σημειώνει στο insider.gr μεσίτης που ειδικεύεται στην ξενοδοχειακή αγορά.
Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που έδωσε ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Θεόδωρος Μητράκος κατά τη διάρκεια ημερίδας για τα δάνεια επιχειρήσεων και τον τουρισμό. Από τα δάνεια ύψους 7,6 δισ. ευρώ που έχουν χορηγηθεί σε τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια) σε όλη τη χώρα το 20,2% έχει χαρακτηριστεί «αβέβαιης είσπραξης», το 10,6% είναι καταγγελμένα δάνεια και το 19% είναι δάνεια σε καθυστέρηση. Το 50,2% του συνόλου αποτελείται από ενήμερα δάνεια.
Το μέγεθος μετράει
Σύμφωνα με τον κ. Μητράκο το μεγαλύτερο μέρος των δανείων προς τα τουριστικά καταλύματα ξεπερνάει το 1 εκατ. ευρώ καθώς περίπου 1.400 επιχειρήσεις έχουν λάβει τέτοιου μεγέθους δάνεια. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις εμφανίζουν καλύτερη συμπεριφορά σε σχέση με τις μικρότερες μονάδες που έχουν έκθεση σε μικρότερο δανεισμό και αντιμετωπίζουν πιο συχνά προβλήματα και εμφανίζουν καθυστερήσεις στις πληρωμές των δόσεων.
Ο κατακερματισμός του κλάδου και η ύπαρξη πολλών μικρών μονάδων αποτελούν αρνητικούς παράγοντες και αναστέλλουν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με την έρευνα της PwC «Επενδυτικές στρατηγικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα» στην Ελλάδα υπάρχουν 9.745 ξενοδοχεία εκ των οποίων μόνο το 17% ανήκει στην κατηγορία τον 4 ή 5 αστέρων, ενώ μόνο 367 ξενοδοχεία έχουν πάνω από 300 κρεβάτια.
Το μεγαλύτερο τμήμα του χρέους του ξενοδοχειακού κλάδου (περίπου 4 δισ. από τα 5,8 δισ. ευρώ) είναι συγκεντρωμένο στις ομάδες «Zombie» και «Grey» όπου και υπάρχουν θέματα εξυπηρέτησης δανείων. Για την αναχρηματοδότηση του χρέους σε έναν εύλογο ορίζοντα, οι τράπεζες θα πρέπει να αναδιαρθρώσουν περίπου 2 δισ. ευρώ.
Αναδιαρθρώσεις και στρατηγικές ανάπτυξης
Οι τράπεζες πάντως θα επιδιώξουν ρύθμιση των δανείων. Κατά την ομιλία του ο υποδιοικητής της ΤτΕ ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου διατηρεί μόνο μία κύρια τραπεζική σχέση. Οι περιπτώσεις των επιχειρήσεων που έχουν μεγάλα ανοίγματα σε δύο ή περισσότερες τράπεζες είναι λίγες, γεγονός που διευκολύνει τη συμφωνία μεταξύ τράπεζας και επιχείρησης σε μία βιώσιμη ρύθμιση.
Η μελέτη της PwC περιλαμβάνει τρεις προτάσεις προς τις εταιρείες του ξενοδοχειακού κλάδου, προκειμένου να αυξήσουν την αξία τους:
Από μια κλωστή κρέμονται χιλιάδες ξενοδοχειακές μονάδες σε όλη τη χώρα με το 50% των δανείων του κλάδου να είναι στο «κόκκινο». Τα πωλητήρια πληθαίνουν μέρα με μέρα αν και οι αγοραπωλησίες παραμένουν λίγες, καθώς πολλές φορές παρατηρείται χάσμα μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών και πωλητών σε ότι αφορά το τίμημα !!!
Σημείο-κλειδί σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αποτελούν τα «κόκκινα δάνεια» και η πώληση τους σε ξένα funds που θα ξεκινήσει έναν γύρο αναγκαστικών πωλήσεων. «Υπάρχουν πολλά υπερχρεωμένα ξενοδοχεία που αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόνο και μόνο επειδή δεν “σκάνε” τα δάνεια τους», σημειώνει στο insider.gr μεσίτης που ειδικεύεται στην ξενοδοχειακή αγορά.
Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που έδωσε ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Θεόδωρος Μητράκος κατά τη διάρκεια ημερίδας για τα δάνεια επιχειρήσεων και τον τουρισμό. Από τα δάνεια ύψους 7,6 δισ. ευρώ που έχουν χορηγηθεί σε τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια) σε όλη τη χώρα το 20,2% έχει χαρακτηριστεί «αβέβαιης είσπραξης», το 10,6% είναι καταγγελμένα δάνεια και το 19% είναι δάνεια σε καθυστέρηση. Το 50,2% του συνόλου αποτελείται από ενήμερα δάνεια.
Το μέγεθος μετράει
Σύμφωνα με τον κ. Μητράκο το μεγαλύτερο μέρος των δανείων προς τα τουριστικά καταλύματα ξεπερνάει το 1 εκατ. ευρώ καθώς περίπου 1.400 επιχειρήσεις έχουν λάβει τέτοιου μεγέθους δάνεια. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις εμφανίζουν καλύτερη συμπεριφορά σε σχέση με τις μικρότερες μονάδες που έχουν έκθεση σε μικρότερο δανεισμό και αντιμετωπίζουν πιο συχνά προβλήματα και εμφανίζουν καθυστερήσεις στις πληρωμές των δόσεων.
Ο κατακερματισμός του κλάδου και η ύπαρξη πολλών μικρών μονάδων αποτελούν αρνητικούς παράγοντες και αναστέλλουν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με την έρευνα της PwC «Επενδυτικές στρατηγικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα» στην Ελλάδα υπάρχουν 9.745 ξενοδοχεία εκ των οποίων μόνο το 17% ανήκει στην κατηγορία τον 4 ή 5 αστέρων, ενώ μόνο 367 ξενοδοχεία έχουν πάνω από 300 κρεβάτια.
Το μεγαλύτερο τμήμα του χρέους του ξενοδοχειακού κλάδου (περίπου 4 δισ. από τα 5,8 δισ. ευρώ) είναι συγκεντρωμένο στις ομάδες «Zombie» και «Grey» όπου και υπάρχουν θέματα εξυπηρέτησης δανείων. Για την αναχρηματοδότηση του χρέους σε έναν εύλογο ορίζοντα, οι τράπεζες θα πρέπει να αναδιαρθρώσουν περίπου 2 δισ. ευρώ.
Αναδιαρθρώσεις και στρατηγικές ανάπτυξης
Οι τράπεζες πάντως θα επιδιώξουν ρύθμιση των δανείων. Κατά την ομιλία του ο υποδιοικητής της ΤτΕ ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου διατηρεί μόνο μία κύρια τραπεζική σχέση. Οι περιπτώσεις των επιχειρήσεων που έχουν μεγάλα ανοίγματα σε δύο ή περισσότερες τράπεζες είναι λίγες, γεγονός που διευκολύνει τη συμφωνία μεταξύ τράπεζας και επιχείρησης σε μία βιώσιμη ρύθμιση.
Η μελέτη της PwC περιλαμβάνει τρεις προτάσεις προς τις εταιρείες του ξενοδοχειακού κλάδου, προκειμένου να αυξήσουν την αξία τους:
- Επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων στους κύριους προορισμούς όπου υπάρχουν αναξιοποίητοι συντελεστές δόμησης. Η εφαρμογή μίας τέτοιας μικρού χρονικού ορίζοντα στρατηγικής θα μπορούσε να αυξήσει την αξία των ξενοδοχείων έως 70%.
- Αναβάθμιση ξενοδοχείων στην επόμενη κατηγορία (από 3 σε 4 αστέρια ή από 4 σε 5 αστέρια). Η στρατηγική αναβάθμισης θα μπορούσε να αυξήσει την αξία αυτών των μονάδων κατά 60%.
- Ανάπτυξη δευτερευόντων προορισμών με την εξαγορά αριθμού ξενοδοχείων σε ένα τέτοιο προορισμό, στρατηγική που θα μπορούσε να επιφέρει αύξηση αξίας έως 270%.
πηγη: insider.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου