ΑΥΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ 3+1 ΠΑΓΙΔΕΣ ΤΩΝ 100 ΔΟΣΕΩΝ
Αναλυτικά οι μεταβολές που επέρχονται στις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών με τις διατάξεις του νέου νόμου 4336/2015 !!!Θέμα χρόνου μπορεί να θεωρείται πλέον να χάσουν τις 100 δόσεις που ήδη συμφώνησαν και πληρώνουν εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι, ενώ σφίγγει και άλλο η ρύθμιση για όσους δεν πρόλαβαν ακόμη να ενταχθούν σε αυτήν.
Μετά τις ανατροπές που επήλθαν με το τρίτο μνημόνιο (Ν. 4336/2015), η ρύθμιση των 100 δόσεων γίνεται ασανσέρ, αλλά στα μέτρα που θέλει η Εφορία, αφού το υπουργείο Οικονομικών κατά το δοκούν θα μειώνει τον αριθμό των συμφωνημένων δόσεων συνεχώς τα επόμενα 2-8 χρόνια που μπορεί να διαρκεί ο διακανονισμός.
Το μέτρο αυτό αναμένεται να ενεργοποιηθεί τον Νοέμβριο και τότε θα τινάξει στον αέρα τον οικογενειακό -και όχι μόνο- προϋπολογισμό του κάθε οφειλέτη, που θα δει ξαφνικά ότι η Εφορία διαμορφώνει από μόνη της νέα δεδομένα για... λογαριασμό του.
Αναλυτικά οι μεταβολές που επέρχονται στις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών με τις διατάξεις του νέου νόμου 4336/2015 προβλέπουν:
1 Λιγοστεύουν οι 100 δόσεις: Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, τρεις στους πέντε οφειλέτες της Εφορίας (οι 247.799 από τους συνολικά 868.144) επέλεξαν να υπαχθούν σε ένα πακέτο 91-100 δόσεων για να αποπληρώσουν τα χρέη τους.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία (περίπου 240.000 εξ αυτών) αποπληρώνουν χρέη κάτω από 100.000 ευρώ, δηλαδή πληρώνουν δόσεις της τάξης των 20-1.000 ευρώ τον μήνα.
Τώρα αυτό αλλάζει. Μέσα στον Οκτώβριο πλέον η Εφορία θα ελέγξει και θα υπολογίσει και πάλι ποιοι μπορούν -κατά τη γνώμη της- να πληρώνουν περισσότερα για να ξοφλήσουν με λιγότερες από τις 100 δόσεις που συμφώνησαν. Το ίδιο θα γίνει όμως και με όσους έχουν εξασφαλίσει πάνω από 30 ή 50 δόσεις.
Τα κριτήρια που θα συνυπολογίσει η Εφορία θα είναι το δηλωθέν πραγματικό εισόδημα (όχι το φορολογητέο με τα τεκμήρια) από κάθε προέλευση: μισθούς, ενοίκια, μερίσματα από μετοχές, τοκομερίδια ομολόγων κ.λπ.
Αυτομάτως θα επιλέγονται όσοι έχουν εισόδημα διπλάσιο τουλάχιστον από τη βασική οφειλή που ρύθμισαν.
Για παράδειγμα:
Αν κάποιος χρωστάει 15.000 ευρώ (12.000 ευρώ βασική οφειλή και 3.000 τόκοι και προσαυξήσεις) αλλά το 2014 είχε εισόδημα 24.000 ευρώ και άνω, θα δεχτεί την κλήση της Εφορίας για να υπογράψει ρύθμιση με 30-50 δόσεις. Το τελικό ποσό των δόσεων σχεδιάζεται να εξαρτηθεί τόσο από την περιουσιακή του κατάσταση (δήλωση Ε9) όσο και από την οικογενειακή (άγαμος, έγγαμος, πολύτεκνος). Ολα αυτά τα στοιχεία θα μπουν στο μίξερ της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων που θα επαναϋπολογίσει τις δόσεις.
Αν είχε μικρότερο εισόδημα (π.χ. 20.000 ευρώ), πιθανότατα να μην επιλεγεί για αναδιευθέτηση της ρύθμισης που ήδη έχει και να γλιτώσει.
Του χρόνου όμως, το 2016, η Εφορία θα τον ελέγξει εκ νέου για τα φετινά εισοδήματά του, μήπως και υπερέβησαν το 50% της βασικής οφειλής που θα έχει απομείνει τότε. Και αυτό θα γίνεται κάθε χρόνο, ώστε η Εφορία να μπορεί να μειώνει και να ξαναμειώνει τον αριθμό των δόσεων.
Στο σύστημα αυτό ο οφειλέτης δεν θα έχει περιθώρια να ζητήσει περισσότερες δόσεις, ούτε καν ακόμα και αν ο έλεγχος της ΓΓΠΣ δείξει ότι τις χρονιές μετά το 2014 είχε μικρότερο εισόδημα, πέφτοντας κάτω και από το 50% της βασικής οφειλής του!
Για την ακρίβεια, στα χρόνια που θα διαρκεί η ρύθμιση, κάθε οφειλέτης θα έχει μία φορά και μόνο τη δυνατότητα να επικαλεστεί επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης για να μπορέσει να ζητήσει αύξηση του αριθμού των δόσεων που πλήρωνε.
Ακόμα δηλαδή και αν μείνει άνεργος, ο αριθμός των δόσεων θα έχει κλειδώσει και δεν θα μειώνεται.
Μοναδική ελπίδα τότε για τον οφειλέτη, αν δεν έχει άλλο εισόδημα και λοιπά περιουσιακά στοιχεία, θα είναι η προσφυγή στη νέου τύπου ρύθμιση Κατσέλη που θα καλύπτει και τις οφειλές στο Δημόσιο. Ενδεχομένως έτσι μόνο ίσως μπορέσει (αν αποδείξει την οικονομική του αδυναμία) να πετύχει είτε διαγραφή χρέους, είτε ποσό δόσης κάτω και από τα 20 ευρώ που είναι το ελάχιστο μηνιαίο όριο.
2 Πιο τσουχτερές δόσεις: Το ποσό των δόσεων που πληρώνει κάποιος μπορεί από Οκτώβριο ή Νοέμβριο τελικά να διπλασιαστεί, όχι μόνο επειδή λιγοστεύει ο αριθμός των δόσεων (π.χ. 50 αντί 100) αλλά και γιατί θα ισχύσει νέο καθεστώς και για τα επιτόκια που επιβαρύνουν τα ανεξόφλητα χρέη στο Δημόσιο.
Στο εξής αυξάνεται το επιτόκιο της ρύθμισης των 100 δόσεων από 3% σε πάνω από 5% (παρεμβατικό επιτόκιο ΕΚΤ + 5 εκατοστιαίες μονάδες ετησίως!
Με το αυξημένο επιτόκιο επιδιώκεται να σπεύσουν περισσότεροι να πληρώσουν γρηγορότερα τις οφειλές, εφόσον έχουν τα χρήματα, για να μην επιβαρύνονται με τόκους.
Για τους μικροοφειλέτες όμως, βασικές συνολικές οφειλές μέχρι 5.000 ευρώ που υπάγονται σε πρόγραμμα ρύθμισης του παρόντος δεν θα επιβαρύνονται με προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Αλλά αυτό θα ισχύει μόνο αν συντρέχουν σωρευτικά και οι τρεις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Ο οφειλέτης να είναι φυσικό πρόσωπο που δεν ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα.
β. Η ακίνητη περιουσία του, όπως προκύπτει από τη δήλωση περιουσιακής κατάστασης (Ε9), να είναι αντικειμενικής αξίας μέχρι 150.000 ευρώ.
γ. Η υπαγόμενη στη ρύθμιση βασική οφειλή να υπερβαίνει το 50% του δηλωθέντος ετήσιου εισοδήματος του οφειλέτη.
Τα νέα επιτόκια θα ισχύσουν μετά τις 15/10/2015.
3 Χάνονται ευκολότερα οι ρυθμίσεις: Το μεγάλο όπλο της Εφορίας για να αναγκάσει τον οφειλέτη να δεχτεί τη μονομερή μεταβολή των δόσεων που θα αποφασίσει είναι, πλέον, ότι αν απορρίψει την προσφορά που του κάνει το υπουργείο Οικονομικών, επέρχεται πλήρης απώλεια της ρύθμισης και κινδυνεύει έτσι να χάσει τα πάντα.
Ούτως ή άλλως, με τα νέα δεδομένα, η ρύθμιση χάνεται όταν ο οφειλέτης δεν πληρώσει ή αφήσει εκτός ρύθμισης τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, είτε ατομικές είτε για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής, εντός 3 μηνών από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους. Δηλαδή αν δεν αποδεχτεί τη νέα ρύθμιση έως τον Ιανουάριο το αργότερο, θα υποστεί τις συνέπειες της άρνησής του.
Συνέπεια της απώλειας της ρύθμισης φυσικά είναι η υποχρεωτική άμεση «μια και έξω» αποπληρωμή του συνόλου της οφειλής που απομένει, με άμεση επιδίωξη της είσπραξής της και με όλα τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία μέτρα (κατασχέσεις κ.λπ.).
Για τον σκοπό αυτό, το υπουργείο Οικονομικών θα προμηθευτεί και ηλεκτρονικό σύστημα αυτόματης αναζήτησης και ελέγχου των τραπεζικών καταθέσεων των οφειλετών.
4) Με τις νέες διατάξεις, για όποιον υπαχθεί στο εξής σε ρύθμιση χρεών θα πρέπει και να… αυτοκαταγγελθεί, αποκαλύπτοντας στην Εφορία όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, ώστε να τα γνωρίζει εκ των προτέρων αν χρειαστεί να τα κατάσχει.
Από την υποχρέωση αυτή πάντως έχουν απαλλαγεί όσοι έκαναν το τελευταίο πεντάμηνο τη ρύθμιση και δεν διαφαίνεται ότι μπορεί να τους ζητηθεί να δώσουν αναδρομικά τέτοια στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών.
Κατασχέσεις-εξπρές με ...αυτοκαταγγελίες
Με τις νέες διατάξεις, για όποιον υπαχθεί στο εξής σε ρύθμιση χρεών θα πρέπει και να… αυτοκαταγγελθεί, αποκαλύπτοντας στην Εφορία όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, ώστε να τα γνωρίζει εκ των προτέρων αν χρειαστεί να τα κατάσχει.
Από την υποχρέωση αυτή πάντως έχουν απαλλαγεί όσοι έκαναν το τελευταίο πεντάμηνο τη ρύθμιση και δεν διαφαίνεται ότι μπορεί να τους ζητηθεί να δώσουν αναδρομικά τέτοια στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία (περίπου 240.000 εξ αυτών) αποπληρώνουν χρέη κάτω από 100.000 ευρώ, δηλαδή πληρώνουν δόσεις της τάξης των 20-1.000 ευρώ τον μήνα.
Τώρα αυτό αλλάζει. Μέσα στον Οκτώβριο πλέον η Εφορία θα ελέγξει και θα υπολογίσει και πάλι ποιοι μπορούν -κατά τη γνώμη της- να πληρώνουν περισσότερα για να ξοφλήσουν με λιγότερες από τις 100 δόσεις που συμφώνησαν. Το ίδιο θα γίνει όμως και με όσους έχουν εξασφαλίσει πάνω από 30 ή 50 δόσεις.
Τα κριτήρια που θα συνυπολογίσει η Εφορία θα είναι το δηλωθέν πραγματικό εισόδημα (όχι το φορολογητέο με τα τεκμήρια) από κάθε προέλευση: μισθούς, ενοίκια, μερίσματα από μετοχές, τοκομερίδια ομολόγων κ.λπ.
Αυτομάτως θα επιλέγονται όσοι έχουν εισόδημα διπλάσιο τουλάχιστον από τη βασική οφειλή που ρύθμισαν.
Για παράδειγμα:
Αν κάποιος χρωστάει 15.000 ευρώ (12.000 ευρώ βασική οφειλή και 3.000 τόκοι και προσαυξήσεις) αλλά το 2014 είχε εισόδημα 24.000 ευρώ και άνω, θα δεχτεί την κλήση της Εφορίας για να υπογράψει ρύθμιση με 30-50 δόσεις. Το τελικό ποσό των δόσεων σχεδιάζεται να εξαρτηθεί τόσο από την περιουσιακή του κατάσταση (δήλωση Ε9) όσο και από την οικογενειακή (άγαμος, έγγαμος, πολύτεκνος). Ολα αυτά τα στοιχεία θα μπουν στο μίξερ της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων που θα επαναϋπολογίσει τις δόσεις.
Αν είχε μικρότερο εισόδημα (π.χ. 20.000 ευρώ), πιθανότατα να μην επιλεγεί για αναδιευθέτηση της ρύθμισης που ήδη έχει και να γλιτώσει.
Του χρόνου όμως, το 2016, η Εφορία θα τον ελέγξει εκ νέου για τα φετινά εισοδήματά του, μήπως και υπερέβησαν το 50% της βασικής οφειλής που θα έχει απομείνει τότε. Και αυτό θα γίνεται κάθε χρόνο, ώστε η Εφορία να μπορεί να μειώνει και να ξαναμειώνει τον αριθμό των δόσεων.
Στο σύστημα αυτό ο οφειλέτης δεν θα έχει περιθώρια να ζητήσει περισσότερες δόσεις, ούτε καν ακόμα και αν ο έλεγχος της ΓΓΠΣ δείξει ότι τις χρονιές μετά το 2014 είχε μικρότερο εισόδημα, πέφτοντας κάτω και από το 50% της βασικής οφειλής του!
Για την ακρίβεια, στα χρόνια που θα διαρκεί η ρύθμιση, κάθε οφειλέτης θα έχει μία φορά και μόνο τη δυνατότητα να επικαλεστεί επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης για να μπορέσει να ζητήσει αύξηση του αριθμού των δόσεων που πλήρωνε.
Ακόμα δηλαδή και αν μείνει άνεργος, ο αριθμός των δόσεων θα έχει κλειδώσει και δεν θα μειώνεται.
Μοναδική ελπίδα τότε για τον οφειλέτη, αν δεν έχει άλλο εισόδημα και λοιπά περιουσιακά στοιχεία, θα είναι η προσφυγή στη νέου τύπου ρύθμιση Κατσέλη που θα καλύπτει και τις οφειλές στο Δημόσιο. Ενδεχομένως έτσι μόνο ίσως μπορέσει (αν αποδείξει την οικονομική του αδυναμία) να πετύχει είτε διαγραφή χρέους, είτε ποσό δόσης κάτω και από τα 20 ευρώ που είναι το ελάχιστο μηνιαίο όριο.
2 Πιο τσουχτερές δόσεις: Το ποσό των δόσεων που πληρώνει κάποιος μπορεί από Οκτώβριο ή Νοέμβριο τελικά να διπλασιαστεί, όχι μόνο επειδή λιγοστεύει ο αριθμός των δόσεων (π.χ. 50 αντί 100) αλλά και γιατί θα ισχύσει νέο καθεστώς και για τα επιτόκια που επιβαρύνουν τα ανεξόφλητα χρέη στο Δημόσιο.
Στο εξής αυξάνεται το επιτόκιο της ρύθμισης των 100 δόσεων από 3% σε πάνω από 5% (παρεμβατικό επιτόκιο ΕΚΤ + 5 εκατοστιαίες μονάδες ετησίως!
Με το αυξημένο επιτόκιο επιδιώκεται να σπεύσουν περισσότεροι να πληρώσουν γρηγορότερα τις οφειλές, εφόσον έχουν τα χρήματα, για να μην επιβαρύνονται με τόκους.
Για τους μικροοφειλέτες όμως, βασικές συνολικές οφειλές μέχρι 5.000 ευρώ που υπάγονται σε πρόγραμμα ρύθμισης του παρόντος δεν θα επιβαρύνονται με προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Αλλά αυτό θα ισχύει μόνο αν συντρέχουν σωρευτικά και οι τρεις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Ο οφειλέτης να είναι φυσικό πρόσωπο που δεν ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα.
β. Η ακίνητη περιουσία του, όπως προκύπτει από τη δήλωση περιουσιακής κατάστασης (Ε9), να είναι αντικειμενικής αξίας μέχρι 150.000 ευρώ.
γ. Η υπαγόμενη στη ρύθμιση βασική οφειλή να υπερβαίνει το 50% του δηλωθέντος ετήσιου εισοδήματος του οφειλέτη.
Τα νέα επιτόκια θα ισχύσουν μετά τις 15/10/2015.
3 Χάνονται ευκολότερα οι ρυθμίσεις: Το μεγάλο όπλο της Εφορίας για να αναγκάσει τον οφειλέτη να δεχτεί τη μονομερή μεταβολή των δόσεων που θα αποφασίσει είναι, πλέον, ότι αν απορρίψει την προσφορά που του κάνει το υπουργείο Οικονομικών, επέρχεται πλήρης απώλεια της ρύθμισης και κινδυνεύει έτσι να χάσει τα πάντα.
Ούτως ή άλλως, με τα νέα δεδομένα, η ρύθμιση χάνεται όταν ο οφειλέτης δεν πληρώσει ή αφήσει εκτός ρύθμισης τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, είτε ατομικές είτε για τις οποίες έχει ευθύνη καταβολής, εντός 3 μηνών από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους. Δηλαδή αν δεν αποδεχτεί τη νέα ρύθμιση έως τον Ιανουάριο το αργότερο, θα υποστεί τις συνέπειες της άρνησής του.
Συνέπεια της απώλειας της ρύθμισης φυσικά είναι η υποχρεωτική άμεση «μια και έξω» αποπληρωμή του συνόλου της οφειλής που απομένει, με άμεση επιδίωξη της είσπραξής της και με όλα τα προβλεπόμενα από τη νομοθεσία μέτρα (κατασχέσεις κ.λπ.).
Για τον σκοπό αυτό, το υπουργείο Οικονομικών θα προμηθευτεί και ηλεκτρονικό σύστημα αυτόματης αναζήτησης και ελέγχου των τραπεζικών καταθέσεων των οφειλετών.
4) Με τις νέες διατάξεις, για όποιον υπαχθεί στο εξής σε ρύθμιση χρεών θα πρέπει και να… αυτοκαταγγελθεί, αποκαλύπτοντας στην Εφορία όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, ώστε να τα γνωρίζει εκ των προτέρων αν χρειαστεί να τα κατάσχει.
Από την υποχρέωση αυτή πάντως έχουν απαλλαγεί όσοι έκαναν το τελευταίο πεντάμηνο τη ρύθμιση και δεν διαφαίνεται ότι μπορεί να τους ζητηθεί να δώσουν αναδρομικά τέτοια στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών.
Κατασχέσεις-εξπρές με ...αυτοκαταγγελίες
Με τις νέες διατάξεις, για όποιον υπαχθεί στο εξής σε ρύθμιση χρεών θα πρέπει και να… αυτοκαταγγελθεί, αποκαλύπτοντας στην Εφορία όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, ώστε να τα γνωρίζει εκ των προτέρων αν χρειαστεί να τα κατάσχει.
Από την υποχρέωση αυτή πάντως έχουν απαλλαγεί όσοι έκαναν το τελευταίο πεντάμηνο τη ρύθμιση και δεν διαφαίνεται ότι μπορεί να τους ζητηθεί να δώσουν αναδρομικά τέτοια στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών.
ΠΗΓΗ
http://www.forologikanea.gr/index.php?module=news&func=display&sid=+11267&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου