Θα τα ξαναμοιράσει στους γνωστούς διαπλεκόμενους που παίρνουν δισεκατομμύρια χωρίς να δημιουργούν καμία νέα θέση εργασίας ;;;
Σήμερα τελειώνει ένας μαραθώνιος αποστολής στις Βρυξέλλες των 20 Επιχειρησιακών Προγραμμάτων υπουργείων αλλά και περιφερειών για το νέο ΕΣΠΑ που θα μοιράσει επιδοτήσεις 19,7 δισ. ευρώ έως το 2020 (σημ 26 δισ. ευρώ μαζί με την εθνική συμμετοχή αν δεν αλλάξουν οι όροι της ΕΕ). Υπό πολύ αυστηρούς όρους υποβολής, μέσω κοινών σε όλα τα κράτη πληροφοριακών συστημάτων, αλλά και συμβατότητας δικαιούχων και έργων, ουσιαστικά επιλέχθηκαν οι άξονες και τα μέτρα που θα χρηματοδοτηθούν τα επόμενα χρόνια.
Το κεντρικό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ -πουείχε παρουσιάσει το Capital.gr- εγκρίθηκε επισήμως παραμονές εκλογών και προβλέπει ότι η Ελλάδα θα ανακτήσει τα 40 δισ. ευρώ του «χαμένου» λόγω κρίσης ΑΕΠ έως το 2020.
Ωστόσο, αρμόδια στελέχη εξηγούν ότι η υποβολή είναι μόνο μία από τις πολλές εκκρεμότητες του ΕΣΠΑ που πρέπει να «τρέξουν» άμεσα για να στηριχθεί η αγορά και η οικονομία. Και τα 20 προγράμματα επισήμως θα εγκριθούν τον Σεπτέμβριο, αλλά η Ελλάδα είχε ζητήσει προεγκρίσεις κάποιων δράσεων από αυτά, για να έρθει άμεσα χρήμα στην αγορά (σημ. ο προϋπολογισμός προβλέπει για φέτος 650 εκατ. ευρώ δαπάνη για το νέο ΕΣΠΑ).
Προς το παρόν όμως δεν υπάρχει απάντηση στο ελληνικό αίτημα για προχρηματοδότηση προγραμμάτων το οποίο αποτελεί μάλιστα και επίσημηπρωθυπουργική δέσμευση.
Οι δράσεις που επιθυμητό είναι να ξεκινήσουν άμεσα είναι το νέο Εξοικονομώ Κατ΄ Οίκον, Επιταγές πρόσληψης νέων ανέργων, Απασχόληση ανέργων σε δράσεις κοινωφελούς εργασίας, Υποστήριξη ανέργων για δημιουργία επιχειρήσεων, Δράσεις απασχόλησης - κατάρτισης νέων, Ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων και Αντιμετώπιση της φτώχειας.
Αιρεσιμότητες
Το μεγαλύτερο όμως ζήτημα για το νέο ΕΣΠΑ, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι οι νέοι πολύ αυστηροί κανόνες που ονομάζονται «Αιρεσιμότητες» και θα αποτελούν τα επόμενα χρόνια τον εφιάλτη των δημοσίων αρχών. Ο λόγος για μία τεράστια λίστα 137 σελίδων με όρους (την οποία είχε παρουσιάσει η εφημερίδα «Κεφάλαιο» στις 3 Μαΐου) που πλέον θα καθορίζουν την διανομή των κονδυλίων.
Περιλαμβάνουν απαιτήσεις για μεταρρυθμίσεις (από νέα τιμολογιακή πολιτική για το νερό σε όλη την Ελλάδα, στρατηγικά σχέδια που δεν έχουν γίνει για την καινοτομία, τις μεταφορές, την καταπολέμηση της ανεργίας και της φτώχειας, έως πολύ εξειδικευμένες δράσεις όπως η κεντρική παρακολούθηση του παρουσιολογίου μαθητών - σπουδαστών για να μειωθεί η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου), αλλά και δημοσιονομικές απαιτήσεις εφαρμογής των συστάσεων της ΕΕ, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν έως και σε αναστολή πληρωμών.
Οι «αιρεσιμότητες» αυτές δίνουν τέλος σε «εύκολες» επιδοτήσεις εταιρειών αλλά και δήμων, υπουργείων –π.χ. μέσω μικρών οδικών και άλλων έργων– και βάζουν πολύ υψηλά τον πήχη για την ελληνική δημόσια διοίκηση. Ουσιαστικά, όλο το δημόσιο, πρέπει να τρέξει έναν... Μαραθώνιο 3ετίας, αν δεν θέλει να κινδυνεύσει η χώρα, ακόμη και με πάγωμα κονδυλίων.
Χαμηλή συγχρηματοδότηση ΕΕ
Ένα άλλο ζήτημα είναι η χαμηλότερη πλέον συγχρηματοδότηση από τα κοινοτικά ταμεία, η οποία –σύμφωνα με κοινοτικές πηγές– μπορεί να ανατραπεί μόνο μετά από διαπραγμάτευση και ελληνικό αίτημα και προς το παρόν θέτει δημοσιονομικό ζήτημα. Ενώ στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ φτάνει μετά από ειδικά έγκριση λίγω κρίσης στο 95% η συνδρομή της ΕΕ επί του συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού, στο νέο ΕΣΠΑ περιορίζεται σε 50% για το Ν. Αιγαίο, 60% για την Στερεά Ελλάδα και 80% για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.
Και όλα αυτά, όταν ήδη το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει για το 2015 την περικοπή –ξανά– του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή του χρηματοδοτικού κονδυλίου για κοινοτικά και αμιγώς εθνικά έργα κατά 400 εκατ. ευρώ.
Υπάρχει και το θέμα των μεγάλων έργων που πρέπει να επιταχυνθούν, όπως και των εργαλείων δανείων προς μικρομεσαίους που δίδονται μεν ταχύτερα αλλά όχι όπως περίμενε η κυβέρνηση. Παράλληλα τρέχει και το θέμα του ελληνικού αναπτυξιακού ταμείου, ενώ ένα άλλο ζήτημα είναι και το οριστικό κλείσιμο του ΚΠΣ 2000- 2006.
Πηγή:www.capital.gr
Σήμερα τελειώνει ένας μαραθώνιος αποστολής στις Βρυξέλλες των 20 Επιχειρησιακών Προγραμμάτων υπουργείων αλλά και περιφερειών για το νέο ΕΣΠΑ που θα μοιράσει επιδοτήσεις 19,7 δισ. ευρώ έως το 2020 (σημ 26 δισ. ευρώ μαζί με την εθνική συμμετοχή αν δεν αλλάξουν οι όροι της ΕΕ). Υπό πολύ αυστηρούς όρους υποβολής, μέσω κοινών σε όλα τα κράτη πληροφοριακών συστημάτων, αλλά και συμβατότητας δικαιούχων και έργων, ουσιαστικά επιλέχθηκαν οι άξονες και τα μέτρα που θα χρηματοδοτηθούν τα επόμενα χρόνια.
Το κεντρικό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ -πουείχε παρουσιάσει το Capital.gr- εγκρίθηκε επισήμως παραμονές εκλογών και προβλέπει ότι η Ελλάδα θα ανακτήσει τα 40 δισ. ευρώ του «χαμένου» λόγω κρίσης ΑΕΠ έως το 2020.
Ωστόσο, αρμόδια στελέχη εξηγούν ότι η υποβολή είναι μόνο μία από τις πολλές εκκρεμότητες του ΕΣΠΑ που πρέπει να «τρέξουν» άμεσα για να στηριχθεί η αγορά και η οικονομία. Και τα 20 προγράμματα επισήμως θα εγκριθούν τον Σεπτέμβριο, αλλά η Ελλάδα είχε ζητήσει προεγκρίσεις κάποιων δράσεων από αυτά, για να έρθει άμεσα χρήμα στην αγορά (σημ. ο προϋπολογισμός προβλέπει για φέτος 650 εκατ. ευρώ δαπάνη για το νέο ΕΣΠΑ).
Προς το παρόν όμως δεν υπάρχει απάντηση στο ελληνικό αίτημα για προχρηματοδότηση προγραμμάτων το οποίο αποτελεί μάλιστα και επίσημηπρωθυπουργική δέσμευση.
Οι δράσεις που επιθυμητό είναι να ξεκινήσουν άμεσα είναι το νέο Εξοικονομώ Κατ΄ Οίκον, Επιταγές πρόσληψης νέων ανέργων, Απασχόληση ανέργων σε δράσεις κοινωφελούς εργασίας, Υποστήριξη ανέργων για δημιουργία επιχειρήσεων, Δράσεις απασχόλησης - κατάρτισης νέων, Ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων και Αντιμετώπιση της φτώχειας.
Αιρεσιμότητες
Το μεγαλύτερο όμως ζήτημα για το νέο ΕΣΠΑ, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι οι νέοι πολύ αυστηροί κανόνες που ονομάζονται «Αιρεσιμότητες» και θα αποτελούν τα επόμενα χρόνια τον εφιάλτη των δημοσίων αρχών. Ο λόγος για μία τεράστια λίστα 137 σελίδων με όρους (την οποία είχε παρουσιάσει η εφημερίδα «Κεφάλαιο» στις 3 Μαΐου) που πλέον θα καθορίζουν την διανομή των κονδυλίων.
Περιλαμβάνουν απαιτήσεις για μεταρρυθμίσεις (από νέα τιμολογιακή πολιτική για το νερό σε όλη την Ελλάδα, στρατηγικά σχέδια που δεν έχουν γίνει για την καινοτομία, τις μεταφορές, την καταπολέμηση της ανεργίας και της φτώχειας, έως πολύ εξειδικευμένες δράσεις όπως η κεντρική παρακολούθηση του παρουσιολογίου μαθητών - σπουδαστών για να μειωθεί η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου), αλλά και δημοσιονομικές απαιτήσεις εφαρμογής των συστάσεων της ΕΕ, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν έως και σε αναστολή πληρωμών.
Οι «αιρεσιμότητες» αυτές δίνουν τέλος σε «εύκολες» επιδοτήσεις εταιρειών αλλά και δήμων, υπουργείων –π.χ. μέσω μικρών οδικών και άλλων έργων– και βάζουν πολύ υψηλά τον πήχη για την ελληνική δημόσια διοίκηση. Ουσιαστικά, όλο το δημόσιο, πρέπει να τρέξει έναν... Μαραθώνιο 3ετίας, αν δεν θέλει να κινδυνεύσει η χώρα, ακόμη και με πάγωμα κονδυλίων.
Χαμηλή συγχρηματοδότηση ΕΕ
Ένα άλλο ζήτημα είναι η χαμηλότερη πλέον συγχρηματοδότηση από τα κοινοτικά ταμεία, η οποία –σύμφωνα με κοινοτικές πηγές– μπορεί να ανατραπεί μόνο μετά από διαπραγμάτευση και ελληνικό αίτημα και προς το παρόν θέτει δημοσιονομικό ζήτημα. Ενώ στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ φτάνει μετά από ειδικά έγκριση λίγω κρίσης στο 95% η συνδρομή της ΕΕ επί του συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού, στο νέο ΕΣΠΑ περιορίζεται σε 50% για το Ν. Αιγαίο, 60% για την Στερεά Ελλάδα και 80% για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.
Και όλα αυτά, όταν ήδη το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει για το 2015 την περικοπή –ξανά– του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή του χρηματοδοτικού κονδυλίου για κοινοτικά και αμιγώς εθνικά έργα κατά 400 εκατ. ευρώ.
Υπάρχει και το θέμα των μεγάλων έργων που πρέπει να επιταχυνθούν, όπως και των εργαλείων δανείων προς μικρομεσαίους που δίδονται μεν ταχύτερα αλλά όχι όπως περίμενε η κυβέρνηση. Παράλληλα τρέχει και το θέμα του ελληνικού αναπτυξιακού ταμείου, ενώ ένα άλλο ζήτημα είναι και το οριστικό κλείσιμο του ΚΠΣ 2000- 2006.
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου